Borstvoedingsvragen
woensdag 17 februari 2010 om 14:17
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
zondag 28 maart 2010 om 10:07
Bedankt voor alle fijne reacties!
Supersmollie, de meting van gisteren was met een andere weegschaal, want andere kraamverzorgster... De meting van vandaag is weer met een andere weegschaal, want weer een andere kraamverzorgster. Met zijn plas en poepluiers zit het nog wel goed, maar hij is niet meer tevreden na een voeding.
Even een update van de nacht:
Gisterenavond heeft zoontje veel aan de borst gelegen, om 24:00 de laatste voeding en nog gekolfd met een opbrengst van bijna 30 cc. Ik heb de wekker om 02:00 uur gezet om te kolven, dit keer een opbrengst van 70 cc! Om 3:30 werd zoontje zelf wakker voor een voeding, aan beide borsten laten drinken en daarna dronk hij nog 30 cc uit de fles waarna hij tevreden ging slapen. Vanochtend om 7:30 uur werd hij weer wakker voor voeding, weer aan beide borsten laten drinken en gekolfd, opbrengst ongeveer 25 cc. Vanochtend vond ik wel tegenvallen, er zat immers 4 uur tussen de voedingen en mijn borsten voelden helemaal niet vol. Zoontje dronk ook ontzettend onrustig aan de borst. Vanmiddag tussen twee en drie komt de kraamverzorgster, ik ben benieuwd...
Supersmollie, de meting van gisteren was met een andere weegschaal, want andere kraamverzorgster... De meting van vandaag is weer met een andere weegschaal, want weer een andere kraamverzorgster. Met zijn plas en poepluiers zit het nog wel goed, maar hij is niet meer tevreden na een voeding.
Even een update van de nacht:
Gisterenavond heeft zoontje veel aan de borst gelegen, om 24:00 de laatste voeding en nog gekolfd met een opbrengst van bijna 30 cc. Ik heb de wekker om 02:00 uur gezet om te kolven, dit keer een opbrengst van 70 cc! Om 3:30 werd zoontje zelf wakker voor een voeding, aan beide borsten laten drinken en daarna dronk hij nog 30 cc uit de fles waarna hij tevreden ging slapen. Vanochtend om 7:30 uur werd hij weer wakker voor voeding, weer aan beide borsten laten drinken en gekolfd, opbrengst ongeveer 25 cc. Vanochtend vond ik wel tegenvallen, er zat immers 4 uur tussen de voedingen en mijn borsten voelden helemaal niet vol. Zoontje dronk ook ontzettend onrustig aan de borst. Vanmiddag tussen twee en drie komt de kraamverzorgster, ik ben benieuwd...
zondag 28 maart 2010 om 10:13
Tess, hoe meer je schrijft hoe meer ik het gevoel heb dat er echt helemaal niets mis is met je voeding en je kindje! Een andere weegschaal kan echt veel verschil maken. En als je 70 cc kunt kolven op dag 7, en 25 cc na een voeding is dat toch prima? Ik voel mijn melk ook nooit zo stromen. Echt... maak je niet te veel zorgen en wacht even vanmiddag af.
zondag 28 maart 2010 om 10:33
Ik ben het helemaal eens met lika. Verschillende weegschalen geven verschillende getallen. Misschien moet je tot de kraamhulp straks komt telkens meer dan 2 kanten aanleggen. Dus links-rechts- links-rechts enz enz.
Als jij nl die hoeveelheden nog na een voeding kunt kolven is er niks mis met die productie. En ook poep en plasluiers prima, klinkt ok behalve dat hij niet tevreden is.
Als jij nl die hoeveelheden nog na een voeding kunt kolven is er niks mis met die productie. En ook poep en plasluiers prima, klinkt ok behalve dat hij niet tevreden is.
zondag 28 maart 2010 om 10:48
Tesstan, mijn kindje (te vroeg geboren, verplicht moeten bijvoeden) zat ook pas na een week weer aan d´r geboorte gewicht. Dus ik zou me er niet zo druk over maken.
Wat je evt. kunt doen is je kind een keer voor en na het voeden wegen. Alhoewel de hoeveelheid die een kind drinkt ook niet alles zegt. Mijn dochter drinkt relatief weing maar groeit wel erg goed.
Wat je evt. kunt doen is je kind een keer voor en na het voeden wegen. Alhoewel de hoeveelheid die een kind drinkt ook niet alles zegt. Mijn dochter drinkt relatief weing maar groeit wel erg goed.
zondag 28 maart 2010 om 10:58
@testan als ze vanmiddag weer andere weegschaal hebben is het geen zuivere meting, beste is de weegschaal van de eerste of tweede meting. Dan kan je goed zien of hij genoeg aankomt.
Als hij niet tevreden is, leg je hem dan nogmaals aan? Dat helpt namelijk om productie op te voeren, maar nogmaals, het is al gezegd ik vind dat je best veel ml 's kolft na een voeding. Hapt zoon goed genoeg zodat hij de borst kan leegdrinken?
Sterkte!
Als hij niet tevreden is, leg je hem dan nogmaals aan? Dat helpt namelijk om productie op te voeren, maar nogmaals, het is al gezegd ik vind dat je best veel ml 's kolft na een voeding. Hapt zoon goed genoeg zodat hij de borst kan leegdrinken?
Sterkte!
zondag 28 maart 2010 om 10:59
Wegen voor en na een voeding is ook niet betrouwbaar. De weegschalen die gemaakt zijn om baby's te wegen zijn niet betrouwbaar bij die hoeveelheden van 1 voeding. Er is een onderzoek gedaan waarbij baby's voor en na een fles zijn gewogen en daar kwamen verschillen van plus en min 30 gram. Dus dat het kind bijv 120cc op had maar dat er 90 of 150 werd gewogen. Voor dit soort kleine verschillen zijn die weegschalen niet betrouwbaar.
Ik zou zelf een dagje het wegen overslaan en alleen richten op luiers en tevredenheid en aanleggen. Doet hij een goede grooooooooote hap? Helemaal als er vandaag een nieuwe weegschaal aan te pas komt.
Ik zou zelf een dagje het wegen overslaan en alleen richten op luiers en tevredenheid en aanleggen. Doet hij een goede grooooooooote hap? Helemaal als er vandaag een nieuwe weegschaal aan te pas komt.
zondag 28 maart 2010 om 11:58
Tesstan: Mijn zoontje was de eesrtae dagen ook niet tevreden na het drinken. Ik merkte dat het bij hem een combinatie was van mamahonger en zuigbehoefte.
Volgens mij moet je productie nog wat op gang komen. Probeer hem veel bij te dragen en vaak aan te leggen.
Ik ben geen deskundige, maar dit is puur mijn eigen ervaring.
Volgens mij moet je productie nog wat op gang komen. Probeer hem veel bij te dragen en vaak aan te leggen.
Ik ben geen deskundige, maar dit is puur mijn eigen ervaring.
zondag 28 maart 2010 om 12:45
tess tan, ik kan me voorstellen dat jouw stress negatief werkt op de toeschiet reflex, gespannen etc. Dat hij niet tevreden is na een voeding, hoe uit dat zich? laat hij vanzelf los en begint hij te huilen? is het echt honger of zuigbehoefte? anders gewoon om en om je borsten blijven aanbieden. Maar nogmaals, ik zou me geen zorgen maken zolang hij blijft plassen en poepen en een aantal momenten van de dag goed alert is (babies zo jong mogen natuurlijk uren en uren slapen, maar tussendoor wel af en toe goed alert en goed drinken).
zondag 28 maart 2010 om 17:21
Wat is wijsheid? Ik heb sinds vanochtend ongelooflijke diarree en moet overgeven.
Laatste 2 voedingen heb ik al niet gekolfd, ik voel ook gewoon dat mijn borsten leeg zijn. Ik probeer wel te drinken maar tot nu toe is er alleen een glaasje cola ingebleven.
Over de korte termijn maak ik me niet zoveel zorgen, ik heb redelijk wat voorraad in de vriezer. Maar hoe vaak zal ik gaan kolven om de produktie starks nog weer enigzins op peil te kunnen krijgen?
Laatste 2 voedingen heb ik al niet gekolfd, ik voel ook gewoon dat mijn borsten leeg zijn. Ik probeer wel te drinken maar tot nu toe is er alleen een glaasje cola ingebleven.
Over de korte termijn maak ik me niet zoveel zorgen, ik heb redelijk wat voorraad in de vriezer. Maar hoe vaak zal ik gaan kolven om de produktie starks nog weer enigzins op peil te kunnen krijgen?
zondag 28 maart 2010 om 19:53
Even een snelle update voor het voedingsritueel weer gaat beginnen. Zoontje was vandaag 100 gram aangekomen!!!! Wel gewogen net nadat hij een goede voeding had gehad, maar toch. We hebben hem ook voor en na een voeding gewogen en daaruit bleek dat hij minimaal 60 cc van de borst drinkt. Daarna drinkt hij dan nog ongeveer 30 cc gekolfde melk. Dit betekent dus eigenlijk dat ik wel genoeg voeding heb, maar het hem niet helemaal lukt om het eruit te krijgen. Het is ook vaak zo dat hij in slaap valt. Dan leg je hem weg en dan wil hij weer drinken enz. Erg vermoeiend. Ik ben nu ook minimaal anderhalf uur per voeding bezig. Zo'n drie kwartier borst, kolven en nog een flesje gekolfde melk...
Arwen, dat stress niet goed werkt heb ik vanmiddag duidelijk gemerkt. Ik moest kolven en vriendlief, dochter en goede vriendin waren 'gezellig' in de slaapkamer. Er kwam geen druppel uit. Iedereen weggestuurd en toen kwam er alsnog bijna 40 cc...
Arwen, dat stress niet goed werkt heb ik vanmiddag duidelijk gemerkt. Ik moest kolven en vriendlief, dochter en goede vriendin waren 'gezellig' in de slaapkamer. Er kwam geen druppel uit. Iedereen weggestuurd en toen kwam er alsnog bijna 40 cc...
zondag 28 maart 2010 om 20:43
tess, mooi zo!!! vertrouw er op dat het goed gaat. En drinken is ook heel zwaar en vermoeiend voor zo'n kleintje. De eerste tijd is drinken zo ongeveer het enige waar ze energie voor hebben, hier ook altijd in 2 fases gedronken in het begin, 1 sessie, slapen, en half uurtje later tweede sessie. Probeer hem zoveel mogelijk alleen uit de borst te laten drinken, dat werkt echt het beste. Dan maar wat vaker in het begin, die eerste tijd is 10-12 keer per 24 uur echt normaal.
En stress veroorzaakt adrenaline, dat veroorzaakt weer dat je vaten samen knijpen, en ik kan me zo voorstellen dat dat ook effect heeft op je melk kanalen. Ik kolf thuis moeiteloos, op mijn werk vind ik het een stuk lastiger.
Ga zo door en niet stressen hoor, het gaat goed en als voeden en gewicht zo de overhand nemen in je gedachten is er weinig tijd om van die eerste weken te genieten.
En stress veroorzaakt adrenaline, dat veroorzaakt weer dat je vaten samen knijpen, en ik kan me zo voorstellen dat dat ook effect heeft op je melk kanalen. Ik kolf thuis moeiteloos, op mijn werk vind ik het een stuk lastiger.
Ga zo door en niet stressen hoor, het gaat goed en als voeden en gewicht zo de overhand nemen in je gedachten is er weinig tijd om van die eerste weken te genieten.
zondag 28 maart 2010 om 21:42
TessTan, gefeliciteerd met je zoon! Ik sluit me aan bij Arwen. Drinken is voor zo'n kleintje een kwestie van oefenen en conditie opbouwen. Hier duurde een voeding (met de fles, want ik kolfde de eerste 6 weken fulltime) al gauw 45-60 min. Dat wordt snel beter en dan ben je meestal (niet altijd, ieder kind is anders!) een minuut of 20 kwijt. En sinds hij een maand of 5 is is het zelfs nog maar 10 minuutjes max. en koppelt hij zelf aan als hij mijn borst binnen bereik heeft.
zondag 28 maart 2010 om 21:51
quote:germanwings schreef op 28 maart 2010 @ 17:21:
Wat is wijsheid? Ik heb sinds vanochtend ongelooflijke diarree en moet overgeven.
Over de korte termijn maak ik me niet zoveel zorgen, ik heb redelijk wat voorraad in de vriezer. Maar hoe vaak zal ik gaan kolven om de produktie starks nog weer enigzins op peil te kunnen krijgen?Niemand hier iets zinvols over te zeggen?
Over de korte termijn maak ik me niet zoveel zorgen, ik heb redelijk wat voorraad in de vriezer. Maar hoe vaak zal ik gaan kolven om de produktie starks nog weer enigzins op peil te kunnen krijgen?Niemand hier iets zinvols over te zeggen?
zondag 28 maart 2010 om 22:04
Gé: ik zou proberen om wel door te blijven kolven als je dat enigszins trekt....mijn borsten voelen ook vaak leeg aan, maar ik kolf dan gewone hoeveelheden...is de reden dat je niet kolft omdat je je te ziek voelt? En als productie terugloopt zou je miss kunnen clusteren als je je weer beter voelt zoals je eerder ook deed? Ik heb geen ervaring hoor, is dus een beetje gissen....hopelijk voel je je snel weer beter!
En om op je vraag terug te komen: sophietje heeft twee keer gedronken uit mijn borst, een paar minuutjes. Was heel mooi en fijn, maar toen ik het een dag later weer probeerde, werd ze heeeeeel boos, terwijl ze de fles heel lekker vond. Dat vond ik best verdrietig, dus ik ben weer even moed aan het verzamelen voor een nieuwe poging er is dus nog wel hoop. Ik ben inmiddels weer aan het werk en merk dat er daardoor weinig tijd is om, naast het kolven, te investeren in aanleggen. Maar ik geef nog niet op en bij jou?
Beterschap!
Tesstan: fijn dat het beter lijkt te gaan!! Zuigbehoefte klinkt idd ook als een verklaring....zet m op!
En om op je vraag terug te komen: sophietje heeft twee keer gedronken uit mijn borst, een paar minuutjes. Was heel mooi en fijn, maar toen ik het een dag later weer probeerde, werd ze heeeeeel boos, terwijl ze de fles heel lekker vond. Dat vond ik best verdrietig, dus ik ben weer even moed aan het verzamelen voor een nieuwe poging er is dus nog wel hoop. Ik ben inmiddels weer aan het werk en merk dat er daardoor weinig tijd is om, naast het kolven, te investeren in aanleggen. Maar ik geef nog niet op en bij jou?
Beterschap!
Tesstan: fijn dat het beter lijkt te gaan!! Zuigbehoefte klinkt idd ook als een verklaring....zet m op!
zondag 28 maart 2010 om 22:16
Sophy, ik ben verbaast hoeveel er nog uit mijn borsten komt, net 150ml, dat is maar ietsje minder dan dat ik normaal kolf en genoeg voor H. Vanochtend kon ik echt niet kolfen, toen moest ik alle 10 minuten naar de wc (van boven of van onderen...). Nu voel ik me gewoon nog slap maar hoef ik nog maar 1x per uur. Dus ik ga nu wel proberen zoveel mogelijk door te kolven inde hoop dat ik straks niet zo veel moet clusteren.
Eigenlijk morgen babymassage, dat wordt hem helaas niet, hoop met het skippen van die afspraak dat ik het wel redt naar de orthopeed die op 50meter van mijn huis zit. Maar eerst maar eens zie hoe ik de nacht overleef, anders bel ik morgen wel af. We zouden alleen woensdag naar het consultaat, hoop zo dat ik dan fit genoeg ben.
En hier is het nog niets met het aanleggen, ik oefen zelf weinig omdat ze er ook alleen maar gefrustreerd van wordt, dus ik oefen nu 1 x per week bij het bv groepje. Maar ik weet niet of ik dinsdag alweer fit genoeg ben. Probleem is dat ze hapt, geen echte grote hapt, 1x sabbelt en weer los laat. Ik probeer het nog even en als het niets wordt ga ik afbouwen tegen de tijd dat ik weer ga werken (half juni). Dan is ze 5 maanden en met een beetje geluk ga ik dan de 6 maanden redden met de diepvries voorraad. Maar werken en kolven zie ik niet zitten, niet eens vanwege het moeten kolven op mijn werk, maar meer omdat ik het niet zie zitten om voor mijn werk (ik begin half 8), haar de fles te geven, te kolfen en ons beide klaar te maken, dan nog langs gastouder. Nee, dat ga ik niet doen.
Eigenlijk morgen babymassage, dat wordt hem helaas niet, hoop met het skippen van die afspraak dat ik het wel redt naar de orthopeed die op 50meter van mijn huis zit. Maar eerst maar eens zie hoe ik de nacht overleef, anders bel ik morgen wel af. We zouden alleen woensdag naar het consultaat, hoop zo dat ik dan fit genoeg ben.
En hier is het nog niets met het aanleggen, ik oefen zelf weinig omdat ze er ook alleen maar gefrustreerd van wordt, dus ik oefen nu 1 x per week bij het bv groepje. Maar ik weet niet of ik dinsdag alweer fit genoeg ben. Probleem is dat ze hapt, geen echte grote hapt, 1x sabbelt en weer los laat. Ik probeer het nog even en als het niets wordt ga ik afbouwen tegen de tijd dat ik weer ga werken (half juni). Dan is ze 5 maanden en met een beetje geluk ga ik dan de 6 maanden redden met de diepvries voorraad. Maar werken en kolven zie ik niet zitten, niet eens vanwege het moeten kolven op mijn werk, maar meer omdat ik het niet zie zitten om voor mijn werk (ik begin half 8), haar de fles te geven, te kolfen en ons beide klaar te maken, dan nog langs gastouder. Nee, dat ga ik niet doen.
maandag 29 maart 2010 om 06:31
ik denk het wel bijna
ik heb 20 avent bakjes a 180ml, 4 lasinoh zakjes a 200ml en dan noch heeeeeeel veel ijsblokzakjes en ik vries nog steeds in (en moet opbiechten dat ik veel weggooi..., ben niet zo zuinig). Ik ga best ver komen, al weet ik niet of ik de hele maand ga redden. Hangt er ook vanaf of ze veel meer gaat drinken.
ik heb 20 avent bakjes a 180ml, 4 lasinoh zakjes a 200ml en dan noch heeeeeeel veel ijsblokzakjes en ik vries nog steeds in (en moet opbiechten dat ik veel weggooi..., ben niet zo zuinig). Ik ga best ver komen, al weet ik niet of ik de hele maand ga redden. Hangt er ook vanaf of ze veel meer gaat drinken.
maandag 29 maart 2010 om 10:28
GW, helpt het nog om die groooooooooooooote haaaaaaap te oefenen maar te zorgen dat de melk al stroomt zodra ze hapt? Dus dat ze niet de tsr hoeft op te wekken? In mijn kraamweek hapte mini slecht aan en dat zuigen tot de melk toeschoot duurde te lang, veel te lang. Op advies vd kraamhulp voedde ik met tepelhoedje waar ik dan met een spuitje 3 cc kv in deed zodat ze meteen snapte dat het over melk ging en daardoor het geduld kon opbrengen om meer moeite te doen voor meer melk.
In jouw geval zou ik eerst kolven tot de melk stroomt, je tepel is dan in de goede vorm en dan maar die grooooooooote haaaaaaaap doen. Of zeg ik nu iets heel geks?
In jouw geval zou ik eerst kolven tot de melk stroomt, je tepel is dan in de goede vorm en dan maar die grooooooooote haaaaaaaap doen. Of zeg ik nu iets heel geks?
maandag 29 maart 2010 om 11:35
Jeetje Germanwings ik wou dat ik zo'n voorraad had! Bij mij zuinigheid met elke druppel alsof het vloeibaar goud is!
Zit zelf met een ander probleem nl dat zoonlief 's nachts sinds een week weer elke 1,5 of 2 uur komt. Ik dacht dat ik dat wel een beetje achter me had gelaten, dat is toch niet logisch na 6 maanden? Voor het eerst moet hij ook echt huilen en hij stopt pas aan de borst.
Overdag drinkt ie ook maar weinig, flesjes vindt ie nix en op het kdv (maar ook een flesje 's avonds) niet meer dan 30 cc. Borst dan weer wel maar ook dan na 2 uur weer wakker.
Ik weet niet of het een bv-probleem is of een slaapprobleem, denk vaak dat hij zichzelf gewoon niet goed in slaap kan krijgen als hij eenmaal wakker wordt. Speentje helpt niet, bij mij in bed nemen wel maar ben bang dat als ik dat te vaak doe hij dan helemaal niet meer zonder mij in slaap kom. En ik ben zelf echt enorm moe na deze nachten...
Op het kdv vragen ze regelmatig: 'jullie geven hem zeker heel veel aandacht' dus ik ga nu weer twijfelen of ik het wel goed doe...
Zit zelf met een ander probleem nl dat zoonlief 's nachts sinds een week weer elke 1,5 of 2 uur komt. Ik dacht dat ik dat wel een beetje achter me had gelaten, dat is toch niet logisch na 6 maanden? Voor het eerst moet hij ook echt huilen en hij stopt pas aan de borst.
Overdag drinkt ie ook maar weinig, flesjes vindt ie nix en op het kdv (maar ook een flesje 's avonds) niet meer dan 30 cc. Borst dan weer wel maar ook dan na 2 uur weer wakker.
Ik weet niet of het een bv-probleem is of een slaapprobleem, denk vaak dat hij zichzelf gewoon niet goed in slaap kan krijgen als hij eenmaal wakker wordt. Speentje helpt niet, bij mij in bed nemen wel maar ben bang dat als ik dat te vaak doe hij dan helemaal niet meer zonder mij in slaap kom. En ik ben zelf echt enorm moe na deze nachten...
Op het kdv vragen ze regelmatig: 'jullie geven hem zeker heel veel aandacht' dus ik ga nu weer twijfelen of ik het wel goed doe...
maandag 29 maart 2010 om 11:37
quote:germanwings schreef op 29 maart 2010 @ 11:25:
Supersmollie je zegt niets geks, alleen ben ik gezegend met een zeer snelle tsr en lek ik bijna vol continu. Bij het aanleggen zie ik dus ook altijd haar hele snoetje onder het melkzitten. De stillberaterin snapt ook niet heel goed waarom het nog niet lukt.Oh, dat had ik ook... Mijn dochter raakte zo gefrustreerd van die enorme toestroom dat ze na twee maanden weigerde nog langer uit de borst te drinken. Voor het voeden kneep ik de eerste tsr in een flesje, dat scheelde al een hoop in het drinken. Vervolgens liet ik haar op mijn pink zuigen en verwisselde dan snel de pink voor de borst. Zo kreeg ik haar zo af en toe wel aan het drinken. Misschien heb je er iets aan?
Supersmollie je zegt niets geks, alleen ben ik gezegend met een zeer snelle tsr en lek ik bijna vol continu. Bij het aanleggen zie ik dus ook altijd haar hele snoetje onder het melkzitten. De stillberaterin snapt ook niet heel goed waarom het nog niet lukt.Oh, dat had ik ook... Mijn dochter raakte zo gefrustreerd van die enorme toestroom dat ze na twee maanden weigerde nog langer uit de borst te drinken. Voor het voeden kneep ik de eerste tsr in een flesje, dat scheelde al een hoop in het drinken. Vervolgens liet ik haar op mijn pink zuigen en verwisselde dan snel de pink voor de borst. Zo kreeg ik haar zo af en toe wel aan het drinken. Misschien heb je er iets aan?