Dyslectie
zondag 21 maart 2010 om 14:48
Hai Hai,
Ik heb een gesprek gehad met mijn docent en die mij vertelde: Heb jij geen dyslectie?
Ik was best verbaasd, vorig jaar dacht ik dat ook maar niks mee gedaan, men zei namelijk nee joh heb je niet..
Omdat ik ook vroeg veel testen heb gehad en nooit is uitgekomen, heb ik namelijk van mijn ouders begrepen..
Maar ik heb wel echter moeite met lezen, ook als ik werkstukken etc moet maken, talloze fouten, nu op zo een forum kan ik rustiger de tijd voor nemen en valt het waarschijnlijk wel mee..?
Ook heb ik echt last van, als ik iets typ dat er wat anders staat of weet ik opeens niet meer hoe je iets moet schrijven, dit word echt wel wat erger...
Ik ben benieuwd naar andersmans verhalen, of ej ook dyslectie op latere leeftijd kan ontdekken, ik ben namelijk bijna 24 jaar en heb besloten om volgend jaar toch naar universiteit te gaan en beter laat dan nooit om te weten toch?
Ik heb een gesprek gehad met mijn docent en die mij vertelde: Heb jij geen dyslectie?
Ik was best verbaasd, vorig jaar dacht ik dat ook maar niks mee gedaan, men zei namelijk nee joh heb je niet..
Omdat ik ook vroeg veel testen heb gehad en nooit is uitgekomen, heb ik namelijk van mijn ouders begrepen..
Maar ik heb wel echter moeite met lezen, ook als ik werkstukken etc moet maken, talloze fouten, nu op zo een forum kan ik rustiger de tijd voor nemen en valt het waarschijnlijk wel mee..?
Ook heb ik echt last van, als ik iets typ dat er wat anders staat of weet ik opeens niet meer hoe je iets moet schrijven, dit word echt wel wat erger...
Ik ben benieuwd naar andersmans verhalen, of ej ook dyslectie op latere leeftijd kan ontdekken, ik ben namelijk bijna 24 jaar en heb besloten om volgend jaar toch naar universiteit te gaan en beter laat dan nooit om te weten toch?
zondag 21 maart 2010 om 16:55
Hoi,
Ook ik doe mee aan de club van "dyslexie-ers"
En ben er in het laatste jaar van mijn studie achtergekomen.
Omdat we het hoofdstuk "leerproblemen" behandelde.
Dyslexie; het verhaal kwam mij wel heel herkenbaar voor.
Dus eens even de docent aan zijn jasje getrokken.
En via via mijn bij de Universiteit van Utrecht laten testen.
Bij een leerling-ortopedagoog in samenwerken met een docent van haar. Kost je een dagdeel en binnen 14 dagen een afspraak om het te bespreken.
En Kassa.....ook ik hoor bij de club.
En was er echt super over te spreken. Omdat je meer en beter uitleg enz. krijgt vanwege de leerling.
Heb het mijn eerst werkgever keurig verteld. Helaas kon die er in de praktijk slecht mee omgaan. En ging mij vervolgens alles voorlezen of ik Jip &J anneke taal uitleggen. Is niet nodig hoor....en echt bloed irritant.
Nu een aantal banen later zeg ik het niet meer tegen mensen.
Of ze komen zelf mee, dan weten ze er vaak zelf ook wel wat over.
Of ze komen er niet mee, en ga ik ze vooral niet wijzer maken dan ze zijn.
Geloof mij, je leert in je leven met dyslexie zoveel trucjes om het te verbergen/verbloemen. Dat het voor de buitenwereld vaak niet eens opvallend is.
Mensen met dyslexie zijn vaak veel creatiever, socialer en hebben een hoger EQ. (vaak ook geen laag IQ,hoor)
Leuk boek om te lezen over dit onderdeel is;
Studeren met Dyslexie, van Nel Hofmeester.
Kost volgens mij een euro of 17 bij Bol.com
Maar ik heb er 3 dus je mag hem ook wel even lenen hoor.
(waarom 3 stuks?!, gekregen van mensen die denken je zo te steunen)
Ook ik doe mee aan de club van "dyslexie-ers"
En ben er in het laatste jaar van mijn studie achtergekomen.
Omdat we het hoofdstuk "leerproblemen" behandelde.
Dyslexie; het verhaal kwam mij wel heel herkenbaar voor.
Dus eens even de docent aan zijn jasje getrokken.
En via via mijn bij de Universiteit van Utrecht laten testen.
Bij een leerling-ortopedagoog in samenwerken met een docent van haar. Kost je een dagdeel en binnen 14 dagen een afspraak om het te bespreken.
En Kassa.....ook ik hoor bij de club.
En was er echt super over te spreken. Omdat je meer en beter uitleg enz. krijgt vanwege de leerling.
Heb het mijn eerst werkgever keurig verteld. Helaas kon die er in de praktijk slecht mee omgaan. En ging mij vervolgens alles voorlezen of ik Jip &J anneke taal uitleggen. Is niet nodig hoor....en echt bloed irritant.
Nu een aantal banen later zeg ik het niet meer tegen mensen.
Of ze komen zelf mee, dan weten ze er vaak zelf ook wel wat over.
Of ze komen er niet mee, en ga ik ze vooral niet wijzer maken dan ze zijn.
Geloof mij, je leert in je leven met dyslexie zoveel trucjes om het te verbergen/verbloemen. Dat het voor de buitenwereld vaak niet eens opvallend is.
Mensen met dyslexie zijn vaak veel creatiever, socialer en hebben een hoger EQ. (vaak ook geen laag IQ,hoor)
Leuk boek om te lezen over dit onderdeel is;
Studeren met Dyslexie, van Nel Hofmeester.
Kost volgens mij een euro of 17 bij Bol.com
Maar ik heb er 3 dus je mag hem ook wel even lenen hoor.
(waarom 3 stuks?!, gekregen van mensen die denken je zo te steunen)
zondag 21 maart 2010 om 17:09
Pff Gieske Lekker irritant al die boeken. Dat is bij mij nooit gebeurd Heb er wel zelf een paar aangeschaft maar dat is eigenlijk alleen uit interesse en omdat het enigszins met mijn vakgebied te maken heeft.
Ro, ik werd getest door een orthopedagoog en dat was een middag testjes invullen. Na een week kreeg ik de uitslag.
Ro, ik werd getest door een orthopedagoog en dat was een middag testjes invullen. Na een week kreeg ik de uitslag.
zondag 21 maart 2010 om 17:23
Hia gieske, bedankt voor je verhaal..!!
Wat een verhaal zeg, ja die trucjes zijn wel erg handig ja...
Jammer, dat ej dan eerlijk bent en iemand niet weet hoe je ermee om moet gaan..
Dat s niet erg, maar hij kon denk beter aan jou vragen hoe je liefst geholpen wil worden...
Ja precies is ook zeker zo ja...
Wat lief van die boeken, ach mensen weten soms niet wat ze doen, itentie is goed toch?
@Marmarloutte oh oke, ja ben benieuwd ik ga morgen naar dokter, en hoop wel dat allemaal zo snel mogelijk kan.
Wil het echt allemaal snel weten, ik dacht ow dat weten ze wel met een paar testen en einde van de week weet ik het maar niet dus ahahah
Wat een verhaal zeg, ja die trucjes zijn wel erg handig ja...
Jammer, dat ej dan eerlijk bent en iemand niet weet hoe je ermee om moet gaan..
Dat s niet erg, maar hij kon denk beter aan jou vragen hoe je liefst geholpen wil worden...
Ja precies is ook zeker zo ja...
Wat lief van die boeken, ach mensen weten soms niet wat ze doen, itentie is goed toch?
@Marmarloutte oh oke, ja ben benieuwd ik ga morgen naar dokter, en hoop wel dat allemaal zo snel mogelijk kan.
Wil het echt allemaal snel weten, ik dacht ow dat weten ze wel met een paar testen en einde van de week weet ik het maar niet dus ahahah
maandag 22 maart 2010 om 22:56
Hai Hai allemaal
Hoe is het?
Korte update
Vandaag naar dokter geweest, mijn verhaal gedaan weet die. arts in opleiding, niet naar wie hij, mij moest verwijzen..
Echt stom en een andere dokter wist dat ook niet.
Nou, ik daarna rondbellen heb uiteindelijk maandag een afspraak hele dag krijg ik testen en daarna krijg ik ook een rapport kan dan meteen, naar me school mee gaan.
Erg blij mee!
Ben zo erg benieuwd
Hoe is het?
Korte update
Vandaag naar dokter geweest, mijn verhaal gedaan weet die. arts in opleiding, niet naar wie hij, mij moest verwijzen..
Echt stom en een andere dokter wist dat ook niet.
Nou, ik daarna rondbellen heb uiteindelijk maandag een afspraak hele dag krijg ik testen en daarna krijg ik ook een rapport kan dan meteen, naar me school mee gaan.
Erg blij mee!
Ben zo erg benieuwd
maandag 22 maart 2010 om 23:01
Kun je met Dyslexie dan geen boeken lezen ?!
Neem aan dat je even, één van bevooroordeel wilde laten zien.
Die er bestaan over mensen met dyslexie.....
Overgens had Nel Hofmeester nagedacht bij het maken van haar boek.
Het moest namelijk "Dyslexie-vriendelijk" zijn.
Tja, ik zou zeggen die vrouw verstaat haar vak!!!!!!!
Ik vind het namelijk heerlijk om een boek te lezen.
Hoe dikker hoe beter !!!!!
Boekenlegger als regelondersteuning bij lettertype 10 of kleiner en dan met een gemiddelde van 30 pagina's per uur gok ik...
Mijn hoor en/of zie je de rest van de dag niet meer.
Maar dat geld niet voor iedereen hoor.
Mensen kunnen het vervelend vinden vanwege (nare) schoolervaringen.
Maar scheer niet iedereen over een kam.
In navolgging van " De Prooi" ga ik zo beginnene aan " Nina"
Woensdag maar even een boekverslagje op het forum zetten ?!
Mararoulette denk eerst even na.
Voordat je via ook dit soort wegen, dit soort vooroordelen de wereld in helpt.
Je plaats mensen met dyslexie juist in een hokje of geeft ze bij voorbaat al een stempel.
Neem aan dat je even, één van bevooroordeel wilde laten zien.
Die er bestaan over mensen met dyslexie.....
Overgens had Nel Hofmeester nagedacht bij het maken van haar boek.
Het moest namelijk "Dyslexie-vriendelijk" zijn.
Tja, ik zou zeggen die vrouw verstaat haar vak!!!!!!!
Ik vind het namelijk heerlijk om een boek te lezen.
Hoe dikker hoe beter !!!!!
Boekenlegger als regelondersteuning bij lettertype 10 of kleiner en dan met een gemiddelde van 30 pagina's per uur gok ik...
Mijn hoor en/of zie je de rest van de dag niet meer.
Maar dat geld niet voor iedereen hoor.
Mensen kunnen het vervelend vinden vanwege (nare) schoolervaringen.
Maar scheer niet iedereen over een kam.
In navolgging van " De Prooi" ga ik zo beginnene aan " Nina"
Woensdag maar even een boekverslagje op het forum zetten ?!
Mararoulette denk eerst even na.
Voordat je via ook dit soort wegen, dit soort vooroordelen de wereld in helpt.
Je plaats mensen met dyslexie juist in een hokje of geeft ze bij voorbaat al een stempel.
vrijdag 26 maart 2010 om 23:43
Je kan best een academische opleiding volgen met dyslexie, maar het lijkt me wel handig om het te laten testen, zodat je eventueel hulp kunt krijgen. Je zal veel moeten schrijven en los van het feit dat docenten zich ergeren aan spelfouten zal het lezen en schrijven je ook meer energie kosten dan de gemiddelde student. Wees daar op voorbereid en bereid ook je docenten en/of begeleiders daar op voor.