Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Ik ga mijn dvk even mailen over die dosering. Ik denk dat ze bij de apotheker mss de 1 voor een 4 hebben aangezien? Zou kunnen toch? Ik vraag dan wel of zij het na wil vragen bij de internist.

Ik vind het zo veel!!! (en zeker omdat ik nu voor het eerst wat hoger zit)
Oh, dat is heel goed mogelijk Ris! Heb ik ook weleens gehad, dat de apotheekassistent het verkeerd las. Dat lag dan ook beslist niet aan de assistent....

Ik hoop dat het goedkomt, laat je het nog even weten hier?
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Hey meiden, ik ben zelf nog niet zo bekend met diabetes maar ik weet sinds gisteren dat mijn vader een bloedsuikerwaarde heeft van ruim 25 (niet nuchter, maar toch...). Veeeel te hoog natuurlijk. Als het goed is gaat hij er deze week mee naar de dokter. Hij heeft overgewicht en snoept veel, sport niet, etc. Dat is al jaren en jaren zo en hij weet ook al jaren dat hij gezonder moet eten maar doet dit dus niet. Het gekke is dat hij er toevallig achter is gekomen dat zn waarde zo hoog was, niet vanwege duidelijk klachten. Ik maak me er best zorgen om, ook omdat ik bang ben dat hij zn levensstijl ook nu niet zal aanpassen.
@Ris, ik hoop dat het probleem met de dosering van je medicijnen in middels opgelost is.

@Weelassie, vervelend dat je vader (zeer waarschijnlijk) ook diabetes heeft. Maar je kunt een volwassen man niet "dwingen" bepaalde dingen wel of juist niet te doen. Dat zal hij toch zelf moeten inzien. Misschien is dit nu juist wel het moment dat bij je vader de knop omgaat en hij beseft dat hij zijn leefgewoontes moet veranderen. Ik wens je (en hem) er veel sterkte mee.
anoniem_27711 wijzigde dit bericht op 22-03-2010 13:56
Reden: typfoutjes
% gewijzigd
Ik heb de dvk gebeld en die heeft het nagevraagd. Het is toch goed... het schijnt statistisch bewezen te zijn dat 40mg de beste dosering is. Maar ik blijf het veel vinden. Mocht ik klachten krijgen, moet ik bellen en dan kan de dosering omlaag.

Zaterdag ben ik trouwens flink ziek geweest zeg.. 's middags zat ik "gewoon" op 11 en voor het avondeten ineens op 21,9!!!! Ik was kots-en kotsmisselijk, buikpijn en knallende koppijn, was net ongesteld geworden en heb mijn concert van de fanfare zelfs af moeten zeggen. Ik heb flink bijgebolust en ben vroeg naar bed gegaan. Uiteindelijk is de suiker wel gaan zakken, buikpijn en hoofdpijn zijn gebleven, maar nu gelukkig ook weg. BAh!
Hey Ris

Dat is heel erg vervelend ,dat de suiker ineens zo hoog is en je er zo ziek van gaat voelen jakkes!

Ik ken dat maar al te goed,gisteren zat ik ook al veel te hoog

Na een boterham met chocopasta zat ik al op 13,5 bah!

Wel raar hoor van die 40 mg terwijl je cholestrol toch niet zo erg hoog is..
He wat raar Ris, dat je dan toch die hoge dosering moet gaan slikken. Ik hoop voor je dat je geen klachten krijgt van die pillen.

Wat naar voor je dat je zo ziek bent geweest, arme jij

Voel je je nu wel weer beter?

Ik ben net naar mijn huisarts geweest. Ik heb hem verteld dat ik met ingang van donderdag gestopt was met de Lisinopril en dat ik nu graag weer terug wil naar mijn oude vertrouwde Perindopril in de nieuwe dosering. Hij deed absoluut niet moeilijk en gaf me een recept. Joepie!
Hoi Teddeke, dat ik m niet kan dwingen snap ik hoor. Ik zeg het ook niet tegen m (hij moet het inderdaad zelf doen). Maar ik maak me wel zorgen, tis toch mn paps... Ik weet ook niet zo goed hoe ik die waarde moet interpreteren, ben helemaal niet bekend diabetes. Ik weet dat de waarde erg hoog is maar ik weet niet precies tot hoever de schaal gaat zeg maar.
Weelassie, hij zou tussen de 4 en 8 moeten zitten, een diabeet mag tussen 4 en 10 zitten. Zijn waarde is dus extreem hoog.

Sterkte met je paps!
@Ris, ik hoop dat je je weer helemaal goed voelt en dat de dosering die je moet nemen de juiste voor je is.

@Setter, fijn dat je huisarts niet moeilijk deed. Ik heb alleen even niet meegekregen waarom je nu weer terug wilde naar je "oude" medicijn...

@Weelassie, ik begrijp je bezorgdheid helemaal hoor, ik heb dat zelf ook met mijn paps (die ook diabetes heeft en nog wat andere kwaaltjes). De waarde is, zoals Setter ook al zei, wel erg hoog. Is hij inmiddels al bij een arts geweest??
Hij gaat vandaag als het goed is.
Teddeke, ik had last van een aantal bijwerkingen van die Lisinopril. De ergste was dat ik zo extreem vermoeid was, ik sleepte me door de dag. Ik kon mijn ogen 's middags maar met moeite open houden. Ik viel soms zelfs in slaap! Niks voor mij...

In de bijsluiter staat dat je ook slaapstoornissen kunt krijgen, en die had ik ook, en niet alleen op de dagen dat ik 's middags in slaap was gevallen. Werkelijk elke nacht werd ik tussen 2.45 en 3.15 uur wakker met een gortdroge mond, een vastgeplakt huigje en enorme aandrang tot plassen. Elke nacht opnieuw, erg vermoeiend!

Ik heb 5 dagen de Lisinopril niet geslikt en vanaf dag 1 voelde ik me weer de oude, dus het was voor mij duidelijk dat het aan die pillen lag. Nu heb ik mijn oude vertrouwde Perindopril weer terug en ik voel me weer als vanouds. Heerlijk!
@Setter, nu is het me duidelijk. Erg fijn inderdaad dat je terug kon naar je oude medicijn. Wat fijn dat je je meteen merkbaar beter voelt.

@ Weelassie, ik hoop dat je vader bij de dokter wat wijzer wordt. Als ik je verhaal lees ben ik inderdaad bang dat het diabetes is maar dee wonderen zijn de wereld nog niet uit ...

Ditstond vandaag bij ons in de krant:

Supersnelle insuline in poedervorm ontwikkeld

dinsdag 23 maart 2010 | 19:56

SAN FRANCISCO (ANP) - Amerikaanse wetenschappers hebben een nieuwe insuline in poedervorm ontwikkeld die geïnhaleerd moet worden en via de longen door het lichaam wordt opgenomen. De nieuwe synthetische insuline werkt vrijwel net zo snel als de aanmaak van insuline in het lichaam van gezonde mensen.

Het inhaleren van insuline is bedoeld voor het controleren van de bloedsuikerspiegel na maaltijden, wanneer deze bij diabetici snel stijgt, aldus Amerikaanse wetenschappers dinsdag. In andere gevallen wordt een andere toedieningsvorm aangeraden zoals een injectie.

Inhaleren met de nieuw ontwikkelde insuline werkt niet alleen sneller, maar is ook makkelijker in het gebruik en discreter. Insuline in poedervorm werd eerder van de markt gehaald, omdat het vrijwel geen voordelen had ten opzichte van vloeibare insuline, die duurder was en dus niet goed verkocht.

Het insuline-inhaleertoestel moet nog goedgekeurd worden door de Amerikaanse Food and Drug Administration, die onder meer de kwaliteit en veiligheid van medicijnen bewaakt. Het product is ontwikkeld door het bedrijf Mannkind.
Nou ik weet niet of een inhaler discreter is dan een spuit in je buik of een pomp eigenlijk.

Jee setter, dat je zoveel last had van die Lisinopril! Ik had wel een gore smaak in mijn mond elke ochtend, overwoog om 'm 'smorgens te gaan slikken om daarvan af te zijn, en op het moment dat ik dat besloot verdween de vieze ochtensmaak als vanzelf. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik ben wel moe, maar dat komt door de winter denk ik, en ik ben altijd moe dus dat zal wel niet met de Lisinopril te maken hebben. En af en toe vergeet ik 'm en dan merk ik niet dat ik me de volgende dag anders voel ofzo.

Weelassie: Er zijn doktoren die je linea recta naar het ziekenhuis sturen met een bloedsuiker van 25.
quote:lief_29 schreef op 24 maart 2010 @ 23:18:

Weelassie: Er zijn doktoren die je linea recta naar het ziekenhuis sturen met een bloedsuiker van 25.Gisteren bij de huisarts was zn waarde gelukkig gezakt naar 16, nog steeds te hoog natuurlijk, maar gelukkig iets minder extreem dan 25...
@Lief, dat van dat altijd moe zijn herken ik ook zo ontzettend. Ik heb er nu wel extreem veel last van, ik hoop maar dat het door de lange, koude winter komt en dat het toch snel wat beter wordt.

@Weelassie, 16 is inderdaad al wel aardig wat minder, maar het hangt ook weer van de tijd van de dag af, heb je wel of niet gegeten, gesport of andere inspanningen verricht. Wat heeft de huisarts je vader geadviseerd?
Hoi Teddeke, hij gaat nu een medisch traject in, bloed controleren, voedingsdeskundige, etc.
Weelassie, was die 16 wel nuchter? Bij zulke hoge waardes is de foutmarge trouwens veel ruimer, is mij gebleken. Soms prikken we zoon twee keer achter elkaar, en geeft de meter de ene keer 27 aan, en de keer daarna 22 (ja, echt, over zulke grote verschillen gaat het!). Maar goed, uiteindelijk zal het wel niet zo veel uitmaken. De diagnose is duidelijk. Ondernemen ze wel meteen actie?

Hier al bijna drie maanden vreselijke problemen met de sensoren. Ze zijn heel ondeugdelijk, en we kunnen er niet meer op vertrouwen. Zoons vingers zitten vol gaatjes van het prikken, geen lucratieve onderneming voor de verzekering ook meer op deze manier. En mijn nachtrust is behoorlijk gestoord door alarmen die er niet zouden moeten zijn, of die er niet zijn terwijl ze er wel zouden moeten zijn. De fabrikant weet niet waar het aan ligt, en wij ook niet. Sensoren zijn drie keer vervangen, en de zender ook een keer. En dan soms zit er ineens weer een sensor tussen die wél werkt.

Zelf denk ik misschien aan een bevroren partij ofzo, aangezien andere gebruikers er ook last van hebben. Dit is ook geen reclame voor de nieuwe gebruikers, die nu alleen met onrust worden geconfronteerd. Maar de fabrikant ontkent dat er andere klachten zijn (terwijl ik contact heb met andere gebruikers), en een bevroren partij kan volgens hen ook niet.

Vanmiddag gaan we alles weer vervangen: sensor, zender én schietplek (wie weet is daar winst te halen).

Maar er is ook positief nieuws... zoon begint voorzichtig z'n hypo's en hypers te voelen en soms zelfs te herkennen! Aan de ene kant rot voor hem, omdat hij zich dan echt niet goed voelt, aan de andere kant wel een geruststellling. Het zou fantastisch zijn als hij op z'n gevoel kon bouwen.

Nu zoon nog even warm maken voor schieten in arm... Wish me luck...
Nog even over dat warm maken voor een andere schietplek: ik dacht zelf aan omkopen met koek, snoep, kauwgum en t.v. Iemand anders een puik (en pedagogisch correct) idee?
Wat ga je dan precies schieten in zijn arm?
Oh, en ik en pedagogiek: ik heb geen kinderen, dus op dat gebied kan ik je niet helpen...sorry...
quote:setter schreef op 26 maart 2010 @ 15:36:

Wat ga je dan precies schieten in zijn arm?De sensor!
Aha, okee....
Hoi, ik wil graag met jullie meepraten als dat mag!! Ik heb sinds mei 2006 diabetes en sinds m'n zwangerschap in 2006/2007 krijg ik m'n suiker niet meer gereguleerd met pillen. Op dit moment spuit ik Lantus en slik ik nog metformibe en Tolbutamide. Aanstaande vrijdag heb ik eindelijk een afspraak met een internist/endocrinoloog!! Ik wil zelf graag een insulinepomp, ook omdat wij nog een tweede kindje willen en ik wil graag goed ingesteld staan deze keer! Op dit moment heb ik veel last van de suiker, ben heel erg moe, veel last van m'n benen etc.

Nou een heel verhaal, sorry!! :-)
GAan voor die pomp angelina!

Zeker als je nog een tweede kindje wil! Ik heb één jaar gespoten en ben toen op de pomp overgestapt ivm kinderwens. Het is zo makkelijk om te hebben tijdens je zwangerschap omdat je insuline behoefte zo ander is en da tis met een pomp heel makkelijk bij te benen. Slikte je tijdens je eerste zwschap pillen? Ik dacht dat dat niet mocht... (maar ik weet niks van pillen verder hoor).

Welkom in elk geval! En je kunt altijd terecht met vragen of verhalen hoor!

Setter wat dacht jij dat Nelledella in zijn arm ging schieten???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven