Konijnenkenners help! Konijnen eten niet goed meer.

22-03-2010 11:19 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 konijnen van bijna 2 jaar....sinds een dag of 4 eten ze hun brokjes niet meer. Heb er al een handje andere brokjes doorheen gegooid (bij kennis gehaald), maar ook dat eten ze nauwelijks (alleen de lekkere dingen hebben ze er tussenuit gepikt). Ik heb zelf altijd gewoon dat biks (dus zonder oranje/groene stukjes/graantjes/enz.).

Ze krijgen elke dag een stukje brood en dat eten ze wel (de een beter dan de ander op dit moment). Ook hooi eten ze aardig....wat kan er aan de hand zijn? Ik zat aan een bezoekje aan de DA te denken i.v.m. misschien te lange tanden (al krijgen ze elke dag hooi en liggen er takken/stronken in het buitenhok) of verstopping? Of zou er nog iets anders aan de hand kunnen zijn?
Zo snel mogelijk naar de DA, konijnen die langer dan 24 uur niks eten gaan dood. Direct het brood achterwege laten (is slecht, dus alleen een stukje voor de lekker geven als je konijnen verder goed eten). Op hooidieet zetten en naar de da dus. Brokjes niet eten is op zich niet heel erg, want hooi hoort het meeste van hun eten te zijn. Maar niet eten betekent vaak pijn, verstopping, gas, of andere ellende.
Ik zou in ieder geval niet wachten met een bezoekje aan de DA. Niet eten is bij konijnen een slecht teken, hun darmen moeten eigenlijk constant blijven bewegen. Om die reden moet je een konijn ook nooit zonder eten laten zitten, maar moet er iig altijd hooi aanwezig zijn.

Ik zou dus vandaag nog naar de DA gaan/ bellen.
Hoi

Ik zou naar een goede dierenarts gaan die verstand heeft van konijnen. Konijnen die niet eten kunnen last hebben van haakjes aan de kiezen of ze kunnen last hebben van gas in de darmen of in de maag.

Merk je verder iets aan het gedrag? Minder speels bijvoorbeeld?

Konijnen zijn prooidieren dus laten zo lang mogelijk niet merken dat er iets met ze aan de hand is.

Ik zou zeker actie ondernemen, mijn ervaring met konijnen is dat het hard achteruit kan gaan!
DA als de sodeju. Ik hoop dat je nog niet te laat bent. Eigenlijk moet je dit op dag 1 van niet genoeg eten al overwegen.
Ik zou ook zo snel mogelijk naar de DA gaan. Ik heb het een keertje meegemaakt met mijn konijnenbeest en ik was nog maar net op tijd. Haar tandjes waren te ver doorgegroeid en daardoor kon ze niet meer eten. Haar maagje was daardoor helelemaal opgeblazen met een operatie als gevolg. Gelukkig is het goedgekomen, maar het is bij konijntjes heel belangrijk dat de spijsvertering in beweging blijft!
Mijn konijn at ook niets meer en ik ging pas na 2 dagen naar de DA en dat was eigenlijk te laat, de volgende dag was hij bezweken aan een longontsteking!
Dierenarts heb ik zojuist gebeld. Ze adviseert eerst ander voer te halen (ik heb inderdaad een paar dagen geleden nieuw voer gekocht, wel van hun 'eigen merk', maar misschien is de samenstelling veranderd?)...Dat konijnen constant moeten eten is mij bekend, daarom hebben ze ook onbeperkt hooi.

Ze krijgen allebei onbeperkt hooi en ik merk niets aan hun gedrag....ik ga nu naar de dierenwinkel om ander voer te halen en hebben ze vanavond niets gegeten, dan ga ik morgenochtend naar de DA.
Toevoeging; ze eten dus niet niks....maar alleen hun brokjes laten ze staan...hooi en brood eten ze wel....
Welk voer heb je en heeft de DA een ander merk (welke?) aangeraden? Ik vind het overigens raar dat je DA je niet langs laat komen, is je DA konijnkundig? Zo nee, dan zou ik een konijnkundige DA bellen. Ik zal de lijst ff voor je opzoeken.
http://www.konijnen.nl/doktoren/konijnendokter.php

Onderin het landkaartje kan je je provincie selecteren en dan komt er een lijst met konijnkundige artsen.
Dank je wel Sarah Scott (en anderen)! Ik ga er nu mee aan de slag!
Ze eten dus wel gewoon hun hooi op? Dan laten ze dus gewoon hun brokjes staan?

Ik sta ook altijd meteen bij de dierenarts als mijn konijntjes ook maar iets niet opeten. Een paar maanden geleden aten ze opeens minder, wel nog veel hooi, maar ook hun brokjes niet meer (die ze normaal gesproken binnen een paar minuten op hebben) en toen bleken ze toch ook gas in hun buikjes te hebben, waarschijnlijk van een stukje appel dat toch niet meer helemaal goed was...

Heb je wel een konijnkundige dierenarts? Op Bunnybunch hebben ze een lijst..
meteen naar de dierenarts, en geen brood geven. Konijnen kunnen binnen een dag dood zijn als ze niet eten
raar advies van DA, een konijn met minder eetlust moet altijd bekeken worden. Zijn ze gevaccineerd?
Konijnen kun je niet van de een op andere moment ander voer geven. Als je ze ander voer wil geven moet je dat eerst een paar keer mengen met het oude voer zodat de darmen kunnen wennen aan de nieuwe samenstelling van het voer.

Als ik jou was zou ik een andere dierenarts bellen!
Hoezo niet naar de DA???

Konijnen die niet (goed) eten moeten ALTIJD door DA worden bekeken. Maar ik begrijp dat ze wel hooi eten, veel of een beetje?

Hebben ze hele bolle/harde of juist hele slappen papbuikjes (dus anders dan normaal)? En hoor je gootsteengeluiden in die buikjes (oor er tegenaan leggen, pas op dat het ze geen pijn doet).

Knarsetanden ze?

Liggen ze stilletjes, van je weg gekeerd?

Zijn hun konten schoon? GEen poep/pies viezigheid?

Zijn er vliegen in de buurt? Ze zijn er nog nauwelijks maar zie je groene vliegen in de buurt van het hok? Zo ja KONTENCONTROLE! en wondjescontrole. Check ze op maden, 't is veel te vroeg maar het kán toch al dus check!

Als je weer naar de DA gaat, let dan goed op wat ze voorschrijft. Als ze buscopan geeft NIET DOEN!

En ga dan direct naar een andere dierenarts.

Als ze verdacht zijn voor gas, "infacol" halen bij apotheek of drogist (is middel voor baby's) en in bek toedienen met spuitje. Overleg even met je DA (een konijnkundig DA) over de dosering. Vaak ieder uur 0.5 tot 1ml (begint dosering het eerste uur een aantal keer per uur geven) maar dit dus eerst overleggen!
quote:anoniem2009 schreef op 22 maart 2010 @ 12:34:

Konijnen kun je niet van de een op andere moment ander voer geven. Als je ze ander voer wil geven moet je dat eerst een paar keer mengen met het oude voer zodat de darmen kunnen wennen aan de nieuwe samenstelling van het voer.

Als ik jou was zou ik een andere dierenarts bellen!

Ja goed punt inderdaad! Nooit je konijn zomaar op ander voer zetten.

Als je toch gaat overzetten (dan dus heel goed doormengen met oude voer en opletten dat alles gegeten wordt), dan is "hope farms" een erg prima konijnenbrok. Ze zijn bijna uniek in hun voer omdat er geen antibiotica toevoeging in zit (ivm houdbaarheid wordt dat vaak gedaan maar krijgt je knijn dus steeds onnodig troep binnen).
quote:twompie schreef op 22 maart 2010 @ 12:47:

Als ze verdacht zijn voor gas, "infacol" halen bij apotheek of drogist (is middel voor baby's) en in bek toedienen met spuitje. Overleg even met je DA (een konijnkundig DA) over de dosering. Hey goeie tip! Dat wist ik nog niet
Oke zal ff site geven waar je het in de buurt kunt halen, ff linkje zoeken.
http://www.infacol.nl/Verkrijgbaar.aspx

Op konijnen.nl staat doseringsschema.
ow in je quote staat de dosering niet goed. Moet zijn 1e uur 4x

nou ja wis ff als je wilt om verwarring te voorkomen. Had het in m'n orginele post ook al ff aangepast.
quote:twompie schreef op 22 maart 2010 @ 12:47:

Hoezo niet naar de DA???

Konijnen die niet (goed) eten moeten ALTIJD door DA worden bekeken. Maar ik begrijp dat ze wel hooi eten, veel of een beetje? Normale hoeveelheid (net als anders zeg maar).

Hebben ze hele bolle/harde of juist hele slappen papbuikjes (dus anders dan normaal)? Nee, buikjes zien en voelen normaal aan. En hoor je gootsteengeluiden in die buikjes (oor er tegenaan leggen, pas op dat het ze geen pijn doet). Nee, geen gootsteengeluiden.

Knarsetanden ze? Nee.

Liggen ze stilletjes, van je weg gekeerd? Nee, ze zijn levendig als altijd. Ze komen altijd naar mij toe rennen als ik er aankom (ze wonen buiten en komen dan uit hun hok de buitenren in rennen). Zo ook de afgelopen dagen geen verandering gemerkt.

Zijn hun konten schoon? GEen poep/pies viezigheid? Helemaal schoon.

Zijn er vliegen in de buurt? Nee. Ze zijn er nog nauwelijks maar zie je groene vliegen in de buurt van het hok? Zo ja KONTENCONTROLE! en wondjescontrole. Check ze op maden, 't is veel te vroeg maar het kán toch al dus check! Nee, geen maden en andere ellende, daar ben ik altijd erg alert op.

Als je weer naar de DA gaat, let dan goed op wat ze voorschrijft. Als ze buscopan geeft NIET DOEN!

En ga dan direct naar een andere dierenarts.

Als ze verdacht zijn voor gas, "infacol" halen bij apotheek of drogist (is middel voor baby's) en in bek toedienen met spuitje. Overleg even met je DA (een konijnkundig DA) over de dosering. Vaak ieder uur 0.5 tot 1ml (begint dosering het eerste uur een aantal keer per uur geven) maar dit dus eerst overleggen!Dank voor het meedenken....het is dus niet zo dat ze helemaal niet eten. Alleen hun brokjes laten ze links liggen. Ik heb op een gegeven moment het hele bakje weggegooid en schoongemaakt (misschien oude/zachte brokjes), daarna nieuwe brokjes erin. Ze komen beiden vol enthousiasme aanrennen en ze kunnen dan nog net niet teleurgsteld kijken (oh...weer dezelfde brokjes)...brood krijgen ze elke dag een ieniemini stukje en voldoende hooi. Dat gaat er dus nog wel in. Omdat er verder helemaal niets te merken is/veranderd is aan de konijnen, vind ik het zo raar. Ik let heel erg op hun gedrag en veranderingen. Ik heb net knabbelsticks gehaald en andere brokjes en het gevaar lijkt geweken...ik zal eens opletten of ze alleen de lekkere/nieuwe brokjes uit hun eten pikken.
Van die infacol.. Sowieso nooit zomaar toedienen op eigen houtje, altijd overleggen met de dierenarts. Infacol mag ook niet zomar gegeven worden, eerst moet bepaald worden waar het gas zit. Da's heel belangrijk!

Verder, als ze nog eten, dan eten ze nog. Het valt mij op dat de konijntjes hier (ik heb er 8) de laatste tijd ook minder enthousiast aanvallen op hun groentenbord en kleinere beetjes per keer eten. Ik begin bijna te denken dat het aan de tijd van het jaar ligt.

Het zou ook kunnen dat ze haren naar binnen krijgen ivm de verharing, en dat ze daardoor een voller gevoel hebben. Je zou dan evt preventief prozyme of protexine kunnen geven. Ik denk dat ik dat ook weer ga doen.

Kijk wel uit voor een verstopping! (zeker als het dus wel de haren zijn) Een verstopping die er te lang zit is bijna altijd dodelijk, dus houd heel goed in de gaten hoe ze zich gedragen. Stoppen met eten of keutelen of stil in een hoekje zitten, is direct naar de DA gaan!

Geef je ook groenten? Want dat mis ik in je verhaal. Groenten is samen met hooi het hoofdvoer van een konijn, en groenten kan heel belangrijk zijn om verstopping te voorkomen of in ieder geval minder erg te maken.
Jsztdaan; ja, ze krijgen af en toe ook wortelen/broccoli/enz., alleen houdt het mannetje daar niet zo van (apart toch, een konijn die niet zo van groente houdt?).

Konijn (het gaat dan vooral om het mannetje, hij eet het minst in mijn ogen) gedraagt zich verder helemaal normaal, daarom vind ik het ook zo gek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven