Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Supersmollie: bedankt voor de th tip! Die ga ik ook eens uitproberen! Denk dat ze zo boos wordt omdat er niet direct melk komt.
quote:AlettaJacobs schreef op 29 maart 2010 @ 11:37:

[...]

Oh, dat had ik ook... Mijn dochter raakte zo gefrustreerd van die enorme toestroom dat ze na twee maanden weigerde nog langer uit de borst te drinken. Voor het voeden kneep ik de eerste tsr in een flesje, dat scheelde al een hoop in het drinken. Vervolgens liet ik haar op mijn pink zuigen en verwisselde dan snel de pink voor de borst. Zo kreeg ik haar zo af en toe wel aan het drinken. Misschien heb je er iets aan?Dat ga ik eens proberen, ik heb er eerlijk gezegd zo langzaam een hard hoofd in, maar wie weet.
Gw,

Ik weet niet hoe je je voelt en hoe het kolven nu weer op gang komt?

Bij mijn eerste kreeg ik na ongeveer 6 maanden ook een enorme buikgriep. De productie was echt bijna 0. 2 liter melk uit de vriezer is er helemaal doorheen gegaan.

Toen ik me ziek voelde, kolfde ik normaal (om de 4 uur) en toen ik me weer beter voelde om de 2 uur, volgens het schema 7-5-3 minuten aan elke borst om de productie weer op gang te krijgen. Het heeft toen goed gewerkt.

Vanochtend met de jongste weer naar het CB geweest. Hij is lang en tenger: de afgelopen 6 weken 'maar' 400 gram gegroeid, maar kreeg geen commentaar gelukkig. De arts zei het normaal was bij bv kindjes dat de curve wat zakt en als hij straks bijveoding krijgt, zoekt hij zijn eigen curve wel op. Ze zag ook dat hij heel tevreden is en doet het verder qua ontwikkeling ook prima.

Ik weet dat ik nu weer voldoende melk heb, dus hij kan krijgen zoveel hij wil en blijkbaar is dat niet zoveel.

(Onze eerste zoon was met 5 1/2 maand ook 68 cm, maar 800 gram (!!) zwaarder).
GW, denk ook dat het dan mss bij jou juist te snel en te hard komt. Dan idd eerste tsr weg laten lopen en als het wat trager stroomt aanleggen. Wellicht is jouw kind gewoon geen borstkind, dat kan natuurlijk. Ik vind het retestoer wat je doet, veel mensen hadden al lang bijltje erbij neergegooid.

Sophy, benieuwd of het je wat oplevert. En idem en bijltje.

Sorry, even naam vergeten maar moeder van 6 maanden oude nachtbraakster, met 6 maand kwam mini ook regelmatig. Denk dat het vooral een kwestie was van dichtbij willen zijn. Ben nu zwanger en mijn man is net vandaag de cosleeper in elkaar aan het zetten, de baby komt meteen heel dicht bij... Ook dronk mini heel lang overdag matig en tankte 's nachts bij. Ik heb er nooit een probleem van gemaakt en als mensen er iets over zeiden ging dat het ene oor in en het andere net zo hard weer uit. Op het kdv hebben ze wel eens een enorme toestand willen maken omdat ze zo veel droge luiers had. Tsja, ze dronk mss 100 cc daar, wat had ze moeten plassen dan? Telkens als ze daar weer over begonnen zei ik hetzelfde: oh, ik neem morgenochtend de luier van vannacht wel mee, dan zul je zien dat er met haar niertjes niets mis is. Was zo over... Ook over de nachten vroegen ze wel eens iets, maar ik heb nooit commentaar gehad. Of ik heb het nooit zo opgevat, dat kan natuurlijk ook . Gewoon je ding doen en erachter staan en de rest laten lullen.
Ik voel me alweer beter, nog beetje slapjes (maar wat wil je, gisteren niets gegeten en bijna niets kunnen drinken). Maar desondanks werd ik vanochtend in de melk wakker. Dus ik geloof dat het weinig effect heeft op mijn produktie tot nu toe.

Heb ook nog niets van de vriesvoorraad moeten aanspreken, heb wel een paar keer niet gekolfd (te slap) maar ik heb altijd 4-5 flesjes in de koelkast staan.

En supersmollie, bedankt voor je compliment. Zuslief opperde gisteren voorzichtig dat het mss wel een goed moment was om af te bouwen, maar ze zei er wel meteen achteraan, maar dat wil je zeker nog niet.
Na een k*t nacht gelijk de lactatiekundige gebeld. Conclusie spruw en een niet goed werkende toeschietreflex. Hetzelfde probleem als bij bij mijn dochter. Nu krijg ik neusspray, daktarin en nog steeds veel kolven om de productie op te voeren. Ik geef het tot vrijdag, als er dan geen goede vooruitgang in zit is het klaar. Op dit moment heb ik niet eens tijd om goed met zoontje te knuffelen laat staan dat ik nog tijd heb voor mijn dochter .
Ach tesstan, verder geen tips, maar wou je even een virtuele geven.
Vraagje over borstonsteking. Volgens mij heb ik er 1 namelijk. Heb geen harde plekken, maar hele borst is wel erg pijnlijk en voelt warm aan en is ook rood. Aanleggen door zoonlief doet ook ongelooflijk veel pijn. Snap er ook niets van waar dit nu vandaag komt, zoon is nu 16 maanden en op af en toe een kloof na nooit problemen gehad... Voed eigenlijk ook nog maar 2 keer per dag, eventueel 's nachts nog een keer. Iemand tips om dit wat dragelijk te maken?
Kaleigh,

Ik heb het ook vaker gehad. Mijn remedie is altijd warme kruik erop en kolven en masseren dat helpt bij mij goed genoeg. Bij mij ontstaat het door zonder jas/op de tocht buiten te lopen, kou warmverschillen. Je mag een paracetamol slikken want het kan heel erg pijn doen! Sterkte!
Tesstan: ik hoop voor je dat het beter wordt. Hoe dan ook.

Gw: fijn dat je je wat beter voelt!

Supersmollie: bedankt voor je compliment...had em ook even nodig, zag het vandaag niet meer zitten met kolven, productie ineens weer lager en verdrietig omdat ik me zo had verheugd op het aan de borst moment....zo'n complimentje makes my day! Ik ga er weer voor!

Kayleigh: succes, klinkt idd als bo...
Afgelopen zaterdag heb ik een vraag gepost en goede reacties gekregen, door ziekte hier thuis had ik nog niet kunnen reageren. Bij deze: Dank je voor de uitleg over de 4-maandendip! Helaas is ons zoontje sinds 2,5 dag aan het overgeven, hij gooit complete voedingen eruit. De huisarts heeft ons net ORS aangeraden. Zoon heeft geen koorts en geen diarree, is wel verkouden en soms lijkt het ook door het hoesten te komen dat hij weer overgeeft. Hebben jullie nog tips om de productie goed te houden en hoe hem het beste te voeden? (kleine beetjes om-en-om, of met de fles gekolfde melk geven?)
quote:Rapapa schreef op 30 maart 2010 @ 11:07:

Afgelopen zaterdag heb ik een vraag gepost en goede reacties gekregen, door ziekte hier thuis had ik nog niet kunnen reageren. Bij deze: Dank je voor de uitleg over de 4-maandendip! Helaas is ons zoontje sinds 2,5 dag aan het overgeven, hij gooit complete voedingen eruit. De huisarts heeft ons net ORS aangeraden. Zoon heeft geen koorts en geen diarree, is wel verkouden en soms lijkt het ook door het hoesten te komen dat hij weer overgeeft. Hebben jullie nog tips om de productie goed te houden en hoe hem het beste te voeden? (kleine beetjes om-en-om, of met de fles gekolfde melk geven?)

De keren dat Mini ziek was heb ik gewoon gedaan wat ik altijd deed, voeden op verzoek. Dan dronk ze idd een tijdje wat minder en daarna ging ze vanzelf regelen. Dan vroeg ze heel vaak en herstelde de productie zich weer.

Sterkte
Rapapa

dat overgeven kan van het slijm komen inderdaad. Echt zielig! Ik spoel dan met zout water de neus schoon voordat we gaan drinken, dot werkt slijmoplossend ( pipetjes van otrivin)

verder zoveel mogelijk mm geven en geen kv, kv. Vormt meer slijm.

Sterkte ermee!
Rapapa, Het is voor je zoontje het fijnste om bij jou te liggen en met regelmaat kleine beetjes te drinken. Dus bijvoorbeeld iedere 2 uur 1 borst ipv iedere 3 uur 2 borsten. Borstvoeding is op het moment het fijnste voor hem om te drinken, andere melk werkt slijmvormend, en deze niet.
Dank je wel voor de tips! Hij kreeg 1 flesje kv per dag omdat ik niet tegen zijn honger op kon kolven (de dagen dat hij naar het kdv gaat) maar de afgelopen dagen heeft hij alleen maar bv gehad. Kleine beetjes gaan goed, ik merk dat het ook helpt als ik hem daarna zijn speentje geef. We knoeien maar even verder, hij lacht in ieder geval nog dus het lijkt tot nu toe mee te vallen....

Zout water is ook een goede, dat ga ik straks eens uitproberen.
Is er hier iemand die ervaring heeft met afgekolfde melk meenemen in het vliegtuig (en door de controles?)

Ik kolf gewoon prettiger als ik weet dat mocht ik te weinig kolven ik nog voldoende voor de volgende maaltijd bij me heb en wou dus 3 of 4 porties meenemen, ook omdat ik mss niet altijd kan kolven op het moment dat dochter een fles krijgt.
Dat mag gewoon, GW
da's fijn!
Ik heb een borstvoedingsgerelateerde vraag . Afgelopen maandag ben ik voor het eerst weer gaan sporten (back in shape les waar ook hardlopen in voorkomt) en toen ontdekte ik een groot nadeel van borstvoeding: auwauwauw mijn borsten! Ik had een voedingsbeha aan, omdat mijn sportbeha's nu niet passen, maar die was duidelijk niet stevig genoeg. Iemand toevallig een goede tip voor een sportbeha in cup F/G?

En dan nog een onzekerheidsvraagje: sinds afgelopen zaterdag slaapt mijn zoon van 2,5 maand als bij toverslag door: van twee/drie naar nul nachtvoedingen ! Hij heeft zijn duim ontdekt en is daar blijkbaar 's nachts volkomen tevreden mee, want ik hoor hem helemaal niet meer. Ik vraag me af wat dit met mijn productie doet, omdat de overgang zo abrupt is. Loop ik nu het risico dat ik overdag te weinig melk heb of zal dat wel meevallen? Mijn borsten zijn 's ochtends wel vol maar niet gestuwd.
Magica, heb je al een Shock Absorber sportbeha? Die zitten echt superstevig, je borsten kunnen bijna niet meer bewegen. Op hun website staat een hilarisch filmpje van hoe je borsten bewegen tijdens het rennen, de Bounce-o-meter. Met jouw cup moet je 'support level 4' hebben van hun beha's. Echt een aanrader vind ik!

Overigens respect dat je nu alweer gaat sporten! Ik ben er na 14 maanden nog niet aan toe

Je zoon regelt zelf wel hoeveel hij wil drinken, mogelijk gaat hij nu overdag wat meer drinken. Welterusten dus!
Nou, dat klinkt goed! Ik merk inderdaad dat hij nu overdag vaak twee borsten per voeding wil, terwijl dat vorige week bijna altijd één was. Dus hij zal het zelf wel regelen, fijn! Maar wat ontzettend heerlijk om weer eens door te slapen zeg. Ik had helemaal gerekend op tien maanden gebroken nachten zoals bij dochter, maar ik heb nu de verbeterde versie uitgebroed blijkbaar.

Ik ga eens kijken naar de Shock Absorber! Over dat sporten, er is altijd baas boven baas: de sportjuf is zelf vijf weken geleden bevallen en geeft dus nu al weer les!
Ik heb ook weer een vraag. Ik kolf altijd met een medela Swing. Morgen moet ik weer werken en het leek me handig om voor op kantoor een handkolf te hebben, zodat ik in mijn eigen kamer kan kolven zonder dat je dat van buiten hoort. Ik heb dus nu een Avent handkolf gekocht, maar het lukt niet...

Ik heb al geprobeerd de tsr op te wekken via de medela en dan door te kolven met de handkolf, maar ik krijg het niet voor elkaar. Heeft iemand tips?
Zit je kolf goed in elkaar en krijg je wel een vacuum? Het "sterretje" moet naar boven van het ventiel anders krijg je geen vacuum. Soms moet je 'm een beetje extra aanduwen.

Evt. kun je het ook proberen zonder de siliconeninzet in de schelp.

Ik had eerst hetzelfde probleem, maar het bleek aan mijn in-elkaar-zet-kunsten te liggen
Hey sommigen van jullie op het stopic hebben er nog geen last van de nieuwe smileys.

Wacht maar tot na 15uur.

Dat wordt lache.
huh?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven