Geld & Recht alle pijlers

Mag je in woning blijven als...

13-03-2010 15:51 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Ik heb een vraag eigenlijk niet voor mezelf, maar omdat ik zelf het antwoord er ook niet op weet besloot ik mijn vraag hier te stellen in de hoop dat iemand het antwoord wel weet,

Stel je staat ingeschreven bij 1 van je ouders waar je ook bij inwoont.

Maar de vader of moeder gaat begeleidt wonen wegens omstandigheden, het inwonende kind(volwassen) werkt en staat ingeschreven in de woning, mag het kind dan blijven wonen in de woning en de huur gaan betalen...anders staat tie op straat en dat lijkt me niet toch?

Hoop dat iemand dit weet?
quote:minny schreef op 13 maart 2010 @ 17:39:

[...]- U woont duurzaam samen en bent wél familie en wilt de inwonende op het huurcontract?

Een samenwonend familielid wordt in beginsel geen medehuurder omdat het karakter van de inwoning een tijdelijk karakter heeft. Kinderen gaan de deur immers uit. Hierop kan in een specifiek geval een uitzondering worden gemaakt, maar dit moet u schriftelijk aanvragen.De hiervoor benodigde gegevens en bijlagen zijn: de beweegreden voor inwoning van het familielid, de naam en leeftijd van het familielid, de gewenste datum ingang medehuurderschap, de ondertekening van de huurder, de ondertekening van het familielid, een kopie legitimatiebewijs medebewoner, een uittreksel uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) en een onderbouwing van de aanvraag door officiële postdocumenten (zoals een gemeenschappelijk giro-/bankafschrift of gemeenschappelijke verzekering).Maar hier staat alleen de procedure, geen toezegging. Na het inleveren van al deze documenten wordt het dus in behandeling genomen. Helaas zijn ze over het algemeen vrij streng in meewerken aan uitzonderingssituaties.
Als er geen enkele kans is dat moeder terugkeert naar de woning, wordt het inderdaad een heel moeilijke kwestie. In mijn geval ligt dat gelukkig anders, aangezien ik wel terugkom en de woning weer ga bewonen.
quote:chatnoir schreef op 13 maart 2010 @ 17:37:

[...]

Vaak komt het voor dat kinderen, die nog bij hun ouders inwonen, medehuurder willen worden. (..) Dit is echter niet eenvoudig. De kantonrechter gaat er namelijk vanuit dat er bij ouders en kinderen sprake is van een aflopende samenlevingssituatie. Het is immers gebruikelijk dat kinderen op een gegeven moment het ouderlijk huis verlaten om zelfstandig te gaan wonen.Dit uitgangspunt is de kern van het verhaal.
quote:minny schreef op 13 maart 2010 @ 17:44:

Als er geen enkele kans is dat moeder terugkeert naar de woning, wordt het inderdaad een heel moeilijke kwestie. In mijn geval ligt dat gelukkig anders, aangezien ik wel terugkom en de woning weer ga bewonen.Vaak zijn daar ook grenzen aan van bijv. max. 1 jaar. Ik hoop oprecht dat het anders is voor je Min.

Naar welk buitenland zou je na je studie willen?
quote:ColeTurner schreef op 13 maart 2010 @ 17:47:

[...]

Dit uitgangspunt is de kern van het verhaal.Klopt!
quote:Spinster schreef op 13 maart 2010 @ 17:47:

[...]

Vaak zijn daar ook grenzen aan van bijv. max. 1 jaar. Ik hoop oprecht dat het anders is voor je Min.

Naar welk buitenland zou je na je studie willen? Ik wil naar Schotland, waar mijn vader vandaan komt. Zou daar graag een aantal jaar wonen, maar ben wel van plan terug te keren uiteindelijk. Maar eerst opvoeding en studie afronden uiteraard

Tja, in dat geval zou ik dan regelmatig terugkeren, maar ik heb begrepen dat ik max 3 jaar weg kan zijn. Mocht ik echt niet meer terug willen komen, heeft ze in elk geval ruim de tijd om iets anders te zoeken. Alhoewel het in deze stad best lastig kan zijn...
Minny ik denk dat jouw situatie anders is omdat jij de hoofdhuurder blijft en de intentie hebt om terug te keren.
quote:chatnoir schreef op 13 maart 2010 @ 17:52:

Minny ik denk dat jouw situatie anders is omdat jij de hoofdhuurder blijft en de intentie hebt om terug te keren.Klopt, gelukkig maar
quote:minny schreef op 13 maart 2010 @ 17:50:

[...]

Ik wil naar Schotland, waar mijn vader vandaan komt. Zou daar graag een aantal jaar wonen, maar ben wel van plan terug te keren uiteindelijk. Maar eerst opvoeding en studie afronden uiteraard Leuk plan zeg! Wat een mooie nieuwe fase na het opvoeden van je kinderen en het afronden van studie.

Tja, in dat geval zou ik dan regelmatig terugkeren, maar ik heb begrepen dat ik max 3 jaar weg kan zijn. Mocht ik echt niet meer terug willen komen, heeft ze in elk geval ruim de tijd om iets anders te zoeken. Alhoewel het in deze stad best lastig kan zijn... Sowieso kan ze zich meteen als ze 18 is het beste inschrijven als woningzoekende bij de gemeente. Dat is nooit mis, ongeacht hoe het verder loopt.
Ja, dat is sowieso de bedoeling. Het plan is meer dat zij daar kan verblijven zolang ik weg ben. En daarna natuurlijk mocht dat nodig zijn. Ik kan alleen niet weg als zij daardoor op straat komt te staan, vandaar dat ik nu al ben gaan informeren.
@ Spinster een heel goed advies. Iedereen zou verplicht zich in moeten schrijven als woningzoekende. Er is veelal de gedachte ach dat is nog zo ver weg of ik wil dan kopen. Helaas hebben veel gemeente een wachttijd en als je je pas inschrijft op het moment dat je een huis wilt heb je vaak nog wel even te wachten voor je een huis hebt.

Nog een tip, doe even navraag hoe de woningverdeling in de desbetreffende gemeente gaat want tegenwoordig gaat dat niet meer vanzelfsprekend via de gemeentes maar bijvoorbeeld via www.woningnet of rechtstreeks bij de woningcoöperatie.
Chatnoir: Het is een paar jaar geleden dat ik op zoek was naar een huurwoning, maar in die periode werd de regeling aangepast en was het niet alleen bepalend of je ingeschreven stond, maar dat je ook actief op zoek was naar een nieuwe woning. Een heel ander uitgangspunt dan het advies van Spinster.
Dat verschilt per gemeente. Vroeger was dat bij ons ook zo, en bij veel reageren kreeg extra punten. Inmiddels is het bij ons veranderd. Hier telt voor starters de inschrijfduur en bij doorstromers de woonduur. Om een woning te krijgen moet je reageren op de aangeboden woningen in de woonkrant of via www.woningnet.nl

Het is dus van belang om in je eigen gemeente navraag te doen wat de regels zijn.
anoniem_95373 wijzigde dit bericht op 13-03-2010 18:46
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:ColeTurner schreef op 13 maart 2010 @ 18:18:

Chatnoir: Het is een paar jaar geleden dat ik op zoek was naar een huurwoning, maar in die periode werd de regeling aangepast en was het niet alleen bepalend of je ingeschreven stond, maar dat je ook actief op zoek was naar een nieuwe woning. Een heel ander uitgangspunt dan het advies van Spinster.Nee hoor. Om te reageren moet je namelijk eerst ingeschreven staan. Daar boven op geldt het aanvullende advies van Chatnoir: zoek op wat de regels van de gemeente waar je wil wonen zijn.
gemeente of (stads)regio
quote:ColeTurner schreef op 13 maart 2010 @ 19:49:

gemeente of (stads)regioYep!
Ik hoop voor je dat het lukt Minny maar ik ben ooit aangeschreven door de woningbouw omdat ik ivm revalidatie drie maanden niet in mijn woning woonde en niet verblijven in je woning was grond om het huurcontract te beëindigen! Wist ik niet en ik vond het echt belachelijk, alsof ik voor mijn lol in een revalidatiecentrum zat. Uiteindelijk zijn we eruit gekomen maar mijn advocaat bevestigde dat het niet wonen in de gehuurde woning grond kan zijn om het contract stop te zetten. Iets van onbehoorlijk gebruik omdat je de woning niet gebruikt waarvoor deze is bedoeld. Vaak is in het huurcontract opgenomen dat je de woning als woning gebruikt en als je er dan niet woont is dat een wanprestatie. Misschien is het nu anders, ik hoop het echt voor je want je plannen zijn echt super. Succes!
Eliane je wordt als huurder geacht het huis te beheren als een goed huisvader (staat vaak letterlijk zo in je huurcontract).

'De verplichting om hoofdverblijf te hebben in een woning, houdt in dat het privé-leven van huurder zich hoofdzakelijk in en vanuit de woning afspeelt. Het hoofdverblijf is de plek waar iemand werkelijk woont met zijn eventuele gezinsleden, zijn zaken behartigt, zijn eigendommen beheert, zodat hij er niet vandaan kan gaan dan met een bepaald doel en voor een bepaalde tijd en tevens met het plan om, als dat doel is bereikt, terug te keren.'

De huurder moet volgens de wet wel in staat zijn om de verantwoordelijkheid voor de gehuurde woning te dragen en ervoor zorgen dat de (eventueel beperkte) wijze waarop hij de woning gebruikt geen negatieve gevolgen heeft voor de waarde daarvan.

Dus als je voor langere tijd niet in je huis kunt zijn maar dat er wel regelmatig iemand in huis komt om o.a. de post te verzorgen en in de gaten houdt of alles goed gaat dan mag je echt wel langere tijd van je huis weg. Het is wel altijd slim om je verhuurder hiervan op de hoogte te stellen. In het geval van

Voor Minny zal dit allemaal geen probleem zijn aangezien haar dochter er gewoon blijft wonen.
Wat ik mij dan afvraag he. Stel je woont bij je ouders in (je bent 18 plus) en je ouders komen te overlijden. Er wordt je dan vriendelijk verzocht om de woning binnen zoveel maanden te verlaten. En dan? helpt de gemeente en/of het woningbedrijf jou bij het vinden van een woning of moet je jezelf maar zien te redden?
Gatarlady: Volgens mij moet je dan zelf op zoek naar een woning. Ik vermoed dat je geen beroep kunt doen op urgentie, tenzij er medische redenen zijn.
quote:ColeTurner schreef op 14 maart 2010 @ 21:07:

Gatarlady: Volgens mij moet je dan zelf op zoek naar een woning. Ik vermoed dat je geen beroep kunt doen op urgentie, tenzij er medische redenen zijn.

Wat erg dit! Ik wist helemaal niet dat dit zo was joh. Ik vind dit echt zo erg. Vooral wanneer er sprake is van overlijden van de hoofdhuurder vind ik echt dat de medebewoners, met name de kinderen, urgentie moeten krijgen. Anders sta je letterlijk op straat.

En wat als je als 19 jarige, ik zeg maar wat, geen woning kunt vinden? En dan? Moet je naar een daklozencentrum gaan ofzo?
quote:Gatarlady schreef op 14 maart 2010 @ 21:14:

[...]

Wat erg dit! Ik wist helemaal niet dat dit zo was joh. Ik vind dit echt zo erg. Vooral wanneer er sprake is van overlijden van de hoofdhuurder vind ik echt dat de medebewoners, met name de kinderen, urgentie moeten krijgen. Anders sta je letterlijk op straat.

En wat als je als 19 jarige, ik zeg maar wat, geen woning kunt vinden? En dan? Moet je naar een daklozencentrum gaan ofzo?

Op kamers. Want als je 19 bent, dan studeer f werk je en bij beiden heb je echt genoeg voor een kamer.

Maar lullig is het wel. Veel woningbouwverenigingen (ok, twee die ik ken ) bieden je wel een passende kleinere jongerenwoning aan.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Butterfly14 schreef op 13 maart 2010 @ 16:19:

Hallo allemaal ,

bedankt voor de antwoorden.

Ja het is maar een 2 kamer woning.

Ja persoon in kwestie staat nog net geen jaar ingeschreven maar hij heeft wel werk hier en verblijft hier gewoon als medebewoner.

Dit komt natuurlijk heel onverwachts en je kan naar mijn inziens niet iemand met dier en als op straat gooien terwijl persoon een baan heeft enz...en al sinds januari 2009 zelf ingeschreven staat voor een woning.

@branwen mm nee het is Vestia en heb net op de site gekeken kan het nergens vinden?Is het niet mogelijk om het kind als medehuurder aan te merken? Dat betekend dat het kind dan ook het huurcontract mee ondertekend. Ik weet niet welke gevolgen dit heeft voor bijvoorbeeld belasting, huurtoeslag etc. Maar als medehuurder heb je net zoveel recht op de woning als de andere huurder. Dat betekend dan ook dat het kind door de ouder niet zomaar op straat gezet kan worden ofzo.
Gatarlady: Zie mijn eerdere post hierover.
quote:diedietje schreef op 13 maart 2010 @ 17:39:

Verschilt per woningstichting.

Bij mij ben ik hoofdhuurder, mijn vriend kwam er bij inwonen. Hiervoor moesten we toestemming vragen van de verhuurder en daarbij stond aangegeven dat hij na 2 jaar dezelfde rechten heeft als ik. Dus als ik na 2 jaar eruit ga, mag hij hier blijven.En als je binnen die twee jaar zou komen te overlijden? Moet hij dan weer vertrekken? Met nagenoeg geen meettijd, want dat is hij kwijtgeraakt op het moment dat hij bij jou introk. Lekker dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven