neusspray
zondag 7 maart 2010 om 12:49
een van de bijwerkingen is dat je neusslijmvliezen niet goed meer werken, waardoor je continu een vol/verkouden gevoel hebt, waardoor je jawel de neusspray weer gaat gebruiken. Kortom het werkt verslavend. Morgen de huisarts bellen en hem om advies vragen. De kans is groot dat je klachten juist worden veroorzaakt door het langdurige gebruik van de spray.

zondag 7 maart 2010 om 12:50
Bepaalde neussprays zijn hartstikke verslavend. Ze laten het slijmvlies van je neus krimpen waardoor je het gevoel hebt dat -wanneer je het niet gebruikt- je niet goed kan ademen.
Er is maar één remedie: stoppen met die troep en nooit meer gebruiken.
Als je eens écht een verstopte neus hebt zout water gebruiken.
Hieronder een link:
http://www.siepman.nl/neussprayverslaving/
Er is maar één remedie: stoppen met die troep en nooit meer gebruiken.
Als je eens écht een verstopte neus hebt zout water gebruiken.
Hieronder een link:
http://www.siepman.nl/neussprayverslaving/

zondag 7 maart 2010 om 13:00
Het is echt niet zo makkelijk om m maar "gewoon" niet meer te gebruiken. Je neus zit dan niet dicht, maar écht helemaal dicht. En ik weet het want gebruik m al hééél lang. En niet zo dramatisch hoor,inderdaad, ik leef nog.
Stap over op de kinderdosering, niet het zoute water want dat helpt nog niet bij je, maar de halve dosering. Na een week of 2 ga je alleen nog maar 1 neusgat sprayen en alleen nog maar voor het slapen gaan. En dan na een paar weken gaat je andere neusgat meer open en probeer je te slapen zonder sprayen in je ene neusgat. Het gaat wel langzaam maar je slijmvlies hersteld niet zo snel.
In een keer stoppen is heel benauwd en niet nodig.
Stap over op de kinderdosering, niet het zoute water want dat helpt nog niet bij je, maar de halve dosering. Na een week of 2 ga je alleen nog maar 1 neusgat sprayen en alleen nog maar voor het slapen gaan. En dan na een paar weken gaat je andere neusgat meer open en probeer je te slapen zonder sprayen in je ene neusgat. Het gaat wel langzaam maar je slijmvlies hersteld niet zo snel.
In een keer stoppen is heel benauwd en niet nodig.
zondag 7 maart 2010 om 13:17
als ik mijn neusspray niet meer zou gebruiken kan ik niet meer werken,laat staan uit de deur. Ik ben 24 en heb sinds mijn 11e enorm last van hooikoorts. Dat zijn geen kleine snottebellen die eruit komen,maar echt een continue vloei. Ik slaap sinds 2 weken ook weer met watten in mn neus (heel sexy) omdat ik anders steeds bezig ben met neus snuiten, niezen en ga zo maar door. Heel fijn dat het voorjaar weer komt,maar wel echt een hel voor mij.
Poelepoelepoelepoes!
zondag 7 maart 2010 om 14:16
Hee, herkenning!
Sinds mijn laatste zwangerschap gebruik ik elke dag neusspray. Niet de hele dag door hoor, maar elke avond voordat ik ga slapen 1 pufje in ieder neusgat...
Als ik dat niet doe gaat mijn neus dichtzitten zodra ik mijn hoofd neerleg. (soms lees ik nog een tijdje en als ik dan ga liggen voel ik het meteen.....)
Ik zou er wel af willen, laatst kreeg ik zo'n heerlijke hotstone massage en ik leg mijn gezicht in dat gat.... shit, neus dicht. En in plaats van lekker half in slaap sukkelen lag ik met mijn giegel los door een droge mond te ademen...
Maar ja. zolang ik en niet voor in een achteraf steegje een louche dealer voor hoef te benaderen en het gewoon bij de DA kan halen maak ik me er niet druk om.... kost ook niet veel.
Niks ilegaals aan toch?
Ik heb wel altijd een flesje mee nu trouwens, beetje junk zorgt daarvoor....
Goeie link trouwens, ga het toch maar eens proberen.
Sinds mijn laatste zwangerschap gebruik ik elke dag neusspray. Niet de hele dag door hoor, maar elke avond voordat ik ga slapen 1 pufje in ieder neusgat...
Als ik dat niet doe gaat mijn neus dichtzitten zodra ik mijn hoofd neerleg. (soms lees ik nog een tijdje en als ik dan ga liggen voel ik het meteen.....)
Ik zou er wel af willen, laatst kreeg ik zo'n heerlijke hotstone massage en ik leg mijn gezicht in dat gat.... shit, neus dicht. En in plaats van lekker half in slaap sukkelen lag ik met mijn giegel los door een droge mond te ademen...
Maar ja. zolang ik en niet voor in een achteraf steegje een louche dealer voor hoef te benaderen en het gewoon bij de DA kan halen maak ik me er niet druk om.... kost ook niet veel.
Niks ilegaals aan toch?
Ik heb wel altijd een flesje mee nu trouwens, beetje junk zorgt daarvoor....
Goeie link trouwens, ga het toch maar eens proberen.
zondag 7 maart 2010 om 16:25
Ik ben ook een neusspray junk.
Maar ik heb wel de manier om er vanaf te komen, heb ik al een aantal keren probleemloos gedaan, het probleem is dat ik er bij een verkoudheid toch weer aan begin.
Maar goed,
wat helpt is het volgende:
Koop een flesje kinderneusspray met een dopje dat je er af kan draaien. (die van de Etos kan er af gedraaid worden.)
Je begint dan al met de halve dosis want in die voor volwassenen zit meer werkzame stof.
Als dit flesje voor de helft leeg is vul je het aan met wat kraanwater.
Als het dan weer half leeg is doe je dat nog een keer, net zo lang tot je merkt dat je zonder kan.
Het werkt echt, bovendien loop je dan niet steeds met een verstopte neus rond.
Succes.
Maar ik heb wel de manier om er vanaf te komen, heb ik al een aantal keren probleemloos gedaan, het probleem is dat ik er bij een verkoudheid toch weer aan begin.
Maar goed,
wat helpt is het volgende:
Koop een flesje kinderneusspray met een dopje dat je er af kan draaien. (die van de Etos kan er af gedraaid worden.)
Je begint dan al met de halve dosis want in die voor volwassenen zit meer werkzame stof.
Als dit flesje voor de helft leeg is vul je het aan met wat kraanwater.
Als het dan weer half leeg is doe je dat nog een keer, net zo lang tot je merkt dat je zonder kan.
Het werkt echt, bovendien loop je dan niet steeds met een verstopte neus rond.
Succes.
zondag 7 maart 2010 om 16:37
Herkenbaar.
Ik gebruik al jaren op doktersadvies een zoutwateroplossing en een neusspray die speciaal voor allergieën werkt.
Maar als ik echt een goede verkoudheid te pakken heb, is die van de drogist met hydraterende formule wel erg lekker.
Als ik jou was zou ik toch eens langs de HA gaan.
misschien ben je ook alergisch, en weet je het niet.
Ik gebruik al jaren op doktersadvies een zoutwateroplossing en een neusspray die speciaal voor allergieën werkt.
Maar als ik echt een goede verkoudheid te pakken heb, is die van de drogist met hydraterende formule wel erg lekker.
Als ik jou was zou ik toch eens langs de HA gaan.
misschien ben je ook alergisch, en weet je het niet.
zondag 7 maart 2010 om 16:37
Je kunt het proberen zelf af te bouwen met de tips hierboven.
Maar als je naar de huisarts gaat, kan er ook gekeken worden of je allergisch bent. Ook kan deze andere neusspray op recept meegeven, eentje die niet "verslavend" werkt zoals xylometazoline, maar een die meer tegen allergien gericht werkt en je neusslijmvlies ook rustig houdt, maar op een andere manier.
Langdurig neusspray blijven gebruiken is wel schadelijk voor je neus en bijholteslijmvlies. Niet levensgevaarlijk, maar je hebt wel kans dat je poliepen in je neus oploopt die evt weggehaald moeten worden. EN het is natuuurlijk klote om zo afhankelijk te zijn van een spray en je zo vaak supervekouden te voelen.
Hoog tijd dus om ermee te stoppen, dit kun je zelf proberen of met steun van ke huisarts.
Zoals je ziet, zijn er heeeeeel veel mensen met dit probleem, het is niks om je voor te schamen, maar doe er wel iets aan.
Maar als je naar de huisarts gaat, kan er ook gekeken worden of je allergisch bent. Ook kan deze andere neusspray op recept meegeven, eentje die niet "verslavend" werkt zoals xylometazoline, maar een die meer tegen allergien gericht werkt en je neusslijmvlies ook rustig houdt, maar op een andere manier.
Langdurig neusspray blijven gebruiken is wel schadelijk voor je neus en bijholteslijmvlies. Niet levensgevaarlijk, maar je hebt wel kans dat je poliepen in je neus oploopt die evt weggehaald moeten worden. EN het is natuuurlijk klote om zo afhankelijk te zijn van een spray en je zo vaak supervekouden te voelen.
Hoog tijd dus om ermee te stoppen, dit kun je zelf proberen of met steun van ke huisarts.
Zoals je ziet, zijn er heeeeeel veel mensen met dit probleem, het is niks om je voor te schamen, maar doe er wel iets aan.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
zondag 7 maart 2010 om 16:40
Oh ja, wat ook een hulpmiddel kan zijn: spoel je neus eens per dag, naast zoutspray, door met een netipot. Kun je via webwinkels kopen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
zondag 7 maart 2010 om 21:59
quote:lichtpuntjes schreef op 07 maart 2010 @ 15:14:
Hmmm, dan denk ik dat je verslaafd bent, is ook een van de kenmerken van neusspray; dat het het verslavend werkt!
Dus dat wordt afkicken, net zoals iedere verslaving.
Reageerde je hier nou op mijn post?
Denk je echt dat het door het gebruik van een neusspray komt?
Ik bedoel. Ik ga elke maand naar de HA voor een injectie (bomen/grassen), elk half jaar naar een allergoloog en dan al die medicijnen erbij (inhalator -> astma / chr. bronchitus, oogdruppels, xzyzal, neusspray= livocab + nasonex) ..
Ik zou er graag een paar opgeven, mocht dat de reden zijn.
Ik gebruik in de wintermaanden dus zoutoplossingen , maar dat werkt eigenlijk alleen maar 'zuiverend', niet oplossend.
Ik ga het toch eens navragen bij de HA.
Hmmm, dan denk ik dat je verslaafd bent, is ook een van de kenmerken van neusspray; dat het het verslavend werkt!
Dus dat wordt afkicken, net zoals iedere verslaving.
Reageerde je hier nou op mijn post?
Denk je echt dat het door het gebruik van een neusspray komt?
Ik bedoel. Ik ga elke maand naar de HA voor een injectie (bomen/grassen), elk half jaar naar een allergoloog en dan al die medicijnen erbij (inhalator -> astma / chr. bronchitus, oogdruppels, xzyzal, neusspray= livocab + nasonex) ..
Ik zou er graag een paar opgeven, mocht dat de reden zijn.
Ik gebruik in de wintermaanden dus zoutoplossingen , maar dat werkt eigenlijk alleen maar 'zuiverend', niet oplossend.
Ik ga het toch eens navragen bij de HA.
Poelepoelepoelepoes!
zondag 7 maart 2010 om 22:05
@heartwork: de neussprays die jij gebruikt (nasonex en livocab) zijn niet verslavend, zoals de xylometazoline neussprays zoals otrivin.
De neussprays met xylometazoline laten je neusslijmvlies slinken als het door verkoudeheden gezwollen is, maar bij langdurig gebruik gaat je neusslijmvlies juist opzwellen door het rebound effect. Je neusslijmvlies is verslaafd geraakt aan neusspray en laat zich alleen in toom houden door een nieuwe dosis neusspray, anders blijft het opgezet.
Bij middelen die jij gebruikt, is de werking allergieonderdukkend en dus niet op de zwelling zelf gericht, maar op de oorrzaak.
Maar je huisarst/apotheker/allergoloog gewoon eens vragen kan nooit kwaad hoor. Je gebruikt nogal wat en hoe minder medicijnen je kunt gebruiken, hoe makkelijker natuurlijk.
De neussprays met xylometazoline laten je neusslijmvlies slinken als het door verkoudeheden gezwollen is, maar bij langdurig gebruik gaat je neusslijmvlies juist opzwellen door het rebound effect. Je neusslijmvlies is verslaafd geraakt aan neusspray en laat zich alleen in toom houden door een nieuwe dosis neusspray, anders blijft het opgezet.
Bij middelen die jij gebruikt, is de werking allergieonderdukkend en dus niet op de zwelling zelf gericht, maar op de oorrzaak.
Maar je huisarst/apotheker/allergoloog gewoon eens vragen kan nooit kwaad hoor. Je gebruikt nogal wat en hoe minder medicijnen je kunt gebruiken, hoe makkelijker natuurlijk.
maandag 8 maart 2010 om 14:37
ik heb langdurig neusspray gebruikt. Altijd voor het slapen, anders had ik het gevoel niet te kunnen ademen. Vorige week was ik het zat en ben ermee gestopt. Gewoon, hup ineens. Het kost even wat doorzettingsvermogen en wakkere nachten, maar nu na 1 week gaat het al een stuk beter. Ik adem lekkerder, en snotter minder.