Van emigrant naar allochtoon.

24-03-2010 11:10 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb hier al een behoorlijk aantal internationale Vivaten zien rond"lopen". Heb getwijfeld of dit de juiste plaats is maar kon ook geen betere vinden om dit topic te openen.

Wat vinden jullie van/hoe ervaren jullie het allochtoon zijn? Want dat zijn wij toch, in ons nieuwe land of voelen wij ons meer immigrant en wat zijn dan de verschillen? Houden jullie ons vast aan onze tradities (ik heb weleens gezien/gelezen dat emigranten van de jaren 50 hun NL tradities erg vasthielden). Heeft het allochtoon zijn jouw denken beinvloedt over de allochtonen hier in NL?

Ikzelf had bijv. niet verwacht dat er een cultuurverschil zou zijn, nou ja wel een beetje natuurlijk maar niet zo dat ik er een kon aanwijzen. Tenslotte emigreerden wij naar een Westers land (Canada). Toch zijn het juist vaak die kleine verschilletjes waar je dan zomaar over struikelt, zoals bijv. de bedrijfscultuur, de medische wereld, etc.

Ben gewoon benieuwd hoe dat met anderen is.
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
Leuk topic! Ik ga eerst weer de tuin in, maar kom later je vragen beantwoorden (ff genieten van het lekker weer hoor )
Nee ik voel me geen allochtoon, want zoals alle aussies zeggen : we komen allemaal ergens anders vandaan, soms al 3 generaties terug maar toch.

En aan een Barbie ben je zo gewend , en vrienden zijn snel gemaakt, voel me meer een vreemdeling in Nederland dan hier eerlijk gezegd, klinkt hard/vervelend in andermans oren misschien, maar ik voel me hier heel erg thuis, meer thuis dan vorig thuis dus.

En je thuisvoelen is het allerbelangrijkst vind ik.
Sarah, ik moet altijd lachen om jouw (ware) onderschrift. Ik hoop dan maar dat ik een lekkere dikke ui ben met nog heeeel veel laagjes en geen lente ui want daar ben je zo klaar mee.

Geniet van de tuin, ik zit hier nog een paar uurtjes en ga dan richting huis.
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
*leest mee*
Hoi, nog een Sarah!

Ik voel mij ook heel erg thuis hier. En ook hier is haast iedereen "immigrant". Is ook wat ik zo leuk vind hier. Toch denk ik wel vaak als ik bijv. lees over allochtonen in NL dat ik nu ook in wezen een allochtoon ben. Zo voel ik mij niet maar waarom noemen wij in NL dan immigranten allochtonen? Dat ben ik mij de laatste jaren wel meer gaan afvragen.

Gaaf trouwens, Australia. Heeft ook wel op ons lijstje gestaan, kort maar hoor, totdat ik hoorde van de spinnenpopulatie toen was het ineens over. Ik heb een gigantische spinnenfobie namelijk. Zo erg dat ik niet in therapie durf omdat ik bang ben dat die man een spin in zijn bureaula heeft liggen voor de "confrontatie".

Het lijkt mij wel een heel mooi land en superleuke mensen.
Ik voel me geen allochtoon. Ik ben 5 jaar gelden naar Malta verhuisd en nog geen dag spijt gehad.

Het leven is hier wel anders en dingen werken ook anders dan in NL. Gemiddeld genomen loopt malta zon 20 jaar achter op NL ( althans zo lijkt het) maar veel dingen zijn hier opvallend simpel geregeld.

Neem de dokter. je weet in welke apotheek hij zit op welke dag en dan ga je. wat nou afspraaktijd? i

In het ziekenhuis is het vaak 10 mensen met een afspraak op dezelfde tijd. Maar in tegenstelling tot NL weet iedereen dat en neemt gewoon een lunchpakketje en boek mee. Het duurt soms heel lang maar goed je maakt een praatje, leest een boek en relaxt

Nee ik mis NL totaal niet en wordt ook zeker niet als buitenlander behandeld. Wordt zelfs vaak voor maltese aangezien, leg dan maar es uit dat je Hollanda bent

Ik heb me compleet aangepast qua levenstijl maar soms verlang ik wel eens naar de Delifrance of verse osseworst .

Maltesen accepteren gewoon iedereen die hier komt wonen want hier is het you love it or u hate it. Er is geen midenweg! Dus als je blijft dan hou je van t eiland en dan houden de mensen van jou
Mijn mening, mijn keuze.
hier is het : love it or leave it.
Oh wow Malta, dat lijkt mij heel bijzonder. Ik ben er nooit geweest maar ik ga ervan uit dat er veel moois te zien is ook qua gebouwen en oudheid enzo? Dat mis ik hier wel eens mooie oude stadjes. Gelukkig ben ik heeeel vaak in Frankrijk en Italie geweest ook met de kids, die hebben gelukkig nog goede herinneringen aan mooie stadjes/steden.

Ik mis ook wel dingen zoals etenswaren (ik ben al jaren op zoek naar Indische cake of een recept) een keer lekker naar de NL Chinees; ook zoiets ik dacht altijd een Chinees is een Chinees maar nee hoor, hier is de Chinees heul anders.

Wat ik mij dus blijf afvragen is waarom noemen wij dan in NL immigranten allochtonen? Wat is dan het verschil?

Ik voel mij hier helemaal thuis maar dat is van mij uit geredeneerd, misschien voelen allochtonen in NL zich ook wel thuis hier. Toch worden zij allochtonen genoemd en noem ik mijzelf immigrant.
Ik heb natuurlijk wel voor de buuf espresso kopjes gekocht met een molen erop en Holland, toen ik de afgelopen 3 weken even terug was op familie bezoek.

de diertjes zijn idd "apart" maar ik ben vooral heel oplettend met de zee, die vreselijke blue fish is echt uitkijken geblazen.

maar met alles is het zo, gewoon verstandig zijn, je moet geen stenen optillen en zomaar van een rots stappen .

en niet iets naar een slang gooien, gewoon stil blijven staan en in je broek gaan staan pissen
Malta is super, ik ben er eens geweest, zo mooi!!!

en knus vond ik het, auto's stonden gewoon open, je kunt toch niet zomaar het eiland af als je wat steelt, no use, heel relaxed en leuke mensen
Malta is super, ik ben er eens geweest, zo mooi!!!

en knus vond ik het, auto's stonden gewoon open, je kunt toch niet zomaar het eiland af als je wat steelt, no use, heel relaxed en leuke mensen
quote:annekeg schreef op 24 maart 2010 @ 12:03:

Wat ik mij dus blijf afvragen is waarom noemen wij dan in NL immigranten allochtonen? Wat is dan het verschil? .

Een Belgische of Amerikaans immigrant zou ik nooit 'n allochtoon noemen. Allochtoon is voor mij 'n benaming van allerlei niet westerse immigranten die ook nog 'ns laten blijken dat ze kotsen op de Nederlandse/westerse samenleving en het verdommen zich aan te passen.

Denk dat als je als westerling naar 'n westers land emigreert je veel beter aansluiting vindt en daarom dus ook makkelijker geaccepteerd wordt.
Sarah2, hier ook en dat is een prima mentaliteit. Wat ik hier trouwens ook veel hoor is mensen die vragen wat wij doen om onze NL cultuur te behouden. Dat vinden ze hier heel belangrijk. Ik denk dat dit is wat ze hier bedoelen met "mozaiek"; iedereen behoudt zijn kleur maar de voegen (dat wat alles bij elkaar houdt) is het Canadees zijn. Dit in tegenstelling tot de Amerikaanse smeltkroes.
quote:annekeg schreef op 24 maart 2010 @ 12:03:

Wat ik mij dus blijf afvragen is waarom noemen wij dan in NL immigranten allochtonen?

Volgens mij worden alleen Marokanen, Turken en mensen met een kleurtje "allochtoon" genoemd - vaak nog onterecht ook, omdat ze inmiddels rustig derde generatie kunnen zijn met een NLs paspoort.

Een Engelsman of Amerikaan in NL is dan ineens gewoon een immigrant. Op de een of andere manier heeft het woord allochtoon tegenwoordig een negatieve lading gekregen.

Zelf voel ik me gewoon Ainne, een "plastic paddy" in Ierland. Ik geloof niet dat mijn vrienden of collega's me als allochtoon, immigrant of zelfs als Dutch zien. Ik ben gewoon Ainne.
OK Elninjoo. Ik denk dat dit absoluut zo is "gegroeid". Ik zit mij trouwens ineens af te vragen of er een woord "allochtoon" hier in Canada gebruikt wordt. Ik ben niet meer zo helder 't is hier 5 uur in de ochtend. Ik zal eens een collega vragen (als die nog zin heeft in nadenken).
Ainne, misschien weet jij dan of er in de Engelse taal een woord is zoals allochtoon?
Allochtoon:

"Het woord allochtoon betekent letterlijk "van een ander land" (Oudgrieks: ἀλλος=ander, vreemd; en χθων=aarde, land). Tegenover het begrip allochtoon staat de term autochtoon, dat letterlijk "uit hetzelfde land" betekent. Met betrekking tot het woord allochtoon zijn er, wanneer het om bevolkingsgroepen gaat, verschillende definities in omloop.

Het begrip werd in 1971 geïntroduceerd door de sociologe Hilda Verwey-Jonker in een rapport voor het Nederlandse ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk (CRM), ter vervanging van het tot dan toe gangbare woord immigrant. Feitelijk was het bedoeld als eufemisme. De termen 'allochtoon' en 'autochtoon' bestaan overigens al veel langer in het Nederlands, voor 1954 werden ze gespeld als 'allochthoon' en 'autochthoon'. Ook in de biologie en geologie worden ze gebruikt om in- of uitheemse planten, dieren of verschijnselen mee te duiden. Nog in de jaren zeventig kon bijvoorbeeld een persoon uit Den Bosch die enkele kilometers verderop naar Sint-Michielsgestel verhuisde daar als allochtoon gezien worden."

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Allochtoon_(persoon)
Hier wordt gesproken over non-nationals
ok australie valt af. als ik een slang zou zien zou ik niet in mijn broek pissen, ik zou ter plekke sterven van angst.
Ik woon in Spanje. In Spanje hebben ze een eeuwenlange hekel aan 'moros' (marrokanen bijv.).

Maar als deze 'moro' op zijn grote jacht zit in de haven van Marbella is het opeens een aardige vent.
Ik denk dat het vooral ligt aan de manier waarop anderen je zien, of je je een immigrant, allochtoon, nieuwe-nationaal, of wat dan ook voelt. Een goed opgeleide, seculiere, ambitievolle Marokkaanse man kan wel naar Nederland komen met het idee om hier een nieuw leven op te bouwen en zo veel mogelijk deel uit te maken en te genieten van zijn nieuwe land, in Nederland kan hij best vieze blikken verwachten en niet toegelaten worden tot de eerste de beste bar. Ik woon in Italie sinds een paar jaar en voel me..uiteraard geen Italiaanse in ieder geval, wel Nederlandse die al heel lang in het buitenland woont. Anderen zien me denk ik niet als Noord-Europeaan zoals ze een vriendin uit Noorwegen en een uit Duitsland zien doordat ik lang in andere zuidelijke landen heb gewoond en zo'n accent ook heb, maar ik zal denk ik ook na 30 jaar niet als Italiaanse gezien worden. Mijn donkere Z-Amerikaanse vriendin hier die hier geboren is en alleen Italiaans spreekt voelt zich toch niet helemaal Italiaanse, omdat ze vaak behandeld wordt alsof ze nèt uit een bootje vol vluchtelingen is gestapt.

Dus..ik denk dat het voornamelijk ligt aan de mentaliteit in het nieuwe land en de manier waarop je daar gezien/betiteld/behandeld wordt.
Als ze het hier over buitenlanders hebben (negatief) zeggen ze altijd al, ja jij niet, jij bent geen buitenlander, jij bent een nederlander.

Maar ik heb wel meer respect gekregen voor allochtonen, ik vind nl. de hele administratieve rompslomp in een land waar je niet bent opgegroeid een crime. Allemaal regeltjes de je niet zo goed kent omdat je pas een paar jaar er woont. Heb me dan ook voorgenomen als we ooit terug naar NL gaan dat ik me ga aanmelden om buitenlanders te helpen hun formulieren in te vullen.
Waar komen al die zonnebrillen-armbandjes-horlogeverkopers eigenlijk vandaan, Chicha? En hoe worden zij gezien door de Canariërs? Vent kocht een armbandje voor me vorige week, ¤5, zo lief. En de volgende dag zagen we dezelfde in een winkeltje voor ¤2,99
Abs.Einstein, in de biologie als in dit dier is autochtoon voor dit land (ofzoiets) heb ik inderdaad ook gelezen. En voordat ik dit topic opende ben ik ook even gaan zoeken naar betekenissen. Vind dit trouwens een verhelderend stukje wat jij hebt geplaatst.

Blijft toch raar dat iemand die emigreert dus immigrant in het nieuwe land, ook uit een ander land komt. Meer als afgeleide van het werkwoord emigreren/immigreren.

Grappig om te lezen hoe deze term toch ook min of meer is ge-evolueerd is. Zo is er van een euforisch karakter nu geen sprake meer toch?

Het gekke is dat ik al vaak bezig ben geweest met dit punt maar vandaag had ik op het werk (crisislijn) een Afghaan aan de telefoon die uit zijn land is gevlucht i.v.m. het feit dat hij homosexueel is en omdat hij als mensenrechten activist had gewerkt. Deze man dwong door zijn praten zo'n respect bij mij af. Hij vroeg mij over NL en over Wilders. Hij zette mij dus weer aan het denken over de hele allochtoon/immigrant kwestie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven