Helmpje???

13-10-2009 19:12 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

We komen net terug van de fysiotherapeut met Sproetekind en we moeten beslissen of hij een hempje moet tegen zijn afgeplatte hoofdje.

Hij is nu 4 1/2 maand en heeft de eerste 2 à 3 maanden een sterke voorkeurshouding gehad. We hebben er van alles aan gedaan: aankleedkussen andersom, hoofdje draaien in bed, speeltjes aan niet-voorkeurskant, buikliggen etc etc. Maar toch een afplatting.

De laatste keer had hij een score van 108 (op één of andere schaal), nu een maand later is er weinig tot geen verbetering. 100 is normaal, tussen 104 en 108 is een lichte afplatting en boven de 108 een ernstige. Sproetkind is dus een randgeval.

De verwachting is dat een helmpje een resultaat heeft van 103-104. Zonder helmpje zal het waarschijnlijk wel iets verbeteren, maar niet veel. Erger wordt het niet (denkt de fysio).

Grote vraag is nu dus, gaan we voor een helmpje? Ik wil het zelf liever niet, vind het zo'n naar idee dat mijn kleine jongetje het komende half jaar 23 uur per dag zo'n helmpje op moet. Dat knuffelt toch anders. Maar dat is natuurlijk een puur egoïstische keuze. Hij zit er later misschien wel mee dat hij niet zo'n mooi rond hoofd heeft.

Wie heeft ook voor dit dilemma gestaan? Waarbij het dus niet een hele duidelijke keuze vóór of tegen een helmpje was. Wat hebben jullie gedaan? En hebben jullie spijt?

De fysio wilde duidelijk geen beslissing voor ons nemen. Maar waar moeten we onze beslissing dan op baseren?
Jeetje wat spannend Doggie! Ik heb trouwens nooit iets gelezen over het verschil in effect bij een plat of schuin hoofd (bij Sproetekind is het plat aan één kant van z'n achterhoofd, is dat dan schuin?) Ben wel benieuwd wat jouw ervaringen zijn. Ik denk dat je heel snel resultaat zult zien! En dan vraag ik me meteen weer af, waarom zouden wij het ook niet gewoon doen? Maar ja, zo'n beslissing over je eigen kind voelt toch heel anders. Het is nu ook gewoon niet aan de orde omdat het met de verhuizing gewon even niet kan. Over een maand zullen we het er samen nog wel eens goed over hebben.
Inmiddels zijn we 4 maanden verder en draagt Sproetekind sinds 2 weken een helmpje! Het heeft dus ng een tijd geduurd voor we de knoop hebben doorgehakt. We zijn intussen verhuisd naar de VS en gelukkig zit hier een zeer ervaren arts die ons goed heeft kunnen uitleggen wat we kunnen verwachten met of zonder helmpje. Omdat we geen verbetering hebben gezien de afgelopen maanden en we later niet het verwijt willen krijgen dat we niets hebben gedaan aan zijn platte hoofdje terwijl er toch iets voor handen was, zijn we er maar voor gegaan. En we hebben absoluut geen spijt! Vanaf het moment dat we het ziekenhuis verlieten heeft hij geen seconde gepiept! Het lijkt alsof hij er geen erg in heeft dat er iets op zijn hoofdje zit. Na 4 dagen hebben we hem ook 's nachts opgelaten en hij slaapt nog steeds van 19.00-07.00! Gelukkig heeft hij een helmpje zonder bandje onder z'n kin en met een gast bovenin, zodat hij ook niet overmatig zweet. Ik zie ook nergens dat hij last heeft van drukpunten. Het gaat dus heel erg goed. Morgen moeten we weer naar de instrumentmaker en dan zal zij het schuim bijwerken. Ik ben heel erg benieuwd of ze al iets van verandering kan meten (wij hebben zelf het idee dat er al iets verandering is, maar dat is misschien wishful thinking).

Doggie, hoe is het nu bij jullie? misschien zijn jullie zelfs al bijna klaar?!
Ik lees even mee.

Zometeen komt de fysio een schedelmeting doen; zoonlief had een voorkeurshouding de eerste twee maanden. Sinds een week of 6 ligt hij absoluut niet meer op de afgeplatte zijde, maar echt verbetering zien we nog niet. Dus we moeten ook gaan nadenken of we over een paar maanden evt. een helmpje zouden willen...
Hoi dames,

Max-baby had ook 108 bij de meting. Een grensgeval. Maar bij haar zag je het echt in haar gezicht, haar ene wang stak uit en het leek wel of haar hele gezicht scheef groeide. Ook zaten haar oren scheef.

De fysio liet ook de keuze aan ons maar gaf wel aan dat dit niet meer spontaan zou verbeteren. De kinderarts in het AMC was het daarmee eens. In totaal heeft ze 5 maanden een helpmje op gehad. Geen last, geen drukplekken of andere nare dingen. Als het heel warm was (boven de 25 graden) dan ging het helmpje af.

De helm is nu al een tijd af maar ik ben heel blij dat ik het gedaan had. Max-baby heeft nergens last van gehad, ze is niet gepest en ik heb nooit negatieve reacties gekregen. Hooguit dat mensen vroegen waarom ze een helmpje op had.

Ze heeft nu een prachtig hoofd en dat was voor mij de belangrijkste overweging. Dat ze niet later tegen mij zou zeggen: waarom heb je dat niet gedaan?

En ja, hoe ze eruit zou hebben gezien zonder helm weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ze in mijn baarmoeder al naar links keek, en dat ze dat nu nog steeds doet. Vooral als ze moe is en veilig tegen mij aan wil kruipen. Dat had ik er echt niet uit gekregen met fysio.

Groeten,

Max

Max
oeps
quote:VIVAfeelfree schreef op 12 maart 2010 @ 08:35:

Ik lees even mee.

Zometeen komt de fysio een schedelmeting doen; zoonlief had een voorkeurshouding de eerste twee maanden. Sinds een week of 6 ligt hij absoluut niet meer op de afgeplatte zijde, maar echt verbetering zien we nog niet. Dus we moeten ook gaan nadenken of we over een paar maanden evt. een helmpje zouden willen...Kan in een paar maanden heel veel verbeteren, dus beslis dan pas joh!
quote:sproet1978 schreef op 11 maart 2010 @ 23:16:

Gelukkig heeft hij een helmpje zonder bandje onder z'n kin en met een gast bovenin, zodat hij ook niet overmatig zweet.

Doggie, hoe is het nu bij jullie? misschien zijn jullie zelfs al bijna klaar?!

Wij hebben datzelfde helmpje uit Amerika, veel fijner dan de ouderwetse die Livit nog gebruikt met het kinbandje.

Tim vind het ook niet erg, maar trekt s'morgens wel aan de helm, zo van die moet af nu. Maar hij slaapt er prima mee. Hij had de afgelopen 2 weken veel hoge koorts dus niet opgehad. Nu weer sinds 3 dagen, nog 2 maanden en dan is ie een jaar en stoppen we ermee als het goed is.

Fijn dat sproetekind het ook niet erg vind. Hoe oud is sproetenkind nu?

Heb ook op het mei-forum gereageerd op je.
Wat goed dat Tim er ook zo lekker mee slaapt. Wel vervelend van die allergische reactie wat ik op het mei-topic las. Maar waarschijnlijk is ieder uur dat hij hem op heeft mooi meegenomen.

Sproetekind is nu 9 1/2 maand. Ik heb vandaag gevraagd hoe lang ze verwachten dat het gaat duren en als zijn groei hetzelfde blijft als tot nu toe, dan zal het in totaal 3 à 4 maanden duren. Maar het hangt van z'n groei af dus en wanneer wij tevreden zijn met 'het resultaat'. Over 4 weken weer terug voor scan en aanpassing en dan zien we ook de arts weer.

Max, onze arts vertelde ook dat die voorkeurshouding vaak al in de baarmoeder begint.

VivaFeelFree, ze beginnen vaak niet aan een helmpje voor de 5e maand, dus je hoeft echt nog geen beslissing te nemen. Ik was ook steeds bang dat we te laat zouden zijn, maar wij zijn dus met 9 maanden zelfs nog begonnen (onze arts is zelfs nog een keer begonnen met een kindje van 18 maanden, zolang een kind groeit heeft het effect volgens hem, alleen duurt het steeds langer)
Interessant topic! Dochter is 12 weken en heeft vanaf het begin een sterke voorkeurshouding naar links. Inmiddels lopen we met haar bij de fysio en osteopaat (vanwege blokkades) en ze draait inmiddels haar hoofdje ook meer de andere kant op. Haar afplatting is ook serieus, wij zitten ook rond de 108 geloof ik... Maargoed, we zijn er gelukkig 'vroeg' bij dus ik hoop echt dat het goed gaat komen en ze geen helmpje op moet!

@Sproet: de fysio heeft idd ook het idee dat het bij mij al in de baarmoeder begonnen is, aangezien ze altijd precies op dezelfde plek heeft gelegen en nooit meer is gedraaid. W'lijk zat ze toen ook al met haar hoofdje naar links.

Het enige waarom ik een helmpje 'zielig' zou vinden is dat dochter hem middenin de zomer zal moeten (ze is eind juni 6 maanden oud) en vind het dan zo sneu als het zo warm is... Maargoed, hopelijk is het helemaal niet nodig!
ja wij hebben ervaring hiermee wij waren ook een randgeval en hebben het niet gedaan een helmpje

wel doorgegaan met fysioth en oefeningen tot 6 maanden!

en geen spijt

echt rond is t hoofdje niet maar onze dochter heeft een bos krullen niemand die dr iets van ziet

het gaat nu prima met haar ze wordt in mei 2 jaar

henri
quote:doggie75 schreef op 12 maart 2010 @ 14:41:

[...]

Kan in een paar maanden heel veel verbeteren, dus beslis dan pas joh!

O, ik beslis ook nog niks hoor, we kunnen sowieso over anderhalve maand eventueel pas bij de kinderarts terecht, eerder doen ze er niks aan. maar ik vind het toch wel handig om vast de ervaringen te lezen!

Hier ook oefeningen enzo van de fysio, maar ik vraag me dus af of dat wel helpt aangezien de afgeplatte zijde al weken niet meer belast wordt, maar toch nog niet bijtrekt. En het is een jongetje, met weinig haar om de afplatting te verbergen
O ja, bij ons dus geen blokkades of bewegingsbeperkingen, alleen een hardnekkige voorkeur (stuit en idd ook al in de baarmoeder die kant op)
Met onze dochter was het ook (vorig jaar) zomer. Was het ineens weken lang snikheet. Dan is het natuurlijk niet haalbaar om 23 per dag het helmpje op te hebben. We deden dan alleen 's nachts of als het 's nachts bijna 20 graden was niet.

Ons helmpje was van Eemland. Geen kinband en bovenop een rond gat. Al met al stond het best stoer. Max-baby had er weinig last van, het is vaak voor de ouders meer slikken. Dat hun baby anders is dan anderen. Bij Eemland werden we goed geholpen en geadviseerd.

Max-baby moest ook een spreidboekje (had ook te maken met voorkeurshouding in de baarmoeder). Dus ze lag er best grappig bij. Het was in het begin even slikken omdat het er zo medisch uit zag. Maar ja, je wilt toch een kind zonder heupdysplasie. En als ik er dan aan dacht dat er kinderen zijn die echt zwaar ziek zijn, kanker ofzo, dan realiseerde ik mij hoe gezegend ik ben.

De reden dat je zo vroeg of het helmpje moet nadenken is omdat je na de fysio eerst naar de kinderarts verwezen moet worden, daarna naar de instrumentenmaker, dan moet het helmpje worden besteld/gemaakt. Je bent al snel een maand verder. Die hele grote explosieve groei houdt omstreeks het eerste jaar op (bij Max-baby bij 11 maanden al). En je wil juist van die explosieve groei profiteren. Niet dat het geen zin heeft om later dan 6 maanden te beginnen maar hoe later hoe langer het helmpje op moet.
@Vivafeelfree: heeft de fysio jullie doorgestuurd naar de kinderarts? Hoe oud is jouw zoontje? Wij heben nl. nog niks gehoord over een evt. bezoek aan een kinderarts, maar dochter is ook nog maar 12 weken dus misschien doen ze dat in een ander stadium?

@Max: hoe lang heeft jullie baby het helmpje op gehad?
@Nero; nee nee, zover is het nog niet! Vanaf een leeftijd van 5 maanden kun je pas een afspraak maken bij de KA, dus tegen die tijd (over een goede maand) beoordeelt onze fysio of we een verwijzing krijgen. Nu eerst schedelmeting en tegen die tijd weer, om te bekijken of er al natuurlijke vooruitgang in zit! Mijn zoontje is nu 15 weken.
Oh okee, ik dacht al... Maar jullie zien dus weinig verbetering, ondanks dat hij minder op de afplatting ligt? Dochter slaapt in een babysleep, omdat ze het toch elke keer voor elkaar kreeg in haar slaap haar hoofdje op de 'slechte' kant te draaien. Door de babysleept ligt ze dus goed op de andere kant, maar daardoor haal je de voorkeurshouding niet weg natuurlijk...
Nero en VFF, mag ik wat vragen? (Natuurlijk zijn ook anderen vrij om te antwoorden

Hoe erg moet een afplatting zijn om doorgestuurd te worden naar een fysiotherapeut? En wanneer (en door wie) wordt zo'n afplatting gemeten?

Mijn dochter had de eerste 8 weken een voorkeurshouding en heeft daardoor een scheef achterhoofd. Inmiddels (20wk) is haar voorkeurshouding allang weg, maar heeft ze nog steeds een schevige achterkant. Ik heb geen idee of de afplatting erg is. Ja, ze is duidelijk niet symmetrisch aan de achterkant, maar ik vind het zelf niet heel dramatisch. Inmiddels lijkt het ook wat minder te worden.

Maar goed: hoe weet ik nou hoe erg het is?
Bij het CB attendeerden ze ons erop. Maar wij hadden zelf al in de gaten dat dochter een fikse voorkeurshouding had. Op het CB verwezen ze ons door naar de fysio en zij heeft vervolgens de afplatting opgemeten. Het CB doet er dan niks meer aan.

Is haar voorkeurshouding vanzelf weggegaan of hebben jullie dit actief 'getraind'?
Haar voorkeurshouding is vanzelf weggegaan. We hebben de andere kant wel gestimuleerd door alle boeiende zaken links aan te bieden, maar ik heb niet de illusie dat dat veel zoden aan de dijk zette - ze keek nog liever naar een blinde muur dan dat ze haar hoofd omdraaide. Op een gegeven moment hield ze er echter gewoon mee op (ongeveer rond de tijd dat ze op schoot ging zitten, met een week of 8-10).

Het CB heeft de voorkeurshouding gesignaleerd en gezegd dat we naar een fysiotherapeut konden als het zo bleef. De laatste twee keer was de voorkeurshouding duidelijk over, en hebben ze eigenlijk ook niet meer naar het achterhoofd gekeken. Ik zal er de volgende keer nog eens naar vragen.
anoniem_88668 wijzigde dit bericht op 15-03-2010 12:34
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Ook hier ging eea in overleg met het CB. Voorkeurshouding hadden we zelf al geconstateerd en 'aangepakt' (waskussen tegen de richting in, bed draaien, niet meer op de rug in bed leggen). Daarom in eerste instantie niks mee gedaan. Uiteindelijk (na een maand van deze maatregelen waarbij ik zelf geen verbetering zag in de 'scheefte') toch gevraagd om het nr van een goede fysio (verwijzing is niet nodig). Niet zozeer vanwege de 'behandeling', meer om dus met de schedelmeting te beoordelen hoe ernstig de afplatting is en of er nog verbetering is.

Dus neem gewoon even contact op met een kinderfysio. Die kan beoordelen 'hoe erg het is'. (En hier is het wat dat betreft best goed geregeld; we zijn ervoor verzekerd, ze komt aan huis en tis nog een leuk mens ook )
Nero, hier was het op gegeven moment een kip/ei verhaal. Doordat het hoofje naar één kant plat is, is het ook makkelijker om op die afplatting te gaan liggen natuurlijk! Dat rolt dan vanzelf 'terug'.

En nee, zoonlief ligt al ruim een maand op zijn zij maar ik heb toch nog niet het idee dat de afplatting veel minder wordt.
Hmmmm... Dat zei de fysio inderdaad ook, door die afplatting ligt dat gewoon veel lekkerder! Vervelend he, en je hoort het steeds vaker om je heen tegenwoordig!
Mijn zoon heeft een helm gedragen. Ik blijf het lastig vinden. Hij heeft geen mooi rond hoofd maar nog steeds een duidelijke afplatting van de achterkant. We zien wel degelijk verschil met eerst; hij had eerst geen overgang van zijn nek naar zijn schedel en dat heeft hij nu wel.

Ik zou het overigens wel weer doen; voor je kind is het snel wennen, voor jezelf duurt het langer. Maar ik vind het fijn dat we wel van alles geprobeerd hebben. Ik weet niet wat het resultaat zonder helm was geweest.

Dus tja, waar moet je je keus op baseren; op gevoel denk ik. Wetenschappelijke feiten zijn er niet.

Mijn zoon had volgens mij ook een score van 108 (je bedoelt dat gedoe met dat banje om het hoofd wat vervolgens op paier gekopieerd wordt en waar allemaal lijnen op gezet worden)
Tja, ik weet voor een tweede wel beter, die ligt lekker op zijn/haar zij. Dat was voor zoonlief ook beter geweest, ivm krampjes. Maarja, als nieuwbakken moeder luister je nog overal naar he. En ik weet hoe het voelt, want ik heb zelf ook een afgeplat achterhoofd (niet zo heel erg, je ziet er niks van, ik voel het alleen), naar één kant, en dat is ook voor mij mijn voorkeurshouding.
Annie; ja dat bandje ja, ik krijg morgen de 'uitslag' trouwens. Hoe oud was jouw zoontje toen hij met de helm begon?

En wordt de helm eigenlijk vergoed door de verzekering?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven