Aardappels de deur uit!

27-03-2010 12:14 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou niet zo van koken. Ik besteed er liever minder dan meer tijd aan, en ik wil het relatief simpel houden. Soms heb ik nog wel eens een creatieve uitspatting. Zo heb ik afgelopen week op verzoek van mijn vriend de hele week vegetarisch gekookt met recepten die ik hier gevonden had, waarvoor veel dank! Erg lekker gegeten.

Nu het volgende: aardappels, ik vind er niks aan. En het duurt me te lang om het klaar te maken. Ik wil dus over op rijst en pasta. Maar 'kaal' vind ik dat niet echt lekker, iedere dag sauzen en kruidenpakjes er doorheen vind ik ook geen goed idee.

Dus mijn vraag is, hoe maak je pasta en rijst lekker zonder dat er saus of van die pakjes doorheen moeten. Ik zit meer een beetje in de richting van olijfolie en basilicum te denken, ofzo. Graag tips!
boter en zout? je kunt ze ook gewoon mengen met gebakken groenten, boter erdoorheen en geraspte kaas eroverheen.
Je kunt ook aardappelschijfjes, aardappelrondje, aardappelpartjes etc... eten. Doen wij En dan in de oven he! Zodat je niet de hele tijd staat te roeren in de pan.

Wij eten denk ik 2x per jaar 'echte' aardappels en dat is als we stamppot eten.
Ik vind een recept van Sonja Bakker wel erg lekker.

Verse pasta

Blikje tonijn (of 2)

Gele paprika

2 of 3 tomaten

knoflook

uitje

Alles fruiten in de pan in kleine stukjes. Door de tomaten krijg je een sausje. Op smaak brengen met peper en zout. Licht en lekker.
Pasta wordt lekker als je er een beetje pesto, geperste knoflook en olijfolie doorheen mengt.
of wat we vorige week hadden hier: bak champignons met mediteraanse zeezout kruidenmix in een grote koekenpan, kook spaghetti/pasta. gooi op het laatste moment een flinke klodder creme fraiche door de champignons en laat dat even smelten. gooi dan de spaghetti bij de champignons met een handje rucola. even roeren, klaar.
pasta koken, als de pasta klaar is afgieten en terug in de pan met boter, en dan flink wat spinazie erbij laten slinken(beetje peper, zout, knoflook erbij), in een koekenpan boter verwarmen, zalmfilets erbij, citroen uitpersen en in 5 minuten bakken. schep de pasta in een bord, leg erop de zalm en besprenkel met nog wat citroensap en parmezaanse kaas.
Basis pastasaus recept van Jamie Oliver

Men neme:

2 teentjes knoflook heel fijn gehakt

2 blikken tomaat in blokjes

flinke bos basilicum fijngesneden

doe wat olijfolie in een hete koekepan, bak hierin de knoflook tot het begint te kleuren. Kieper dan in 1 keer de blikken tomaat erin. Als je dit langzaam doet gaat het spetteren!!! Doe als laatste de fijngehakte basilicumerbij en laat 5 minuten pruttelen. Indien gewenst kan je de saus blenderen, maar chuncky is het ook heerlijk! voeg alleen nog wat peper en zout toe, en rasp wat parmasan op hè bord over de pasta+saus

enjoy!
Als je overgaat op rijst en pasta, ga je dan ook op een andere manier koken? Of maak je je aardappelen, vlees en groente dan nu met rijst, vlees en groente? Want dat laatste lijkt me echt niet lekker...
Rijst als 'bijgerecht' bij groenten en vlees vind ik lekkerder als je samen met de rijst een half bouillonblokje meekookt. Geeft meer smaak!
als je het nou gewoon bij niet lekker houd.

aardappels schillen, afspoelen en met lekwater in een bord.

Magnetronfolie er overheen en 5 min op vol vermogen, daarna 2 minuten laten staan....evt zout toevoegen na de magnetron.

hoe bedoel je lang werk, tis bij mij eerder klaar dan de groente en het vlees....en dan kun je ze laten afkoelen en heerlijk opbakken met een uitje,spekjes en paprika of wat je maar kunt bedenken

maar suc6 met je gerechten
...een snackje op zn tijd maakt niet dik
Ik wou de verse groenten er eigenlijk wel inhouden. Ik ben gek op groente vandaar.

Ik wil het allemaal ook niet te vet maken
Grappig, ik vind dus aardappels juist hartstikke makkelijk. Even schillen, opzetten, laten koken, zachter zetten, 20 minuten klaar. Geen omkijken naar. Pasta moet je in de gaten houden, om te voorkomen dat ze te gaar wordt, rijst kan droogkoken. Bij aardappels loop ik rustig weg, bij pasta en rijst niet.
Wat ik van mijn moeder heb geleerd is deze multifunctionele, simpele pastasaus, evt aan te vullen met groenten zoals courgettes, hele cherrytomaatjes, wortels, brocolli, appel enz enz.

-Fruit een ui en twee teentjes knoflook in een pan met wat olijfolie

-Gooi er een blik tomatenblokjes bij en een pakje gezeefde tomaten.

-Voeg peper en zout en wat gedroogde italiaanse kruiden (ik heb een enorme bus staan) toe

-Proef en voeg zo nodig een eetlepel of meer suiker toe.

-kwartiertje laten pruttelen

Als je hier bv in een andere pan geruld gehakt bij gooit: heb je een goede bolognese saus die je ook kunt gebruiken om in lasagna te doen. Ik voeg hierbij graag wat courgette en wortel aan toe.

Of met spinazie erdoor is het lekker bij kip.

Of je kunt er met boulion erbij en de staafmixer zelfs lekkere soep van maken.....

Of kook er je gehaktballetjes in gaar voor gehaktballen en tomatensaus.

Eindeloze variatie met een zo'n simpel recept.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik vind gekookte aardappels trouwens ook niks an hoor. Eet liever rijst (rijst met zaden en noten is ook erg smaakvol) of pasta.
quote:Woordenaar schreef op 27 maart 2010 @ 12:33:

Rijst als 'bijgerecht' bij groenten en vlees vind ik lekkerder als je samen met de rijst een half bouillonblokje meekookt. Geeft meer smaak!

Ja die tip wou ik ook net geven, is echt lekker.

En aardappels veel werk... tja, je kunt ze ook gewoon schoon borstelen en in de schil koken of wel schillen maar in kleine blokjes bakken of in iets grotere stukken koken, is t ook zo klaar. Ik hoef niet iedere dag aardappels, maar om het helemaal uit mijn dieet te bannen, zonde!
Ik ben dol op de pakjes diepvrieskruiden van het merk Daregal. Bij pasta gebruik ik het vaak met olijfolie als marenade voor kleine stukjes kipfilet. Roerbakken en door de pasta met bijv. peultjes, broccoli, tomaatjes, feta, wat je maar lekker vind. Bij rijst doe ik de kruiden met een klein beetje boter door de kale rijst. Alleen de geur van de kruiden maakt het eten al lekker!

Verder doe ik meestal een theelepeltje pesto door de pasta, altijd lekker.

Bij rijst vind ik groenten in bouillon wel lekker, nattige sausen dus. Krijg je een beetje het tjaptjoy idee. En ik ben dol op donkere sausen erbij, op ketjap gebaseerd.
...
Eet je wel vis?

Recept met pasta, zalm, room, haricot verts en cherrytomaatjes;.

Ui en een 2 teentjes knoflook fruiten, zalm erdoor bakken, peper en zout en afblussen met wat room. Ondertussen de pasta koken, en de boontjes even blancheren. Als de boontjes beetgaar zijn, bij de saus voegen en ook de cherrytomaatjes meewarmen. Pasta (penne of die spiraaltjes doen het goed) erbij gooien en klaar.

Soms gooi ik er ook nog wat knoflook garnalen/ gamba's door.

Is een beetje een eigen uitprobeersel, maar ik vind het heerlijk omdat je nog die bite hebt van de boontjes en tomaten.
Nog veel makkelijker: gewoon niet schillen. Is makkelijker en nog lekker ook.

Koop biologische aardappels, daar zit geen gif op, even afspoelen en doormidden snijden, en opzetten.
Pasta met pijnboompitten:

Verse pasta/ finke klont boter/ 150 gram pijnboompitten/ grof gemalen peper.

Pasta gaarkoken volgens verpakking.

Boter smelten in de koekepan, en de pijnboompitten en mooi bruin in bakken. Peper toevoegen en het mengsel door de pasta mengen.

Evt. garneren met parmezaan of wat knoflook meebakken.

Heel simpel, snel maar o zo lekker.
Als je echt heel simpel wilt doen, en die basilicum wilt gebruiken zoals in je OP staat:

(echte/goede) Groene pesto losroeren met flink wat olijfolie en je hebt een hele goede beginsaus.
quote:noahtb schreef op 27 maart 2010 @ 13:49:

Pasta met pijnboompitten:

Verse pasta/ finke klont boter/ 150 gram pijnboompitten/ grof gemalen peper.

Pasta gaarkoken volgens verpakking.

Boter smelten in de koekepan, en de pijnboompitten en mooi bruin in bakken. Peper toevoegen en het mengsel door de pasta mengen.

Evt. garneren met parmezaan of wat knoflook meebakken.

Heel simpel, snel maar o zo lekker.Eet je dit echt als maaltijd? Zelf krijg ik dan een enorme neiging om een lading groentes of vlees oid toe te voegen.... Dan is het prima, als maaltijd op zich erg karig.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
weet je zeker dat je de aardappels dist??

lekker hoor, aardappelschijfjes in schaal, slagroom erover, peper zout en nootmuskaat erbij, geraspte kaas erover en drie kwartier in de oven. Makkelijk en daar kan geen rijst tegenop
Ja, ik weet dat het er erg karig uitziet.. Maar door je verse pasta en boter vult het ontzettend, of het echt gezond is... Nah.

Ik houd van de italiaanse eenvoud, 3/4 ingrediënten en dat is het. Pasta met alleen knoflook, wat parmezaan en olie is ook zo lekker.
Kook de potatoes in de schil kort gaar. snijd in stukken leg op ingevette bakplaat bestrooi met grof zeezout en kruiden (rozemarijn, thijm, basilicum) en besprenkel met mooie olijfolie. IN de oven tot ze bruin en krokant zijn. Serveren met biefstuk en salade

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven