Borstvoedingsvragen
woensdag 17 februari 2010 om 14:17
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
zaterdag 27 maart 2010 om 13:15
Bedankt voor de tip Aprocot. Ik zal dat eens doen de komende dagen. Gisteren ben ik trouwens begonnen met Domperidon en misschien zit het wel tussen mijn oren, maar de kolfopbrengst is vandaag een stuk hoger. Dat geeft de burger moed. Ik was al bang dat ik genoodzaakt zou worden om te stoppen. Ik heb echt heel veel aan dit topic, bedankt allemaal!
zaterdag 27 maart 2010 om 14:44
zaterdag 27 maart 2010 om 19:45
Beste kenners, graag even snel advies.
Mijn baby is vandaag een week oud. De eerste drie dagen viel hij natuurlijk af, of dag vier en vijf groeide hij 60 gram per dag op mijn borstvoeding. Helaas viel hij gisteren (dag zes) ineens 20 gram af. Ook was hij gisterenavond en vanochtend ineens een stuk minder tevreden en vroeg hij veel om voeding. Ondanks vaak aanleggen bleek hij vanmiddag weer 40 gram afgevallen. Op advies van de verloskundige kolf ik nu na iedere voeding 10 minuten. Er komt dan nog geen tien mililiter uit. De baby drinkt wel goed en hapt goed aan. Het probleem lijkt hem dus echt in de productie te zitten. Mijn borsten voelen ook leeg aan, iets voller voor een voeding. Iemand hier een gouden tip?
Mijn baby is vandaag een week oud. De eerste drie dagen viel hij natuurlijk af, of dag vier en vijf groeide hij 60 gram per dag op mijn borstvoeding. Helaas viel hij gisteren (dag zes) ineens 20 gram af. Ook was hij gisterenavond en vanochtend ineens een stuk minder tevreden en vroeg hij veel om voeding. Ondanks vaak aanleggen bleek hij vanmiddag weer 40 gram afgevallen. Op advies van de verloskundige kolf ik nu na iedere voeding 10 minuten. Er komt dan nog geen tien mililiter uit. De baby drinkt wel goed en hapt goed aan. Het probleem lijkt hem dus echt in de productie te zitten. Mijn borsten voelen ook leeg aan, iets voller voor een voeding. Iemand hier een gouden tip?
zaterdag 27 maart 2010 om 19:54
aanleggen, aanleggen en aanleggen, net zo vaak als hij wil (hou wel je tepels in de gaten). Dat is het enige wat ik kan bedenken. En hoe groot is je baby nu? het kan enorm veel uitmaken of je kindje net gedronken heeft voor het wegen of juist net geplast of gepoept. Dat kan echt wel een verschil van 100 gram zijn. Hopelijk is die morgen weer wat zwaarder. En hebben anderen hier nog meer tips voor je. Succes!
zaterdag 27 maart 2010 om 20:12
Tess, heeft je kindje wel voldoende plasluiers? Eerlijk gezegd is dit een situatie waar volgens mij even een deskundige naar moet kijken. Te veel afvallen is gewoon niet goed. Heb je het telefoonnummer van een lactatie kundige bij de hand?
In ieder geval: aanleggen, aanleggen en nog eens aanleggen. Of als je kolft: 7 min ene borst wisselen en dan 7 minuten andere borst wisselen 5 minuten wisselen 5 min weer wisselen 3 min laatste keer wisselen en weer 3 min. Als je dubbelzijdig kolft even een paar minuten rust steeds ipv wisselen. Bij mij heeft dat heel goed geholpen om de boel op gang te brengen. En natuurlijk voldoende rust en zelf goed drinken (elke voeding een glas) en eten...
In ieder geval: aanleggen, aanleggen en nog eens aanleggen. Of als je kolft: 7 min ene borst wisselen en dan 7 minuten andere borst wisselen 5 minuten wisselen 5 min weer wisselen 3 min laatste keer wisselen en weer 3 min. Als je dubbelzijdig kolft even een paar minuten rust steeds ipv wisselen. Bij mij heeft dat heel goed geholpen om de boel op gang te brengen. En natuurlijk voldoende rust en zelf goed drinken (elke voeding een glas) en eten...
zaterdag 27 maart 2010 om 20:15
ik bedoel meer, het maakt nogal uit of een baby van 2500 gram 20 gram afvalt of eentje van 4 kg. Die marge is veel groter bij 4 kilo. Maar hij moet morgen wel gegroeid zijn, anders zou ik er inderdaad ook een deskundige bij halen (morgen is zondag, niet handig dus, maar in elk geval overleggen met je verloskundige)
zaterdag 27 maart 2010 om 20:19
Lika, hij plast en poept wel goed. Als hij morgen weer is afgevallen bel ik gelijk een lactatiekundige. Ik heb vriendlief vandaag gelijk borstvoedingsthee laten halen .
Arwen, dat verschilt. Gisterenavond en vanochtend kwam hij na een uur/anderhalf uur, maar vanmiddag heb ik hem twee keer echt wakker moeten maken voor een voeding. En dan drinkt hij weer minder goed... Vandaag woog hij 3240 gram, bij zijn geboorte 3445. Op dag vier en vijf is hij dus wel gegroeid. Zijn gewichtsverlies is nu nog binnen de grenzen, maar hij zou natuurlijk gewoon door moeten groeien. Bedankt voor je felicitatie, het is een heerlijk ventje!
Arwen, dat verschilt. Gisterenavond en vanochtend kwam hij na een uur/anderhalf uur, maar vanmiddag heb ik hem twee keer echt wakker moeten maken voor een voeding. En dan drinkt hij weer minder goed... Vandaag woog hij 3240 gram, bij zijn geboorte 3445. Op dag vier en vijf is hij dus wel gegroeid. Zijn gewichtsverlies is nu nog binnen de grenzen, maar hij zou natuurlijk gewoon door moeten groeien. Bedankt voor je felicitatie, het is een heerlijk ventje!
zaterdag 27 maart 2010 om 20:21
Omdat hij vandaag weer was afgevallen krijg ik nu twee dagen verlengde kraamzorg om te wegen. Dit op advies van de verloskundige.
Dit was wel weer een leuk dagje voor mijn kraamtranen zeg. Ik bedoel, de belangrijkste taak die ik nu heb als moeder is melk maken, maar dat is schijnbaar dus niet genoeg...
Dit was wel weer een leuk dagje voor mijn kraamtranen zeg. Ik bedoel, de belangrijkste taak die ik nu heb als moeder is melk maken, maar dat is schijnbaar dus niet genoeg...
zaterdag 27 maart 2010 om 20:25
ik zou hier persoonlijk niet meteen van schrikken, als het mijn baby was, babies "moeten" ongeveer aan het eind van de kraamtijd, dus na 10 dagen in elk geval op hun oude gewicht zitten is mij verteld, en dat haalt die van jou dus prima. Maar goed, hij moet nu wel groeien en niet verder afvallen. Als je echt twijfelt aan je produktie (en kolven na een voeding is goed voor verhogen produktie, maar die 10 ml die je er dan uithaalt, zegt niet zo heel veel over wat je zoon binnen gekregen heeft) zou je en nauwkeurige weegschaal kunnen halen en voor en na een voeding wegen. Hij plast en poept goed zeg je, dat lijkt mij ook een belangrijke maatstaf. Ik zou blijven overleggen met je verloskundige, en max 3 uur laten zitten tussen een voeding. Maar ik ben geen deskundige, en misschien is deze aanpak wel verkeerd en mis je zo wel echt een probleem. Wacht morgen even af, (wordt hij morgen gewogen door de kraamzorg?)
zaterdag 27 maart 2010 om 20:25
zaterdag 27 maart 2010 om 20:26
quote:TessTan schreef op 27 maart 2010 @ 20:21:
Omdat hij vandaag weer was afgevallen krijg ik nu twee dagen verlengde kraamzorg om te wegen. Dit op advies van de verloskundige.
Dit was wel weer een leuk dagje voor mijn kraamtranen zeg. Ik bedoel, de belangrijkste taak die ik nu heb als moeder is melk maken, maar dat is schijnbaar dus niet genoeg... ach tess toch, je doet wat je kan en meer kan je niet doen. Wacht morgen even af wat zijn gewicht is, hou zijn plas en poep luiers in de gaten en leg bij elke kik aan.
Dit was wel weer een leuk dagje voor mijn kraamtranen zeg. Ik bedoel, de belangrijkste taak die ik nu heb als moeder is melk maken, maar dat is schijnbaar dus niet genoeg... ach tess toch, je doet wat je kan en meer kan je niet doen. Wacht morgen even af wat zijn gewicht is, hou zijn plas en poep luiers in de gaten en leg bij elke kik aan.
zaterdag 27 maart 2010 om 20:31
Niet te veel zorgen maken hoor! Hij heeft al laten zien dat hij kan groeien op jouw melk dus dat komt echt wel terug, als het al niet gewoon een meetverschilletje is.
En je taak als moeder is echt niet alleen melk maken. Knuffel je kleine man maar lekker, jouw nabijheid en liefde is mminstens net zo belangrijk en dat doe je helemaal goed. Je maakt je zo'n zorgen omdat je het beste wil voor je kleine man, dat is alleen maar positief.
En eh, hij heeft lekker geclustert, je kolft, wedden dat je productie morgen omhoog schiet!
En je taak als moeder is echt niet alleen melk maken. Knuffel je kleine man maar lekker, jouw nabijheid en liefde is mminstens net zo belangrijk en dat doe je helemaal goed. Je maakt je zo'n zorgen omdat je het beste wil voor je kleine man, dat is alleen maar positief.
En eh, hij heeft lekker geclustert, je kolft, wedden dat je productie morgen omhoog schiet!
zaterdag 27 maart 2010 om 20:33
Van iedere dag wegen kun je ook gruwelijk onzeker worden. Er zijn ook kraamhulpen die één of twee keer wegen, dan zou je dit niet eens gemerkt hebben. Even ter relativering.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat als hij straks weer is afgevallen, je een lactatiekundige in moet schakelen.
Ho ho, niet zo snel conclusies trekken met je hormonaal geregeerde kraamhoofd Hooguit een klein vraag-aanbodconflict, dat vast wel op te lossen is. Overigens is je belangrijkste taak als moeder vooral heel veel liefde geven aan je baby, en ik gok zomaar dat je dat prima afgaat.
En nog gefeliciteerd!
Dat neemt natuurlijk niet weg dat als hij straks weer is afgevallen, je een lactatiekundige in moet schakelen.
Ho ho, niet zo snel conclusies trekken met je hormonaal geregeerde kraamhoofd Hooguit een klein vraag-aanbodconflict, dat vast wel op te lossen is. Overigens is je belangrijkste taak als moeder vooral heel veel liefde geven aan je baby, en ik gok zomaar dat je dat prima afgaat.
En nog gefeliciteerd!
zaterdag 27 maart 2010 om 20:54
Lieve dames,
Ik lees al lang mee op dit topic en heb ook al veel gehad aan de tips die ik las. Nu heb ik een vraagje en hoop dat jullie een antwoord hebben. Ons zoontje is bijna 4,5 mnd en krijgt (op 1 avondvoeding na) nog borstvoeding. De laatste weken is hij echt ontzettend onrustig tijdens het drinken. Hij neemt wat slokjes, rukt zich los van de tepel en kijkt om zich heen. Om vervolgens weer wild om te draaien en aan te happen. En dat dan keer 20.... Hij groeit verder prima, is ook tevreden aan het eind van de voeding (na een minuut of 10 ligt 'ie wel rustig te drinken) maar mijn tepels kunnen dit niet zo goed meer aan
Is er iets wat ik hieraan kan doen? Ik let al op een zo prikkelarm mogelijke omgeving en neem de tijd voor de voedingen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik lees al lang mee op dit topic en heb ook al veel gehad aan de tips die ik las. Nu heb ik een vraagje en hoop dat jullie een antwoord hebben. Ons zoontje is bijna 4,5 mnd en krijgt (op 1 avondvoeding na) nog borstvoeding. De laatste weken is hij echt ontzettend onrustig tijdens het drinken. Hij neemt wat slokjes, rukt zich los van de tepel en kijkt om zich heen. Om vervolgens weer wild om te draaien en aan te happen. En dat dan keer 20.... Hij groeit verder prima, is ook tevreden aan het eind van de voeding (na een minuut of 10 ligt 'ie wel rustig te drinken) maar mijn tepels kunnen dit niet zo goed meer aan
Is er iets wat ik hieraan kan doen? Ik let al op een zo prikkelarm mogelijke omgeving en neem de tijd voor de voedingen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
zaterdag 27 maart 2010 om 21:32
Jep, hoort bij de bekende 4-maandendip. Overal interesse voor, behalve voor jouw borst, met zere tepels tot gevolg.
Ik nam mijn dochter wel eens in een soort houdgreep waardoor er een stuk minder te zien was. Verder smeerde ik Purelan als het zeer ging doen, of ik liet even wat melk drogen aan de lucht.
En inderdaad, 't is weer eens een fase...
Ik nam mijn dochter wel eens in een soort houdgreep waardoor er een stuk minder te zien was. Verder smeerde ik Purelan als het zeer ging doen, of ik liet even wat melk drogen aan de lucht.
En inderdaad, 't is weer eens een fase...
zaterdag 27 maart 2010 om 23:02