Is het normaal dat mijn wasmachien 3 uur doet..

25-03-2010 17:08 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
...over een kookwas incl. voorwas?

Hoelang doet die van jullie erover? En waar ligt dit aan?

Oh en als ik zonder voorwas doe, dan doet ie er maar 20 minuutjes korter over.

Is toch niet normaal zo lang?!
Jep, mijne (LG 7kg.) doet er ook 3 uur over en een kwartiertje korter zonder voorwas.
goeie vraag... de mijne doet 2 uur over een donkere was.. dus gewoon 40 graden wasje. B programma zeg maar... maar ik vind dat zo lang!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ja dat is bij mij ook zo ongeveer.
Ja de mijne een AEG doet ook 2 uur over een witte 60 graden was....
Bij mij duurt dat ook zo lang.
Mijn (nieuwe) droger doet 3 uur over elk wasje. Is dat normaal?
Da's nou weer de ellende van die zuinige wasmachines van tegenwoordig: het duurt oeverloos voordat een programma afgewerkt is.

Bij m'n vorige wasmachine 40 graden was in een uur en 60 graden 1 uur en 20 minuten; nu 2 uur en ruim 2 uur.
Pff, dacht dat ze er altijd hooguit anderhalf uur over deden.. Mja ben ik zeker verwend met mijn 'oude' machine, want die ik nu heb... Uuuuren, tjonge.
quote:Kitsch Kitten schreef op 25 maart 2010 @ 17:15:

Mijn (nieuwe) droger doet 3 uur over elk wasje. Is dat normaal?Da's niet normaal. Maak je het pluizenfilter en de condensator wel schoon? Als die niet schoon zijn duurt drogen veel langer.
Ik heb ook een AEG (Öko-lavamat nog wat) en die doet er zonder voorwas op 40 graden ongeveer 1,5 uur over.

Ik heb een keer gehad dat er geen einde aan kwam doordat de afvoer verstopt was en het water niet weg liep.

Even de afvoer nakijken misschien? Dat kan nooit kwaad.
Maar waarom vinden jullie het dan lastig als het lang duurt? Je hoeft er toch niet bij te gaan staan?
O, net waren er nog maar 4 reacties.
quote:yasuko schreef op 25 maart 2010 @ 17:18:

Maar waarom vinden jullie het dan lastig als het lang duurt? Je hoeft er toch niet bij te gaan staan?Als je in een ochtend een paar wassen weg wil werken is het lastig toch?
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Melodie74 schreef op 25 maart 2010 @ 17:12:

Ja de mijne een AEG doet ook 2 uur over een witte 60 graden was....Voor een witte was vind ik 2 uur niet zo gek... dat is volgens mij wel normaal
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:Pauline65 schreef op 25 maart 2010 @ 17:17:

[...]

Da's niet normaal. Maak je het pluizenfilter en de condensator wel schoon? Als die niet schoon zijn duurt drogen veel langer.Ja, pluizenfilter elke keer en condensator (dat is waar het water in gaat neem ik aan?) hebben we niet, gaat rechtstreeks de afvoer in. Toch maar eens de fabrikant bellen dan...
Heeft ie een timer? De mijne vreet sokken en de afvoer zit af en toe verstopt daardoor... dan blijft ie hangen op nog 22 minuten bv.

Enne: Wat staat in je handleiding?

Mijn wasmachine is op zich zuinig, 7 kg LG, van 2009 en doet 1.43 over een normale 40 graden was zonder voorwas als ie vol zit. 60 graden trouwens net zo lang volgens mij.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Kitsch Kitten schreef op 25 maart 2010 @ 17:21:

[...]

Ja, pluizenfilter elke keer en condensator (dat is waar het water in gaat neem ik aan?) hebben we niet, gaat rechtstreeks de afvoer in. Toch maar eens de fabrikant bellen dan...

nee je condensator is een soort groot metalen rooster dat meestal onderin je droger zit. Moet je eens in de zoveel tijd eens uitspoelen onder de douche. Zit een berg haar en stof in joh!

Google maar eens naar je handleding en je weet hoe je het eruit moet halen (meestal een klepje ad voorkant)
2 uur 24 minuten voor 95 graden met voorwas
Ik was alles op 30 graden (soms een handdoekenwasje op 60) en gebruik een standaard programma, zonder voorwas. Is net binnen het uur klaar.

@ Kitsch Kitten: mijn droger deed ook onwijs lang over een was. Nu heb ik een losse centrifuge, waar ik de was eerst nog even doorheen slinger voordat ie in de droger gaat. Scheelt ongeveer de helft qua tijd.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Wat ik me dan toch weer afvraag is of het nou allemaal zo zuinig is met die nieuwe machines. Hij draait langer, dus verbruikt meer stroom en die van mij spoelt ook zo erg lang, dus dan kan ik wel de eco-stand gebruiken, maar voor mijn gevoel verbruik ik net zoveel water (door dat vele spoelen) als met m'n oude gebakje.

De laatste maanden gebruik ik voor de alledaagse was de snel-stand. 40 graden doet hij een half uur over, 60 graden 40 minuten. Nadeel is dan wel dat hij maar centrifugeert met 1200 toeren, maar dan draai ik als hij klaar is nog even het centrifugeprogramma (9 minuten) 1400 of 1600 toeren.

Moet er wel bijzeggen dat wij beide geen vuile beroepen hebben en het dus vaak alleen maar gaat om opfrissen.

1x in de week draai ik een kookwas en die start ik dan voor ik naar m'n werk ga, want ik heb gewoon het geduld niet daar 3 uur op te wachten. (Ja ik weet het, dat ding draait en in de tussentijd kan k wat anders doen, maar ik kan er gewoon niet tegen)
30 graden was, kleding dus, ca. 50 min.

60 graden was, onderbroeken, sokken, handdoeken, beddengoed. ca. 2 uur.

90 graden was, (alleen maar soms omdat het goed schijnt te zijn voor de wasmachine), met vaatdoekjes ook ca. 2 uur. maar dat is dan dus een bijna lege wasmachine.
quote:priority schreef op 25 maart 2010 @ 17:40:

Wat ik me dan toch weer afvraag is of het nou allemaal zo zuinig is met die nieuwe machines. Hij draait langer, dus verbruikt meer stroom en die van mij spoelt ook zo erg lang, dus dan kan ik wel de eco-stand gebruiken, maar voor mijn gevoel verbruik ik net zoveel water (door dat vele spoelen) als met m'n oude gebakje.

De laatste maanden gebruik ik voor de alledaagse was de snel-stand. 40 graden doet hij een half uur over, 60 graden 40 minuten. Nadeel is an we dat hij maar centrifugeert met 1200 toeren, maar dan draai ik als hij klaar is nog even het centrifugeprogramma (9 minuten) 1400 of 1600 toeren.

Moet er wel bijzeggen dat wij beide geen vuile beroepen hebben en het dus vaak alleen maar gaat om opfrissen.

1x in de week draai ik een kookwas en die start ik dan voor ik naar m'n werk ga, want ik heb gewoon het geduld niet daar 3 uur op te wachten. (Ja ik weet het, dat ding draait en in de tussentijd kan k wat anders doen, maar ik kan er gewoon niet tegen)

Nieuwe machines zijn echt een stuk zuiniger hoor. Het toale waterverbruik en het aantal kilowatuur dat een machine verbuikt wordt verwerkt in het energielabel.

Trouwens: in NL is veel water verbruiken niet zo energieverspillend, er zijn goede en zuinige zuiveringsinstallaties. Wat vooral geld kost is het opwarmen van water met stroom.
Mijn Bauknecht doet ook lang over hoor! Met voorwas zo een uurtje of 2,5 en een kookwas zeker 3.

Er zit een Ecostand op en daarmee kun de was zeker nog 40 minuten rekken. Gelukkig zit er ook een "snel" op en daarmee verkort je de was weer een half uurtje.
Nieuwste van het nieuwste hiero op wasmachine gebied. Een fonkel nieuwe Miele.

60 graden was, met voorwas 1.56 minuten

zonder voorwas 1.29

30 of 40 graden met voorwas 2.02

zonder voorwas 1.35

Expresswas, half uurtje.

Ik was eigenlijk nooit met voorwas. Zo vies is onze kleding niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven