Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
@ Lotte: je mag van mij de courgette zaaien, maar de planten worden zo snel zo groot. Hou daar wel rekening mee!

Ik zaai de courgette half april. En vanaf eind juni begint de oogst (bij een normaal voorjaar/zomer).
hoi meiden

ik heb alleen de laatste 2 pagina's even gescreend (zit mobiel te forummen en dat leest wat lastiger)

maar wou even vertellen dat ik een vierkante meter moestuin heb gekregen.

Heel handig als je een kleine tuin hebt.

Het is dus een houten bak van 1 bij 1meter en daarbij latten zie de bovenkant in 16 vakken verdeelt.

Ik ga morgenopvullen met potgrond en kijken of er al kleine plantjes te koop zijn.

Ben iig van plan paprika,courgette,sla en verschillende tuinkruiden te planten.

Oh ja,,de bak is van Welkoop/Boerenbond.
Iertjevz: chocolademunt is als plantje onder andere te koop bij Vreeken (Dordrecht en via internet) en bij kwekerij Esveld in Boskoop. Bij die laatste wil ik gaan kijken, maar 't is een behoorlijk stuk fietsen, dus dan moet ik wel de garantie hebben dat het droog blijft

Ananasmunt klinkt ook erg goed! Waar is die te vinden?

Ik heb geen last (meer) van een partner die gek wordt van de troep, woon heerlijk alleen!
@Jody. Bedankt, Esveld ken ik wel. Daar wil ik in het voorjaar met een collegaatje naar toe gaan. Chocolademunt zet ik dan op m'n lijstje.

Ananasmunt heb ik ooit eens bij een plaatselijk tuincentrumpje gekocht. Het heeft een bonte blad. Maar je kunt deze niet in de thee gebruiken.

De zwarte munt heb ik in Antwerpen op de markt gekocht, Deze is wel heel lekker in de thee, net anders dan de marokaanse munt (heb een stuk plantje met wortels van mijn marokaanse overbuurman gekregen)
@ Biebelie; Leuk dat je ook aan de slag gaat met moestuinieren! De vierkante moestuin van de Welkoop is ons bekend

Leuk dat je hem morgen gaat invullen. Een paar tips: paprika, courgette en tomaten mogen niet voor 15 mei geplant worden. Ik denk ook niet dat het tuincentrum de planten al verkoopt, maar mocht dat zo zijn: nog even laten staan of zorgen dat je binnen plek hebt voor die planten.

Lente-uitjes, uien, prei en sla kun je allemaal wel kopen en al planten.

Ik ben benieuwd waar je morgen mee thuiskomt! Ik ben wel van de foto's, dus een foto maken wordt in elk geval door mij heel erg op prijs gesteld
Ik dacht later al...dat weten ze heus wel

Maar ben er erg blij mee.

Ik kom foto's spammen tzt
Hi Biebelie, veel plezier met je vierkante tuin. dit jaar zie ik als experiment of ik het leuk vind en moet ik noodgedwongen alles in plantenbakken verbouwen. Volgend jaar heb ik mijn eigen tuintje en koop ik dus ook misschien een vierkante moestuin!

Momenteel ben ik binnen Tiny Tims, golden sunrise, golden eggs (alledrie tomaten), Cayenne peper en munt aan het verbouwen. Alles behalve de muntsteekt goed zijn koppie boven het zand. De munt zie ik alleen een puntje groen van! Alleen de tiny tims (heb ik 5 weken geleden al gezaaid staan al buiten de kas in een potje en straks wil ik de peper ook in een ander potje zetten buiten de kas.

Ik ga ook even naar een tuincentrum om te kijken wat ze allemaal al hebben, wil graag een aardbeienplant (al een volgroeide) en die kan wel tegen wat nachtvorst dus ga maar eens kijken.

Ohja helianthus groeit de courgette zo snel??? Met het oog van halverwege mei pas buiten is het niet verstandig deze nu al te zaaien? Ik laat hem toch in een grote pot staan dus hij kan eventueel ook even binnen in een pot staan of is dat niet verstandig?

Groetjes
@ Lotte: Ja, een courgette wordt echt snel heel erg groot! Maar waarom niet proberen als je wel de ruimte hebt? Misschien valt het je mee. En wie weet hebben we weer een mooi voorjaar, waarbij je de planten al vanaf half april naar buiten kunt brengen.
zaaien ben ik niet zo'n ster in...

Vorig jaar heb ik bij het tuincentrum een paprika plant en een courgette plant gekocht en in 2 grote potten gezet.

Ik heb wel een stuk of 10 paprika's van die ene plant gegeten,superlekker.

De courgette ging mis...pot te hoog en iedere keer brak er een stuk vanaf.

Toen heb ik het geval in de volle grond tussen mn mooie planten gezet maar daar verrotten ze iedere keer..

Nu poging 2

ik heb nog heel veel zakjes met basilicumzaad (gaven we jaren geleden weg in de winkel waar ik werkte)

maar daar kan ik weinig mee....verschrompelt zooo snel..
@ Biebelie, Basilicum is mij ook nog nooit gelukt om het te zaaien. Heel gemeen. Een vriendin van mijn moeder heeft een hele struik staan, niet normaal maar wel supergaaf.

Ik koop altijd maar een plantje.

Foto's van mijn buitenkas:

Pepertjes, paprika, ananaskers en pomedori

Komkommer.

Ben zo tussendoor aan het bijlezen hier! Ben een dag offline geweest wegens een storing, maar kom vanaaf ff uitgebreider reageren.

Probeer vandaag ook ff foto's te maken van de vorderingen in de tuin
Hoi allemaal,

@Jody, leuke foto's. Leuk uitzicht ook op dat water!

@ iertjevz: ook erg mooie foto's van jouw zaailingen en wat zijn jouw komkommerplantjes al groot zeg, de mijne komen nu eindelijk eens boven de grond kijken.

In mijn tuin is de zuring (lekker voor in de soep en om te roerbakken) en de munt al weer groen aan het worden. De rabarberknoppen zijn nu duidelijk te zien en de bessenstruik begint knoppen te krijgen. Ook de aardbeiplantjes zijn zich aan het herstellen na die lange koude winter.

Ik heb afegelopen week nog (bloemen)zaadgoed bij de aldi gehaald en zag dat ze vanaf volgende week vrijdag weer fruitbomen en struiken gaan verkopen.

Zal dit weekend proberen om foto's te maken van de zaailingen, voordat ik ze ga overplanten.
dubbel

Mijn tiny tim's (als de foto het doet!)

Mijn moeder geeft nu toch wel hint dat de venster bank in de logeer kamer ook mooi in het zonnetje staat!!! Hint hint hint!

Ga zo even naar het tuincentrum voor de aardbeitjes!

en van een andere hoek nog eens...
Hoi allemaal!

Dit jaar ben ik ook eindelijk begonnen met zaaien in kasjes op de vensterbank. (Was eerst huis van vriend alleen, maar nu zit ik er bij, en eis ik die ruimte maar even op.) Ik heb van de week gezaaid: margrietjes, petunia's, koriander en lavendel. Geen idee of het wat wordt, maar we merken het wel. De zaadjes zijn al een paar jaar oud namelijk....

In de tuin heb ik bollen geplant, anemonen etc. Ik hoop dat de buurkatten nog even uit de buurt blijven. Verder heb ik wat plantenbakken waar ik plantjes van mezelf (als het lukt) en van het tuincentrum of mijn ouders in wil zetten. Vorig jaar had ik al wel tomaten- en paprikaplanten, bieslook en basilicum. Tomaten en bieslook deden het erg goed. Dit jaar wil ik ook graag munt. Ik las al dat jullie zelfs chocolademunt gaan neer zetten!! Kan een van jullie mij vertellen wat voor soort munt je kunt gebruiken voor de thee?

Als de zaadjes wat gaan doen plant ik foto's!
Net het topic "Muntplant voor muntthee" gevonden, dus kan daar mee verder .
quote:ge m ma schreef op 27 maart 2010 @ 15:20:

Als de zaadjes wat gaan doen plant ik foto's!

@ Helianthus, heb je al een foto van die hoedjes voor jonge plantjes? Ben namelijk heel benieuwd wat dat is.

@ Iertjevz en Lotte, leuk om jullie foto's te zien!

En thee wordt al vaker genoemd, maar weten jullie welke plantjes precies lekker zijn voor thee, afgezien van de munt dan ? En drogen jullie de munt eerst? Ik heb gelezen dat verse citroenmelisse ook lekker is. Maken jullie eerst 'gewone' thee met een theezakje en doen jullie daarna de kruiden erbij of doen jullie alleen water met kruiden?
Hoi

de originele marokkaanse muntthee is groene thee die erg sterk gezet word en dat wordt over gewone verse munttakjes/blaadjes heen gegoten en dat moet even blijven staan... of course afmaken met heeeeuuuuulll veeeeuuuulll suiker!

Omdat ik er niet van houd dat het zo sterk is zet ik mijn munt thee gewoon met kokend water en verse munttakjes/blaadjes. Even laten staan en je hebt een verfrissend kopje thee! Het water wordt een beetje groenig maar het blijft redelijk licht en helder

En qua soort munt hoop ik toch erg dat het de soort is die ik nu de grond uit zit te kijken!

Ohja ben nu ook de trotse bezitter van wel 4 aardbeienplantjes. Heb er 3 winkels voor afgelopen maar jawel ik heb ze!

Groetjes
Oh aardbeien! Die wil ik ook nog . Zonet zaadjes voor sla gehaald. Morgen mee aan de slag.
Leuk al die foto's!

De 'hoedjes' gebruik ik pas als ik de sla en de boontjes buiten zet of zaai. Ik kan er op het internet geen plaatjes van vinden, dus de 'hoedjes' komen later eens

@ Gemma: ik ben benieuwd naar je foto's straks

@ Lotte: Lekkerrrrrrr aardbeien!

@ Melissethee: water koken, een theepot vullen blaadjes erin en laten trekken. Het blijft hele lichte thee, maar de smaak is goed, maar het moet echt wel 10 minuten trekken.
Bluesgirl: ik maak inderdaad wel eens thee van citroenmelisse, of munt gecombineerd met citroenmelissen. Al dan niet met 'gewone' losse groene thee (sencha) als basis.
Jeetje wat is het hier gezellig druk! Bij mij gebeurt er even niet veel. Alles staat in de vensterbanken te groeien. En daar kan niets meer bij voorlopig. En mijn moestuin wordt dinsdag pas gespit, dus daar kan ik nog niets kwijt. Even pas op de plaats dus hier.

Maar jullie zijn goed bezig hoor! Leuk al die foto's. Ik zal er morgen ook een paar plaatsen
Mijn okraplantjes groeien als kool! Eerste dag na zaaien kwamen ze al omhoog! Mijn tomatenplantjes staan nog steeds in mijn kweekkasje want ik heb de ruimte niet om ze te verspenen maar ik kan natuurlijk ook niet wachten tot na half mei :-)

Mijn sla doet nog steeds niet veel. Ik denk dat ik ze opnieuw ga zaaien en dan een flinterdun gezeefd laagje potgrond erop strooi.

Oh ja, heb ik een fout gemaakt door mijn halfontkiemde aardappelen een dagje buiten het keukenkastje te hebben laten staan? De geelgroene spruiten zijn helemaal zwart/paars geworden.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Bedankt voor alle reacties over thee! Nu kan ik helemaal niet meer wachten tot de zomer.

@ Lotte, die moeite zal deze zomer wel beloond worden als de aardbeien aan de plantjes komen. Ben er echt gek op, en ik heb nu ook heel veel aardbeienplantjes in de tuin staan.

@ Spicegirl, de hele vensterbank vol, dat klinkt in ieder geval alsof het goed gaat met jouw plantjes! Ben benieuwd naar de foto's.

@ Louise, wat leuk dat jouw okraplantjes zo hard groeien. En wat nemen al die kleine plantjes een ruimte in he?

Vandaag was het een worteldag dus ik heb radijsjes en worteltjes gezaaid. En direct wat aardbeienplantjes in de volle grond gezet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven