Aardappels de deur uit!

27-03-2010 12:14 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou niet zo van koken. Ik besteed er liever minder dan meer tijd aan, en ik wil het relatief simpel houden. Soms heb ik nog wel eens een creatieve uitspatting. Zo heb ik afgelopen week op verzoek van mijn vriend de hele week vegetarisch gekookt met recepten die ik hier gevonden had, waarvoor veel dank! Erg lekker gegeten.

Nu het volgende: aardappels, ik vind er niks aan. En het duurt me te lang om het klaar te maken. Ik wil dus over op rijst en pasta. Maar 'kaal' vind ik dat niet echt lekker, iedere dag sauzen en kruidenpakjes er doorheen vind ik ook geen goed idee.

Dus mijn vraag is, hoe maak je pasta en rijst lekker zonder dat er saus of van die pakjes doorheen moeten. Ik zit meer een beetje in de richting van olijfolie en basilicum te denken, ofzo. Graag tips!
pof een grote aardappel in de magnetron, serveren met zure room en kruiden

pureer gekookte aardappelen met wat boter en warme melk. Maak hem smeuig en kruid met peterselie en zout, peper en nootmuskaat, even in de oven voor een krokant korstje.

serveren met wortelen en een visje
Op hoeveel graden Meds en hoe lang ongeveer (ivm instellen klok )
kan je ook aardappelen poffen in de oven?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Ja, met schil in alufolie verpakken met dingen die je lekker vindt. 3 kwartier tot een uurtje al na gelang de grootte van de aardappel.

Daarna de schil insnijden en serveren met een zure room..
op 180 graden?
Ik doe mijn heteluchtoven meestal op 175 maar dan duurt het wel wat langer. Anderhalf uur bijna.
200 werkt ook prima..
ik had gister die van cela vita. Best lekker maar voor 2 aardappelen 2 euro afrekenen was mij iets te duur. Ga vanavond eens jouw recept proberen. Thanx
Ik heb een heerlijk recept van een Egyptisch pleegkind van mij overgenomen; rijst met vermicelli! Misschien geen gangbare combinatie maar wel erg lekker. Klontje boter in de pan, handje vermicelli erbij, glazig laten worden, rijst erbij, ook glazig laten worden, en dan scheutje voor scheutje bouillon erbij tot het gaar is. Heel lekker, ook zonder sausje.
aardappels poffen in de oven duurt lang. In de magnetron zijn ze zo klaar 6 tot 10 minuten ofzo. Koken in de magnetron gaat ook veel snelller dan in de pan.
.
maar hoe doe je dat dan in de magnetron?
Grinn, tips voor 'aardappels de deur uit' en allerlei aardappeltips !

Ik ben zelf een aardappel'junk', gekookt, puree, gebakken, patat (!), stamppot, dus van mijn kan niet veel tips. Maar dat van Isolde klinkt wel lekker om keer uit te proberen!

Verder gebruik ik i.p.v. pasta/mie of zo ook wel eens een noodlesoepje. Snel klaar, lekker pittig en dan net iets minder water gebruiken dan wanneer je het als soepje zou eten. Evt. met wat lente-ui of zo erdoor of taugé.
Aardappels zijn lekker, vind ik wel. Meestal maak ik er aardappelpuree van met soms mosterd erbij of wat geraspte kaas en bieslook. Maar smaken verschillen.

Rijst en pasta lust ik ook.

Kerrierijst met noten Voor 4 personen

500 gram lamsboutplakken in dobbelstenen, 1 gesnipperde ui, 4 eetlepels olijfolie (of sesamolie), teentje(s) knoflook, 350 gram (lang kokende) rijst, 2 theelepels kerrie, 7 dl bouillon, 100 gram rozijnen, peper, mespunt kaneel, 200 gram gemengde gezouten noten

Bak het vlees met de ui (en/of prei) in de olie lichtbruin en knijp de knoflook erboven uit. Doe de rijst erbij en bak ‘m glazig. Voeg de kerrie en de bouillon toe en breng alles al roerende aan de kook. Laat 25 minuten zachtjes koken. Voeg na 15 minuten rozijnen, peper en kaneel toe. Schep op het laatst de noten door de rijst en laat ze warm worden.

Groente los erbij geven. Kan een groene salade zijn, maar ook boontjes of erwten.

Tandoori kruiden:

2 theelepels komijnpoeder (djinten)

½ theelepel cayennepeper

2 theelepels kurkuma (koenjit)

1 theelepel gemalen koriander (ketoembar)

Zelf even zoeken waarvoor je dit allemaal kan gebruiken.

Specerijenrub van AH voor vlees bij rijst lekker.
aard. poffen in magnetron.

Grote aard. nemen, schoonboenen, met vork gaatjes inprikken en dan ongeveer 7 minuten op 700 W. Ik leg ze altijd op een theedoek in de magnetron. Daarna nog laten nagaren.
Wij eten zo'n 2x per week aardappels, 2x per week pasta en 2x per week rijst. Lekker afwisselend en zo verveeld het niet zo snel. Zo eten we ook 1x per week vis, gem. 3x vegetarisch en 2 tot 3x met vlees.

Als we aardappels eten is dat in de schil, in partjes met rozemarijn, zeezout en olijfolie in de oven of met cajunkruiden en olijfolie in de oven. Ook eten we regelmatig aardappelpuree of gebakken krielaardappeltjes.
...
Op Iensrecepten.nl staat een special over rijst. Hoe je het moet koken, meer smaak toevoegen en welke kruiden daarvoor te gebruiken. http://www.iensrecepten.nl/recept/rijst/

Datzelfde is er ook voor pasta: http://www.iensrecepten.nl/recept/pasta/ alleen is dat minder bruikbaar dan de tips voor de rijst.
Even snel voor meds. Ik heb de aardappelen gemaakt volgens jouw recept en ze waren super. Zoon en ik hebben heerlijk op de bank een aardappel met knoflooksaus leeg gemaakt. Dank!
graag gedaan, en ze zijn nog gezond ook!
Bedankt voor alle tips. Ik zal er komende week zeker naar gaan kijken.

Het nadeel van aardappels is dat ik ze op kan zetten en dan er bij weg kan lopen. Ik sta liever een half uurtje achter elkaar in de keuken, dan dat ik er bij weg kan lopen. Dan heb ik namelijk helemaal geen zin meer.

Het valt me wel op dat bij de meeste recepten nog wel boter of room aan toegevoegd wordt. Hebben jullie ook tips voor mager eten? Ik eet altijd heel mager namelijk.

Ik eet ook geen vis.
aaah tinkeldel, boter maakt het juist lekker!!!
en als eten lekker is, wordt koken vanzelf ook leuker!
quote:meds schreef op 27 maart 2010 @ 14:17:

Kook de potatoes in de schil kort gaar. snijd in stukken leg op ingevette bakplaat bestrooi met grof zeezout en kruiden (rozemarijn, thijm, basilicum) en besprenkel met mooie olijfolie. IN de oven tot ze bruin en krokant zijn. Serveren met biefstuk en saladeKan zelfs zonder voorkoken. Nog makkelijker.
Aardappel schoonwassen.

Met een vork gaatjes er in prikken.

Een paar minuten in de magnetron.

Et voila, gepofte aardappel.

Lekker met kruidenboter of zure room.

Pasta even bakken met olijfolie, knoflook en chiliflakes.

Als je rijst kookt, er wat kurkumma bij doen. Dan krijg je gele rijst.

Rijst koken in kokosmelk is ook lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven