Hoe word je zichtbaar
zondag 7 maart 2010 om 21:48
Van de week kreeg ik te horen dat mijn prestaties op het werk niet zichtbaar zijn. Vol ongeloof hoorde ik het aan, maar ik besefte ook dat er een kern van waarheid in zit. De concurrentie is groot dus ik moet ervoor zorgen dat mijn prestaties zichtbaar zijn. Maar hoe doe ik dat, hoe word ik zichtbaarder bij de hoge bazen. Ik werk hard, maar als niemand het ziet, dan krijg ik ook geen promotie. Van vrouwen wordt wel vaker gezegd dat we te bescheiden zijn, ons meer zouden moeten profileren, maar hoe doe je dat.
zondag 7 maart 2010 om 21:59
Toevallig, kreeg ik twee jaar geleden ook te horen!
Bij wat voor soort bedrijf werk je?
Wat mij als tip werd gegeven: als je iets gedaan hebt (bijv project succesvol afgesloten) moest ik een afsluitende mail sturen over dat dit en dit project is succesvol afgerond, zo heb ik het aangepakt en ik wil mijn mede-projectleden bedanken voor de prettige samenwerking incl korte
PowerPoint presentatie en wat blabla. Heb ik daarna gedaan,
naar hele team plus wat supervisors/managers gestuurd en dat werd erg positief ontvangen en ik kreeg zelfs reacties terug over hoe goed ik het gemanaged had... Doe ik nu dus standaard - ook al ben ik niet zo van blabla - in ons bedrijf (beneluxvestiging van grote Amerikaanse multinational) werkt het blijkbaar wel zo... En bij de beoordeling erna kreeg ik ook te horen dat ik goed naar m'n manager geluisterd had en dat dit precies was wat ie bedoelde!
Bij wat voor soort bedrijf werk je?
Wat mij als tip werd gegeven: als je iets gedaan hebt (bijv project succesvol afgesloten) moest ik een afsluitende mail sturen over dat dit en dit project is succesvol afgerond, zo heb ik het aangepakt en ik wil mijn mede-projectleden bedanken voor de prettige samenwerking incl korte
PowerPoint presentatie en wat blabla. Heb ik daarna gedaan,
naar hele team plus wat supervisors/managers gestuurd en dat werd erg positief ontvangen en ik kreeg zelfs reacties terug over hoe goed ik het gemanaged had... Doe ik nu dus standaard - ook al ben ik niet zo van blabla - in ons bedrijf (beneluxvestiging van grote Amerikaanse multinational) werkt het blijkbaar wel zo... En bij de beoordeling erna kreeg ik ook te horen dat ik goed naar m'n manager geluisterd had en dat dit precies was wat ie bedoelde!
zondag 7 maart 2010 om 22:05
Hebben jullie geen intranet waarop je een bericht kan plaatsen als je een project goed hebt afgerond? Ga eens met een interne communicatie adviseur praten om ideeen door te nemen. Vraag of hij/zij een verslag kan opnemen in het personeelsblad. Deel de resultaten in een mail aan je collega's. Geef een presentatie aan je team. Budgeteer gebak voor de afdeling mee in je project en trakteer als het succesvol is. Bespreek je evaluatie met collega's, waar kunnen zij nog wat van leren. Laat posters maken om de start van iets wat jij hebt opgeleverd aan te kondigen.
Er is zoveel te verzinnen...
Oftewel zorg dat je je eigen PR op orde krijgt.
Succes!
Er is zoveel te verzinnen...
Oftewel zorg dat je je eigen PR op orde krijgt.
Succes!
anoniem_31941 wijzigde dit bericht op 07-03-2010 22:12
Reden: foutje
Reden: foutje
% gewijzigd
zondag 7 maart 2010 om 22:10
zondag 7 maart 2010 om 22:14
Wat choca zegt doe ik ook; afsluitende mail met wat er is bereikt en die ook /juist naar baas en directie. Bij binnenhalen grote(re) projecten een mail naar mijn baas om hem in te lichten. Het voelt soms tegennatuurlijk, je zo profileren, maar het werkt wel. En ik lieg niet, maak het niet beter dan het is, maar laat wel zien wat ik doe.
Sevenofnine, dat jouw collega met jouw veren gaat pronken is heel vervelend. Misschien kun je tussendoor, bij bepaald fasen in het project, een mail sturen naar je baas met wat je hebt gedaan. Of een notitie met de stand van zaken, wat je hebt bereikt en hoe je verder wilt gaan. En meer jezelf noemen in dat soort stukken, wat heb jij gedaan en bereikt. je mag jezelf soms ook wel op de schouder slaan.
Sevenofnine, dat jouw collega met jouw veren gaat pronken is heel vervelend. Misschien kun je tussendoor, bij bepaald fasen in het project, een mail sturen naar je baas met wat je hebt gedaan. Of een notitie met de stand van zaken, wat je hebt bereikt en hoe je verder wilt gaan. En meer jezelf noemen in dat soort stukken, wat heb jij gedaan en bereikt. je mag jezelf soms ook wel op de schouder slaan.
zondag 7 maart 2010 om 22:30
quote:mandje29 schreef op 07 maart 2010 @ 22:05:
Hebben jullie geen intranet waarop je een bericht kan plaatsen als je een project goed hebt afgerond? Ga eens met een interne communicatie adviseur praten om ideeen door te nemen. Vraag of hij/zij een verslag kan opnemen in het personeelsblad. Deel de resultaten in een mail aan je collega's. Geef een presentatie aan je team. Budgeteer gebak voor de afdeling mee in je project en trakteer als het succesvol is. Bespreek je evaluatie met collega's, waar kunnen zij nog wat van leren. Laat posters maken om de start van iets wat jij hebt opgeleverd aan te kondigen.
Er is zoveel te verzinnen...
Oftewel zorg dat je je eigen PR op orde krijgt.
Succes!Vorig jaar heb ik ook aan mijn PR gewerkt, maar dit jaar wil ik vooral mijn eigen projecten gaan promoten. Mijn collega's weten wel wat ik doe, maar het gaat juist om de directeuren. Die zie en spreek ik dus bijna nooit.
Hebben jullie geen intranet waarop je een bericht kan plaatsen als je een project goed hebt afgerond? Ga eens met een interne communicatie adviseur praten om ideeen door te nemen. Vraag of hij/zij een verslag kan opnemen in het personeelsblad. Deel de resultaten in een mail aan je collega's. Geef een presentatie aan je team. Budgeteer gebak voor de afdeling mee in je project en trakteer als het succesvol is. Bespreek je evaluatie met collega's, waar kunnen zij nog wat van leren. Laat posters maken om de start van iets wat jij hebt opgeleverd aan te kondigen.
Er is zoveel te verzinnen...
Oftewel zorg dat je je eigen PR op orde krijgt.
Succes!Vorig jaar heb ik ook aan mijn PR gewerkt, maar dit jaar wil ik vooral mijn eigen projecten gaan promoten. Mijn collega's weten wel wat ik doe, maar het gaat juist om de directeuren. Die zie en spreek ik dus bijna nooit.
zondag 7 maart 2010 om 22:31
zondag 7 maart 2010 om 22:33
Inderdaad, hou je leidinggevende goed op de hoogte van wat je doet en welke (ook kleine en tussentijdse) successen je hebt bereikt.
Hard werken en je niet laten gelden levert uiteindelijk minder op dan je successen kenbaar maken. Dus weg met die valse bescheidenheid en op tafel die goede prestaties. Mandje en MarijeMarije geven je goede concrete tips.
Vergeet ook het informele "koffieautomaat" circuit niet. Klets eens over dingen die goed gaan. Loop eens nonchalant weg met de mededeling dat je morgen eindelijk klaar bent met een groot project en je opdrachtgever bijzonder tevreden is.
Hard werken en je niet laten gelden levert uiteindelijk minder op dan je successen kenbaar maken. Dus weg met die valse bescheidenheid en op tafel die goede prestaties. Mandje en MarijeMarije geven je goede concrete tips.
Vergeet ook het informele "koffieautomaat" circuit niet. Klets eens over dingen die goed gaan. Loop eens nonchalant weg met de mededeling dat je morgen eindelijk klaar bent met een groot project en je opdrachtgever bijzonder tevreden is.
zondag 7 maart 2010 om 22:35
quote:MarijeMarije schreef op 07 maart 2010 @ 22:14:
Wat choca zegt doe ik ook; afsluitende mail met wat er is bereikt en die ook /juist naar baas en directie. Bij binnenhalen grote(re) projecten een mail naar mijn baas om hem in te lichten. Het voelt soms tegennatuurlijk, je zo profileren, maar het werkt wel. En ik lieg niet, maak het niet beter dan het is, maar laat wel zien wat ik doe.
Sevenofnine, dat jouw collega met jouw veren gaat pronken is heel vervelend. Misschien kun je tussendoor, bij bepaald fasen in het project, een mail sturen naar je baas met wat je hebt gedaan. Of een notitie met de stand van zaken, wat je hebt bereikt en hoe je verder wilt gaan. En meer jezelf noemen in dat soort stukken, wat heb jij gedaan en bereikt. je mag jezelf soms ook wel op de schouder slaan.Dat ga ik steeds meer doen, mijn vorige baas wilde helemaal niet dat ik memo's schreef waarin ik de stand van zaken beschreef. Die man heeft er werkelijk alles aan gedaan om me tegen te werken. Ik ben nu met een inhaalslag bezig, maar heb nu het gevoel dat ik nog meer en nog beter mijn best moet doen. Ook omdat het is aangegeven, ik ben gewoon niet zichtbaar genoeg.
Wat choca zegt doe ik ook; afsluitende mail met wat er is bereikt en die ook /juist naar baas en directie. Bij binnenhalen grote(re) projecten een mail naar mijn baas om hem in te lichten. Het voelt soms tegennatuurlijk, je zo profileren, maar het werkt wel. En ik lieg niet, maak het niet beter dan het is, maar laat wel zien wat ik doe.
Sevenofnine, dat jouw collega met jouw veren gaat pronken is heel vervelend. Misschien kun je tussendoor, bij bepaald fasen in het project, een mail sturen naar je baas met wat je hebt gedaan. Of een notitie met de stand van zaken, wat je hebt bereikt en hoe je verder wilt gaan. En meer jezelf noemen in dat soort stukken, wat heb jij gedaan en bereikt. je mag jezelf soms ook wel op de schouder slaan.Dat ga ik steeds meer doen, mijn vorige baas wilde helemaal niet dat ik memo's schreef waarin ik de stand van zaken beschreef. Die man heeft er werkelijk alles aan gedaan om me tegen te werken. Ik ben nu met een inhaalslag bezig, maar heb nu het gevoel dat ik nog meer en nog beter mijn best moet doen. Ook omdat het is aangegeven, ik ben gewoon niet zichtbaar genoeg.
zondag 7 maart 2010 om 22:59
quote:sevenofnine schreef op 07 maart 2010 @ 22:35:
[...]
Dat ga ik steeds meer doen, mijn vorige baas wilde helemaal niet dat ik memo's schreef waarin ik de stand van zaken beschreef. Die man heeft er werkelijk alles aan gedaan om me tegen te werken. Ik ben nu met een inhaalslag bezig, maar heb nu het gevoel dat ik nog meer en nog beter mijn best moet doen. Ook omdat het is aangegeven, ik ben gewoon niet zichtbaar genoeg.
Geef ze vooraf van grote projecten een zeer kort overzicht met doel en mijlpalen. Kan je in een zeer kort mailtje telkens over belangrijke mijlpalen informeren.
Verder geen uitgebreide updates maar zeer korte bondige mededeling met zoveel mogelijk tastbare feiten. Zeer weinig zaken als "heb er een goed gevoel over".
Kort voorbeeld: Planning ligt geheel op schema, financien ruim binnen budget (15% onder begroot bedrag voor mijlpijl X), klant is tevreden (gisteren in overleg eventuele nieuwe opdracht besproken en wellicht via hem nog een nieuwe prospect), etc. Heb deze week info bijeenkomst met 3 kernbeslissers om laatste afname-eisen definitief te maken. Hou jullie op de hoogte.
Aangezien alles soepel verloopt ben ik a.s. week donderdag en vrijdag vrij ivm lang weekend vakantie...
[...]
Dat ga ik steeds meer doen, mijn vorige baas wilde helemaal niet dat ik memo's schreef waarin ik de stand van zaken beschreef. Die man heeft er werkelijk alles aan gedaan om me tegen te werken. Ik ben nu met een inhaalslag bezig, maar heb nu het gevoel dat ik nog meer en nog beter mijn best moet doen. Ook omdat het is aangegeven, ik ben gewoon niet zichtbaar genoeg.
Geef ze vooraf van grote projecten een zeer kort overzicht met doel en mijlpalen. Kan je in een zeer kort mailtje telkens over belangrijke mijlpalen informeren.
Verder geen uitgebreide updates maar zeer korte bondige mededeling met zoveel mogelijk tastbare feiten. Zeer weinig zaken als "heb er een goed gevoel over".
Kort voorbeeld: Planning ligt geheel op schema, financien ruim binnen budget (15% onder begroot bedrag voor mijlpijl X), klant is tevreden (gisteren in overleg eventuele nieuwe opdracht besproken en wellicht via hem nog een nieuwe prospect), etc. Heb deze week info bijeenkomst met 3 kernbeslissers om laatste afname-eisen definitief te maken. Hou jullie op de hoogte.
Aangezien alles soepel verloopt ben ik a.s. week donderdag en vrijdag vrij ivm lang weekend vakantie...
zondag 7 maart 2010 om 23:07
Ik denk dat je hele bruikbare tips hebt gekregen hier boven. Ik heb een korte e-business opleiding gehad in de VS en daar was een van de grootste motto's: Successen moet je vieren!
Als je projectmanagement doet, hou naast een issue en risk-log ook een successen-log bij en deel deze minimaal met je teamleden en je stakeholders.
En ja, die bescheidenheid overboord gooien voelt onnatuurlijk, maar het is wel een van de meest effectieve middelen.
Net als het bovengenoemde koffie-automaat-circuit. Plan soms ook een koffie afspraak met mensen. Gewoon om bij te praten of te sparren. Zo kan je jouw visie op informele wijze laten zien.
Succes!
Als je projectmanagement doet, hou naast een issue en risk-log ook een successen-log bij en deel deze minimaal met je teamleden en je stakeholders.
En ja, die bescheidenheid overboord gooien voelt onnatuurlijk, maar het is wel een van de meest effectieve middelen.
Net als het bovengenoemde koffie-automaat-circuit. Plan soms ook een koffie afspraak met mensen. Gewoon om bij te praten of te sparren. Zo kan je jouw visie op informele wijze laten zien.
Succes!
maandag 8 maart 2010 om 00:17
Tip 1: Problematiseer je werk en ga er te pas en te onpas mee naar je baas. Probleem met een belangrijke klant zus en zo. De volgende dag: ik heb het zo en zo opgelost, geen probleem meer. Week erna: probleem met leverancier Y. Volgende dag: het was heel moeilijk maar heb het kunnen oplossen.
Tip 2: Sluit een kabal met drie of vier collega's en spreek af dat je bij het management constant elkaars namen zult noemen in de zin dat jullie zo goed werk leveren.
Tip 2: Sluit een kabal met drie of vier collega's en spreek af dat je bij het management constant elkaars namen zult noemen in de zin dat jullie zo goed werk leveren.
maandag 8 maart 2010 om 00:24
maandag 8 maart 2010 om 01:00
maandag 8 maart 2010 om 08:47
Hallo Sevenofnine,
Ik heb echt precies hetzelfde probleem! Ik werk hard, doe mijn werk goed maar ik moet zichtbaarder worden.
Ik heb op aanraden van mijn pop-coach het boek personalbrand.nl gekocht.
Ik ben het boek nu nog aan het lezen, maar ik vind dat er goede tips in staan, dus misschien ook handig voor jou?
Ik heb echt precies hetzelfde probleem! Ik werk hard, doe mijn werk goed maar ik moet zichtbaarder worden.
Ik heb op aanraden van mijn pop-coach het boek personalbrand.nl gekocht.
Ik ben het boek nu nog aan het lezen, maar ik vind dat er goede tips in staan, dus misschien ook handig voor jou?
maandag 8 maart 2010 om 09:20
Bij zaken als personal branding binnen een bedrijf krijg ik altijd het gevoel dat de managers niet erg betrokken zijn.
Als je je eigen toko runt, moet je natuurlijk wel zichtbaar zijn en laten zien waar je voor staat. Personal branding binnen een bedrijf wordt (denk ik) al gauw leuren met jezelf terwijl in mijn beleving de communicatie ook wel de andere kant op mag (dus de manager die vraagt: hee, hoe gaat het met project zus en zo, hoe gaat het met jou etc.).
Als je je eigen toko runt, moet je natuurlijk wel zichtbaar zijn en laten zien waar je voor staat. Personal branding binnen een bedrijf wordt (denk ik) al gauw leuren met jezelf terwijl in mijn beleving de communicatie ook wel de andere kant op mag (dus de manager die vraagt: hee, hoe gaat het met project zus en zo, hoe gaat het met jou etc.).
maandag 8 maart 2010 om 09:22
quote:pooky schreef op 08 maart 2010 @ 01:07:
Hard werken leverd wel degelijk iets op. Zichtbare prestaties leveren op korte termijn ook iets op. En carrieres mislukken als je geen doel hebt. Authentiek zijn is geen marketing, Authentiek zijn is binnen je eigen kader je doel halen.
Hard werken levert ook iets op, maar het kan véél meer opleveren als je zorgt dat je juiste mensen zien dat je hard hebt gewerkt.
Dat is nu precies het punt van TO. Vorig jaar heeft ze hard gewerkt en ging een ander er met de credits vandoor. Als ze had gezorgd dat zichtbaar was dat zij verantwoordelijk was voor het succes was dit waarschijnlijk niet gebeurd.
Dat staat los van authentiek zijn en je doelen halen. Als je altijd binnen de kaders van je eigen doelen blijft zal je nooit accelereren en blijf je gemiddeld. Geen basis voor succes dus... .
Hard werken leverd wel degelijk iets op. Zichtbare prestaties leveren op korte termijn ook iets op. En carrieres mislukken als je geen doel hebt. Authentiek zijn is geen marketing, Authentiek zijn is binnen je eigen kader je doel halen.
Hard werken levert ook iets op, maar het kan véél meer opleveren als je zorgt dat je juiste mensen zien dat je hard hebt gewerkt.
Dat is nu precies het punt van TO. Vorig jaar heeft ze hard gewerkt en ging een ander er met de credits vandoor. Als ze had gezorgd dat zichtbaar was dat zij verantwoordelijk was voor het succes was dit waarschijnlijk niet gebeurd.
Dat staat los van authentiek zijn en je doelen halen. Als je altijd binnen de kaders van je eigen doelen blijft zal je nooit accelereren en blijf je gemiddeld. Geen basis voor succes dus... .
maandag 8 maart 2010 om 09:29
quote:didi schreef op 08 maart 2010 @ 09:20:
Bij zaken als personal branding binnen een bedrijf krijg ik altijd het gevoel dat de managers niet erg betrokken zijn.
Als je je eigen toko runt, moet je natuurlijk wel zichtbaar zijn en laten zien waar je voor staat. Personal branding binnen een bedrijf wordt (denk ik) al gauw leuren met jezelf terwijl in mijn beleving de communicatie ook wel de andere kant op mag (dus de manager die vraagt: hee, hoe gaat het met project zus en zo, hoe gaat het met jou etc.).Ben ik wel met je eens, Personal branding is voornamelijk belangrijk als je een eigen zaak hebt. Maar in het boek staan wel goede tips hoe je voor jezelf kan bepalen wat je kernwaarden zijn en hoe jij graag wilt dat andere je zien. Ook moet je voor jezelf je doelen bepalen. Je kan het zo groot maken als je zelf wilt, je hoeft echt niet een promotie-site voor jezelf te maken maar je kan wel kleine veranderingen in je gedrag/houding maken waardoor het voor andere mensen duidelijker wordt waar je voor staat en waarvoor ze bij jou kunnen komen met vragen bijvoorbeeld.
Bij zaken als personal branding binnen een bedrijf krijg ik altijd het gevoel dat de managers niet erg betrokken zijn.
Als je je eigen toko runt, moet je natuurlijk wel zichtbaar zijn en laten zien waar je voor staat. Personal branding binnen een bedrijf wordt (denk ik) al gauw leuren met jezelf terwijl in mijn beleving de communicatie ook wel de andere kant op mag (dus de manager die vraagt: hee, hoe gaat het met project zus en zo, hoe gaat het met jou etc.).Ben ik wel met je eens, Personal branding is voornamelijk belangrijk als je een eigen zaak hebt. Maar in het boek staan wel goede tips hoe je voor jezelf kan bepalen wat je kernwaarden zijn en hoe jij graag wilt dat andere je zien. Ook moet je voor jezelf je doelen bepalen. Je kan het zo groot maken als je zelf wilt, je hoeft echt niet een promotie-site voor jezelf te maken maar je kan wel kleine veranderingen in je gedrag/houding maken waardoor het voor andere mensen duidelijker wordt waar je voor staat en waarvoor ze bij jou kunnen komen met vragen bijvoorbeeld.