Vruchtwaterpunctie, ervaringen?

31-03-2010 10:03 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi meiden,

Vandaag 13 weken zwanger en net de afspraak gekregen voor de vruchtwaterpunctie op 20 april.

Graag hoor ik jullie ervaringen. Heb jij een punctie gehad of sta je nog op het punt er een te ondergaan? Wat is jouw ervaring, positief of negatief. Hoe was de punctie en begeleiding? Hoe gingen jullie er als stel mee om en met de wachttijd? Hebben jullie vooraf gesproken wat acceptabel zou zijn en wat niet? Hoe ging je om met de uitslag?

Alvast ontzettend bedankt!

Liefs

Tjeempie
Hoi. Jep, ik heb met 16 weken een punctie gehad. Was behoorlijk zenuwachtig, lag echt te trillen. Daar was de punctie vrouw niet zo blij mee zeg maar. Qua pijn viel het mee, vond het psychisch een stuk zwaarder. Daarna moest ik wachten in de wachtkamer, minimaal een kwartier rusten staat me bij. En daarna op

t gemakje naar huis. Heel gevoelige baarmoeder, zwaar gevoel. Wij werden gebeld na 3 dagen voor een voorlopige uitslag. De echte uitslag kwam ongeveer 2 weken later per brief.
Hoihoi, ja ik heb er ook een gehad. Ervaring zowel positief als negatief. Naar de eerste afspraak met de gynaecoloog is mijn man niet mee geweest, wat niet zo handig was.De gynaecoloog bleek namelijk een hele kille man, die mij terloops even mededeelde of ik wel goed wist dat de kans op een miskraam door de punctie groter was dan de kans op een gehandicapt kind. Ik sloeg helemaal dicht. Dan ben je 38, heb je samen met je partner alle risico's uit en te na afgewogen, ben je harstikke nerveus en dan zet zo'n vent je nog even in de hoek.

Gelukkig was mijn ervaring met de punctie zelf een stuk positiever. Had toen gelukkig een andere gynaecoloog, een schat van een man, die mij helemaal geruststelde.

Ik heb de punctie helemaal niet gevoeld en voelde me achteraf prima. Die twee weken afwachten vond ik trouwens wel heel erg stressvol, vooral de laatste dagen. Je gaat dan toch denken van: wat als de uitslag niet goed is... dan kom ik weer voor een dilemma te staan. Ik heb het al met al als een stressvolle periode ervaren. Maar toen alles goed bleek viel wel alle stress van me af en heb ik dubbel en dwars van mijn zwangerschap genoten.
quote:mamalous schreef op 31 maart 2010 @ 11:13:

De gynaecoloog bleek namelijk een hele kille man, die mij terloops even mededeelde of ik wel goed wist dat de kans op een miskraam door de punctie groter was dan de kans op een gehandicapt kind. Ik sloeg helemaal dicht. Dan ben je 38, heb je samen met je partner alle risico's uit en te na afgewogen, ben je harstikke nerveus en dan zet zo'n vent je nog even in de hoek.

Dat is toch juist heel goed dat zo'n man dat nog even zegt? Niks in de hoek zetten, maar even nuchter de zaak bekijken. Ik was er niet bij en weet natuurlijk niet op welke toon hij dit zei, maar hij had wel heel erg gelijk. Wil je bewust het risico lopen je kind te verliezen? De kans dat dat gebeurt, is inderdaad groter dan de kans dat een kind gehandicapt is. Dat moeten mensen zich goed realiseren.
Hallo Roelfien,

Neem maar van mij aan dat het toon en de hautaine manier was waarop hij het zei. Hij had mij ook gewoon kunnen vragen of ik goed was voorgelicht over alle risico's en dit kunnen toelichten. Volgens de informatiebronnen die wij destijds geraadpleegd hebben klopt het trouwens niet helemaal dat de kans op een miskraam groter is als op een gehandicapt kind wanneer je 38 bent. Maar dit terzijde, het is een hele zware, moeilijke beslissing die je samen moet nemen.
Ik vind het risico op een miskraam door een vruchtwaterpunctie nog behoorlijk hoog in vergelijking met het risico op een kindje met down.

Daarom ben ik eerst voor de combinatie test gegaan.

Toen deze uitslag gunstig uitviel helemaal gezien voor mijn leeftijd besloot ik geen vruchtwaterpunctie meer te doen.
quote:Roelfien schreef op 31 maart 2010 @ 11:18:

[...]

De kans dat dat gebeurt, is inderdaad groter dan de kans dat een kind gehandicapt is. Dat moeten mensen zich goed realiseren.Je praat stierenpoep. De kans op down is als je 38 bent vele malen groter dan de kans op een mk als gevolg van een punctie. Ik zal de exacte cijfers er even bij zoeken, moment.
Dank jullie wel voor jullie ervaringen! Hopelijk volgen er meer

tataatje, fijn dat het meeviel! Wat kreeg je voor uitslag na 2 dagen?

mamalous, ik snap je wel hoor dat dat koud op je dak valt! Je zit alleen en bent zwanger en tuurlijk mag er best gesproken woren over de risico's maar om dit koud en bot te brengen nee daar zit je niet op te wachten

Roelfien, ik kan mij niet voorstellen dat iemand die een punctie ondergaat daar niet eerst documentatie over leest. Het is een naald, gaat in je buik.. zomaar hier voor kiezen zou ook ik niet doen. Daar is absoluut over nagedacht en dat doe ik nog steeds. En ik snap goed wat je zegt over de kans voor wat betreft de miskraam... ik heb er 2 jaar over gedaan om zwanger te raken compleet met medische molen. En toch zijn er voor mij redenen die belangrijker zijn om de miskraamkans als "minder" te zien. Neemt niet weg dat het verschrikkelijk zou zijn als het mij zou overkomen. Overigens is het verminderde risico tov de vlokkentest voor mij reden om voor de punctie te kiezen terwijl als de uitslag niet goed is, de lichamelijke belasting groter is voor mij dan bij de vlokkentest. Na 19 weken spreek je niet meer over curretage zoals bij een zwangerschap van 14 weken wel het geval is. Dus op dat vlak alles afgewogen en duim ik alleen maar dat het goed gaat en de uitslag goed is.

sugarmiss, hier ook de dubeltest gedaan en die geeft geen verhoogd risico aan, waarom dan toch de punctie? Die kijkt naar meer dan alleen down
quote:Suze2 schreef op 31 maart 2010 @ 15:13:

[...]

Je praat stierenpoep. De kans op down is als je 38 bent vele malen groter dan de kans op een mk als gevolg van een punctie. Ik zal de exacte cijfers er even bij zoeken, moment.Ik moet wel erg hard lachen om je stierenpoep maar ben benieuwd naar de statistieken. De kans op een miskraam verhoogd door de punctie met 0,3 procent tov een normale zwangerschap (wil zeggen 3 op de 1000 vrouwen voor de niet rekenwonders onder ons) overigens is het bij een vlokkentest 0,5 % verhoging
Kans op het krijgen van een kind met het Downsyndroom bij

verschillende leeftijd van de moeder

leeftijd van de moeder kans op het Downsyndroom

20 1:1528

25 1:1351

30 1:909

35 1:384

40 1:112

45 1:28

Naar Cuckle et al. Br J Obstet Gynaecol 1987; 94, 387

Als voorbeeld nemen we een zwangere van 40 jaar. Zij heeft ongeveer 1% kans op een kind met het Downsyndroom (zie tabel). Daarnaast is er een kans van ongeveer 1% op een andere chromosoomafwijking. Dat betekent dat van de 100 vrouwen van 40 jaar er 98 een kind krijgen zonder chromosoomafwijking. Een van hen is zwanger van een kind met het Downsyndroom, een tweede is zwanger van een kind met een andere chromosoomafwijking.

Bron: NVOG, folder Prenatale diagnostiek als u 36 jaar of ouder bent
@ tjeempieHoi Hoi! Wij kregen na 3 dagen telefonisch de uitslag of ons kindje een Normaal chromosoon patroon had, een translocatie, of een bepaalde afwijking in het chromosomale patroon. Mocht het kindje die afwijking hebben, zou het dusdanig gehandicapt zijn dat het of in mijn buik zou overlijden of maar een dag zou leven. ( ik heb het hier dus over een ander chromosoon patroon als het down syndroom) Vandaar de punctie. De uitslag was trouwens helemaal goed en ben een trotsemama. 2 weken daarna de brief met de verdere uitslagen.
ik heb een vruchtwaterpunctie gehad en is mij heel erg meegevallen, nauwelijks gevoeld. Ze hoeven in principe maar 1 keer te prikken terwijl bij een vlokkentest vaak een tweede keer nodig is.

Ik mocht gelijk naar huis. Die dag rustig aan doen. Geen enkele last gehad.

Wachten is stressvol, maar je moet het naast je neerleggen anders ga je er nog aan onder door.

Ik heb wel eens gehoord dat er een sneltest gedaan wordt, misschien is dat waar tataatje het over heeft of toch wat anders....weet ook niet of die uitslag dan definitief is.

Veel sterkte de 20ste en de tijd erna, ik duim!
He Tjeempie ik vroeg me af wat de uitslag van de combinatietest was of heb je die overgeslagen? Ik heb vrijdag de nekplooimeting en ben best bang voor een slechte uitslag. Maar net als jij ga ik ook verder testen en neig naar een vruchtwaterpunctie. Ik ben vrijdag ook precies 13 weken..

Ik hoorde dat je inderdaad 2 weken moet wachten voor de uitslag die nog (we leven toch niet in de middeleeuwen) per brief. Een snelle uitslag geven ze niet overal omdat die niet altijd definitief is geloof ik. Vind het echt raar dat ze zwangere vrouwen zo lang in de zenuwen laten zitten. Maar goed het zal wel aan mij liggen ofzo..

Veel sterkte!
volgens mij duurt zo lang omdat de cellen gekweekt moeten worden en dat gaat nou eenmaal niet sneller.

Wanneer je drager bent van erfelijke ziekte dan is de uitslag er meestal sneller waarom weet ik niet.

Je kunt de uitslag krijgen zoals je wil, per post of telefoon of in een gesprek net wat je afspreekt met de gyn.
Het verschilt heel erg per zkh volgens mij: VU doet een telefoontje. AMC stuurt brief. In VU moest ik 2 weken en 2 dagen wachten, mijn zus wist het na punctie in UMCU al na 5 dagen (ook hier brief).
zouden een niet goede uitslag dan ook per brief doen?!

Na vijf dagen uitslag das snel!
Ja he? En ik maar wachten....

Ik neem aan dat ze bellen als het niet goed is? Toen het bij mij niet goed was belde de gyn maar dat was een spoedprocedure (3 dagen). Een heel ander verhaal dus.

Ter verduidelijking: ik heb bij 2 kinderen laten testen. Eerste keer omdat echo al liet zien dat er iets goed mis was. 2e keer naar aanleiding van 1e keer.

Ook ik vond het niet bijzonder pijnlijk trouwens. Paar dagen rustig aan gedaan erna.
quote:Loeszie schreef op 31 maart 2010 @ 18:36:

He Tjeempie ik vroeg me af wat de uitslag van de combinatietest was of heb je die overgeslagen? Ik heb vrijdag de nekplooimeting en ben best bang voor een slechte uitslag. Maar net als jij ga ik ook verder testen en neig naar een vruchtwaterpunctie. Ik ben vrijdag ook precies 13 weken..

Ik hoorde dat je inderdaad 2 weken moet wachten voor de uitslag die nog (we leven toch niet in de middeleeuwen) per brief. Een snelle uitslag geven ze niet overal omdat die niet altijd definitief is geloof ik. Vind het echt raar dat ze zwangere vrouwen zo lang in de zenuwen laten zitten. Maar goed het zal wel aan mij liggen ofzo..

Veel sterkte!

Hi loeszie,

Mijn uitslag was 1 op 750 dus gezien mijn leeftijd (36) geen verhoogd risico. Maar wij willen toch alle onzekerheden wegnemen in verband met onze gezinssituatie.

Heb je verder leeftijdsindicatie of een fam geschiedenis om verder te testen?

Voor wat betreft de uitslag, ze willen je niet zolang laten wachten maar zetten de cellen op kweek, dat kan 2 tot 4 weken duren. Ze hebben mij ook aangegeven te gaan bellen in alle gevallen goed of slecht maar ze kunnen niet aangeven wanneer omdat de ene cel nu eenmaal sneller gaat dan de andere. Dat verschilt per persoon.
quote:nelleke1010 schreef op 31 maart 2010 @ 18:52:

volgens mij duurt zo lang omdat de cellen gekweekt moeten worden en dat gaat nou eenmaal niet sneller.

Wanneer je drager bent van erfelijke ziekte dan is de uitslag er meestal sneller waarom weet ik niet.

Je kunt de uitslag krijgen zoals je wil, per post of telefoon of in een gesprek net wat je afspreekt met de gyn.ghehehe ik is mosterd met mijn vorige bericht
quote:tataatje schreef op 31 maart 2010 @ 16:59:

@ tjeempieHoi Hoi! Wij kregen na 3 dagen telefonisch de uitslag of ons kindje een Normaal chromosoon patroon had, een translocatie, of een bepaalde afwijking in het chromosomale patroon. Mocht het kindje die afwijking hebben, zou het dusdanig gehandicapt zijn dat het of in mijn buik zou overlijden of maar een dag zou leven. ( ik heb het hier dus over een ander chromosoon patroon als het down syndroom) Vandaar de punctie. De uitslag was trouwens helemaal goed en ben een trotsemama. 2 weken daarna de brief met de verdere uitslagen.Super, voor zo'n uitslag ga ik ook!
quote:Suze2 schreef op 31 maart 2010 @ 18:58:

Het verschilt heel erg per zkh volgens mij: VU doet een telefoontje. AMC stuurt brief. In VU moest ik 2 weken en 2 dagen wachten, mijn zus wist het na punctie in UMCU al na 5 dagen (ook hier brief).Ik ga naar het AMC en daar gaven ze nu aan in alle gevallen te bellen. Protocolletje even gewijzigd misschien? Ik wacht het gesprek maar af
quote:Suze2 schreef op 31 maart 2010 @ 19:27:

Ja he? En ik maar wachten....

Ik neem aan dat ze bellen als het niet goed is? Toen het bij mij niet goed was belde de gyn maar dat was een spoedprocedure (3 dagen). Een heel ander verhaal dus.

Ter verduidelijking: ik het bij 2 kinderen laten testen. Eerste keer omdat echo al liet zien dat er iets goed mis was. 2e keer naar aanleiding van 1e keer.

Ook ik vond het niet bijzonder pijnlijk trouwens. Paar dagen rustig aan gedaan erna.

wow suze, wat heftig! Ik ga even van je verhaal uit en lees tussen de regels door dat je eerste zwangerschap niet goed is gegaan en is afgebroken. Hoe ben je in vredesnaam de tweede keer die eerste weken doorgekomen?

Enne ik ga ook voor niet pijnlijk en 5 dagen wachten maar denk dat ik daar het verkeerde ziekenhuis voor heb gekozen, althans voor de 5 dagen

Thanks fot the statistics! Ik heb ze in een boek zien staan over prenatale screening wat ik doorgeworsteld heb voor ik mijn beslissing nam. Stonden veeeeeeel cijfers in, ook over de andere chromossomziektes maar ook hart/nierafwijkingen ed.
Ik ben ook 36 vandaar... Nu duimen voor een goede uitslag!!
Ook een oude muts dus Ja dan heb je de keuze. Heb je twijfels over de keuze punctie/vlokkentest? En heb je al meer kinderen?

Ik vind het heel lastig wel/niet doen. Als ik baby op de echo zie spartelen dan denk ik, hoe kan er nou iets mis zijn met jou. Maar dan kijk ik naar de rest van mijn gezin en weet dat ik onzekerheden moet uitsluiten en dat maakt dat ik doorzet. waren we met zijn tweeen geweest dan had ik waarschijnlijk helemaal geen onderzoek gedaan
Ik lees even mee. Hoi allen. Moeilijke beslissingen, he. Wat ik me afvroeg: Bij wie geef je aan dat je zo'n test wilt doen?

Heb je dat al van tevoren afgesproken met het ziekenhuis? Of bel je zodra je zwanger bent de huisarts en maak je dan een afspraak? Hoe gaat zoiets?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven