Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
het lijkt hier trouwens nu wel beter te gaan nu mijn borst weer leeg is, zou het dan toch stuwing geweest zijn?
GW wat rot voor je! Het zou ook kunnen dat het een verstopt melkkanaaltje is. Heb je harde plekken? Koorts? Borst met kruik warm maken of onder de douche en borst masseren, daarna leeg kolven.

Zo n kanaaltje kan echt pijn doen! Als je toch nar een arts gaat kan je best laten checken of het spruw is of iets anders.

Sterkte!
Geen koorts volgens mij (zal het nog even na meten), harde plekken heb ik ook niet, masseren doet wel erg pijn, weet niet of dat bij een verstopt melkkanaaltje past?

Dochter slaapt nog.... en ik zit alweer aan de kolf, slaapt mijn kind eindelijk goed door krijg ik dit.
GW zo n kanaaltje doet bij mij altijd mega veel pijn, met uitstraling naar mijn tepel. De hele borst is dan gevoelig.

Lastig hè? Ik weet niet hoe spruw voelt in de borst dus kan je daar niets over melden.

Wel lekker dat ze doorslaapt! Als jij weer beter bent kan je ook lekker tukken!
Ik denk dat het dan een verstopt melkkanaaltje is, kinderarts denkt niet dat het spruw is, gelukkig maar. maar tering wat doet dat zeer.

Ik zit nu met hittepit op mijn tiet, zo maar weer kolven.

Gelukkig is ze wel goed gegroeid, bijna 400 gram in dikke 2 weken...
Ook bij mij doet een verstopt melkkanaaltje altijd erg veel pijn, maar ik heb er ook wel altijd een harde plek bij (alleen zit de pijn niet alleen bij de harde plek). Let op dat je geen koorts krijgt GW en verder idd kolven en die borst als eerste aanbieden!

Mijn zoontje weigerde net de borst. Nou ja, weigeren... Tot nu was het altijd: aanleggen = drinken, en dan pas stoppen bij loskoppelen. Nu liet hij vanzelf los, dat was al een unicum, maar toen ik hem opnieuw wou laten aanhappen weigerde hij resoluut. Genoeg gehad zeker?
Aanleggen gaat een beetje moeillijk bij dochter, moet niets van mijn tieten weten. Het stomme is dat ik me wel grieperig voel, maar geen koorts. Ik ga zo mijn bed in en hoop dat dochterlief ook nog even blijft slapen.
GW dat grieperige herken ik ook, hoort er echt bij. Je mag ibupeofen of paracetamol nemen, je moet in de gaten houden dat het niet te lang gaat duren. Meestal binnen 24 uur zijn de klachten weg of veel minder.

Sterkte en slaap lekker.
GW, hopelijk heb/krijg je geen borstontsteking.

Ik ben een meelezer en heb al veel aan jullie tips gehad. Mijn dochter is nu 6 weken oud en krijgt borstvoeding. Meteen vanaf het begin deed onze dochter het geweldig maar ik kwakkelde nogal met vreselijke stuwing en kloven. Gelukkig is dat nu helemaal over. Ik voed pijnloos (alhoewel ik vind dat de TSR niet fijn aan voelt). Dit even ter info, heeft eigenlijk helemaal niks met mijn vraag te maken.

Ik heb een tijdje geleden een kolf aangeshaft, de Medela Swing. Ik vraag me af hoe lang ik ongeveer kan kolven op de batterijen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb lichte verhoging (38.2), nu toch maar de gyn gebeld, ga er straks langs, helaas is mijn eigen op vakantie, maar goed ik wil zo niet het weekend in gaan.
hier maar een vervolgvraag op mijn topic "beginnen met kolven om een voorraadje aan te leggen; tips'?"

Ik laat het kolfapparaat even voor wat het is omdat kolven na de bv niet zo heel veel oplevert, terwijl ik iedere voeding met zo'n borstschelp al 20-35 ml opvang door de toeschietreflex. Er staan dus inmiddels al een aantal potjes met 100 ml in de vriezer :-)

okee: komende week is zoon 4 weken, dus we willen hem laten wennen aan drinken uit een flesje (voor erbij; niet volledig overstappen uiteraard). Hij krijgt nu 7 x BV per dag en is aan het toegroeien naar 6x doordat hij 'snachts langer slaapt. Vannacht heb ik gevoed om 23.30, 4:50 en om 8:30. Gaat de goede kant op!

Maar goed; hoe leert zoon uit een flesje drinken?

Proberen we het meteen meerdere keren per dag?

Geven we een heel klein beetje met de fles en meteen de rest met BV of proberen we hem snel een hele maaltijd te laten drinken?

Hoeveel zullen we in het flesje doen?

Ik heb bij mijn kolf flesjes van medela met speen en ik heb avent flesjes met (nieuwe) spenen van Marktplaats: welk systeem is prettiger?
hoi

ik gebruik avent, geen ervaring met andere systemen, ben tevreden over avent, maar goed, dat kan voor iedereen anders zijn. Wat je doet is op een rustig tijdstip, als kind honger heeft, maar geen schreeuwende honger, gaat je man (of in elk geval iemand anders dan jij) rustig zitten met de baby, ik zou beginnen met zo'n 50 cc, als het niet goed gaat moet je anders veel te veel weggooien en weggooien is zonde . verwarmen tot iets warmer dan lauwwarm, en zitten maar en kijken wat er gebeurt. Ene baby drinkt meteen, andere baby moet oefenen en heeft wat langer nodig. Speen goed in de mond, lekker laten drinken en laten boeren na afloop. Gaat dit goed, kan je gewoon een volgende keer 100 cc geven of meteen nog 50 erachter aan. Er is een sommetje voor wat je kindje nu moet drinken, maar dat is een richtlijn, ik gok bijj jou nu op zo'n 100-150 cc, de fles drinkt makkelijker (als het eenmaal goed gaat) dan de borst, dus ze drinken snel wat te veel, dus rustig aan. Gaat het niet goed, of wil die niet, gewoon morgen weer proberen. En als het wel goed gaat, regelmatig blijven geven zodat je zoontje het blijft willen en kunnen. Op een gegeven moment drinkt hij gewoon een hele voeding uit het flesje en kan jij die voeding afkolven en ben je wat flexibeler.

Bljift je zoon moeilijk drinken of de fles weigeren, na een paar keer zou je dan eens een andere speen kunnen proberen. Sommige babies drinken gewoon de fles terwijl mama er naast zit, andere denken dan, doei, doe mij het echte werk, dus dat is ook uit proberen. Succes!
hoe weet je dat je teveel geeft met het flesje? Ik heb de indruk dat het aan mijn borst ook niet heel hard werken is met dat melkspuiten trouwens. Tussen voedingen door moet hij ook regelmatig ff met de speen zijn zuigbehoefte botvieren.

Zoon geeft gelukkig bijna nooit melk op, maar je moet hem wel even rechtop houden na het voeden, en bij de luierwissel tussendoor wil er nog wel eens melk uitlopen als ik enthousiast zijn beentjes optil voor de luier. Volgens mij drinkt hij dus wel tot aan de veiligheidsklep

Is deze melk van de toeschietreflex trouwens wel voedzaam genoeg (ivm voor en achtermelk verhaal - dat trouwens door mijn VK al weer achterhaald werd genoemd...)?
Ja goeie vraag, hoe weet je dat je teveel geeft. Geen idee eigenlijk, rustig laten drinken, beginnen met de kleinste speen, en stoppen zodra hij niet echt meer zuigt aan de speen? ik geef zelf logisch nooit een flesje, dus ik weet niet wanneer vriend stopt, volgens mij ontdooit hij gewoon 1 potje en daar moet hij het mee doen ofzo? stom eigenlijk. En of de melk voedzaam genoeg is, weet ik ook niet ivm dat hele voor en achtermelk verhaal. nou, hopelijk hebben andere meer tips voor je!

oh en german wings, sterkte, hopelijk gaat het snel beter met je!
Ben er weer, gelukkig (nog) geen borstontsteking, hij denkt dat het alleen verstopte melkkanaaltjes zijn, ik wist niet dat je daar zo ziek van kon zijn.
GW ja echt ziek kan je ervan zijn. Heb het bijna iedere maand wel een keer te pakken. Je weet nu wat je allemaal kan doen om het op te lossen, Bij mij helpt slapen met een jogging, dik dekbed en uitzweten ook altijd wel.

Sterkte weer en een pijnstiller kan echt geen kwaad.
Iedere maand? Na hoe lang gaat het dan weer beter? Ben blij dat ik dit nu nog in mijn verlof heb, zou er nu echt niet bij kunnen werken.

Gelukkig is dochter nu helemaal k.o. van d'r prikjes, heeft gewoon 5 uur geslapen, hoop dat ze dat straks ook weer gaat doen, dan kruip ik er na de kolfsessie ookk weer in
Meestal binnen 24 uur gaat het beter, dan nog wel paar dagen beurs gevoel in de borst

bij mij ontstaat het van te grote koud warm verschillen. Bv zonder jas naar buiten.
lyt, ik heb een mini electric plus en gebruik de batterijen alleen als ik even geen stroom heb (motor is krachtiger op netstroom) maar de batterijen gaan al eeuwen mee, incl. 4 dagen kamperen zonder kind toen ik mijn oudste nog voedde. Ze zijn niet snel op dus...
GW, bij mij gaat het ook meestal binnen 24 uur weer beter, pijn houdt langer aan. Ik krijg het ook van 'op de tocht staan', en van liggend voeden (maar dat is voor jou niet van toepassing). Ik heb het ook elke keer op dezelfde plek, en idd, als het 1x raak is betekent het volgens mij dat je er gevoelig voor bent, dus alert zijn maar! Beterschap ermee.
Het gaat gelukkig alweer beter, wss is het hier dan ook van 'op de tocht staan' gekomen, ben met het mooie weer zonder jas naar buiten geweest, doen we dus ook niet weer.

Maar de ergste pijn is weg en ik voel me ook niet meer zo grieperig (wel paracetamol genomen, maar dochter heeft toch toevallig vandaag haar 1e prikjes gehad, dus ik dacht het is niet erg als ze een beetje pcm via de moedermelk krijgt).
Ik heb een Medela Swing en gebruik de batterijen amper, maar die gaan al wel een tijd mee.

Ik heb vandaag het restaurant gebeld en ze vonden dat ik wel op het toilet kon kolven. Morgen nog maar eens vragen. Het is namelijk een restaurant van een groot NH Hotel. Daar moet toch ook wel wat anders zijn denk ik. Ik vind een toilet niet zo fris en die kolf maakt tegenwoordig nogal lawaai, dus ik voel me dan een beetje opgelaten.

Ik heb ook nog een vraag: ik lees steeds dat je de productie kunt verhogen met elke twee uur kolven (dat vaak aanleggen werkt niet bij mijn dochtertje, ze wordt woest als ik het buiten haar voedingstijden probeer). Heeft het geen nut om nog vaker te kolven? Of is dat gewoon omdat dat voor veel mensen gedoe is?
Lara, je zou kunnen gaan clusterkolven. Dat doe je in een blok van zo'n 3 uur. Je kolft gewoon zoals je altijd doet. Na de eerste kolfbeurt wacht je een halfuur en dan kolf je 5 min. Weer een halfuur wachten, 5 min. kolven, etc. Als je borstcompressie toepast heeft het nog meer effect. Als je dit een of twee avonden doet heb je geregeld en gaat je productie omhoog. Ik vind dit zelf minder intensief dan elke twee uur kolven, omdat je het kunt doen als je kindje slaapt of je partner thuis is en je er gericht tijd voor uit kunt trekken. Met om de twee uur kolven overdag ben je ook gelijk gebonden aan alle voedingen met de fles geven. Kost zoveel tijd.

Vind het eerlijk gezegd echt belachelijk en heel ongastvrij dat je naar de wc wordt verbannen. In zo'n hotel moet dat toch anders kunnen?
Vind een toilet om te kolven ook echt belachelijk, ik was laatst in de sauna en daar kreeg ik gewoon een massage kamer aangeboden, perfect, schone, warme ruimte en met een wasbak. Kon bovendien van binnen nog op slot.
Wat idioot idd! Helemaal voor zo'n keten! Hele slechte service! Bij het minirestaurant waar ik laatst was, was het zelfs beter geregeld. Misschien idd even naar een manager vragen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven