Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Hoi Ris! Tijdens de zwangerschap heb ik wel insuline gespoten. Ben alleen terug op pillen overgegaan daarna. Zonder resultaat dus.. Jij kreeg dus meteen een insulinepomp toen je er om vroeg? Ik ben bang dat ze er moeilijk over gaan doen, dat ze me eerst aan het 4x daags spuiten willen hebben.. Moest jij opgenomen worden toen je de pomp kreeg?
Ris, ik dacht de canule, en ik wist niet dat dat kon. Vandaar mijn vraag, ik was gewoon nieuwsgierig. Ik zat niet te denken aan een kogel of een implanon ofzo hoor...

Angelinaa, toen ik mijn pomp kreeg hoefde ik niet opgenomen te worden hoor. Ik kreeg hem thuisgestuurd met een dvd erbij waarop instructies staan, ik moest de gebruiksaanwijzing doornemen en de pomp een dag 'droog' dragen (slangetje op je buik plakken zonder hem in te brengen en de pomp ergens op je lijf dragen). Na een week kwam er een instructrice die me ging 'overhoren' en eventuele vragen ging beantwoorden. Daarna moest ik met het hele zaakje richting dvk, daar de canule inbrengen en de pomp instellen en dat was het. Erg makkelijk allemaal.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Welkom angelinaa. Ik heb geen verstand van pompjes, ik spuit vier keer per dag.
Setter, de canule van de pomp mag ook in de bovenarm. Ik geloof dat 't in sommige landen vrij standaard is, in Polen bijvoorbeeld dacht ik. In Amerika schieten heel veel mensen de sensor in hun bovenarm, en wij hebben dat nu ook gedaan. De onderhandeling viel me reuze mee, het heeft me slechts twee kauwgomballen gekost.

Angelinaaa, welkom hier. Zoals je misschien al was opgevallen, heb ik geen diabetes, maar mijn zoon van vijf. Toch mag ik hier ook meeschrijven van de dames Hoewel ik niet uit eigen ervaring spreek, zeg ik ook meteen: ga voor die pomp! Wij hebben trouwens wel degelijk problemen gehad, een arts vond bijvoorbeeld dat onze zoon eerst de spuiten moest accepteren voordat hij aan de pomp mocht. Dat konden wij dus niet accepteren, en het is nog een heel gevecht geweest.

Maar volgens mij willen dokters vrouwen die zwanger willen worden juist graag aan de pomp.
goh wat lees ik eigenlijk vaak dat mensen zo blij zijn met hun pomp.Mijn internist wil me er ook aan..maar ik ben er niet aan toe.Het lijkt me vreselijk om de hele tijd met een pomp om te lopen.En hoe doen jullie dat dan tijdens de vakanties?

En als je de douane doorgaat? Ikzelf ga vaak naar afrika, en daar doen ze overal heel moeilijk over als je de douane doorgaat..straks denke ze dat ik iets speciaals hun land in probeer te smokkelen.En nee een verklaring meenemen werkt niet in een corrupt land.

Ben benieuwd naar ervaringen.

Ooit zal ik er aan moete geloven, ik ben heel moeilijk instelbaar, geen een dag is het zelfde en op dit moment is mijn hb1ac rond de 9 en ik doe echt mijn best!!!
quote:Nelladella1 schreef op 26 maart 2010 @ 13:53:

Weelassie, was die 16 wel nuchter? Nee, hij had wel ontbeten.
Nelladella, die 2 kauwgomballen
quote:momodoe schreef op 29 maart 2010 @ 18:13:

goh wat lees ik eigenlijk vaak dat mensen zo blij zijn met hun pomp.Mijn internist wil me er ook aan..maar ik ben er niet aan toe.Het lijkt me vreselijk om de hele tijd met een pomp om te lopen. Ja dat is voor mij de reden om het niet te doen. Ik heb wel het voordeel dat ik goed instelbaar ben dus ik kan het me veroorloven. Moet er niet aan denken, hoe moet dat dan als je gaat zwemmen en met douchen en dan vergeet ik 'm natuurlijk weer aan te koppelen... En met sex..... En hoe doen jullie dat dan tijdens de vakanties?

En als je de douane doorgaat? Ikzelf ga vaak naar afrika, en daar doen ze overal heel moeilijk over als je de douane doorgaat..straks denke ze dat ik iets speciaals hun land in probeer te smokkelen.En nee een verklaring meenemen werkt niet in een corrupt land.

Ben benieuwd naar ervaringen.

Ooit zal ik er aan moete geloven, ik ben heel moeilijk instelbaar, geen een dag is het zelfde en op dit moment is mijn hb1ac rond de 9 en ik doe echt mijn best!!!

Oh. En ik wou hier net gaan jubelen dat ik mijn record HbA1c (ooit!) heb verbroken. Sorry hoor, moet toch even

6.2!!!!!!

Lief, wat een fantastisch nieuws!! Goed hoor! Kan ´t ook iets te maken hebben met het glutenvrije dieet dat je volgt?

Momodoe: er vliegen dagelijks vele diabeten over de hele wereld. Ik heb twee keer met zoon met pomp gevlogen, van tevoren zei ik 't bij de douane, en beide keren waren ze totaal ongeïnteresseerd. Het was duidelijk dat ze het fenomeen kenden.
Je kunt de insulinepomp ook tijdelijk even afkoppelen heb ik gelezen, dus ik neem aan dat je dan ook kunt zwemmen, douchen, sexen ;).

Ik wil vooral gewoon af van de klachten die ik nu al zo lang heb: ongelofelijk moe zijn, ik sta gewoon moe op. En val in slaap zodra mijn lijf daar kans toe ziet. En geen energie hebben als je nog maar 27 bent is niet prettig :(. Daarbij ben ik ook slecht in te stellen en ben ik vooral erg slecht met tabletten (heel erg, ik weet het) innemen.

Iedereen bedankt voor het welkom en de uitleg . Nelladella, wat heftig dat je zoontje suikerziekte heeft! Hoe is hij er zelf onder?

Lief, wat een mooie HBA1C!!!
?

Momodoe: er vliegen dagelijks vele diabeten over de hele wereld. Ik heb twee keer met zoon met pomp gevlogen, van tevoren zei ik 't bij de douane, en beide keren waren ze totaal ongeïnteresseerd. Het was duidelijk dat ze het fenomeen kenden.

Sja ik wil dat risico niet nemen, stel dat ze het van mij afnemen.Het ligt er vast ook aan naar welk land je afreist.

En inderdaad het afdoen en weer omdoen lijkt me juist zo lastig.Ga je zwemmen komje terug al dat zand op je handen.EN alsje een tijd gaat snorkelen?? En krijg je geen plekken op je buik..

ikben er nog niet aan toe..maar ik weet dat ik er ooit aan zal moeten (zucht) ik ben een struisvogel, zolang ik alleen een insuline pen ik mijn tas nodig heb, dan ben ik geen DB...met een pomp wordt je er toch constant mee geconfronteerd.
Lief, jij schreef:quote:Ja dat is voor mij de reden om het niet te doen. Ik heb wel het voordeel dat ik goed instelbaar ben dus ik kan het me veroorloven. Moet er niet aan denken, hoe moet dat dan als je gaat zwemmen en met douchen en dan vergeet ik 'm natuurlijk weer aan te koppelen... En met sex....

Als je gaat zwemmen/douchen/sex/whatever: je mag hem maximaal een half uur afdoen. Daarna een kleine bolus geven en wachten tot dat doorgelopen is, dan mag je hem weer opnieuw een half uur afdoen.

Met de sex heb ik hem de ene keer af, de andere keer gewoon om. Hangt er een beetje vanaf hoe het loopt, en waar we het doen. Mijn man heeft er nog geen seconde moeite mee gehad tijdens het liefdesspel, en ik ook niet.

Mijn pomp is voor mij geen obstakel in combinatie met zwemmen, omdat ik toch niet meer zwem. Ik schaam me dood voor mijn dikke lijf in zo'n krap badpak (niet voor mijn man uiteraard, maar voor vreemden). Als je graag zwemt of het hele huis graag naakt doorhost, tijdens wat voor bezigheden dan ook, is een pomp absoluut niet handig nee.
quote:momodoe schreef op 30 maart 2010 @ 15:14:

Sja ik wil dat risico niet nemen, stel dat ze het van mij afnemen.Het ligt er vast ook aan naar welk land je afreist.

Dat denk ik ook. Feitelijk is het zo dat als ze jou de pomp afnemen dat ze je 'levenslijn' stelen. Dat zou zomaar 'moord' kunnen heten.... al ga ik nu misschien wat ver. Dan kun je beter blijven spuiten, of tijdelijk de spuit ter hand nemen als je normaliter een pomp hebt. Dat kan ook.

Nudisten met pomp gaan 's zomers gewoon weer terug naar de spuit. Mits je goed instelbaar bent kan dat gewoon.

quote:En inderdaad het afdoen en weer omdoen lijkt me juist zo lastig.Ga je zwemmen komje terug al dat zand op je handen.EN alsje een tijd gaat snorkelen?? En krijg je geen plekken op je buik..

Het aan- en afkoppelen is een handeling van pak 'm beet 1,5 seconde, dus dat stelt niks voor. Zand aan je handen kun je afvegen aan de handdoek, of je neemt van die natte doekjes mee. Een tijdje snorkelen kan natuurlijk wel, als je maar binnen dat halve uur blijft. Of dat je, zoals hierboven, tijdelijk teruggaat naar spuiten.

En ja, je krijgt plekken op je buik, maar die had ik van het spuiten ook. Bij mij verdwijnen ze vrij vlot weer trouwens. Nou loop ik nooit met blote buik omdat ik niet aanstootgevend wil zijn , maar ik kan me voorstellen dat het voor een slank iemand heel ontsierend kan zijn. Een oplossing zou kunnen zijn dat je de canule (het infuusje) altijd onder je bikinilijn in je buik schiet.

quote:ikben er nog niet aan toe..maar ik weet dat ik er ooit aan zal moeten (zucht) ik ben een struisvogel, zolang ik alleen een insuline pen ik mijn tas nodig heb, dan ben ik geen DB...met een pomp wordt je er toch constant mee geconfronteerd.

Ik denk dat dat een kwestie van perceptie is. Ik vond dat ik met die rotspuit elke keer weer met mijn ziekte geconfronteerd werd. Mensen vroegen me om de haverklap wat ik aan het doen was, en of ze even mochten zien hoe ik dat deed. Ik vond mijn spuit altijd zo vreselijk aanwezig! Ik haatte het kreng...

Maar goed, ik ben gewoon ontzettend pro-pomp, dus ik ben enorm bevooroordeeld. Mijn pomp is heilig voor mij, ik ben er als een kind zo blij mee en ik vind het een verhoging van mijn kwaliteit van leven ten opzichte van die rotspuit. Ik kan dan ook werkelijk niks negatiefs over mijn pomp bedenken. Toen ik hem kreeg voelde het alsof ik 39 jaar geleden iets verloren was en het eindelijk teruggevonden had. Eigenlijk best erg, maar wel heel erg waar.
quote:momodoe schreef op 30 maart 2010 @ 15:14:

?

Dat denk ik niet. Er zijn zo verschrikkelijk veel pompgebruikers. Denk je dat diabeten stelselmatig allemaal -ik noem maar wat- Nigeria vermijden? Lijkt me niet.

Zoon heeft er wel veel plekjes van. Wij schoten pomp én sensor tot eergisteren op zijn billen. Heb vanavond de plekjes geteld... het waren er 28. Ik heb er een foto van gemaakt. We laten zijn billen nu twee maanden ongemoeid, kijken of ze 'opknappen'.
Overigens zie ik zelf die plekjes niet als groot probleem. Maar zelf hoef ik er natuurlijk niet mee te lopen. Zoon zei wel: "Nu krijg ik lelijke plekjes op m'n armen." Tja, het is niet anders. Ik zie zoiets trouwens ook niet als 'lelijk'.quote:angelinaa schreef op 29 maart 2010 @ 23:31:

Nelladella, wat heftig dat je zoontje suikerziekte heeft! Hoe is hij er zelf onder? Heel goed. Ik heb op het spuiten en schieten na eigenlijk nooit iets van boosheid of verdriet om de diabetes gemerkt bij hem. Vooralsnog accepteert hij het volledig. Doen we ook wel hard ons best voor, maar je weet natuurlijk nooit hoe de toekomst zal gaan. Vooral de puberteit schijnt een lastige periode te zijn (Lief?? Vertel!).
@setter, waarschijnlijk ben ik zo handig geworden met spuiten dat niemand het me ziet doen haha.

Ik heb ook gelukkig nog nooit gehad dat mensen aan mij vroegen wat ik aan ht doen was en of ze mochten kijken.

Ik hoor inderdaad dat mensen helemaal blij zijn met hun pomp, inderdaad niet meer spuiten alleen een beetje bij bolussen..maar toch, nee toch maar nog niet.

wt ik me ook afvraag die mensen die dan tijdens de vakantie overschakelen op spuiten, zijn die dan niet helemaal ontregeld?? dat lijkt me ook lastig moet je tijdens je vakantie steeds bs controleren.

oh en dan tijdens sex, ik denk niet dat de mensen die aan onenight stands doen een pompje hebben
quote:momodoe schreef op 30 maart 2010 @ 20:50:

oh en dan tijdens sex, ik denk niet dat de mensen die aan onenight stands doen een pompje hebben Ik hoop maar dat ze zich niet door hun pomp tegen laten houden...
Huh?

momodoe/angelinaa, wat is er in vredesnaam met jouw nick aan de hand????

Ik qoute jou gewoon niet meer.

Setter, ik snap wel dat je 'm even af kan doen met zwemmen/duiken (een uur!)/sex/douchen en andere activiteiten, maar toch...... dan lig ik uitgeteld na te puffen na een vrijpartij, moet ik aan die pómp denken.....

Maar goed, ik ben blijkbaar jouw tegenpool, ik heb niets tegen mijn pen, krijg (vooral in de bedrijfskantine) vaak vragen erover (wat is dat nou voor pen?) en ik vind het niet erg om dan te vertellen dat het insuline is. Blijkbaar is het inderdaad perceptie en per persoon verschillend.

(overigens vind ik het vervelender als men vraagt: wat voor brood is dat? Misschien zit het verschil erin dat ik dat op "latere leeftijd" heb gekregen en er dus wat meer moeite mee heb?)

@angelinaa (ofzo?): het kan zijn dat je moe bent van de slechtere instelling. Maar je moet er wel mee uitkijken hoor. Als diabeet ben je nu eenmaal bevattelijker voor andere auto-immuunziekten, en ik weet dat je dat niet wilt horen, maar dat wilde ik ook niet en ik ben erg ziek geweest. Nu ik goed voor mijn diabetes zorg en ook goed glutenvrij eet (coeliakie = familie van diabetes, per ongeluk ontdekt maar voelde me eigenlijk heel slecht en heel moe bedenk ik me achteraf) voel ik me een stuk beter, en dat is me een paar spuiten en bloedprikken en glutenvrij allemaal waard.

Klinkt als een heilig boontje, maar man, wat een energie heb weer zeg. Het wordt nooit meer als toen ik 18 was, maar het is niet te vergelijken met voordat ik mijn lijf serieus nam en er goed voor ging zorgen. Ik was 31 en dacht precies hetzelfde als jij: mens je bent jong, niet zeuren dat je moe bent, aansteller, gewoon doorgaan. En dat heeft me nog net niet bedlegerig gemaakt.

En doordat ik nu gezonder ben, kan ik ook emotioneel beter met de ongemakken omgaan. Mes snijdt aan twee kanten. Echt waar.
Vooralsnog accepteert hij het volledig. Doen we ook wel hard ons best voor, maar je weet natuurlijk nooit hoe de toekomst zal gaan. Vooral de puberteit schijnt een lastige periode te zijn (Lief?? Vertel!).[/quote]

Uh..... 'smorgens volpompen met insuline en dan alle gemiste Marsen van je hele jonge leven inhalen in de kantine van school? Of bedoel je dat niet?
quote:lief_29 schreef op 30 maart 2010 @ 20:55:

Huh?

momodoe/angelinaa, wat is er in vredesnaam met jouw nick aan de hand????

Ik qoute jou gewoon niet meer.

Setter, ik snap wel dat je 'm even af kan doen met zwemmen/duiken (een uur!)/sex/douchen en andere activiteiten, maar toch...... dan lig ik uitgeteld na te puffen na een vrijpartij, moet ik aan die pómp denken.....

Zo moet ik áltijd plassen erna, om blaasontsteking te voorkomen
Ja klopt. ik plas ook uit, En toch wil ik geen ding aan mijn lijf
quote:lief_29 schreef op 30 maart 2010 @ 20:58:

Vooralsnog accepteert hij het volledig. Doen we ook wel hard ons best voor, maar je weet natuurlijk nooit hoe de toekomst zal gaan. Vooral de puberteit schijnt een lastige periode te zijn (Lief?? Vertel!).[/quote]

Uh..... 'smorgens volpompen met insuline en dan alle gemiste Marsen van je hele jonge leven inhalen in de kantine van school? Of bedoel je dat niet?

O HELP! Precies waar ik nú al bang voor ben. Zie ik ook hier die scholieren van de nabijgelegen Havo met zakken chips en blikjes cola in hun middagpauze bij de kassa van Albert Heijn staan...

Maar ik had 't vooral over de acceptatie. Veel adolescenten schijnen de diabetes maar moeilijk te kunnen accepteren. Of had jij daar geen last van?
Nou ik denk dat ik het dus juist op die manier afreageerde.

Het interessante was, dat ik er dus wel voor zorgde dat mijn bls OK was. Mar ik heb echt heel erg veel gesnaaid. Róllen Stophoest gingen erdoorheen en ik heb het dus echt over 4 Marsen op een dag. Vergeet niet dat ik in een tijd leefde dat het dieet een stuk strenger was. Dus dat ik een hoop snoepjes heb gemist omdat dat niet mocht. Spoot maar twee keer per dag dus er kon niet gebolust of bijgespoten worden omdat er nog geen kortwerkende insuline bestond.

Kortom: Je bent jong, je hebt zakgeld, je moeder is niet in de buurt (of nog erger: je hebt een krantenwijk en verdient dus voor je gevoel bakken met geld...) en je wilt wat.

Ik heb me dus vooral afgezet tegen de regels die er speciaal voor mij golden. Dat vond ik niet leuk meer. Ik heb dat een tijdje volgehouden (met prima HbA1c's) en toen was het leuke eraf. En ik was tien kilo te zwaar op mijn 15e.
Lief, volgens mij is er niks aan de hand met mijn nick? Ik ben in ieder geval iemand anders als momodoe ;).

En ik neem het absoluut serieus, alleen heb ik al sinds vorig jaar november aangegeven dat ik wilde gaan spuiten, omdat tabletten mij niet meer hielpen en ik ze steeds vergat. Insuline spuiten vergeet ik niet (heb ik zo ervaren in m'n zwangerschap). Moest ik eerst op cursus, om te leren prikken (terwijl ik dat allang kon, ivm de zwangerschap). Toen heb ik het spuiten kunnen vervroegen naar eind december. Maar wilden ze eerst beginnen met de Lantus, omdat ik een goede basis nodig had volgens de huisarts vooraleer ik begon met de kortwerkende insuline. Ik moet nog met de kortwerkende beginnen. Alles gaat zo langzaam, totdat ik het vorige maand beu werd en een verwijzing naar de internist heb gevraagd.

Terwijl de man van een collega van me iets te hoge suikerwaardes had, meteen op 4 maal daags spuiten gezet is en nu na een paar maanden nog maar 1 keer de langwerkende moet spuiten omdat hij 30 kilo is afgevallen. Ik snap niet waarom er zoveel verschil in beleid is qua suikerziekte?
Dat is inderdaad vreemd ja. Een HbA1c van 9 zou toch wel reden moeten zijn om je wat meer insuline te geven dan Lantus. Maar begrijp ik nou goed dat je huisarts wel graag wil dat je de pomp neemt? Dat klinkt niet consequent....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven