Tuinmeubels tips en ervaringen gevraagd

27-03-2010 17:36 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe tuinset. Nu heb ik een (prachtige/dure) set gezien van teak (hardhout) met daarbij stoelen van kunststof vlechtwerk. De stoelen kunnen in winter binnen worden opgeslagen maar de tafel niet.

Ik heb informatie gevraagd over het onderhoud en weet dat hout kan gaan verkleuren.

graag zou ik meer ervaringen horen van anderen over teak (of andere materiale) over hoe deze meubelen zich houden en hoe jullie ervaring is mbt het onderhoud.
Wij hebben onze hardhouten tafel net weggedaan, omdat ik geen zin meer had om het ieder jaar weer schoon te moeten maken en in de olie te moeten zetten.

Mijn ouders vinden het juist mooi als het er verweerd uit ziet, dus die doen er niks aan.

Dus ook een beetje afhankelijk hoe je wilt dat het er uit blijft zien.
Wij hebben een grote tuintafel met de bladen van teak. Deze kun je er uit halen en is dus klein in de opslag in de winter. Het resterende deel van de tafel staat zonder blad buiten en roest niet. De stoelen zijn van hetzelfde materiaal en roesten ook niet. We halen alles altijd wel netjes binnen (de stoelen dan).

Wij hebben deze set 2 jaar geleden gekocht bij de welkoop. Helemaal blij mee.

De bladen behandelen we aan het begin van het seizoen met teakolie. Dat is niet veel werk (recht toe recht aan) en zo klaar.
Wij hebben ook een tuinset en een loungesetje van teakhout.

We hebben beide we in de winter in de schuur staan.

Door de zon is het enorm verkleurd. Het blad van de tafel is inmiddels bijna grijs.

Ik ben te lui om te kwasten en vind de verweerde look wel leuk staan.

Gooi wat kussens op de stoelen, paar bloempotten/wespenvangers/kaarsen in leuke lantarens op tafel, en een flesje rose en je ziet er vrijwel niets meer van...

Als je niet van de verweerde look houdt, denk ik dat je ieder jaar, of in ieder geval om het jaar, staat te verven...

Merel de Mus
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
teak is wel hardhout, maar hardhout hoeft geen teak te zijn.

Wij hebben nu 3 jaar een teak tafel en stoelen met teak armleuningen. Ieder jaar maak ik het hout schoon met warm water en soda en smeer het dan in met protector (geen olie) dan blijft de kleur mooi. Het is wat werk, maar het is een mooi resultaat.
Ik heb ook een hardhouten tuinset.

Nooit meer!!!! Ten eerste veel onderhoud, ik olie ook niet meer, dan maar grijs hout kan ik mee leven.

Waar ik niet mee kan leven is dat, als je lang op een houten stoel zit (met kussen) dat toch hard wordt.

Als ik echt ga zonnen leg ik er echt 2 kussens in om lekker te zitten.

verder zijn ze loodzwaar, klappen moeilijk in (maar dat kan ook de ouderdom zijn, dat inklappen niet meer goed gaat)

Als ik nu mocht kiezen zou ik dat aluminium doen met dat gevlochten spul als zitting, of desnoods kunststof, maar nooit meer hout.

Maar misschien dat jouw stoelen met kunststof zitting lekkerder zitten...
ik heb net bij de praxis een eetkamer tafel van teak hout voor binnen gekocht (van 299 voor 50 euro). Alleen wilde ik hem buiten gebruiken..

dus ja, het klopt, je hebt even wat werk (ieder jaar)

maar dan heb je ook wat.

Ik ben nu bezig met de tafel te beitsen (moeten in totaal 3 laten op, allemaal 16 uur droogtijd en dan tussendoor heel licht schuren)

Succes met je keus, en kijk dus eens of er niet aanbiedingen zijn voor binnentafels, want het bespaard je zoveel!
Een vriendin van mij heeft een nieuwe teak tafel voor binnen gekocht en de oude teak tafel gaat (na opbrengen van bootlak) naar buiten. Ook een idee.

Teak in de olie heeft onderhoudt nodig. Het wordt anders grijs. Wij deden het (na eerst een paar jaar flink boenen, enz.) het met de hoge drukspuit. Snel en goed schoon. Hij wordt dan wel iets ruwer, maar dat is event. met licht scheuren op te lossen (deden wij trouwens niet hoor).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven