Geld & Recht alle pijlers

brief uwv, weet niet precies hoe en wat

13-03-2010 17:54 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Hopelijk kan iemand mij ietwat geruststellen. Ik kreeg vandaag een brief van het uwv. Een beetje onduidelijk voor me!

Ik zit al een tijdje in de ziektewet ivm een posttraumatische stressstoornis.

Het onderwerp is: Verzoek om informatie.

En verder staat er:

Om te beoordelen of u en uw werkgever voldoende aan uw re-integratie hebben gewerkt, hebben wij uw re-integratieverslag nodig.

Wij hebben nog geen re-integratieverslag van u ontvangen. Wilt u ons daarom de volgende formulieren sturen?

* de probleemanalyse van de arbodienst

* de medische informatie

* het actueel oordeel van de arbodienst

* het plan van aanpak re-integratie

* de evaluatie bij het plan van aanpak, dat u en uw werkgever samen hebben ingevuld.

Stuur deze gegevens uiterlijk 19 maart 2010 op in de bijgevoegde retourenvelop. Vermeld daarbij ook waarom u niet alle gegevens op tijd kon opsturen. Ligt het aan uw ex-werkgever of aan de arbodienst? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Op telefoonnummer ......... Wij zullen hen dan rechtstreeks benaderen.

Het is belangrijk dat u de ontbrekende formulieren op tijd instuurt. Doet u dat niet, dan krijgt u tijdelijk een lagere ziektewetuitkering.

Maar! Ik heb helemaal geen documenten ontvangen van mijn werkgever of arbodienst, ook heb ik geen re-integratieverslag of plan van aanpak gekregen. Ik ben maar een keer naar de arbo arts hoeven gaan en daaruit bleek dat ik dit werk gewoon niet meer kon doen en dat was het.

Maar nu ben ik dus best wel zenuwachtig, heb ik iets verkeerds gedaan en wat als blijkt dat er dadelijk helemaal geen plan van aanpak re-integratie is?

En ik kan niks opsturen, dus word ik dan ook verkort op mijn uitkering? Ik hoop het niet, want ik kan hier al niet van rondkomen..... en zo'n brieven krijg je dan ook net in het weekend als je niet kan bellen!

Hoop dat iemand me gerust kan stellen of er meer van weet.

Bedankt alvast!
Oja die mensen zorgen er altijd voor dat je je beter gaat voelen

Misschien even bellen maandag met je werkgeven het uwv.

Geen zorgen maken nu, nu kan je toch niets doen. Leg de brief even opzij en pak hem maandag weer op.
Altijd leuk, rare brieven in het weekend.
Ja pfff kunnen jullie wel zeggen! Ik ben er dus nu al de hele dag helemaal gestresst van, maarja ik moet toch proberen het even aan de kant te zetten inderdaad..
Even rustig ademhalen Hoe lang ben je al in de ziektewet? En hoe verloopt het contact met je werkgever op dit moment?

Ben je al bij de Arbo geweest?

Wettelijk is het zo dat je na 6 weken ziekte op het spreekuur moet komen bij de Arbo. Zij stellen samen met jou een probleemanalyse op. Deze analyse gaat naar je werkgever. Je werkgever heeft dan nog ongeveer 2 weken de tijd om samen met jou een Plan van Aanpak op te stellen. In dit plan staat hoe jullie samen aan jouw herstel willen gaan werken. Dus dit zijn de eerste stappen. Zijn deze al genomen?
Als je ziek wordt zijn jij en je werkgever er samen verantwoordelijk voor dat je zo spoedig mogelijk weer aan het werk gaat. Google maar eens op "wet poortwachter", daar staat precies in wat er van je verwacht wordt als je ziek wordt. Als dat niet gedaan is, dan mogen ze je idd korten op je uitkering. Tenzij je natuurlijk medisch niet in staat was om aan deze verplichtingen te voldoen. Bel maandag eerst met de arbo en je werkgever, wellicht hebben zij wel een dossier opgebouwd waar jij geen weet van hebt. En bel daarna even met het UWV om uit te leggen hoe of wat. Als je psychische problemen had waardoor je zelf niet in staat was om je rechten en plichten na te gaan, dan zal het hopelijk wel los lopen allemaal.
quote:amalia schreef op 13 maart 2010 @ 17:59:

Oja die mensen zorgen er altijd voor dat je je beter gaat voelen

Ik ben geen fan van het UWV maar dit vind ik toch wel een overtrokken reactie. Als je ziek thuis zit moet je nu eenmaal aan bepaalde verplichtingen voldoen om je uitkering te behouden. Ze sturen een keurige brief waarin ze netjes aangeven wat ze nodig hebben en wat de mogelijke consequenties zijn als je dat niet aanlevert.
Zo is dat, bloempotje.

En ja 'slecht', nieuws komt in 99 %, op zaterdag.

Doen die instanties het er nu om, vraag ik mijzelf wel eens af.

Makkelijker gezegd dan gedaan, de brief nu wegleggen, en maandag weer pakken.

Maar wel hele goede raad.

En het Uwv maandag bellen, het zal heus meevallen.

Succes!
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
quote:Pammie schreef op 13 maart 2010 @ 18:16:

[...]

Ik ben geen fan van het UWV maar dit vind ik toch wel een overtrokken reactie. Als je ziek thuis zit moet je nu eenmaal aan bepaalde verplichtingen voldoen om je uitkering te behouden. Ze sturen een keurige brief waarin ze netjes aangeven wat ze nodig hebben en wat de mogelijke consequenties zijn als je dat niet aanlevert.Dat spreekt ze toch ook niet tegen? Beetje zeiken mag best.
quote:Lalie schreef op 13 maart 2010 @ 18:11:

Even rustig ademhalen Hoe lang ben je al in de ziektewet? En hoe verloopt het contact met je werkgever op dit moment?

Ben je al bij de Arbo geweest?

Wettelijk is het zo dat je na 6 weken ziekte op het spreekuur moet komen bij de Arbo. Zij stellen samen met jou een probleemanalyse op. Deze analyse gaat naar je werkgever. Je werkgever heeft dan nog ongeveer 2 weken de tijd om samen met jou een Plan van Aanpak op te stellen. In dit plan staat hoe jullie samen aan jouw herstel willen gaan werken. Dus dit zijn de eerste stappen. Zijn deze al genomen?

Ja, ik ben inderdaad een keer bij de arboarts geweest. Ook bij de uwv arts. En de psycholoog had eigenlijk al aangegeven dat ik dit werk niet meer kon doen. Dit heeft ze ook in een brief gestuurd naar de uwv arts. De arboarts was het daar ook mee eens. Maar ik ben daarna nooit meer naar mijn werkgever geweest, nadat ik bij de arboarts ben geweest. Ze hebben me ook nooit meer gebelt. En ik hoefde ook niet meer terug te komen naar de arboarts.

Samen met de werkgever heb ik afgesproken dat het contract gewoon bleef bestaan, het was een oproepkracht en dat het dan gewoon automatisch zou aflopen, wat ook gebeurd is.
Maar dan ben je waarschijnlijk al langere tijd arbeidsongeschikt?

Heb je in de voorliggende tijd geen Plan van Aanpak ondertekend tesamen met je werkgever? Volgens de Wet Poortwachter (wat Nummerzoveel zegt...google er eens op! ) dien je eigenlijk ook om de 6 weken contact te hebben met je werkgever en het Plan desnoods aan te passen.
quote:bloempotje schreef op 13 maart 2010 @ 18:25:

[...]

Samen met de werkgever heb ik afgesproken dat het contract gewoon bleef bestaan, het was een oproepkracht en dat het dan gewoon automatisch zou aflopen, wat ook gebeurd is.Lees nu dit even beter...je bent ondertussen niet meer in dienst bij die werkgever? Ben je "ziek" uit dienst gegaan? Want als je dan een uitkering ontvangt of gaat ontvangen, dan lopen de contacten via het UWV. De werkgever had dan alle beschikbare info naar hen door moeten sturen voor zover ik weet. Nummerzoveel?
quote:Lalie schreef op 13 maart 2010 @ 18:35:

Maar dan ben je waarschijnlijk al langere tijd arbeidsongeschikt?

Heb je in de voorliggende tijd geen Plan van Aanpak ondertekend tesamen met je werkgever? Volgens de Wet Poortwachter (wat Nummerzoveel zegt...google er eens op! ) dien je eigenlijk ook om de 6 weken contact te hebben met je werkgever en het Plan desnoods aan te passen.Nee, dat is nooit gebeurd! Ik zou idd 1 keer in de maand even mailen. Nadat ik twee keer gemaild had, maakte mijn werkgever een afspraak voor me met de arbo arts en daaruit bleek dat ik niet meer terug zou komen. Heb ik ook niks meer gehoord van de werkgever!
quote:Lalie schreef op 13 maart 2010 @ 18:39:

[...]

Lees nu dit even beter...je bent ondertussen niet meer in dienst bij die werkgever? Ben je "ziek" uit dienst gegaan? Want als je dan een uitkering ontvangt of gaat ontvangen, dan lopen de contacten via het UWV. De werkgever had dan alle beschikbare info naar hen door moeten sturen voor zover ik weet. Nummerzoveel?

Lalie, alles is idd altijd via het uwv gegaan! Ik heb altijd een uitkering gekregen via het uwv en nooit van de werkgever. Ook verliep alles via het uwv. Ik ben nu niet meer in dienst van de werkgever en ik ben ook ziek uit dienst gegaan.

Waarschijnlijk heeft mijn werkgever dan die informatie over mij niet doorgestuurd na het uwv en ligt de fout bij hun?
Ben je al langer dan twee jaar arbeidsongeschikt?
quote:Lalie schreef op 13 maart 2010 @ 18:47:

Ben je al langer dan twee jaar arbeidsongeschikt?

Nee, 10 maanden

Ps: bedankt dat je zo met me meedenkt!
Maar het contract is wel net afgelopen
Ah ok...dan zullen ze die papieren waarschijnlijk willen hebben omdat zij nu het "proces" van je voormalig werkgever gaan overnemen.
quote:Lalie schreef op 13 maart 2010 @ 19:19:

Ah ok...dan zullen ze die papieren waarschijnlijk willen hebben omdat zij nu het "proces" van je voormalig werkgever gaan overnemen.Oke, dat zou kunnen! Dan bel ik maandag dat nummer, of ze dat bij mijn ex werkgever willen opvragen en dan hoop ik dat het toch nog goed is komt!
Dat is eigenlijk het enige wat ik nu kan verzinnen

Dus inderdaad maandag even bellen en navragen en dan hoop ik ook voor je dat het allemaal goed komt

Misschien hebben anderen nog tips en/of ideeen...Maar laat je in ieder geval even weten hoe en wat
Ik laat zeker wat weten; hoe het afgelopen is!

Ik denk idd dat het zo is, dat ze gewoon de papieren willen van de werkgever.. Ik ga er nu maar even vanuit
Mijn moeder weet hier alles vanaf, die is al 28 jaar personeelsadviseur en expert op het gebied van arbeidsconflicten en persoonlijk arbeidsadvies voor particulieren.

Ik weet alleen niet of ik hier zomaar haar website adres kan plaatsen. Ze kan in ieder geval heel goed helpen bij dit soort gedoe, dus mocht je geinteresseerd zijn dan hoor ik het wel. Ik heb nog niet ontdekt hoe ik hier een pm kan versturen ;)
quote:bloempotje schreef op 13 maart 2010 @ 20:04:

Ik denk idd dat het zo is, dat ze gewoon de papieren willen van de werkgever.. Ik ga er nu maar even vanuit Goed zo! Dan heb je in ieder geval verder een relaxed weekend
quote:Pammie schreef op 13 maart 2010 @ 18:16:

[...]

Ik ben geen fan van het UWV maar dit vind ik toch wel een overtrokken reactie. Als je ziek thuis zit moet je nu eenmaal aan bepaalde verplichtingen voldoen om je uitkering te behouden. Ze sturen een keurige brief waarin ze netjes aangeven wat ze nodig hebben en wat de mogelijke consequenties zijn als je dat niet aanlevert.

Nou nou nou, dit is pas een overtrokken reactie. Iemand zit met een stress stoornis thuis en dan krijg je zo'n brief op zaterdag. Een dag waar je helemaal niets kan doen.

Ik vind het helemaal niet keurig.

Daarnaast zijn ze erg snel met 'dreigbrieven' (want zo zie ik dit toch wel een beetje); ik lag doodziek thuis in mijn bed, sliep, heb de telefoon gemist en meteen de volgende dag lag er een brief op de mat dat ik niet thuis was terwijl ik me ziek had gemeld en dat ze langs zouden komen bla bla bla. Pfff, daar word ik dan nog zieker van hoor.
Niet teveel zorgen maken. Als er al consequenties zijn, zijn die voornamelijk voor de werkgever in dit geval.

Je bent ziek uit dienst gegaan en het UWV neemt nu de reintegratie inspanningen van de werkgever over. Omdat het in het verleden zo was dat werkgevers vaak geen zak meer deden aan reintegratie omdat het contract toch afliep, is er nu wettelijk geregeld dat de werkgever en de werknemer toch reintegratie inspanningen moeten doen bij een tijdelijk contract.

Omdat te controleren moet de werknemer bij het aanvragen van een ziektewetuitkering na het einde dienstverband een reintegratieverslag overleggen. Dat zijn enerzijds de medische gegevens via de arbo arts (die je dus bij de arbo arts kunt opvragen) en anderzijds het Plan van Aanpak dat werkgever en werknemer tijdens het dienstverband nog moesten opstellen. Ik begrijp bij jou dat het laatste niet is gebeurd, maar ook dat de arbo arts had bepaald dat er geen mogelijkheden voor reintegratie waren.

Als het UWV toch vind dat die mogelijkheden er wel waren maar dat de werkgever die niet heeft benut, zou de werkgever een sanctie kunnen krijgen. Een gedeelte van jouw uitkering wordt dan op de werkgever verhaald.

Maandag even bellen met de arbodienst om de probleemanalyse en medische gegevens op te vragen. Vervolgens de werkgever bellen en vragen of zij een Plan van Aanpak hebben (die je wellicht dan nog moet ondertekenen) en anders aan het UWV melden dat werkgever geen Plan van Aanpak heeft opgesteld.

Behalve voor niet/geen gegevens insturen (waar je nu nog een extra termijn voor hebt) kan het UWV jou niet zoveel maken. Ook de werknemer heeft de verplichting mee te werken aan reintegratie als dat kan. Maar het initiatief ligt bij de werkgever en als die dat initiatief niet heeft genomen (mede op advies van de arbo arts) kan jou niets verweten worden. Dat zou alleen anders zijn indien de werkgever jou had opgeroepen voor reintegratie, jij zou hebben geweigerd en zij het loon hadden stopgezet. In dat geval kun je dan niet simpelweg bij het UWV aankloppen voor een uitkering. Maar dat is hier niet aan de orde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven