Geld en onze relatie

24-03-2010 20:32 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
Jij vind het niet fijn dat hij betaald, hij wil het graag voor je doen,

Zou het een optie kunnen zijn om het af en toe te verassen met een weekendje weg of een avondje musical op jouw kosten.

Hotel / kaarten zijn immers al gereserveerd en betaald
NIks mis met zijn uitleg toch?
Ja, ik vind het terecht dat je je ongemak uit. Terecht om het te uiten en begrijpelijk dat je dat zo voelt.

Ik denk dat je in zo'n situatie inderdaad extra allert moet zijn op ongelijkwaardigheid, zoals in iedere relatie waarin op een bepaald vlak grote verschillen zijn.

Die tips van hem verrassen vind ik wel goeie.

En waarom wil hij het niet? Behalve dan dat hij het best kan missen? Omdat hij zich daar ongemakkelijk bij voelt soms?
Organiseer zelf iets wat je vantevoren al betaalt. Dit hoeft niet duur te zijn. Of verras hem door lekker uitgebreid te koken of een lief kadootje. Ik vind zijn uitleg helemaal niet gek. Jij kan hem toch iets teruggeven en dat hoeft dan niet per se in geldtermen te zijn?
Tis vast niet verkeerd bedoeld, maar ik zou het ook niet iedere keer aanwillen pakken hoor. Ook niet als hij aangeeft, dat het voor hem echt geen probleem is. Voor mij zou het wel een probleem zijn.

Dat heeft denk ik met mijn gevoel voor eigenwaarde te maken. Ik voel me zelfstandiger en vrijer als ik voor mezelf betaal. Dat kan ook om en om betalen zijn of iets vaker iets aanpakken dan geven, maar alleen maar ontvangen voelt voor mij alsof ik wat terug moet doen. Omdat dat voor mij een onprettig gevoel is, doe ik dat dus niet.
.
Tja, je hebt het er nu over gehad (goed trouwens) en een antwoord gekregen. Wat kan je nog meer doen? Ik zou er niet teveel een strijdpunt van gaan maken.
Wat een vlugge reacties, dank je wel!

Ik heb wel eens een drankje betaald, maar dat stelt in mijn ogen geen zak voor vergeleken met de bedragen die hij voor mij uitgeeft.

Goed idee zelf wat te organiseren, waar hij geen zeggenschap over heeft! Ga er eens over nadenken
Ik kan me heel goed voorstellen hoe jij je voelt. Ik zou daar ook helemaal ongemakkelijk van worden. Ik verdien mijn eigen geld en wil niet dat een man alles betaalt. Dan is -in mijn ogen- de gelijkwaardigheid weg.
Absoluut luxe probleem maar ik snap het wel. Als je een avondje uitgaat van tevoren zeggen en vanavond betaal ik punt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik herken het wel. Vriend wil het liefst ook alles betalen of iig meer...Nu wil ik een weekend weg en een fotoshoot als we 2 jaar samen zijn...Grote bedragen bij elkaar maar ik wil het graag en dat compenseert dan gelijk al zijn uit etentjes, het betalen van de benzine, en uitstapjes...Ik betaal ook maar ook niet altijd even veel...hij bv 20 euro ik 10..zoiets en soms inverhouding nog minder..Heb me er maar bij neergelegd en organiseer dus dingen vooruit die ik betaal..
ik hou er ook niet van. ook met name dat mocht er ruzie komen of het uit gaat ik geen verwijten wil krijgen dat hij altijd alles betaalde.
Haha ken ik :-) Op den duur was ik heel erg snel met pinnen kan ik je vertellen en lukte het me om hem te snel af te zijn (waar we vervolgens weer hard om konden lachen, want hij zag er wel de humor van in).

Goed trouwens dat je het aankaart! Ik vind die verrassing een goed idee! En anders toch eens proberen gewoon erg snel te zijn. Of met een terrasje, etentje oid even naar het toilet gaan en op de terug weg afrekenen. En dan aankomen bij je vriend met de mededeling dat je al betaald hebt :-)

Maar ik zou er een niet te groot punt van maken en zolang je hem maar laat voelen dat je van hem houdt en niet van z'n bankpas, maar ik denk dat dat wel goed zit!
Ik wil ook een motto
Ik zou het niet op prijs stellen als mijn partner, hoe goed bedoeld wellicht ook, alles zou willen betalen. Het gaat immers niet om meer of minder geld. Het gaat erom dat ik als zelfstandige vrouw een gelijke bijdrage wil leveren, dat ik mag verwachten dat hij mijn grenzen respecteert en dat ik niet gekocht wil worden.

Het idee om hem eens te verrassen is natuurlijk leuk. Ik vrees alleen dat het onderliggende idee, "Laat ik daarmee een financieel scheve situatie rechttrekken", niet zo zuiver is. Bovendien zal het niet helpen. Stel je grenzen, communiceer je grenzen en hou het daarbij.
bij mijn ex was het meer van:

ik ben man ik betaal. als ik wat betaalde taste ik zijn mannelijkheid aan geloof ik.. ik raakte er toen wel aan gewend op ten duur, hij wilde graag voor me zorgen en dat was dan wel weer sgattig..
Bij mij en mn vriend is het eerder andersom, ik betaal de laatste tijd meer, omdat hij momenteel erg weinig verdient en moeite heeft om rond te komen. Soms zou ik willen dat er wat meer geld was om leuke dingen te doen, mijn vriend wil namelijk ook niet dat ik altijd alles betaal, om wat MEFunny al zei, dan voelt hij zich aangetast in zijn mannelijkheid. Ik stel dan vaak voor dat ik deze keer betaal, en als hij weer een keer wat ruimer zit dat hij dan betaalt. Ik wil zelf trouwens ook niet elke keer degene zijn die de portemonnee moet trekken. Niet alleen omdat ik ook niet eindeloos geld te besteden heb, maar ook om het gevoel van gelijkwaardigheid. Ik zou me er dan ook niet prettig bij voelen als mijn vriend altijd alles zou betalen, ook al zou hij rijk zijn en het geld niet missen. Het gaat niet om het geld, maar om het principe, ik hoef niet gekocht te worden en je wilt toch een soort gelijkwaardigheid in je relatie.
Als hij echt al vaak en veel heeft betaald (en je dus behoorlijk wat geld hebt bespaard ) neem hem dan mee naar een luxe hotel in antwerpen, met ook een middagje prive sauna (30 euro per uur een heel saunacomplex).
quote:Vogel86 schreef op 24 maart 2010 @ 21:52:

Bij mij en mn vriend is het eerder andersom, ik betaal de laatste tijd meer, omdat hij momenteel erg weinig verdient en moeite heeft om rond te komen. Soms zou ik willen dat er wat meer geld was om leuke dingen te doen, mijn vriend wil namelijk ook niet dat ik altijd alles betaal, om wat MEFunny al zei, dan voelt hij zich aangetast in zijn mannelijkheid. Ik stel dan vaak voor dat ik deze keer betaal, en als hij weer een keer wat ruimer zit dat hij dan betaalt. Ik zou me er ook niet prettig bij voelen als mijn vriend altijd alles zou betalen, ook al zou hij rijk zijn en het geld niet missen. Het gaat niet om het geld, maar om het principe, ik hoef niet gekocht te worden en je wilt toch een soort gelijkwaardigheid in je relatie.

zo is het met mij en mij huidige lief nu ook..

ik betaal meer en wil met hem leuke dingen doen dus dan vind ik het niet erg..

kijk wel bewust naar activiteiten die niet zoveel geld kosten zodat hij zich niet meer "schuldig"hoeft te voelen..

en ook bij ons is het zo dat als hij weer wat beter met de centjes zit dat hij me dan zal gaan trakteren..
Ik kan ook meer uitgeven dan mijn vriendin. En in het begin had ik ook de neiging om alles te betalen. Tot zij vertelde dat ze zich daar ook niet prettig bij voelde. Nu betaalt zij regelmatig ook iets. Vaak minder grote bedragen, maar dat is voor haar voldoende. We betalen nu allebei zo ongeveer naar rato van ons budget, en dan voelt het goed. Ik probeer er rekening mee te houden, want een gevoel van 'ongelijkwaardigheid' is niet goed. Misschien kun je hem daarvan overtuigen? En ook zij heeft trucjes bedacht. Bij de AH gewoon zorgen dat ze eerder bij de pinautomaat is... Dat soort dingen...:-)
Ik ben het trouwens wel met Wuiles eens, hem een keer verrassen is een leuk idee, maar of het de scheve situatie recht zal trekken betwijfel ik. Je moet duidelijk je grenzen aangeven (goed dat je het aangekaart hebt overigens), en als jij je onprettig voelt bij het feit dat hij altijd alles betaalt vind ik ook dat hij dat moet respecteren. Hij zegt dat hij geen reden ziet om jou dingen te laten betalen als het voor hem geen probleem is. Maar voor jou is dat dus wel een probleem. Ik vind dat hij daar wel een beetje rekening mee kan houden. Ik heb ook een ex gehad die steeds alles wilde betalen. Af en toe betaalde ik dan snel tijdens een etentje of als we in een cafeetje zaten, als ik terugkwam van het toilet ofzo. Maar ik had liever gehad dat hij snapte dat ik hem ook eens wilde trakteren en mij dus uit zichzelf de ruimte gaf om te betalen, ipv dat ik altijd sneaky en snel mijn portemonnee moest trekken.
Sorry, ff off topic, maar ik vind dit het statement van de maand: Stel je grenzen, communiceer je grenzen en hou het daarbij.

Toepasbaar bij tal van "problemen"!!!!!!!!!!!! :-)
Heb eerst gezegd leuk idee, en op zich vind ik dat nog steeds hoor. Omdat het gewoon leuk is om hem te verrassen. Maar na Wuiles' post moet ik toch wel zeggen dat ik eigenlijk meer achter haar idee sta, dan achter het verrassen om maar geld uit te kunnen geven idee.

Vandaar mijn vraag al: wat maakt dat hij wil betalen, voelt hij zich ongemakkelijk ander misschien?

Eigenlijk veegt hij jouw gevoel daarmee van tafel. Dit is een geweldig ingredient voor een ongelijkwaardige relatie. En ik kan het weten, mijn man was toen ik hem ontmoette ook puisant rijk (in mijn 20-jaar-oude-student-altijd-op-zwart-zaad-ogen).

Maar daarvoor had ik een vriendje dat zeg maar echt arm was, daarop is het niet stuk gegaan hoor, dat was omdat ie de vriendin van zijn broer naaide. Vond het wel een verademing toen bleek dat mijn nieuwe object of affection financieel gezond was.
Alles bijgelezen en dat zet me toch weer aan het denken. Ik ben me gaan afvragen wat nu precies dat ongemakkelijke gevoel veroorzaakt en ik merk dan dat het vooral te maken heeft met de angst voor het oordeel van anderen.

Zo ging ik bijvoorbeeld vorige week uit eten met een stel vrienden en mijn vriend schoof pas later met het dessert en borrel aan. We waren met een aardig grote groep en een aantal mensen wilden bij de rekening precies uitrekenen hoeveel elk moest betalen (er waren wat flessen wijn besteld en sommigen hadden daar niets van gedronken, dus wilden er ook niet voor betalen). Het duurde allemaal een beetje lang en uiteindelijk hadden we nog een flink bedrag tekort en iedereen keek een beetje verdwaasd om zich heen. Persoonlijk vind ik dat erg irritant. Ik had mijn deel al betaald, zelf een hoger bedrag en mijn vriend was ook een beetje verbaasd over de situatie, dus betaalde uiteindelijk een groter bedrag dan elk persoon diende te betalen. Om ervan af te zijn (en voor hem maakt het werkelijk niets uit). Ik vond het genant dat de rest zo gierig deed en tegelijkertijd geeft het mij dan weer een ongemakkelijk gevoel dat het mijn vriend is die betaalt voor onze rekening terwijl ie enkel een borrel op had.

Het valt me nog mee dat veel van jullie die hier reageren deze situatie herkennen. Ik heb er zelf nooit ingezeten, heb nooit rijke vriendjes gehad en had ook niet verwacht dat als ik het zou hebben, ik erover na zou denken.

Ik heb niet het idee dat hij me in een bepaalde positie wilt plaatsen door financieel voor mij te zorgen. Hij legt uit dat mijn liefde voor hem alles compenseert en geld in onze relatie voor hem niet belangrijk is.

Ik denk zelfs na over de toekomst; hoe verdelen we het? Valt het wel te verdelen als hij alles kan uitgeven wat hij wilt? Zijn er hier mensen die samenwonen en/of getrouwd zijn met een rijke man: merk je veel verschil met je 'vroegere' leven en hoe is het nu (ook denkend aan je positie nu in je eigen familie etc)?
Als hij geld heeft, het voor hem niet uit maakt en graag leuke dingen wil doen, dan betaalt hij daar ook graag voor. Eerlijk delen zou dan betekenen dat jij meer geld moet uitgeven dan je hebt, of hij moet zich luxe ontzeggen die hij normaal gesproken wel zou willen.

Ik zou er qua uitgaan dan ook niet een te groot probleem van maken. Als hij het leuk vindt om duur uit eten te gaan, kan hij daar ook voor betalen.

Kan jij zorgen dat je gezamenlijke boodschappen afrekent of een minder duur uitje dokt (bioscoopje, terrasje).

Ik had ooit een relatie met een man die het krapper had. Ik vond het op zich niet erg om meer voor de uitjes te betalen. Maar wel ik wel van baalde is dat hij altijd bij mij was, mij de boodschappen liet betalen en het zelfs eens presteerde ook nog wat eigen inkopen te doen, die apart op de band legde en die apart voor zichzelf afrekende. Dat hij dan eens de totaal boodschappen betaalde zeg.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven