Mijn hond piept om alles..

12-03-2010 18:15 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond, Jack Russell (reu) bijna 4 jaar oud, piept en jankt. Om alles tegenwoordig.

Staat een van ons op, piepen. Pak ik mijn jas, piepen. Trek ik mijn jas aan, dan is het hek helemaal van de dam. Achterin de auto, piepen..Soms zelfs op een manier alsof hij geslacht wordt. Vooral als we in de buurt van het bos komen, gaat hij helemaal los.

Gaat de bel, blaffen en janken. Hoort hij iets buiten? Dan is het ook al raak..

Ik heb geen idee waar het begonnen is, we hebben vast iets fout gedaan ergens, gereageerd waar we hem hadden moeten negeren. Eigenlijk zijn we een beetje ten einde raad, want het is ZO vervelend. Het gejank gaat echt door merg en been.

Wat we al hebben geprobeerd:

Negeren.. en volgehouden ook. Ook hebben we geprobeerd steeds een 'naar' geluid te maken als hij begon te piepen. Daar werd hij alleen maar zenuwachtig van. Boos worden helpt op heel korte termijn.

Het is een schat van een hond, hij luistert hartstikke goed en het was nooit eerder zo. Het is dus iets van het afgelopen jaar denk ik dat steeds erger is geworden.

Wie heeft de gouden tip, want dit is amper vol te houden. Zat er al bijna aan te denken een hondenfluisteraar in te schakelen haha.
Is hij gecastreerd?
Nee
Onze hond begon na zijn 2e ook met deze verschijnselen. Ws een loops teefje in de buurt? Onze hond gaat bij teveel aan piepen naar de dierenarts, en dan krijgt hij een chemische castratie (spuitje). Man vond het zielig om hem te laten castreren, en de dierenarts raadde het af i.v.m. zijn bouw (nog zwaarder/dikker worden)

Het werkt afhankelijk van de hond zo'n 3 maanden. Vaak maar 1 x per jaar nodig
quote:lemoos schreef op 12 maart 2010 @ 18:20:

Onze hond begon na zijn 2e ook met deze verschijnselen. Ws een loops teefje in de buurt? Onze hond gaat bij teveel aan piepen naar de dierenarts, en dan krijgt hij een chemische castratie (spuitje). Man vond het zielig om hem te laten castreren, en de dierenarts raadde het af i.v.m. zijn bouw (nog zwaarder/dikker worden)

Al en jaar lang een loops teefje haha?

Hij kan behoorlijk gefrustreerd raken als hij er eentje geroken heeft, maar dat zakt altijd wel weer. Dit is echt iets anders denk ik.

Helpt het, dat chemisch castreren?
Ken ook iemand die een hond heeft die dat doet,zij heeft zich er maar bij neergelegd.Maar ik zou Martin Gaus een mail sturen hoor.Als het goed is heb je hem nog een jaar of 10 om je heen,dus tijd voor actie nu!
Het komt op mij over als grote onzekerheid en/of verlatingsangst (tenzij het een aandachtstrucje is geworden ) en dus vind ik het helemaal niet zo'n gek idee om een hondengedragsdeskundige in te schakelen en dat hoeft helemaal geen zweverige hondenfluisteraar te zijn .

Zo te lezen hebben jullie zelf onbeust iets fout gedaan en lukt het jullie niet dit zelf weer op te lossen, dus dan kan een outsider vaak goed hulp bieden.
Bij ons helpt het heel goed. Onze hond hebben we ook 6 mnd aangekeken hoor, en het bleef maar duren. Zijn uiteindelijk naar een hollistische dierengenezer gegaan (OMG) voor een Bach Bloesem therapie. Honderden euro's zonder resultaat.

Toen hij in de herst iedere keer aansloeg als er zelfs maar blaadjes tegen de tuindeuren aanwaaiden, ben ik naar de dierenarts gegaan. Sinds die tijd de spuitjes als hij echt begint door te draaien. En het helpt super.

Volgens een buurtbewoner komt dat door de 'activering' van zijn hormonen door een loops teefje, dan blijven ze verscherpt alert, waaks, zielig piepend, etc. Of het waar is weet ik niet. Weet wel dat de hond zo zielig zat te piepen, maar mij tegelijkertijd aankeek alsof ie wilde zeggen "joh, ik weet ook niet wat ik heb".
quote:iris1969 schreef op 12 maart 2010 @ 18:25:

Het komt op mij over als grote onzekerheid en/of verlatingsangst (tenzij het een aandachtstrucje is geworden ) en dus vind ik het helemaal niet zo'n gek idee om een hondengedragsdeskundige in te schakelen en dat hoeft helemaal geen zweverige hondenfluisteraar te zijn .

Zo te lezen hebben jullie zelf onbeust iets fout gedaan en lukt het jullie niet dit zelf weer op te lossen, dus dan kan een outsider vaak goed hulp bieden.

Dat denk ik inderdaad ook ja, dat er ergens iets fout is gegaan en we hem beloond hebben voor het gedrag.

Ik denk dat het inderdaad een soort aandachtstrucje is, want eigenlijk gaat hij bijna altijd met ons mee. Ook in de auto doet hij het namelijk, dat zou dan toch geen verlatingsangst zijn?

Ik zal eens speuren naar een gedragsdeskundige. Ervaringen graag
quote:lemoos schreef op 12 maart 2010 @ 18:27:

Bij ons helpt het heel goed. Onze hond hebben we ook 6 mnd aangekeken hoor, en het bleef maar duren. Zijn uiteindelijk naar een hollistische dierengenezer gegaan (OMG) voor een Bach Bloesem therapie. Honderden euro's zonder resultaat.

Toen hij in de herst iedere keer aansloeg als er zelfs maar blaadjes tegen de tuindeuren aanwaaiden, ben ik naar de dierenarts gegaan. Sinds die tijd de spuitjes als hij echt begint door te draaien. En het helpt super.

Volgens een buurtbewoner komt dat door de 'activering' van zijn hormonen door een loops teefje, dan blijven ze verscherpt alert, waaks, zielig piepend, etc. Of het waar is weet ik niet. Weet wel dat de hond zo zielig zat te piepen, maar mij tegelijkertijd aankeek alsof ie wilde zeggen "joh, ik weet ook niet wat ik heb".Ok, klinkt wel goed . We hebben wel eens eerder overwogen om te castreren en chemisch is tenminste niet zo definitief.
Nee als hij het doet als jullie bij hem zijn dan is het inderdaad geen verlatingsangst, maar kan hij wel heel onzeker zijn geworden van het autorijden, als hij bijvoorbeeld niet goed kan inschatten waar hij terecht gaat komen. Maar er kunnen zoveel redenen zijn waarom hij nu zo reageert en dat is lastig vanachter een computer in te schatten.

Ik ken helaas geen goede hondengedragstherapeut, maar mocht je ooit een een kattengedragstherapeut zoeken dan mag je een gil geven .
Wij hebben het uit wanhoop geprobeerd. (op een gegeven ogenblik konden wij s'nachts om 03.20 standaard nog eens extra gaan wandelen met meneer, bovenop zijn 4 wandelingen per dag). Onze hond is ook nooit alleen ofzo. Buiten het gedrag wat jij al beschreef, werd onze hond ook heel erg dominant naar andere reutjes toe. Dat deed hij voorheen nooit. (nu ook niet meer, tenzij de tegenpartij 'begint')
Vergeet niet dat JR's een fel, energie en rusteloos ras zijn en dat kan nogal eens uitmonden in nerveusiteit, dus het zit al in de aard van het beestje.

In mijn asiel zag ik vroeger vaak JR's met gedragsproblemen (waardoor er afstand van ze was gedaan) en die werden standaard gecastreerd omdat het de mannetjes een stuk rustiger en hanteerbaarder maakt. Ze hoeven hier trouwens niet dikker van te worden, als je ze maar genoeg beweging geeft.
@iris69: zou graag wel wat horen over de kattentherapeut i.v.m. de kater van mijn zus. (heeft chronisch eczeem door stress?)

O, onze is een mix, half JR-tje. De andere helft zorgt voor de al grove bouw. (het is een heleboel terrier zullen we maar zeggen)
Spijker heeft altijd goede tips. En kent vast wel goede gedragstherapeuten. Even op haar reactie wachten>?
Eerst alle medische uitsluiten.

Bij fout gedrag negeren en goed gedrag belonen is het zo dat het negatieve eerst erger word.

Je zou kunnen opstaan, hond piept en je blijft net zo lang staan tot hij ophoud. Volledig negeren. elke korte stilte belonen.

Pak je je jas houd je daarmee op tot hij stil is en dat beloon je.

lijdensweg maar denk wel dat dat gaat lukken.
Wij hebben een border collie en het beste advies dat ik ooit gekregen heb, is om haar het woordje 'klaar' te leren. Dus als je de laatste bal gegooid hebt, de flos opbergt, etc. Eerst spelenderwijs en dan kun je het uitbreiden naar piepgedrag. Hij is nu natuurlijk wel vier, dus dat gaat wel wat langer duren om aan te leren, maar het zou kunnen helpen. Bij border collies kun je zo vier uur doorgaan met een bal gooien: ze komen hem altijd weer terug brengen ook al zakken ze door de achterste benen.
quote:lemoos schreef op 12 maart 2010 @ 18:38:

@iris69: zou graag wel wat horen over de kattentherapeut i.v.m. de kater van mijn zus. (heeft chronisch eczeem door stress?)

O, onze is een mix, half JR-tje. De andere helft zorgt voor de al grove bouw. (het is een heleboel terrier zullen we maar zeggen)

Als je even een topic opent dan kunnen we verder praten over die kat, anders gaan we hier zo off-topic.

Oh en die kattentherapeut dat ben ik zelf haha (ik heb de diploma's, maar doe er nu even niets mee)
@Iris, ja aard van het beestje Ik denk dat we die chemische castratie maar uitproberen, sowieso omdat we er al over aan het denken waren.

@Marahbloem zoiets had ik inderdaad al begrepen ja, van Spijker. Hopelijk komt ze straks nog even reageren.
quote:ziva schreef op 12 maart 2010 @ 18:48:

Eerst alle medische uitsluiten.

Bij fout gedrag negeren en goed gedrag belonen is het zo dat het negatieve eerst erger word.

Je zou kunnen opstaan, hond piept en je blijft net zo lang staan tot hij ophoud. Volledig negeren. elke korte stilte belonen.

Pak je je jas houd je daarmee op tot hij stil is en dat beloon je.

lijdensweg maar denk wel dat dat gaat lukken.

Dit hebben we geprobeerd, maar het lukte ons niet op die manier. Als we beloonden, piepte hij al tijdens het aanhalen. Dan beloonde ik hem dus voor het piepen. Het is nogal complex

@Faye, het is het proberen waard dankje.
@ Summerbreeze: gewoon castreren lijkt me handiger. Het is een ingreep van niets, ze worden er liever en rustiger van én het is eenmalig.
quote:iris1969 schreef op 12 maart 2010 @ 19:11:

@ Summerbreeze: gewoon castreren lijkt me handiger. Het is een ingreep van niets, ze worden er liever en rustiger van én het is eenmalig.Ok, ik ga me er weer eens in verdiepen. Thanks!
quote:summerbreeze21 schreef op 12 maart 2010 @ 18:15:

Mijn hond, Jack Russell (reu) bijna 4 jaar oud, piept en jankt. Om alles tegenwoordig.

Staat een van ons op, piepen. Pak ik mijn jas, piepen. Trek ik mijn jas aan, dan is het hek helemaal van de dam. Achterin de auto, piepen..Soms zelfs op een manier alsof hij geslacht wordt. Vooral als we in de buurt van het bos komen, gaat hij helemaal los.

Gaat de bel, blaffen en janken. Hoort hij iets buiten? Dan is het ook al raak..

Wat is jouw reactie op het piepen? Als jij je jas pakt en hij piept, wat doe je dan? Wat doe je als je in de buurt van het bos komt en hij piept?
quote:Equus schreef op 12 maart 2010 @ 19:50:

[...]

Wat is jouw reactie op het piepen? Als jij je jas pakt en hij piept, wat doe je dan? Wat doe je als je in de buurt van het bos komt en hij piept?

Nou niks eigenlijk, het is eigenlijk al een feit, dus we laten het maar gaan.

Als we in de auto zitten negeer ik hem of zet ik de muziek een beetje harder.

Maar onderhand allerlei tactieken geprobeerd, dus het is elke keer anders geweest.
quote:summerbreeze21 schreef op 12 maart 2010 @ 19:06:

[...]

Dit hebben we geprobeerd, maar het lukte ons niet op die manier. Als we beloonden, piepte hij al tijdens het aanhalen. Dan beloonde ik hem dus voor het piepen. Het is nogal complex

@Faye, het is het proberen waard dankje.

In principe: als een gedrag geen succes heeft/iets oplevert wordt het gelaten. Als er geen motivatie is voor het gedrag, is er geen reden het uit te voeren voor een hond. Er gaat dus ergens iets mis in de uitvoering. Ik vind dat via een forum altijd waanzinnig moeilijk te achterhalen. Een consult bij mensen thuis geeft veel meer kwaliteit van werken.

Maar als hij piept bij het aanhalen, verzin je een andere manier om te belonen (bv brokje gooien op grond als beloning)

quote:summerbreeze21 schreef op 12 maart 2010 @ 19:53:

[...]

Nou niks eigenlijk, het is eigenlijk al een feit, dus we laten het maar gaan.

Als we in de auto zitten negeer ik hem of zet ik de muziek een beetje harder.

Maar onderhand allerlei tactieken geprobeerd, dus het is elke keer anders geweest.Doe je je jas uit en ga je weer naar binnen? Neem je hem mee naar buiten? Ga je alleen naar buiten? Je doet nooit "niks"... wat gebeurt er daarna?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven