Werk & Studie alle pijlers

Studie/scriptie - leg hier je ei!

28-01-2010 13:15 2319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er waren al meer topic's geweest over het bezig zijn aan je scriptie, maar zo'n beetje iedereen daar is al klaar of het hele topic is ingezakt. Dus vandaar een nieuw topic!

Ik heb er soms gewoon behoefte aan om ergens mijn ei kwijt te kunnen over mijn studie, de problemen met mijn scriptie en alles wat daar bij komt kijken. Dus wie schrijft er mee?

Wie zijn er ontussen klaar? Magnolia, Inkjee, Linlin85, Puntje, Yarabelle, Onrust, Maryxz, AgoErgoSum, MissFire, Mirlo, Tyche, Mevrouwtjezonneschijn
Varuca - dat is een lastige, miscchien: "In hoeverre droeg het Britse beschavingsoffensief bij aan K's cultuurtransfer?"

En daarna komen dan je deelvragen die zich meer focussen op de religieuze, morele en maatschappelijke ideeen die al dan niet veranderd zijn door het Britse offensief. Weet niet precies hoor, maar misschien helpt het.
niet echt sorry. Heb ook een lastig onderwerp met lastige begrippen waardoor het moeilijk is om voor anderen te beoordelen of het goed is of niet. Dan toch maar begeleidster mailen. Wild eerst een beter gevoel hebben over die versie, na alle afkeuringen, maar zij is uiteindelijk de enige die weet of't goed is of niet.
Met mij alles goed, gisteren absoluut geen tijd gehad om aan mijn scriptie te werken, maar vandaag als ik uit mijn werk kom ga ik de kindjes vroeg naar bed doen en aan mijn scriptie schrijven. Ik loop vast op allerlei grafieken die ik in Excel moet maken, dus heb vanavond hulp ingeschakeld van mijn vriend!

Mevrouwtjezonneschijn - ik moet inderdaad plannen, maar ik heb besloten enkel per week te plannen. Het is namelijk zo dat als ik een planning maak en het niet lukt, dan raak ik heel erg gedemotiveerd. Deze week heb ik de volgende doelen: 1) artikel lezen dat ik heb gevonden, 2) enquete voor personeel afmaken, 3) samen met mijn vriend de figuren van mijn eerste hoofdstuk afmaken. Nou, dit moet wel te doen zijn en ik neem kleine stapjes zodat ik niet teleurgesteld raak.

Trouwens, ben jij nou met je tweede scriptie bezig? Wow!!!

Missrabbit: Ik denk dat als je nog beginnend bent dat het heel belangrijk is om een thema te kiezen dat je echt interessant vindt, anders loop je kans om motivatie te verliezen.

Meermin: Ja, ik moet echt een afspraak gaan makan. Ik wil nog even wat schaven aan hst 2 en dan ga ik het allemaal inleveren en een afspraak maken. Waar ik bang voor ben: als er teveel kritiek komt dan raak ik misschien weer gedemotiveerd....

Wat betreft de taal - ik zat er inderdaad ook aan te denken om hulp in te schakelen, iemand die mijn stukken kan verbeteren. Ik ga er eens over nadenken.

Nou, nu moet ik snel op weg naar mijn werk en als ik thuis kom vanavond ga ik aan de slag!
@varuca:

Ik zou aan je begeleider het doel wat je beoogt concretiseren en je minder druk maken over de vorm. Dan weet de begeleider dat het probleem niet inhoudelijk is, maar dat je moeite hebt het in een vorm te gieten.

De moed niet opgeven. Ik vind dat je begeleider wel met de uiteindelijke vorm mag helpen. Zeker als je er al een tijd mee bezig bent.
quote:varuca schreef op 11 maart 2010 @ 11:00:

heb hulp nodig. Kunnen jullie mijn probleemstelling beoordelen. kreeg steeds het commentaar dat er een duidelijk doel/waartoe in miste. Terwijl ik dat niet zag. Dus nu heb ik voor de tigste keer een nieuwe versie en voor ik hem naar mijn begeleider mail wil ik graag weten of jullie vinden dat hij aan de regels van een goede probleemstellling voldoet.

Hoe en in hoeverre werden K's religieuze, morele en maatschappelijke ideeën beïnvloed door het Britse beschavingsoffensief en kan er dus gesteld worden dat er sprake was van cultuurtransfer?

Als deze vraagstelling lees dan is het voor mij ook niet helemaal duidelijk wat je precies wilt weten. Ik weet ongeveer waar je naar toe wilt, maar het komt net niet lekker over. Maar gelukkig is er het forum, heb al gezien dat er al hele goede dingen tussen opmerkingen van andere forummers stonden!

Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen historicus ben, maar in mijn studie-richting in het gebruikelijk om "hoe" in de vraagstellingen te vermijden omdat dit niet goed afbakent van wat je precies wilt weten. Ik denk dat daar het voornaamste probleem ligt. Daarom zou ik er een "wat" / "welke" vraag van proberen te maken. Daarnaast zou ik het gebruik van "en" proberen te voorkomen omdat dit suggereert dat er twee dingen worden gevraagd die niet echt met elkaar samenhangen.

Even uit de losse pols:

"Welke invloed heeft het Briste beschaving process gehad op de religieuze, morele en maatschappelijke ideeen van "K", met betrekking tot de culturele transformatie?"

In je theoretische kader zou je dan wel kunnen uitleggen wat je precies bedoelt me alle termen, want ik als leek op dat gebied weet zich echt niet wat ze zich moet voorstellen van een Brits beschavingproces...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!!! Om je gerust te stellen, ik heb in mijn eindversie nog lopen schaven aan mijn vragen... dus ik weet hoe je je voelt als je vraagstelling niet lekker zit. Succes!!

@meermin: Ik vind het wel leuk om advies te geven aan andere mensen, want ik zie bij andere veel dingen die ik zelf ook ben tegengekomen. Zelf heb ik afgelopen maanden ook veel gehad aan de adviezen die hier op het forum werden gegeven en het steuntje in de rug als ik wind tegen had...
Oh veruca, dat van je doel/probleemstelling in vraagvorm gieten, dat heb ik op het HBO wel regelmatig moeten doen. Maar ik neem aan dat je probleemstelling, wel volgt op een probleemschets van waarom dit onderzoek nodig is...

En ik denk dat meermin gelijk heeft dat je dit het beste met je begeleidster kunt bespreken, omdat zij veel meer achtergrondkennis hebben dan wij. Succes!!!

Thesis no 2 wordt hier een grote uitdaging!!! Ik kon kiezen tussen stage/thesis en ik houd niet van stage (lees: ik haat het om commando's op te volgen en rotklusjes te doen...), dus vandaar thesis no 2. En ik vind het gewoon leuk om dingen uit te zoeken en ondanks dat ik best wel flinke tegenslagen heb gehad mijn thesis no 1, heb ik er wel veel plezier in gehad en er ook heel veel van geleerd en er nu een slijmerige begeleider aan over gehouden
Veruca - het wil af en toe ook wel helpen als je het even laat liggen en er niet teveel mee bezig zijn, even wat anders doen en dan kom je misschien wel op een idee. Ook zou ik meer hulp vragen van de studiebegeleiding of het misschien voorleggen aan een andere docent of student, want die hebben meer achterkennis over je studie/thema.

Mevrouwtjezonneschrijn - echt knap van je voor een tweede thesis gaat! Als ik er helemaal in zit, dan vind ik thesis maken ook best leuk. In ieder geval kan ik me voorstellen dat je tegen stagelopen opziet! Succes met je tweede thesis! Mag ik vragen waar die over gaat?
@eevita.. Ik wordtel al een jaar met mijn vraagstelling, dus laten liggen gebeurd genoeg, elke keer als ik mijn begeleidster weer een lange periode niet zag omdat ze weer weg was.

maar heb haar mijn probleemstelling gemaild en ga horen wat ze er van vind. Mocht het niet goed zijn ga ik weer verder denken met behulp van jullie tips.
Welkom Eevita en Missrabit!

@Eevita: ik zou toch als ik jou was zsm een afspraak maken met je begeleider, natuurlijk is het eng als je kritiek krijgt, maar je begeleider is er (meestal) niet om je de grond in te stampen, maar ervoor te zorgen dat je op de goede weg blijft.

@MissRabit: ook tegen jou zou ik zeggen, ga met je supervisor praten. Hij/zij heeft dit wel vaker gezien! Ik heb inmiddels 2 scripties geschreven en bij beide ben ik problemen tegengekomen, maar door een gesprek met mijn supervisor zat ik snel weer op het juiste pad.

@Varuca: je vraagstelling heeft al een soort van conclusie/hypothese in zich. Dat zou ik dus uit elkaar halen

Ik ga dit weekend weer volop aan de slag met mijn theoretisch kader en hoop een heel eind op weg te zijn om in ieder geval mijn deadline van 22 maart te halen.......
anoniem_20422 wijzigde dit bericht op 12-03-2010 10:02
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Hoi Magnolia, je hebt gelijk! Eerst wil ik nog een stukje in hst 2 afmaken en dan wordt het echt tijd voor een afspraak met mijn begeleider!

Heb gisteren een enquete gemaakt voor het bedrijf waar ik mijn thesis over doe, en die ziet er goed uit. Vandaag even goekeuring vragen aan de baas en als het goed ik kan ik de enquete dan maandag afnemen en de resultaten uitwerken.

Vandaag volle dag hard werken en 's avonds als ik thuis kom nog even twee uurtjes aan de thesis. Morgen is het weekend, lekker een dagje vrij om met de kids leuke dingen te doen!

Ik heb weer het gevoel goed bezig te zijn...
Varuca, een jaar lang met je vraagstelling worstelen is echt veel te lang. Ik denk het goed is als je meer hulp vraagt aan je begeleider, en is er misschien ook een andere docent waar je hulp aan kunt vragen.

Op deze manier verlies je veel tijd en ik neem aan ook veel motivatie. En je kunt natuurlijk zonder vraagstelling ook niet zo gemakkelijk doorschrijven aan je thesis.

Nou, ik hoop dat je snel hulp krijgt en weer goed op weg bent.
doorschrijven is geen probleem. Weet precies wat ik wil doen en zeggen, maar worstel steeds met de formulering in mijn probleemstelling. En dat ik er al zo lang mee worstel komt ook omdat mijn begeleidster tussendoor bij ellkaar nog bijna een half jaar is weggeweest.
Wat fijn, lotgenoten!

Ik studeer voltijds en ben nu bezig aan mijn master. In juli moet er dus een scriptie op het bureau van mijn begeleider liggen. Het lijkt me fijn hier mee te schrijven en te zien hoe jullie dingen aanpakken.

Ik hou het nog even breed: ik doe een studie in de culturele/sociologische hoek en mijn thesis gaat o.a. over religie en uitingen daarvan. Op zich gaat het goed en loop ik op schema, maar nu het einde nadert lijkt het werk dat nog gedaan moet worden te groeien ipv netjes mee te krimpen met mijn to do-list.

Varuca, vervelend zeg dat het zo sleept. Ik heb overigens geleerd dat hoe/waarom-vragen juist goed zijn omdat het antwoord een proces weergeeft en meer inzicht verschaft dan antwoorden op wat/wie/waar-vragen, die eerder leiden tot meer feiten maar niet per se meer inzicht. Maar het kan heel goed dat dat per vakgebied verschilt.

Misschien moet je je vraag wat problematiseren? Je vraag heeft nu namelijk geen probleem in zich waardoor ook niet duidelijk wordt waar je onderzoek een oplossing voor aanbiedt. Zoiets bijvoorbeeld:

Een cultuurtransfer door het beschavingsoffensief is waarschijnlijk > probleem: de elementen in K's ideeën die op het tegendeel wijzen > probleemsteeling: hoe kan die tegenstrijdigheid verklaard worden?

Andersom kan ook:

Een cultuurtransfer door het beschavingsoffensief is onwaarschijnlijk > probleem: elementen in K's ideeën die juist wijzen op overname > probleemstelling: idem.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:tyche schreef op 12 maart 2010 @ 20:07:

. Ik heb overigens geleerd dat hoe/waarom-vragen juist goed zijn omdat het antwoord een proces weergeeft en meer inzicht verschaft dan antwoorden op wat/wie/waar-vragen, die eerder leiden tot meer feiten maar niet per se meer inzicht. Maar het kan heel goed dat dat per vakgebied verschilt.

Ik denk dat je gelijk hebt met dat vak-gebied gebeuren. Als ik aan hoe & waarom vragen zou moeten gaan voor mijn scriptie dan lukt dat no-way binnen de normale termijn van 6maanden...
En soms kan het allebei, het is bij ons niet zo dat een wat-vraag niet mag. Bij mij eigen onderzoek zijn de feiten wel bekend, ik breng ze op een nieuwe manier met elkaar in verband. Maar in het zelfde gebied kan iemand op zoek gaan naar nieuwe feiten en dan is een praktische vraag weer handiger.

En nu ga ik even teruglezen wie wat doet hier.
Daar heb je wel gelijk in, "wat" vragen zijn veel praktischer en daarom meer toegepast in mijn studie richting

Hoe vragen mogen wel, maar vaak wordt geadviseerd om er dan toch maar een 'wat' vraag van te maken...

Volgende week wil ik trouwens mijn eerste probleemschets van thesis no 2 hebben in concept... dus werk aan de winkel, maar nu eerst een vrijdagavondje relaxen! Prettig weekend!
Fijn weekend!
Hoi allemaal,

Ben eeuwen geleden begonnen met een rechtenstudie en ben dan nu eindelijk bezig met m'n afstudeerscriptie.

Ik heb een paar dagen geleden m'n inleiding en opzet naar m'n begeleider gemaild en zijn antwoord was dat het MOGELIJKERWIJS een interessant onderwerp kon zijn, maar dat hij een heldere centrale vraagstelling miste.

Zucht.....ik ga weer verder, maar heb het laatste half uur alleen nog maar mijn dode haarpunten geinspecteerd.

Het viva forum is ook mijn favoriete vluchtroute. Toch wel goed dat ik me nu bij jullie topic heb gemeld, in plaats van uren rondhangen op het relatieforum, terwijl ik niet eens een relatie heb.

Succes allemaal!
Welkom Tyche! Zo te horen ben je goed op weg en ligt er in juli een definitieve scriptie

Welkom Merle! Je voorstel moet altijd een aantal keer bijgeschaafd worden. Ikzelf vond het vrij frustrerend, maar merk nu wel dat een heldere en goede opzet helpt.

Het vluchten naar het forum herken ik maar al te goed! Ik hang nu ook op het forum rond ipv schrijven aan mijn theoretisch kader. Ik heb er nog steeds goede remedie voor gevonden. Wellicht dat ik de internetkabel er maar uittrek. Hoor ook weleens van mensen die met zichzelf afspreken om bv 2u aan hun scriptie te werken en dan een half uur op het forum mogen rondhangen. Werkt bij mij eigenlijk niet.....

Bij mij gaat het wel prima, heb nu ongeveer de helft van mijn 1e hoofdstuk op papier en ik hoop dat ik vandaag en woensdag (ben ik vrij) het bijna af heb. Zodat ik het nog kan nalezen en komend weekend het hoofdstuk bijschaven voordat ik het opstuur naar mijn supervisor

Varuca: heb je al een reactie van je supervisor op je nieuwe aangepaste vraag- en probleemstelling?

Ik ga weer aan de slag en sluit in ieder geval mijn internetbrowser af, in de hoop dat ik die niet binnen 10min weer opstart om te kijken of hier alweer gereageerd is.

Succes iedereen!
nog steeds niks gehoord van mijn begeleidster, niet eens of ze uberhaupt mijn mail heeft gezien. heel irritant, want ik wil door en niet weer straks een inleiding inleveren waarvan ik voor de tichste keer te horen krijg dat de probleemstelling niet goed is.
@tyche en merle: welkom

@varuca: balen... als tip kan ik nog meegeven om scripties te bestuderen van studenten die je voor zijn gegaan met dezelfde begeleider. Zo leer je wat er qua structuur (probleemstelling) van je wordt verwacht. Je kan niet zien wat voor een cijfer hij of zij kreeg, maar het was in ieder geval voldoende om af te studeren.

Veel studies kennen een online-scriptiedatabank. Misschien die van jou ook?

@mevrouwtje zonneschijn en magnolia: go with the flow!
Goedemiddag lotgenoten!

Ook ik ben in de fase van afstuderen beland en heb mijn onderzoeksplan net af. Ontzettend stressvol spannend!

Ik volg een bedrijfskundige opleiding. Mijn afstudeerscriptie ligt op financieel/procesmatig vlak.

Ik ben behoorlijk snel afgeleid en vertoon meer studie-ontwijkend gedrag dan ooit met als gevolg dat mijn appartementje opeens keurig netjes opgeruimd is, ik 5 boeken heb gereserveerd die ik pas over 2 weken kan ophalen en ik mijn nagels 3 keer per dag in een andere kleur lak (dat terwijl er niets anders op de planning staat dan werken aan mijn scriptie).

Graag zou ik jullie dan ook lastig willen vallen met mijn frustraties en natuurlijk ervaringen delen en tips en advies geven waar het kan .

Veel succes allemaal met de laatste loodjes!
quote:bmichelle schreef op 21 februari 2010 @ 11:43:

Dag allemaal, heb dit topic vanaf het begin meegelezen, telkens met de gedachte 'over een paar weken ga/moet ik ook meeschrijven,' en jawel hier ben ik dan . Even ter introductie: ik volg een studie die onder maatschappijwetenschappen valt, ben momenteel met scriptieopzet bezig (moet ik deze week voor medestudenten presenteren) en aangezien ik vanaf september joehoee voor half jaar naar het buitenland mag (voor studie) hoop ik dus in juli klaar te zijn (kans acht ik klein, werk nl vrij langzaam, dus hoop iig zover mogelijk te komen). Ik wil nog wel eens (zacht uitgedrukt) last hebben van faalangst (wat zich eerder tijdens studie heeft geuit in niets meer uit hoofd en vingers krijgen en nu bv. in plankenkoorts om aan scriptie te beginnen). Weet inmiddels dat ik 'gewoon' moet beginnen/aan de slag moet, want keer op keer blijkt dat wat ik aflever ruim voldoende is. Dus, ga ik vandaag en morgen mijn voorstel afschrijven .

Dag allemaal, even een update van mij. Na het afschrijven en presenteren van mijn scriptieonderwerp/opzet moet ik het een en ander (voor laatste keer) aanpassen, maar dat wil niet echt vlotten. Ik denk dat dit komt omdat ik steeds concreter moet worden en (dus) steeds meer afwegingen/beslissingen moet maken (waar ik geen ster in ben, laat het vaak liever allemaal zoveel mogelijk open oid). Daarnaast vraag ik me het volgende af, in het eerste gesprek met mijn begeleider gaf hij aan dat hij mijn eerste scriptieopzet al aardig oké vond, maar dat hij hypothesen miste. Ik heb hem toen gezegd dat ik (bij kwalitatief onderzoek) nooit hypothesen formuleer (heb dat voor een eindpaper van een vak ooit eens gedaan en ik vond het helemaal geen interessante en leuke manier van onderzoek doen), maw. dat mijn scriptie dus inductief van aard zal zijn. Hij zei dat ik toch hypothesen/ vooronderstellingen moest formuleren en met de gedachte 'hij zal het wel weten' heb ik dat vervolgens krampachtig gedaan. Dat het nu niet wil vlotten met mijn opzet heeft volgens mij ook daar

mee te maken. Ik kan me niet goed in deze manier vinden, ik wil oa mijn interviews houden en aan de hand daarvan bekijken met welke theorie(en) ik het materiaal mi het beste kan analyseren/

interpreteren. Ik heb wel ideeen over welke theorieen mogelijk interessant zouden zijn, maar meer dan dat ook niet (laat staan dat ik op basis daarvan -goede/interessante- hypothesen zou kunnen formuleren, wat ik eigenlijk dus ook niet wil omdat ik me -in eerste instantie- meer door het verzamelde materiaal wil laten leiden dan door theorie). Hoe dan ook, ik raak hier een beetje van in de war en vraag me af of ik nou iets niet begrijp of dat mijn begeleider en ik gewoon verschillen van mening over de aanpak van het onderzoek??

Overigens, omdat ik vind dat ik te langzaam werk (oa door bv bovenstaande twijfels) en dus graag een stok achter de deur en een (extra) klankbord zou willen hebben, heb ik me aangemeld voor deelname aan een (wekelijkse)scriptiewerkgroep via mijn universiteit en voor een kennismakingsgesprek bij een scriptiebegeleidingsbureau. Deze week heb ik een gesprek met een begeleider van die afstudeergroep en met iemand van dat scriptiebegeleidingsbureau, waarna ik beslis waar ik me bij ga aansluiten.

Meermin, heb jij nog tips/aandachtspunten wat betreft het (vrijblijvende) kennismakingsgesprek met dat scriptiebegeleidingsbureau? Ik heb best geld over voor goede scriptiebegeleiding, maar vind het best lastig om op basis van 1 gesprek te kunnen oordelen of het wat is of niet.
Welkom Tyche, Anne en Merle!
quote:varuca schreef op 15 maart 2010 @ 12:54:

nog steeds niks gehoord van mijn begeleidster, niet eens of ze uberhaupt mijn mail heeft gezien. heel irritant, want ik wil door en niet weer straks een inleiding inleveren waarvan ik voor de tichste keer te horen krijg dat de probleemstelling niet goed is.Hoi Varuca, wat irritant zeg dat je nog niets van je begeleidster hebt gehoord. Is het een idee om haar toch wat meer te 'stalken,' dus bv. gewoon te mailen met de vraag of ze jouw mail heeft ontvangen (met daarin tevens de vraag wanneer je een reactie van haar kunt verwachten), of heeft ze geen spreekuur waar je gewoon binnen kan lopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven