Geld geven verjaardag

28-03-2010 04:23 39 berichten
Hallo!

Binnenkort een verjaardag van een kennis/vriendin. Leuke meid, zie ik soms en spreek ik regelmatig online. Staat altijd klaar voor anderen.

Omdat ik vind dat ze dat " verdiend", ik het kan missen en vrij gul ben wat betreft cadeautjes geef ik 15 euro voor een gezamenlijk cadeau. Iedereen legt geld bij elkaar en daar kopen we cadeau(s) van.

Er komt een leuke kaart erbij om te zien o.a. wie er meegedaan heeft aan het cadeau.

Nu zie ik in de mail dat 1 persoon 7,50 gegeven heeft en de rest 5 euro. De rest houdt een ex in (die lang een relatie gehad heeft met haar en nu goed bevriend is), een hele goede vriendin en de rest vrienden.

Het gaat me niet om het geld (ben geen vrek) maar ik voel me wel een beetje "raar". Ik geef 3 keer zoveel als de meeste.

Ik kan uiteraard niet in andermans portomonnee kijken en zien wat ze te besteden hebben. Maar als je net een huis gekocht heeft, kan je toch wel wat meer missen voor een goede vriendin??

Eigenlijk weet ik niet wat ik precies voel en vind ik het alleen maar vervelend dat ik me zo voel. Iemand een idee wat het gevoel kan zijn en wat ik eraan kan doen??
Bij ons wordt meestal een bedrag ingezameld, wat iedereen kwijt wilt dus en dan wordt er een cadeau gekocht. Ik denk dat er voor deze constructie gekozen is om te voorkomen dat er een cadeau van 100 (zeg maar wat) gekocht wordt en dat je 10 euro per persoon moet neerleggen, terwijl je maar 5 ervoor over had (vind ik nog weinig....)

Tja, ik durf eerlijk gezegd ook niet voor te stellen om een richtbedrag te bepalen voor de volgende keer....Weet niet, voel me er niet zo lekker bij. Maar ja, misschien even overheen stappen dan tegen die tijd.

De situatie met de ex haalde ik erbij omdat ik zelf een bepaald idee heb voor wie je wat "over" heb. (dit staat los van wat je zelf kan uitgeven) Ik vind dit en dit van haar, dus als ik een cadeau zou kopen, zou dat rond de 15 euro liggen. Voor mijn broer kijk ik voor een cadeau rond de 50 euro (of meer als het zo uitkomt)

Maar ik geef mijn ex veel meer dan een 5 euro hoor.....Ik weet niet wat jij zou uitgeven aan een ex waarmee je nog goed bevriend ben MMM??

Maar goed, zoals ik en de meeste zeiden: we kunnen niet in de portomonnee van anderen bekijken.
quote:vlammetje schreef op 28 maart 2010 @ 09:57:

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat jouw situatie toch wat wringt. Voor mij zou het zijn: jij geeft een bepaald bedrag omdat jij die vriendin dat waard vind. Net als dat je ws een mooi cadeau had uitgezocht. Jouw waardering, door in dit geval wat meer geld te geven, valt nu weg door in het grote geheel. Het is niet het bedrag dat je zichtbaar zou willen hebben, maar het feit dat je voor haar net die extra waardering hebt? Misschien een volgende keer zeggen: ik koop dit keer liever zelf iets?

Als ik een gezamelijk kado krijg, scheelt het me heel erg weinig (niks eigenlijk) wie het meest heeft ingelegt. Sta hier echt van te kijken dat mensen zo denken, dat het allemaal zo tegen elkaar weggestreept moet worden. Als ik doorhad dat anderen zo zouden denken, zou ik niet eens meer een kado samen willen kopen.

Extra waardering van anderen haal ik niet uit materiele dingen. Klinkt misschien hippie achtig geitenwollesokkerig, maar ik hoef geen materiele kado's van vrienden. Tijd vrij maken, hulp bij praktische zaken, een luisterend oor en opbeurende woorden doen me duizenden malen meer. Als ik dan van een ander een duurder kadootje krijg, denk ik niet: Goh die waardeert mij meer ofzo. Niet dat ik dan ondanklbaar ben, maar ik meet het niet af. Sinds de puberteit niet meer in ieder geval.
quote:Lovestar schreef op 28 maart 2010 @ 17:05:

Waar woon je dan Heejhallo?? Ben wel benieuwd nu....

In de USA

En met 15 euro voel ik me goed. Dit is een goed bedrag waardoor er ook iets moois gekocht van worden waar die vriendin superblij mee is.

Houdt die gedachte vast zou ik zeggen. Jij bent blij met bedrag en vriendin. Wat een ander geeft zou er niet toe moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt zelf dat jij vrij gul bent, maar vervolgens verhef je die gulheid wel tot norm.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Misschien is dat het verschil: je heb een ontvanger en een gever. Als de ontvanger niet kan schelen wat ie krijgt en hoeveel de gevers bijgedragen heb, wat boeit het dan?? Ja, dat vind ik ook. En toch voel ik me een beetje " raar" dat ik me zo druk maar over het feit dat ik 3 keer meer betaald heb. Boeien toch?

Waarom voel ik me zo dan?

En ook ik haal mijn waardering ed niet uit hoeveel iemand geeft of wat. Maar ik wil wel laten zien dat ik haar waardeer. Dat kon ook met iets kleins, maar 15 euro kan ik missen. Het is zo gelopen. Het wringt gewoon ergens dat de rest "slechts" 5 euro bijgedragen heb. Geloof me, als ik 5 euro bijgedragen heb omdat iedereen dat deed kreeg ik waarschijnlijk niet dit vervelende gevoel.

Ik denk gewoon dat ik hieruit mijn les moet halen en lekker laten rusten, toch

@Susan

Waar staat het dan dat ik die gulheid als norm verheft? Of waar denk je dat te kunnen interpreteren?
quote:Lovestar schreef op 28 maart 2010 @ 18:17:

@Susan

Waar staat het dan dat ik die gulheid als norm verheft? Of waar denk je dat te kunnen interpreteren?

Je meldt speciaal dat jij 15 euro geeft omdat je gul bent, omdat je het kunt missen, omdat je vindt dat je vriendin het verdient, et cetera, kortom, 15 euro is in jouw ogen best veel, anders vertel je dit er allemaal niet bij. Dan blijkt dat anderen minder geven en dan val je daar toch wel over. Ik vind dat ergens wel tegenstrijdig.

Op zich kan ik nog wel begrijpen dat je vindt dat het dan niet per se 15 euro hoeft te zijn, maar dat 5 euro wel weer erg weinig is, maar goed - je kunt niet in andermans portemonnee kijken, je weet niet wat een ander gewend is. Stel dat er iemand in het groepje had gezeten die 30 euro had gegeven en 15 euro maar karig vond, wat had je daar dan van gedacht?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Oh zo. Hmm.... Ik vind 15 euro "goed" zeg maar. Als ik echt gul wilde zijn, dan gaf ik 20. Maar ik vind 10 euro weinig....Dus doe ik eigenlijk indirect een uitspraak over de mensen die 5 euro geven. Maar eigenlijk doelde ik niet specifiek op hun, maar eerder op mijn gedrag en gevoel.

En als iemand 30 euro gaf en ik als enige 15 euro en de rest 5 euro. Dan denk: ik zit er tussenin, prima toch.
Misschien verhef je jouw gulheid niet tot de norm, maar je bent wel erg bezig met wat anderen vinden. Wat een ander geeft is iets tussen gever en ontvanger. In pricipe heb je daar niks mee te maken, dus kun je je ook afvragen of je er iets van moet vinden.
Je maakte je laatst ook al zo druk over wie wat moest betalen van de door jou aangeschafte douche. Maak je eens wat minder druk over de uitgavepatronen van anderen, daar wordt het leven leuker van.

Het is net alsof jij steeds voor iedereen wilt bepalen wat 'normaal' is om ergens voor te betalen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Hahahahah!!!! Sorry.....

Ik vind het moeilijk om te zien waarom mensen dingen doen en waarom. Dus daarom open ik topics erover. Invalshoeken van forummers zorgen ervoor dat het wat duidelijker voor me wordt.

Ik probeer me veelal lost te maken wat ik allemaal vind en moet van mijzelf. Maar het blijkt nogal moeilijk te zijn.

Zal wat beter mijn best doen om het wat meer los te laten
Als je met 'n groep 'n gezamenlijk kado wil kopen vind ik dat de kosten gelijk verdeeld moeten worden. Doe anders niet meer met 't gezamenlijk kado als ze maar 5 euro in willen leggen en koop zelf iets.
Je kunt ook 5 euro geven voor het gezamenlijke kado, en daarnaast nog iets van jezelf geven? Of is dit heel raar in jouw vriendenkring?
Ik vind 5 euro een kinderverjaardagbedrag.
Thanks voor de reacties!!!

Ik heb weer wat geleerd. De volgende keer gewoon peilen wat iedereen doet en niet zomaar met een bedrag komen. Ik merk dat ik toch een raar gevoel erbij heb als het zo gaat. Dus inderdaad, de volgende keer zulke situaties vermijden.

Lekker meedoen en een extra cadeautje erbij. Voel ik me het best.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven