Wat te doen met hal en trappenhuis 10 meter hoog
zondag 14 maart 2010 om 21:34
Vorig jaar hebben wij een nieuwbouw huis gekocht. Nadat we alle muren zelf behangen hebben, rest alleen de hal en het trappenhuis nog. We raken alleen in paniek bij de gedachte wat er op de muren moet/kan en zoeken niet alleen een behanger maar vooral ook nog ideeen. Het trappenhuis is ruim 10 meter hoog, met 6 halve trappen. Overal is goed bij te komen (stellages niet nodig), en het is heel licht omdat er vanaf de voordeur ramen doorlopen tot de 3e verdieping. De 4e en bovenste verdieping heeft geen raam maar wel een dakkoepel.
Ik wil 'iets' waar we een jaar of 10 mee kunnen doen, maar wil ook geen standaard creme of wit. De trappen zijn wit geverfd en voorzien we (na het behangen) van laminaatachtige treden en vloeren bij de overloopjes. Verder zijn we niet heel netjes, het moet dus ook tegen een stootje kunnen en niet direct scheuren. Afwasbaar is dus een pré.
De creativiteit is bij ons op, wie helpt ons aan een idee wat we kunnen doen met deze ruimte?
Ik wil 'iets' waar we een jaar of 10 mee kunnen doen, maar wil ook geen standaard creme of wit. De trappen zijn wit geverfd en voorzien we (na het behangen) van laminaatachtige treden en vloeren bij de overloopjes. Verder zijn we niet heel netjes, het moet dus ook tegen een stootje kunnen en niet direct scheuren. Afwasbaar is dus een pré.
De creativiteit is bij ons op, wie helpt ons aan een idee wat we kunnen doen met deze ruimte?
zondag 14 maart 2010 om 22:45
Tja, wat is je smaak?
Sowieso kun je beter stucen dan behangen in zo'n ruimte. Want je banken zullen ook tegen je behang aan komen, bij scheuren en indeuken zul je alles opnieuw behangen om het te herstellen, want een baan weghalen kan niet.
Bij gestucte muren kun je de beschadigen weer opvullen. Als je voldoende verf bewaard van je muurverf dan kun je het zonder kleurverschil oververven.
Ideetjes die bij mij opkomen:
een brede doorlopende streep in een andere kleur dan de rest van de muur. Helemaal van boven naar beneden. Erg leuk als je de foto's in dat vak hangt.
Of een regelmatige verdeling van foto's, op dezelfde hoogte meelopend met de trap. Iets gewoner, maar zeker ook erg mooi.
Wat ook leuk is: elke verdieping een iets lichtere kleur schilderen. Hierdoor krijg je ook een ruimtelijk effect en het is weer eens wat anders dan saai creme wit overal.
Sowieso kun je beter stucen dan behangen in zo'n ruimte. Want je banken zullen ook tegen je behang aan komen, bij scheuren en indeuken zul je alles opnieuw behangen om het te herstellen, want een baan weghalen kan niet.
Bij gestucte muren kun je de beschadigen weer opvullen. Als je voldoende verf bewaard van je muurverf dan kun je het zonder kleurverschil oververven.
Ideetjes die bij mij opkomen:
een brede doorlopende streep in een andere kleur dan de rest van de muur. Helemaal van boven naar beneden. Erg leuk als je de foto's in dat vak hangt.
Of een regelmatige verdeling van foto's, op dezelfde hoogte meelopend met de trap. Iets gewoner, maar zeker ook erg mooi.
Wat ook leuk is: elke verdieping een iets lichtere kleur schilderen. Hierdoor krijg je ook een ruimtelijk effect en het is weer eens wat anders dan saai creme wit overal.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
zondag 14 maart 2010 om 22:50
Heb je een klassieke smaak (wat ik eigenlijk niet vermoed met dit huis, maar goed), dan kun je houten lambrisering nemen. Is behoorlijk stootbestendig, heb je het qua stoten te bont gemaakt, schilder je dit zonder ingewikkelde ladderconstructies over. Bv
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
zondag 14 maart 2010 om 22:53
En is er nog een "centraal gat" tussen de trappen in waardoor je bv een lamp verschillende lengte bollen of een kandelaar ed kunt hangen?
zondag 14 maart 2010 om 23:33
of geef het een thema zoals
met oude landkaarten evt erbij aan de muur, vakantiefoto's evt in sepia en zwart en wit..
(OK, waarschijnlijk te extreem, maar ik zou het zo doen bij mij thuis )
met oude landkaarten evt erbij aan de muur, vakantiefoto's evt in sepia en zwart en wit..
(OK, waarschijnlijk te extreem, maar ik zou het zo doen bij mij thuis )
zondag 14 maart 2010 om 23:51
http://www.apartmentthera ... corate-a-staircase-075693
Misschein si dit iets voor jou?
Misschein si dit iets voor jou?
zondag 14 maart 2010 om 23:54
http://www.bbc.co.uk/home ... ation/factsheets/76.shtml
Dit is iets met van die ton-sur-ton tinten die veranderen met hoogte (kan me voorstellen dat kleur zelf wat heftig is, zeker in combinatie met gestreepte trap)
maandag 15 maart 2010 om 00:12
maandag 15 maart 2010 om 08:10
Als je eens wist hoeveel tijd ik heb gezocht naar plaatjes van trappenhuizen... Heb bij-surf-les nodig. Onwijs bedankt allemaal!
Smaak is meer modern dan klassiek. Het zijn open trappen waardoor lopers of geintjes met de treden niet mogelijk zijn. Bij aankoop van het huis heb ik nog gevraagd of er een lift in kon maar dat kon nou net weer niet, haha. Die glijbaan lijkt mij ook wel wat.
Er is een smalle doorkijk van beneden naar boven (of andersom) maar daar past geen lamp tussen, haalt ook het ruimtelijke effect weg. Het plaatje met de gele mensen is erg tof en de verschillende gradaties kleuren ook.
Stucen kunnen we alleen niet zelf, behangen wel. Vandaar voorkeur voor behang.
Lijstjes met foto's ben ik niet zo'n fan van; we zijn niet zo netjes en stoflaagjes op de randjes zijn niet heel charmant
Ben wel heel blij van alle meedenkers en de plaatjes!
Smaak is meer modern dan klassiek. Het zijn open trappen waardoor lopers of geintjes met de treden niet mogelijk zijn. Bij aankoop van het huis heb ik nog gevraagd of er een lift in kon maar dat kon nou net weer niet, haha. Die glijbaan lijkt mij ook wel wat.
Er is een smalle doorkijk van beneden naar boven (of andersom) maar daar past geen lamp tussen, haalt ook het ruimtelijke effect weg. Het plaatje met de gele mensen is erg tof en de verschillende gradaties kleuren ook.
Stucen kunnen we alleen niet zelf, behangen wel. Vandaar voorkeur voor behang.
Lijstjes met foto's ben ik niet zo'n fan van; we zijn niet zo netjes en stoflaagjes op de randjes zijn niet heel charmant
Ben wel heel blij van alle meedenkers en de plaatjes!
maandag 15 maart 2010 om 12:23
Hé, ook namens mij bedankt! Een van de grote klussen die ons nog wacht is het trappenhuis van ons 4 verdiepingen tellende 100 jaar oude huis (ook met 6 halve trappen). Er hangt nu van dat afgrijselijke structuurbehang maar het is zo'n enorme klus om dat allemaal te verwijderen en te vervangen (we moeten het laten doen want ik denk dat er stellages nodig zullen zijn). Deze plaatjes geven me weer een beetje inspiratie om er toch eens werk van te maken. Die traplopers zijn inderdaad mooi Singlala.
mahna mahna tuduuuudududu