De lekkerste toetjes!

16-03-2010 14:05 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om inspiratie op te doen en uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd wat jullie de lekkerste toetjes vinden (om zelf te maken). Recepten zijn zeer welkom, ik heb pas zelf tiramisu gemaakt (recept op aanvraag) hmmm.

Wat vinden jullie lekkere toetjes om zelf te maken voor alle gelegenheden? Alvast bedankt voor alle tips en recepten!

Bedankt TO... ik heb het vlees uit mn maaltijd geschrapt (eet alleen vanavond) en ben alle kasten bijlangs gegaan voor een lekker toetje Had alleen nog maar vieze saaie gezonde yoghurt in de koelkast... maar vond ook nog een pak custardpoeder, dus heb daar warme custardvla van gemaakt
Oeoeoeoeoe..... warme custardvla over je appelcrumble!! jammie!
quote:Marriss schreef op 16 maart 2010 @ 19:18:

Bedankt TO... ik heb het vlees uit mn maaltijd geschrapt (eet alleen vanavond) en ben alle kasten bijlangs gegaan voor een lekker toetje Had alleen nog maar vieze saaie gezonde yoghurt in de koelkast... maar vond ook nog een pak custardpoeder, dus heb daar warme custardvla van gemaakt Sorry ;) hopelijk was je toetje lekker ;)?
quote:Bluemotion schreef op 16 maart 2010 @ 15:41:

Ik ben eigenlijk wel heel erg nieuwsgierig naar recepten van de chocolademousse en van de newyork cheesecake ;)

Ingrediënten

• 200 g pure chocolade, in stukjes

• 25 g zachte boter

• 100 g bruine basterdsuiker

• 3 grote eieren

• 25 g bloem

Materialen

• 6 muffinvormpjes/soufflévormpjes, ingevet

Bereiden

Verwarm de oven voor op 200 °C. Smelt de chocolade 30 seconden in de magnetron, roer om, en herhaal dit elke 10 seconden tot de chocolade is gesmolten. Of smelt de chocolade au bain-marie door een kom met de chocolade boven een pan met kokend water te hangen en te blijven roeren. Zorg ervoor dat de bodem van de kom het kokende water niet raakt. Klop de boter met de basterdsuiker. Klop een voor een de eieren door het boter-suikermengsel. Schep hier vervolgens de bloem en een mespunt zout door. Spatel als laatste de gesmolten chocolade erdoor. Schep het beslag in de vormpjes. Bak de cakejes in 10-15 minuten gaar, let op dat de binnenkant zacht en smeltend blijft. Serveer direct. Lekker met een bolletje vanilleijs en rood fruit.

Alsjeblieft en smakelijk!

Liefs MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Lekkere toetjes: heel veel toetjes uit alle toetjestopics uit de index.
Star, klinkt goed En makkelijk. Misschien ga ik het morgen maken. De kinderen zijn dol op bakken (vanmiddag brownies gemaakt) dus dat slaat zeker in als een bom. Thanks.
quote:Nijntje schreef op 16 maart 2010 @ 22:20:

Star, klinkt goed En makkelijk. Misschien ga ik het morgen maken. De kinderen zijn dol op bakken (vanmiddag brownies gemaakt) dus dat slaat zeker in als een bom. Thanks.Hé, en het is hartstikke gezond hè... met al die appels
Mmmmmmmmmmmmmmm.... toetjes! Klinkt heeeerlijk allemaal, zal binnenkort eens het één en ander proberen! En als ik meer tijd heb een paar van mijn lekkere toetjes plaatsen.
Hierbij mijn recept voor tiramisu

Benodigdheden:

• 4 eieren

• 100 gram suiker

• 500 gram mascarpone

• 1 zakje vanillesuiker

• Cacaopoeder

• 1 pak lange vingers

• 400 ml sterke koffie

• 4 eetlepels amaretto

Bereidingswijze:

Zet eerst twee kopjes (samen 400 ml) hele sterke koffie. Zorg ervoor dat deze redelijk snel afkoelt.

Scheid de eierdooiers en het eiwit. Klop 4 eierdooiers met de (poeder) suiker tot een mooie gladde gele crème ontstaat. Klop de twee eiwitten (gooi de andere twee weg) op tot een witte schuim (dit doe ik altijd in een keukenmachine, het schijnt met de hand nogal lang te duren). Meng door het eiwitschuim de mascarpone en eventueel de vanillesuiker. Meng hier ook het eigeel mengsel doorheen.

Voeg nu aan de afgekoelde (zodat de alcohol niet meteen verdampt) koffie de amaretto toe. Leg de lange vingers op een bord en giet hierover heen het koffie mengsel.

Transporteer de nu natte en breekbare lange vingers naar de schaal en leg ze op de bodem. Laat wat ruimte, ter grote van een lange vinger, tussen de lange vingers over. Vul de gaten tussen de lange vingers op met het mascarpone mengsel. Leg over de laag die je nu hebt gekregen een tweede laag lange vingers en vul de gaten opnieuw op met het mascarpone mengsel. Ga hier mee door tot je lange vingers op zijn, maar houd er rekening mee dat je genoeg mascarpone mengsel overhoudt voor de bovenste laag die alleen uit mascarpone mengsel bestaat.

Zet de tiramisu nu zeker 8 uur in de koelkast om een beetje stijf te worden en de smaken goed in te laten trekken.

Vlak voor het opdienen strooi je pas de cacao poeder over de tiramisu heen (doe je dit eerder dan wordt de cacao vochtig en klef).
Oow en deze heb ik pas geprobeerd, witte chocolade cheesecake erg machtig en ik heb ook overal de helft van genomen en een kleine springvorm (16 cm dacht ik).

Benodigdheden (16 personen):

• 150 gr volkorenbiscuitjes

• 50 gram blank hazelnoten (geroosterd)

• 50 gram ongezouten boten (gesmolten)

• ½ tl kaneelpoeder

• Witte chocolade krullen (witte vlokken)

• Cacaopoeder (om te bestuiven)

Vulling

• 350 gram witte chocolade in stukjes

• 120 ml slagroom

• 675 gram zachte roomkaas

• 50 gram kristalsuiker

• 4 eieren

Glazuur

• 450 ml zure room

• 50 gr kristalsuiker

• 1 el hazelnootlikeur of 1 tl vanille essence

Bereidingswijze (30 minuten):

Verwarm de oven voor op 175 graden

Vet een springvorm van 23 cm doorsnee in. Maak de koekjes en hazelnoten in de keukenmachine kruimelig. Doe de boter en kaneel erbij. Zet de machine weer aan tot u een kruimeldeeg hebt. Druk dit met de bolle kant van een lepel op de bodem en langs de rand tot 1 cm vanaf de bovenkant. Bak de bodem 5-7 minuten en laat hem in de vorm op een taartrooster afkoelen. Zet de oventemperatuur op 150 graden en schuif er een bakplaat in.

Smelt voor de vulling de witte chocolade in de room onder voortdurend roeren. Laat de chocolade iets afkoelen.

Klop ei met de mixer, de roomkaas en suiker in een grote kom glad. Voeg de eieren één voor één toe, steeds goed kloppend. Klop er geleidelijk de witte chocolade en likeur of essence door. Giet de vulling in de kruimelbodem. Zet de vorm op de hete bakplaat. Bak de taart in 45-55 minuten bruin. Zet de taart op een taartrooster terwijl u het glazuur maakt. Zet de oven op 200 graden.

Klop de zure room, suiker en likeur of essence dooreen. Giet het mengsel over de taart, spreid het gelijkmatig uit en bak de taart nog eens 5-7 minuten. Zet de oven uit, maar doe de klep een uur lang niet open. Serveer de taart op kamertemperatuur, versierd met de witte-chocoladekrullen en desgewenst bestoven met cacaopoeder.

In de categorie heel simpel en snel, maar wel net ff anders dan een pak vla:

Bananenmousse:

- Slagroom met suiker kloppen

- Bananen prakken

- Door elkaar mengen

Perziktoetje:

- Slagroom met ruim suiker kloppen

- Perziken uit blik fijn snijden

- Geklopte slagroom met een gelijk deel yoghurt mengen

- Perzikstukjes er door scheppen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven