Gezondheid alle pijlers

Schok na inzage patientendossier: achterlijke uitspraken!

26-03-2010 19:13 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Twee weken terug heb ik mijn patientendossier gehad, (ivm overstappen andere huisarts). De afgelopen dagen heb ik de tijd genomen het in te zien en ik ben in shock.

Er zijn bizarre uitspraken in van een psycholoog waar ik 15 jaar geleden ben geweest, die klakkeloos zijn overgenomen door de huisartsen die ik erna heb gehad (ivm verhuizing). Zeer kort door de bocht en ik heb desbetreffend psycholoog letterlijk 1 keer 2 uur gesproken.

Ook heeft 1 gynaecoloog iets zeer persoonlijks (wat totaal irrirelevant is voor mijn toekomstige huisarts om te weten) in een brief gezet aan mijn huisarts. In diezelfde brief staan wel dingen die belangrijk zijn, dus die brief weggooien lijkt me niet verstandig...!

Ik heb bijna spijt dat ik het heb gelezen. Mijn vorige huisarts zegt dat er niets meer veranderd kan worden.

Wat kan ik doen? Ik kan moeilijk een zin gaan tipp-exen....!

Ik wil graag normaal en met een schone lei beginnen met mijn nieuwe huisarts, door mijn dossier nu zou hij of zij meteen een rare indruk hebben, waarvan ik zeker weet dat die indruk onbewust wordt meegenomen in eventuele toekomstige gesprekken...

Wat te doen? Wie heeft dit ook meegemaakt?

Bedankt!
Ht is toch jouw dossier?

Als het mij zou overkomen hield ik het dossier lekker zelf, en gaf ik mijn nieuwe HA mondeling alleen de informatie die ik zelf relevant vind.
Ik kan begrijpen dat jij je misschien ongemakkelijk voelt. Maar volgensmij zal een huisarts niet meteen oordelen op basis van een paar uitspraken van jaren geleden in een patienendossier. Bovendien is hij een proffesional, dus als het goed is kan hij dat wel handelen..
Lees je dan niet de brieven die je meekrijgt voor de huisarts? Dat doe ik dus wel (zeker bij dichtgeplakte enveloppen) juist om dit te voorkomen. En aangezien het over mij gaat voel ik me helemaal niet bezwaard. Overigens, een goede arts geeft sowieso een kopie aan jou mee zodat je weet wat erin staat.
Per ongeluk koffie overheen gooien?

Denk ook dat je het beter niet had kunnen lezen maar ik snap je punt wel. Een schrale troost is misschien dat tegenwoordig dingen digitaal gaan en je HA niet bij ieder bezoek het papieren dossier uit de lade zal halen.

Kun je niet een soort kennismakingsconsult aanvragen? Dat hij / zij je eerst gewoon ontmoet en daarna pas het dossier ziet?

(ik heb een HA gehad die aan kennismakingsconsulten deed)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Recht op correctie of aanvulling

De patiënt heeft recht op correctie van gegevens in zijn medisch dossier. Dit kan als de gegevens feitelijk onjuist, onvolledig of niet ter zake dienend zijn voor het doel of de doeleinden van de verwerking. Het recht om te verzoeken om correctie strekt zich niet uit over meningen, opiniërende uitspraken of verslagen van (subjectieve) waarnemingen. Het is niet bedoeld om persoonsgegevens bestaande uit indrukken, meningen en conclusies waarmee een patiënt het oneens is, te corrigeren. Dit recht heeft slechts betrekking op ‘feiten’, gegevens zoals naam en geboortedatum, waarover in het algemeen geen verschil van mening kan bestaan. Het recht om correctie te vragen is geregeld in de Wbp en niet in de WGBO. Uitgebreide informatie over dit recht kunt u vinden in het informatieblad Het bieden van correctie. Overigens dient u involge de WGBO op verzoek van de patiënt wel een verklaring met betrekking tot de in het dossier opgenomen stukken toe te voegen.

http://www.cbpweb.nl/Pages/inf_va_recht ... ent.aspx#3
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als je het écht te vervelend vind om aan je nieuwe huisarts te geven dan moet je toch echt gaan tipp exen. En er dan even bij vertellen dat het om persoonlijke details gaat die nu niet meer relevant zijn voor je medische situatie.

Ik begrijp wel je frustratie. Ik heb ooit mijn dossier van het RIAGG waar ik als kind liep opgevraagd en als je dat leest lijk ik een totaal hopeloos geval waarmee het noooit meer goed zou komen, terwijl het nu al jaren prima met me gaat.
Wij hebben het ook meegemaakt, toen ons zoontje ernstig ziek was (voor we dat wisten), en wij maar steeds de huisarts belden, dat er iets niet klopte bij hem, dat er in het dossier stond dat wij overspannen ouders waren (stond in de fax naar de kinderarts) Hij is fijn.

Ook een gesprek met een psych wat ik heb gehad met een veel te snel stempeltje, staat er ook nog in.

Maar mijn ervaring is dat een nieuwe huisarts zelf ook wel met een schone lei wil beginnen en niet alles gaat zitten lezen. Ik zou een gesprek met hem aanvragen en eea uitleggen mondeling.
Stressed is just desserts spelled backwards
Als de patiënt vragen of klachten heeft

Een patiënt heeft verschillende mogelijkheden als hij van mening is dat zijn hulpverlener zijn verzoek ten onrechte heeft afgewezen. Allereerst kan de patiënt de zaak met zijn hulpverlener bespreken. Als hij over de uitkomst van het gesprek niet tevreden is of hij wil geen gesprek aangaan, kan de patiënt eventueel verdere stappen ondernemen.

Iedere zorgaanbieder is verplicht een klachtencommissie in te stellen. In eenvoudige en duidelijke gevallen kan een klacht ook door een klachtenfunctionaris of vertrouwenspersoon worden afgedaan. Bij een regionaal tuchtcollege voor de gezondheidszorg kan een patiënt een klacht indienen over een arts, tandarts, verloskundige, apotheker, verpleegkundige, fysiotherapeut, klinisch psycholoog of psychotherapeut. Behalve bij het regionale tuchtcollege kan men ook een klacht indienen bij de officier van justitie.

Voor advies en ondersteuning kan een patiënt zich tot een van de 13 regionale Zorgbelangorganisaties (of via telefoon 0900-2437070) wenden. Een patiënt kan eventueel ook zijn vragen of klachten over omgang met zijn medische gegevens voorleggen aan het CBP. Informatie over bemiddeling vindt u in het informatieblad Bemiddeling door het CBP inzake uw gegevensverwerkingen. Informatie over de klachtenbehandeling door het CBP vindt u in het informatieblad Klachtenbehandeling door het CBP .

Indien u federatielid KNMG bent, kunt u voor onder meer informatie over de rechten van uw patiënten terecht bij de Artseninfolijn van de KNMG (of via telefoonnummer 030-2823322).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik begrijp je verontwaardiging, maar mij zou het niet kunnen bommen. Zolang er maar in staat wat erin hoort te staan, de belangrijke informatie dus, zou ik het wel best vinden. Ik kan niet aangeven waarom het me niet boeit, dit soort dingen boeien me gewoon niet
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Ik zou het gewoon bespreken met je nieuwe huisarts. Neem je dossier mee en geef aan dat er dingen in staan die jij niet relevant vindt. Vervolgens kun je met hem bespreken hoe verder. Dus bijvoorbeeld dat hij alleen die dingen overneemt die relevant zijn.
Het zou mij aan mijn reet roesten van een arts van mij denkt. Zelfs al gelooft hij 20 jaar oude crap van een o zo belangrijke pas beginnende arts.

Het zou mij erom gaan dat hij geen medische fouten maakt. Ik denk dat het ook een beetje uit de tijd is om een hartaanval te verwarren met hyperventilatie.
Volgens mij mag je gewoon alle info die jij niet nodig vindt wegdoen. Helemaal je dossier wegdoen zoals Jorina zegt lijkt me niet verstandig, er zitten ook dingen in die misschien later nog belangrijk blijken te zijn. (voorbeeldje bij mij: ik was een tijd niet zo lekker, moe, ijzertekort.. 3 jaar later blijk ik ziekte van Crohn te hebben en dat was ws de eerste kleine opvlamming)

Maar ik zou gewoon lekker aan de slag gaan met typex of zwarte stift en tegen je nieuwe huisarts zeggen dat er onzin in stond.

Het is overigens wel bizar dat uitspraken van een psycholoog bij de huisarts belanden (tenzij je daar toestemming voor hebt gegeven, lijkt me niet als ik jou zo hoor) en ook een gynaecoloog hoort zich bij de medische zaken te houden. Tenzij het iets is dat misschien wel vervelend is maar belangrijk kan zijn voor de toekomst (ik noem maar iets, een SOA in het verleden o.i.d.) maar dan nog mag je die brief weggooien als je wilt. Jij bent de baas over jouw dossier. Als je vindt dat de desbetreffende psycholoog of gynaecoloog écht te ver zijn gegaan, zou ik ze misschien nog wel een brief sturen om dat te laten weten.
Overigens denk ik dat een arts niet zo blij is met een dossier vol tippex.

Ik heb vorig jaar een brief moeten goedkeuren van psychiater aan mijn verzekering. Stond ook iets in waarvan mijn haren overeind gingen staan. Heb dat toen wel besproken.

Is hele andere situatie. Maar geeft wel aan dat er soms meer over een geval geschreven wordt dan een persoon. En soms (iig voor verzekering) lijken ze het wel iets aan te dikken om het geloofwaardig te maken.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Jorina schreef op 26 maart 2010 @ 19:16:

Ht is toch jouw dossier?

Als het mij zou overkomen hield ik het dossier lekker zelf, en gaf ik mijn nieuwe HA mondeling alleen de informatie die ik zelf relevant vind.Ik zou dat dossier ook niet afgeven maar zelf houden en in de openhaard deponeren.
quote:Sylphide75 schreef op 26 maart 2010 @ 19:24:

[...]

Ik zou dat dossier ook niet afgeven maar zelf houden en in de openhaard deponeren.

Lijkt me niet verstandig. Stel je mankeert iets en er wordt bloed geprikt, dan is het handig als ze het kunnen vergelijken met waarden uit het verleden.

Wat degene met Crohn ook zegt (sorry weet even niet meer wie)
Ik kan mijn dossier in het ziekenhuis regelmatig inzien, maar ben gelukkig nog nooit iets slechts tegengekomen. Ze schrijven daar gelukkig alleen maar feitelijke informatie op. Ik ben er een tijd geleden per toeval wel achtergekomen dat er absurde informatie over mij staat in een psychologen-dossier van iemand uit mijn familie. Dat vond ik echt heel erg, maar heb het maar niet aangekaart.
quote:Immaculata schreef op 26 maart 2010 @ 19:23:

Volgens mij mag je gewoon alle info die jij niet nodig vindt wegdoen. Helemaal je dossier wegdoen zoals Jorina zegt lijkt me niet verstandig, er zitten ook dingen in die misschien later nog belangrijk blijken te zijn. (voorbeeldje bij mij: ik was een tijd niet zo lekker, moe, ijzertekort.. 3 jaar later blijk ik ziekte van Crohn te hebben en dat was ws de eerste kleine opvlamming)

Maar dat is dan relevant, en zou ik dan ook doorgeven aan de nieuwe huisarts.
quote:Jorina schreef op 26 maart 2010 @ 19:30:

[...]

Maar dat is dan relevant, en zou ik dan ook doorgeven aan de nieuwe huisarts.Maar dat wist ik toen natuurlijk ook niet, dat dat jaren later nog eens relevant zou worden.
tik het over en laat de niet relevante zaken eruit !
Aliquando et insanire lucundum est
Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Als ik het zo lees ben je er dus toch zelf de baas over.

Sowieso wil ik wel het meeste geven. Maar je kan toch niet zeggen: 'Ik heb geen medisch dossier' of 'Ik heb bepaalde dingen weggetypp-ext?'

Midden in een verslagbrief van de Gynaecoloog naar mijn huisarts staat iets over mijn priveleven wat totaal irrrelevant is en niet klopt. De zin erna is wel belangrijk. Dat valt toch op als ik 1 zin weghaal?

-Vraag. Mijn medisch dossier is digitaal bij mijn oude huisarts. Mijn oude huisarts zal daar altijd bij kunnen, opnieuw kunnen uitprinten etc. Dat is toch water naar de zee dragen?
quote:Immaculata schreef op 26 maart 2010 @ 19:30:

[...]

Maar dat wist ik toen natuurlijk ook niet, dat dat jaren later nog eens relevant zou worden.

Bij bloedwaarden ga je er ook niet van uit dat ze ooit relevant zullen zijn, maar je kan van te voren wel bedenken dat het misschien ooit handige info kan zijn voor je HA.

Maar een opmerking dat de psycholoog vind dat je een zeur bent (ik noem maar iets hoor), lijkt mij niet van enige toegevoegde waarde bij welke toekomstige aandoening dan ook.
Ik denk ook dat artsen, zichzelf en collega's kennende, de meningen in dossiers kunnen relativeren. Je hoopt en gaat ervan uit dat ze zo volwassen en intelligent zijn
Daarom zijn zoveel mensen tegen het EPD.

Maar je kan toch niet zeggen: 'Ik heb geen medisch dossier' of 'Ik heb bepaalde dingen weggetypp-ext?'

Even theoretisch gezien; als jij in het buitenland hebt gewoond, en je komt naar NL zonder dossier, is er geen arts die daar naar kraait volgens mij.
Ik zou denk ik een kennismakingsgesprek aanvragen met je nieuwe huisarts. Je complete dossier meenemen en vertellen wat jou er aan stoort/wat jij denkt dat niet klopt/irrelevant vindt...is dat een idee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven