Rode kool vraag

19-03-2010 10:43 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb een vraagje over rode kool. Ik woon nu iets meer dan een jaar samen en tot nog toe is de rode kool uit een potje lekkerder dan wanneer ik hem zelf maak. De rode kool van gisteren is dus uiteindelijk in de kliko beland, omdat ie niet te eten was. En dat frustreert me!

Dus mijn vraag is; hoe maak je rode kool klaar?? Wat zijn de do's en don'ts van rode kool?

Alvast bedankt!

Groetjes MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Ehmmm, google? Recepten?
Ik kook de gesneden rode kool 20 minuten in water met een scheut azijn en 3 kruidnagels. Afgieten, halve pot appelmoes erdoor heen roeren en een snufje kaneel erover. Heerlijk!
Koken met laurier en kruidnagels. Je kan ook stukjes appel meekoken. Tegen het einde een scheutje azijn erin tegen het verkleuren van de kool.

Appelmoes erbij, lekker!
Lang laten opstaan. Dat is de truc. Een uur zachtjes stoven, dan wordt ie heerlijk zacht.

Eerst een uitje fruiten, dan suiker, zout, kruidnagels, kaneel en laurierblaadjes erdoor. Rode kool (dungesneden) erdoor met wijn en azijn.

Als ik hem zo maak is ie veeeel lekkerder dan uit een pot!
Is dit wat?

Grootmoedersrecept:

Ingrediënten van Verse rode kool

1 zakje verse rode gesneden kool

1 ui

2 eetlepels bruine basterdsuiker

2 eetlepels abrikozenjam

kruidnagel(poeder) naar inzicht

paar klontjes boter

1 grote eetlepel rode wijn azijn

2 lepels water

2 goudreinetten

Bereidingswijze van Verse rode kool

In een pand de ui fruiten. Daarop de rode kool met de basterdsuiker, abrikozenjam ,kruidnagel, boter de wijnazijn, water en de boter doen.

Dit allemaal 25 minuten ongeveer stoven (heel zachtjes).

Tenslotte de geschilde appel in kleine schijfjes erbij doen. Dit nog 5 minuten mee laten stoven.
Oh ja, de appeltjes vergeten! Gewoon meestoven.
Ik roerbakd de rode kool. Eerst laat ik spekjes uitbakken. Vervolgens voeg ik de rode kool toe. Laat deze 5 minuten op hoog vuur staan. Dan een schepje bruine suiker en Balsamico azijn toevogen. Vervolgens zo'n 20 minuten laten stoven. Daarna een handje rozijnen toevogen en nog 5 minuten het vocht laten verdampen. Lekker met krieltjes.
Lekker appeltjes erdoor heen!

Daar wordt het lekker zoet/zuur van.

Als je dat niet doet, heeft het bijna geen smaak.:s
Dankjewel voor jullie reacties!!!

De rode kool van gisteren har echt bijna geen smaak, ondanks dat er twee appels in stukje meegestoofd waren.

Maar ik geef nog niet op en ik ga jullie mogelijkheden uitproberen!!

Vind dat roerbakidee van Dahlia wel erg bijzonder, nooit geweten dat je rode kool kan roerkbakken!

Dankjewel!

Liefs MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Daarom moet je het ook lang laten stoven. Dan trekken alle smaken er lekker in.
gewoon géén rode kool eten, er zijn veel lekkerdere groentes
quote:elninjoo schreef op 19 maart 2010 @ 12:11:

gewoon géén rode kool eten, er zijn veel lekkerdere groentes
Ik heb zo waa waa waa waanzinnig gedroomd
Rode kool met rozijnen

Verwijder van 1 rode kool van ca. 1 kg de buitenste bladeren. Snijd de kool in de lengte in vieren. Verwijder zoveel mogelijk van de witte stronk, zonder dat de bladeren losraken. Snijd of schaaf (dun is lekkerder) in dunne reepjes.

Doe de reepjes in een pan samen met 25 g margarine (of boter), 4 dl rode wijn (als je dat lekker vind), 50 g gewassen rozijnen, 2 moesappelen, geschild en in stukjes gesneden, een snufje gemalen kruidnagel, een snufje kaneel en zout.

Smoor alles in een gesloten pan, onder af en toe omscheppen, op een laag vuur in ca. 50 minuten gaar. Voeg, indien nodig, extra vocht toe.

De kool kan ook rauw als salade worden gegeten, mits in zeer dunne reepjes gesneden of geschaafd.

Opm. Zelf heb ik er wat honing aan toe gevoegd. Ook 2 laurierblaadjes. De kruidnagel en de laurierblaadjes er uit halen. Als je ze kunt vinden.... Het potje is gezoet.

De dag erna vond ik het lekkerder. Op internet staan meerdere recepten, zoals op iens recepten. Ik heb het nog maar 1x gemaakt en dat is zoals hier boven. Ik heb een deel ingevroren en ben benieuwd hoe dat smaakt. Ik heb het namelijk ook wel eens in blokjes uit de diepvries.

P.S.: hoe dunner gesneden, hoe beter. Ik heb hem nog wel als een soort van stam-pot met ui in de magnetron gemaakt. Met veel rozijnen, appel, kaneel, kruidnagel en honing bij de rode kool. Toen had ik niet zoveel tijd en nog wat over van wat niet in de pan kon de eerste keer. Ik weet niet de bereidingstijd, want ik heb een automatisch programma voor groenten gebruikt.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 19-03-2010 12:43
Reden: Ui vergeten te vermelden
% gewijzigd
Ik heb zelf rodekool maken opgegeven. Potjes zijn lekkerder.

en dan maakte ik m klaar op dezelfde manier als mn moeder, en daar was hij altijd wel lekker.

maar ik heb andere kwaliteiten (denk ik toch)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
De echte ouderwetse Rode Kool:

1 rode kool snijden, een klein beetje water in de pan doen, ongeveer 10 cm. Erbij 4 blaadjes laurier, 2 kruidnagels, klein scheutje azijn of citroen, 1 grote ui in stukken. Ongeveer 1,5 uur laten stoven. Daarna 5 geschilde appels in blokjes en 5 á 6 eetlepels suiker. Laten stoven tot de appel gesmolten is.

Eet smakelijk en de rest kun je invriezen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven