Vreemdgaan opbiechten of niet?

11-03-2010 14:46 321 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een korte affaire gehad met een andere man. In die periode heb ik een aantal keer sex met hem gehad.

Mijn man weet van niets maar vind me sinds die periode wel leuker, vrolijker en beter gekleed. Ondanks dat ik geen contact meer heb met mijn minnaar en zeker weet dat ik niet nog eens een misstap zal begaan, voel ik me erg schuldig.

Biecht ik alles op aan mijn man en wacht ik de consequenties af óf moet ik mijn mond houden en mijn schuldgevoel een plaats zien te geven?

Graag jullie mening of ervaring...
@Linndaatje ik zou het zelf niet willen weten
quote:ladygaga4026 schreef op 11 maart 2010 @ 15:06:

@Mamalijntje Weet je soms zijn andere dingen veel belangrijker dan sex

Daar dacht TO destijds dus blijkbaar anders over.

Verbazingwekkend dat de meeste mensen hier maar zeggen dat je het niet moet vertellen. Alsof jouw schuldgevoel het grootste "probleem" is waarmee geworsteld moet worden.

Als een man hier komt vertellen dat hij vreemd is gegaan, dan is hij geen knip voor de neus meer waard en moet de vrouw zo snel mogelijk bij hem weg. Maar in dit geval, enkel: "niks vertellen". Hah! Wat een kromme logica en hypocriete onzin.

Met de billen bloot en vertellen. Je partner heeft er recht op.
quote:elninjoo schreef op 11 maart 2010 @ 14:48:

Als je je relatie wilt behouden dan zwijg je erover. Je hebt zelf de misstap begaan, dus moet je ook je schuldgevoel maar zelf zien te verwerken ipv je man verdriet te doen.Eens. Je moet je man niet lastig vallen met jouw schuldgevoel, wat dát is de reden dat je het wilt vertellen, jij wilt van je schuldgevoel af, en deponeert dat bij hem. Dat je hem er mee zal kwetsen, daar ga je volledig ana voorbij, ook in je bericht. Ik lees: ik ik ik, maar hij dan?
quote:TheEmpress schreef op 11 maart 2010 @ 15:36:

Eens. Je moet je man niet lastig vallen met jouw schuldgevoel, wat dát is de reden dat je het wilt vertellen, jij wilt van je schuldgevoel af, en deponeert dat bij hem. Dat je hem er mee zal kwetsen, daar ga je volledig ana voorbij, ook in je bericht. Ik lees: ik ik ik, maar hij dan?Het heeft helemaal niks met kwetsen te maken. Het heeft ermee te maken dat hij er dan vanaf weet, en wellicht graag de beslissing maakt om pleite te gaan.
@linndaatje Hoe lang denk je dat de relatie veilig is, in heel veel gevallen komen ook vertel je het zelf niet toch uit!
Ik vind vreemdgaan typisch zoiets dat je niet koste wat kost op hoeft te biechten, onder het mom normen en waarden. Compleet misplaats als je het mij vraagt.
quote:TheEmpress schreef op 11 maart 2010 @ 15:36:

[...]

Eens. Je moet je man niet lastig vallen met jouw schuldgevoel, wat dát is de reden dat je het wilt vertellen, jij wilt van je schuldgevoel af, en deponeert dat bij hem. Dat je hem er mee zal kwetsen, daar ga je volledig ana voorbij, ook in je bericht. Ik lees: ik ik ik, maar hij dan?Onzin. Ik ben ooit vreemdgegaan en heb het opgebiecht, daar werd het schuldgevoel niet minder om.
quote:jaja8080 schreef op 11 maart 2010 @ 15:38:

@linndaatje Hoe lang denk je dat de relatie veilig is, in heel veel gevallen komen ook vertel je het zelf niet toch uit!welnee, dat is alleen in de soaps zo
Ik als vrouw zou het gewoon willen weten als mijn vriend vreemd zou zijn gegaan. Ik kan de consequenties en de gevolgen wel enigszins inschatten en ik weet ook niet of ik mijn vriend ooit weer zou kunnen vertrouwen. Maar dat hij dan met een ander geweest is (om wat voor reden dan ook) en dat ik daar dan achter zou komen...ik zou me zo bedrogen voelen, zo achter mijn rug om en zo belazerd, maar vooral dat ik het niet wist, dat ik alles voor hem doe en hem vertroetel en ondertussen...brrrr, moet er niet aan denken. Maar wil ik iets hebben met iemand die me bedrogen heeft en mijn vertrouwen beschaamd heeft?

Okay nu ik dit zo schrijf voelt het wel heel dubbel.

Ik kan ook wel inkomen in het 'niet vertellen'.
quote:jaja8080 schreef op 11 maart 2010 @ 15:38:

@linndaatje Hoe lang denk je dat de relatie veilig is, in heel veel gevallen komen ook vertel je het zelf niet toch uit!

Eh? Ik snap je zin niet... Is er een woord weggevallen ofzo?

Ik zou het zelf wel vertellen. Deels egoïsme, maar zeker niet alleen maar. Het gaat mij uiteindelijk niet om mijn gevoel, maar om ons, om een goede relatie. Ik wil daar zelf aan bijdragen, dat ik weet dat ik alles doe voor een goed en eerlijk ons.

Kan het wel begrijpen dat sommige mensen dit niet zo zouden doen, maar ja... Dat is gewoon een verschil in normen en waarden, wat je uiteindelijk het belangrijkst vindt (de relatie überhaupt, of een eerlijke relatie).
@Empress

Ieder zijn/haar eigen wijze van "relatiebeheer". Je hoort ook wel eens van mannen die er twee of meer gezinnen stiekum op na houden.

Ik zou het niet voor me kunnen houden. Vraag me af of ik nog wel kan vrijen zelfs. Als je binnen een relatie op dat vlak niet eerlijk kan zijn, wat voor relatie heb je dan?
En TO, wat ga je doen?
quote:Linndaatje schreef op 11 maart 2010 @ 15:32:

Je kunt je ook afvragen: zou ik het van hem willen weten?

Nou, ik niet dus. Gesteld dat het allemaal achter de rug is, dat hij die dame nooit meer ziet en echt voor mij heeft gekozen: nee, dan wil ik dat niet weten.

Het zou me ongelooflijk kwetsen, ik zou me heel vernederd voelen, ik zou er jarenlang onzeker van worden, ik zou jarenlang heel vervelend worden in ruzies omdat ik er altijd mijn morele gelijk bij zou halen ("zeg jij nou maar niks, jij hebt nog veel ergere dingen gedaan"), en het zou niets goedmaken.
dubbel
quote:ladygaga4026 schreef op 11 maart 2010 @ 15:06:

@Mamalijntje Weet je soms zijn andere dingen veel belangrijker dan sex

'Dingen' zoals:

- vertrouwen?

- eerlijkheid?

- teamspirit?

- in goede en slechte tijden er voorelkaar zijn?

Lekker dan als je je overspel verzwijgt............. totaal krom lijkt me!
@Snormel

Snap dat wel. Ik zou zelf zo niet reageren. Ik zou eerst gaan nadenken over mijn relatie: wil ik dat deze werkt en wat heb ik daarvoor over? Daarna: kan ik hem nog vertrouwen?

Ik zou me meer bezig houden met dit probleem, dan dit betrekken op allerlei andere dingen waarvan ik weet dat ze eigenlijk los hiervan staan. Het is menselijk hoor, en daarom begrijp ik het ook. Maar ik denk dat bij de rationele kant boven de emotionele kant staat.
.
Als je echt zeker weet dat je dit niet meer zult doen, als je ervan overtuigd bent dat je van je man houdt, bij hem wil blijven en je een toekomst in deze relatie ziet, zou ik het niet vertellen. Je maakt er meer mee kapot dan je lief is, geloof me. Ik heb ooit in de schoenen van jouw man gestaan en toen heb ik meerdere malen gewenst dat ik het niet geweten had.

Jij kunt na je bekentenis namelijk 'verder', je kunt het achter je laten. Voor je man begint de ellende dan echter pas. Hij komt tot het besef dat een deel van zijn relatie een grote leugen is, dat jij niet bent die hij dacht dat je was. En dan begint het grote wantrouwen, de woede, het verdriet. En dat neem je niet zomaar weg, ook niet met mooie beloften dat het niks betekende, dat het niks afdoet aan je gevoel voor je man.

Je bent natuurlijk goed stom geweest dat je bent vreemd gegaan. Dat was al meer dan egoïstisch van je. Maar moet je dan nu ook nog, om je eigen geweten te sussen, het leven van je man overhoop halen? Naar mijn mening moet je maar gewoon met dat knagende schuldgevoel leren leven.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Ik ben in dit soort gevallen ook een groot voorstander van je mond dicht houden. De verantwoordelijkheid van je acties ligt bij jezelf en die moet daar blijven ook. Dus als het een korte bevlieging is geweest, dan moet je de consequenties idd maar dragen: je schuldgevoel, etc.

Wat mij betreft is het juist egocentrisch om het probleem dat jij hebt veroorzaakt bij de ander neer te leggen en (al dan niet expliciet) of hij daarover oordeelt (blijven of weggaan). Ik denk dus niet dat het enige minpunt van het 'vertellen' is dat de kans bestaat dat hij het uit maakt. Minpunten zijn:

- dat je zelf geen verantwoordelijkheid neemt voor je acties, maar deze afschuift op een ander

- dat je het vertrouwen van je partner blijvend (of hij bij je blijft of niet) een deuk op laat lopen

- dat je relatie nooit meer zo goed zal worden als dat deze ooit was

- dat je het fundament onder je relatie (vertrouwen) weghaalt

- dat je je partner opzadelt met alle mogelijke vragen (waarom doet ze dat, ben ik niet voldoende, etc), en negatieve energie (het verdriet, de woede, etc)

- dat dit niet alleen bij het vertellen, maar blijvend in je relatie (voorzover deze voortgezet wordt) op de meest ongewenste momenten dit voorval weer de kop op zal steken

en zo kan ik nog wel even doorgaan...

Dus eerst billen branden nu blaren zitten!
.
gizzy heeft ook een goed punt mbt die onzekerheid. Toen ik erachter kwam dat ik bedrogen was heb ik ook nog heel lang (heel erg lang dus) rondgelopen met de constante vraag: "Ben ik dan niet goed genoeg? Wat heb ik fout gedaan?". En dat is echt niet leuk. Je partner haalt een ongelooflijke stommiteit uit, en vervolgens zit jij als bedrogen partner met de gebakken peren.

Want moet je nou eigenlijk met zo'n bekentenis? Het is net alsof je partner dan zijn/haar handen uitklopt en zegt: "Zo. Daar ben ik vanaf. En jij?". Nou, lekker dan. Daar zit je dan met je ziel onder je arm, terwijl je partner zich voelt alsof er een last van zijn/haar schouders is gevallen. Ik vond dat zo verschrikkelijk oneerlijk. Heb hem dat ook heel erg verweten, dat hij het nu lekker achter zich kon laten, terwijl mijn hele leven opeens op z'n kop stond, door iets wat ik niet eens zelf had veroorzaakt.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
quote:gizzy schreef op 11 maart 2010 @ 16:25:

De verantwoordelijkheid van je acties ligt bij jezelf en die moet daar blijven ook.En gemakshalve neem je je verantwoordelijkheid dan niet. Ignorance is bliss?
Wat niet weet dat niet deert...

Maar toch zou ik er zelf grote moeite mee hebben om het voor me te houden, ik vind het "niet opbiechten" dan ook wel makkelijker gezegd dan gedaan.. Pff, ik zou helemaal gek worden als ik dat voor me moest houden. En daarbij zou ik constant bang zijn dat het alsnog uitkomt (maar ik heb misschen teveel soap gekeken) want hij kan het beter van jou horen dat dat ie er later op een andere manier achterkomt
Niet dat ik ooit zo iets heb meegemaakt maar als je het verteld hebt en dan ?? hij gaat echt niet blij worden en daar komt bij dat als hij het uitmaakt met jou , hij geen vrouw meer kan vertrouwen door jou .

Het is een lastige situatie maar jij bent de veroorzaker van dit probleem maar dat weet je zelf ook wel .

Ik zou niks zeggen laat het gewoon rusten en ik snap die vrouwen wel die zeggen wees eerlijk maar wat heb je er aan .

Je bent verlost van jouwn schuldgevoelens als je eerlijk bent maar is dat het waard ? Hij gaat pijn krijgen echt en ik vind het ook erg voor hem hij heeft dit niet verdiend ;)

Je hebt nu geen affaire meer en wilt dat ook nooit meer toch ?

Daarom zeg ik als het eenmalig was hou het dan stil .

sterkte
Mijn antwoord zal sommige die me beter kennen verbazen, maar als het achter je ligt, je er spijt van hebt en er echt van overtuigd bent dat je hier van geleerd hebt en het nooit meer van plan bent te doen, zou ik het stil houden.

Ik ben voor bekennen als de behoefte aan spanning zoeken groot is, als je weet dat je het niet kunt laten,

Maar in dit geval win je niets en maak je alleen maar veel kapot.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven