Werk & Studie alle pijlers

plan van aanpak

01-04-2010 20:55 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik moet voor mijn tijdelijke baan een plan van aanpak schrijven voor het opzetten van een project.

Nu ben ik daar mee gestart maar kom er niet goed uit.

Wie heeft dat eerder gedaan en heeft een goede opzet ?

Ik wil in ieder geval een stappenplan met tijdschema maken en een communicatieplan. De stappen dan verder uitwerken ?
Jij krijgt betaald voor die baan dus lijkt het mij logisch dat jij ook het plan schrijft en niet wij vivaforummers.

Als je er niet uitkomt misschien een collega om hulp vragen en anders wat anders zoeken als de baan te hoog voor jou gegrepen is.
Als je googlet op projectplan dan kun je allerlei voorbeelden zien. Maar denk in elk geval aan het omschrijven van het project zelf: wat is de aanleiding, wat zijn de doelstellingen. Daarnaast zien managers graag de financiële kant: wat kost het en wat levert het op (rechtvaardig de investering in tijd en/of middelen). Vergeet in de tijdsplanning niet om ook de evaluatie een plek te geven. En tenslotte, schrijf ook een managementsamenvatting (de beknopte versie van je verhaal op max 1 A4tje).
Wat voor mij trouwens altijd erg goed heeft gewerkt, is om te beginnen met de inhoudsopgave. Op die manier structureer je het direct al en krijgt het plan ook direct structuur in je gedachten.
www.google.nl
Bedankt voor de reacties.

Sugarmiss nog nooit iets voor de eerste keer op het werk gedaan ?

Nummer zoveel bedankt voor je reactie.
rmva,

ik kan je wel een heel handig boekje aanraden dat wij op het HBO gebruiken. Dat is "Een goed onderzoek" van Elshof en Pieters en daarin staat heel duidelijk omschreven hoe je een plan van aanpak schrijft.
Heel flauw Sugarmiss. Echt een misser, jouw reactie.

Begin met aanleiding en doelstelling. Benoem de op te leveren (deel)resultaten en geef per resultaat aan waar het aan moet voldoen (SMART). Als het aan de orde is: noem welke werkgroepen er zijn. Benoem wat de relatie is met andere projecten en benoem wat binnen de scope ligt en wat erbuiten. Benoem wat de /kritische succesfactoren/risico's zijn en werk uit hoe je dat gaat oplossen. Zorg dat je helder hebt wie je opdrachtgever is, en als je wat onervaren bent, zorg voor een klankbord. Je kunt dat ook benoemen in je plan.
Toevallig net een examen gehad waar een communicatieplan in voor kwam

1 analyseren in en externe omgeving

2 probleemstelling omschrijven

3 gewenste situatie omschrijven

4 communicatieprobleemstelling omschrijven

5 communicatiedoelgroepen omschrijven

6 communicatiedoelstellingen omschrijven

7 communicatie strategie/tactiek omschrijven

8 welke communicatiemiddelen ga je gebruiken

9 uitvoeringsfase

10 evaluatie
Meestal begin ik met het doel, de resultaten en de deadline. Daarna bedenk ik welke deelprojecten of activiteiten / stappen er nodig zijn om het doel en de resultaten te bereiken, Vervolgens maak ik een planning, op basis van de deadline werk ik achterstevoren naar de uiterste startdatum per deelproject of deeltaak. Verder moet je benoemen welke mensen en middelen je nodig hebt en hoeveel het project gaat kosten.

1) aanleiding / doel / resultaten (wat en waarom)

2) projectteam (wie)

3) aanpak en fasering / stappenplan (hoe)

3) planning en benodigde manuren (wanneer)

4) middelen / manuren / kosten

5) monitoring en evaluatie

In de aanpak kun je zo nodig ook GO-NO GO momenten inlassen om met je opdrachtgever te bespreken of het de deelproducten of deeltaken voldoen aan de verwachtingen. Verder is het belangrijk om aan te geven op welke wijze je de voortgang bewaakt (monitoring) en rapporteert aan je opdrachtgever. Op basis van de rapportages kan je met de opdrachtgever bespreken dat de planning, inzet van menskracht of de kosten moeten worden bijgesteld. Daarbij kan de opdrachtgever de afweging maken om bijvoorbeeld het ambitieniveau naar beneden bij te stellen, om zo een overschrijding van de kosten te voorkomen.
To,

ik maak al jaren regelmatig plannen van aanpak en kan je het boek: Projectmatig werken van Roel Grit aanraden.

Hier staat precies in hoe je een project start, hoe je een plan van aanpak maakt, welke beslismomenten belangrijk zijn etc., etc.
Wat mij zou helpen is beginnen met bedenken waarvoor je het plan eigenlijk schrijft (de doelstelling dus, maar zonder het gelijk zo 'officieel' te noemen) en op welk moment het af moet zijn. Dan van achter naar voren een soort van tijdsplanning maken, wat er wanneer moet gebeuren. Dat dan als leidraad voor de rest.

Succes!
hallo allemaal,

Bedankt ik ga vanavond een opzet maken met de hulp van jullie tips. Misschien nog een boekje bestellen.
rmva: maak jij alleen het p.v.a. of wordt jij ook de projectleider van dit project? In het laatste geval zou ik mij zeker meer gaan verdiepen in het projectmatig werken.

En hoe is de relatie opdrachtgever-opdrachtnemer? Is het een interne project van het bedrijf zelf en is de directie of een manager opdrachtgever of is er sprake van een externe opdrachtgever (lees klant). Je zult ook moeten aangeven hoe de opdrachtgever betrokken wordt bij het project. Het kan zijn dat de opdrachtgever het p.v.a. moet goedkeuren en er momenten zijn waarop de opdrachtgever deel- en eindresultaten moet accepteren. Denk ook na op welk moment een project voltooid is, dit is ook een beslismoment van de opdrachtgever. Beschrijf bij het eindresultaat ook de kwaliteitscriteria waaraan het eindresultaat dient te voldoen. Als deze ontbreken kun je aan het eind van een project discussie krijgen met de opdrachtgever of het eindresultaat wel goed genoeg is, waardoor het project lastig af te sluiten wordt.

Oh ja, regel 1 van projectmatig werken. Een project heeft een begin en een eind...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven