Jezus....hoe ging het ook al weer.

01-04-2010 23:52 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst op een verjaardag kwamen de paasdagen weer ter spraken, wie had er nou wel vrij, en wie niet met goede vrijdag, en wat is er nou goed aan (behalve dat een deel van de mensen vrij is)

En zo kwam ook Jezus in het gesprek voor (voor het gemak had hij zijn paard in de gang laten staan )

En wij kwamen met zijn alle tot het verhaal dat hij op goede vrijdag verlinkt werd, met paasen gekruisigd, met hemelvaart steeg hij op, en kwam ie nou wel of niet nog weer terug? Of wachten we daar nogsteeds op. En ja........... Pinksteren? Tja........ dan is het kermis. Maar wat doet Jezus op de kermis?

Hoe ver kom jij met het verhaal?

Weet jij wat Jezus met Pinkster deed?

Zonder op te zoeken: Wat weet jij van het verhaal van Jezus?
Ik ben christen en ik vind het heel jammer dat veel mensen tegenwoordig niet meer weten wat de aanleiding is voor een aantal feestdagen.

Pasen is het belangrijkste feest voor christenen. Wij gedenken het lijden en sterven van Jezus en vieren zijn wederopstanding uit de dood. Het is een zwaar en complex verhaal en de betekenis is zeker voor niet-gelovigen vaak moeilijk te volgen.

Ik heb er moeite mee dat er mee gespot wordt maar dat zal wel stoer zijn of zo.
quote:wereldmeid schreef op 02 april 2010 @ 09:58:

Ik ben christen en ik vind het heel jammer dat veel mensen tegenwoordig niet meer weten wat de aanleiding is voor een aantal feestdagen.

Pasen is het belangrijkste feest voor christenen. Wij gedenken het lijden en sterven van Jezus en vieren zijn wederopstanding uit de dood. Het is een zwaar en complex verhaal en de betekenis is zeker voor niet-gelovigen vaak moeilijk te volgen.

Ik heb er moeite mee dat er mee gespot wordt maar dat zal wel stoer zijn of zo.Het is jouw religie, niet de mijne. Waarom is het dan jammer dat ik het niet vier?
I only get one shot at life - so I shoot to kill

Het is een zwaar en complex verhaal en de betekenis is zeker voor niet-gelovigen vaak moeilijk te volgen.

Ik heb er moeite mee dat er mee gespot wordt maar dat zal wel stoer zijn of zo.

Tegenwoordig moet je wel heel wat meer doen om stoer bevonden te worden hoor.

Ik ben trouwens niet met je eens dat de betekenis van het verhaal niet te volgen is als je niet gelovig bent.

Ik ben niet gelovig maar volg het verhaal en de betekenis wel. Maar wat mij betreft is het toch echt een verhaal. Er zijn wel meer verhalen die zwaar, complex en moeilijk te volgen zijn (bijvoorbeeld in de Ban van de Ring) maar ik hoef er niet in te geloven om ze te volgen.

Spotten hoeft niet, en zeker niet als het enige doel is om mensen te kwetsen. Maar ergens vraagtekens bij zettten of er een beetje humor omheen gebruiken moet kunnen.

Als ik al in een God geloof, geloof ik in ieder geval dat hij de mens niet voor niets een stel hersens heeft gegeven die in staat zijn om kritisch na te denken en dingen te kunnen relativeren.
quote:Spijker schreef op 02 april 2010 @ 10:04:

[...]

Het is jouw religie, niet de mijne. Waarom is het dan jammer dat ik het niet vier?Ik heb niet geschreven dat ik het jammer vind dat anderen het niet vieren in de christelijke betekenis. Ik schreef dat ik het jammer vind dat veel mensen de ware betekenis van het paasfeest niet meer kennen.
Ben het eens met wereldmeid. En ja ik snap het wel als je niet geloofd dat je dan een andere betekenis gaat zoeken met pasen etc. maar dat vindt ik persoonlijk wel erg jammer....

Maar voor mij heeft goede vrijdag pasen hemelvaart en pinksteren dan inderdaad een andere betekenis....

(een diepere betekenis, wat mij betreft)

Ik heb er moeite mee dat er mee gespot wordt maar dat zal wel stoer zijn of zo.Ik vind het jammer dat christenen niet weten waar de feestdagen eigenlijk over gingen vóór ze door het geloof werden ingepalmd.
quote:elninjoo schreef op 02 april 2010 @ 10:30:

[...]

Ik vind het jammer dat christenen niet weten waar de feestdagen eigenlijk over gingen vóór ze door het geloof werden ingepalmd.Leuke woordspeling zo na Palmpasen
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik weet waar het voor staat, maar ik neem het echt niet bloedserieus. Beetje humor alsjeblieft, we hoeven toch niet allemaal met een sip gezicht op onze blote knietjes?

Gooi het eens om. Juist als mensen er over mogen praten, en ook luchtig over mogen praten en grapjes over mogen maken, zal de betekenis bewaard blijven. Als het allemaal serieus en zwaar is en je er niet over mag spreken zonder eerbied, zullen meer mensen vergeten wat het is omdat er niet over gesproken wordt.

Kijk maar naar dit topic, het is luchtig maar er wordt wél over gesproken.
quote:Maleficent schreef op 02 april 2010 @ 10:33:

[...]

Leuke woordspeling zo na PalmpasenOh, die weet ik dus niet! Wat is palmpasen?

[...]

Ik vind het jammer dat christenen niet weten waar de feestdagen eigenlijk over gingen vóór ze door het geloof werden ingepalmd.Dat geld vooral voor moderne christenen. De eerste Christenen wisten dat maar al te goed. Dat kerst en pasen gevierd worden tijdens belangrijke oorspronkelijke feestdagen (de zonnewende etc.) berust absoluut niet op toeval maar hebben de eerste christelijke leiders bewust zo ingevoerd om hun geloof populairder te maken.

[...]

Ik vind het jammer dat christenen niet weten waar de feestdagen eigenlijk over gingen vóór ze door het geloof werden ingepalmd.Als jij in een andere betekenis wilt geloven dan moet je dat zelf weten. Voor mij is de zonnewende enz. niet van belang.
Ik zit hier toch ook niet op mn blote knieen dit te typen?

Ik zeg alleen dat ik het jammer vindt . punt.
quote:wereldmeid schreef op 02 april 2010 @ 10:42:

[...]

Als jij in een andere betekenis wilt geloven dan moet je dat zelf weten. Voor mij is de zonnewende enz. niet van belang.

voor mij is de geloofsbetekenis niet van belang

de natuur is tastbaar en de oorspronkelijke betekenis van de feestdagen is dus 'n stuk realistischer en geniet mijn voorkeur
quote:Babbel88 schreef op 02 april 2010 @ 10:49:

Ik zeg alleen dat ik het jammer vindt . punt.Wat is daar jammer aan? Ik vind het toch ook niet jammer dat jij de oorspronkelijke betekenis niet begrijpt?
Oorspronkelijk:

OSTARA

In sommige landen noemt men het paasfeest Ostern of Easter. Geestelijke Beda Venerabilis (673-735) vermeldde in de temporum ratione dat de Saksen een Godin aanbeden genaamd Eástra. De maand Maart werd Ésturmonath’ genoemd.

In het Oud Hoog-Duits heet Godin Eástr Ostara. Ter ere van Godin Ostara vond ieder jaar een feest plaats, dat ze ôstartage noemden. Ôstartage is het meervoud van ôstarâ. Het feest duurde twee dagen. Het Engelse Easter ontleent zijn naam aan Godin Eástra, en in het Duitse Ostern aan Godin Ostara.

Godin Ostara was enkel bekend bij de Saksen. Vroeger vierden wij hier in Nederland ook Ooster, maar de verhalen omtrent Godin Ostara werden door de kerk gelijkgesteld aan het Joodse Pesach.

Vandaar dat het hier in Nederland nu Pasen word genoemd, afgeleid van het Pesach feest.

Ostara is een Godin van het Lente seizoen.

Zij symboliseert de overwinning van het licht en het aanbreken van de vruchtbare

Periode: Lente.

Haar naam slaat dan ook op het Oosten, de richting waar het licht, de zon vandaan komt.

Ostara is de Godin van de stralende morgen, het stijgende licht, en ze is een blijmoedige en heilzame verschijning.

Op deze datum passeert de zon de evenaar van zuid naar noord en zijn dag en nacht overal op aarde even lang. Deze datum valt precies tussen winterzonnewende en zomerzonnewende, en vanaf dat moment worden de dagen langer dan de nachten. Het Lentefeest werd gevierd tijdens een twaalfdaags feest dat begon op de nieuwe maan na de equinox.

De viering van de daaropvolgende volle maan was het hoogtepunt van dit feest.

quote:wereldmeid schreef op 02 april 2010 @ 10:42:

[...]

Als jij in een andere betekenis wilt geloven dan moet je dat zelf weten. Voor mij is de zonnewende enz. niet van belang.het lijkt me als christen juist zeer nuttig te weten waarom bepaalde feestdagen op bepaalde dagen vallen. waarom kerst eind december valt en waarom voor pasen wordt gekeken naar de vollemaan. sinds wanneer hebben christenen iets met de volle maan. En wat dacht je van eieren zoeken en de kerstboom. Komt allemaal bij de heidense feesten vandaan. dat je er niet in geloofd is je goed recht, net als ik geen christen ben, maar wel weet waar alle feestdagen vandaan komen. zelfs pamlpasen. Zo vind ik dat christenen zich bewust zouden moeten zijn van de oorsprong van hun feestdagen.
quote:Digitalis schreef op 02 april 2010 @ 01:14:

O, zo kregen wij het uitgelegd van de meester.

Komt Jesus Christ Superstar morgen? Dat vind ik de enige leuke musical. En Jezus is knap met een dijk van een stem.

Mwah, ik vind zijn stem juist iets te iel. Judas (Carl Anderson) vind ik veel mooier, rauwer in zijn emoties.

Pilatus en de hogepriesters, ook prachtig !

En King Herod's song blijft uniek.

Ik ga wéér kijken ! (en luisteren)
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Het blijkt maar weer dat ze aan het begin van het Christendom, verzoenlijker waren met oude gebruiken, dan dat sommige mensen nu zijn. En een geloof bestaat niet uit één boek, maar ook uit een geschiedenis van een hele gemeenschap:

Weet je trouwens waarom ze in de bijbel zeggen dat Jezus na 3 dagen weer opstond, terwijl wij nu na 2 dagen al pasen vieren??

Dit heeft te maken met geschiedenis en meer weten over iets dan alleen maar klakkeloos de bijbel overnemen.

(Dit na aanleiding van wereldmeid en dat ze niets wilt weten van een zonnewende)
quote:wereldmeid schreef op 02 april 2010 @ 10:07:

[...]

Ik heb niet geschreven dat ik het jammer vind dat anderen het niet vieren in de christelijke betekenis. Ik schreef dat ik het jammer vind dat veel mensen de ware betekenis van het paasfeest niet meer kennen.De ware betekenis van pasen is níet christelijk. Dus ja, jammer dat jij de ware betekenis niet kent of niet wilt weten. (nou ja, jammer, eerlijk gezegd boeit het me verder niet echt)
quote:Donkeyshot schreef op 02 april 2010 @ 11:16:

[...]

Mwah, ik vind zijn stem juist iets te iel. Judas (Carl Anderson) vind ik veel mooier, rauwer in zijn emoties.

Pilatus en de hogepriesters, ook prachtig !

En King Herod's song blijft uniek.

Ik ga wéér kijken ! (en luisteren)

Judas is ook gaaf ja, dat nummer van "I don't want your blood money!" Maar ik vind Ted Neeley wel mooi zingen hoor, hij zingt soms erg hoog maar kan ook laag en rauw zingen.

Sja, veel gelovigen zeggen schamper dat Darwin zei dat we van de apen afstammen. Dat vind ik pas echt dom, maar goed.
quote:Spijker schreef op 02 april 2010 @ 10:34:

[...]

Oh, die weet ik dus niet! Wat is palmpasen?

Dat is de zondag voor Pasen, toen ging Jezus de stad in op een ezel en de mensen waren blij hem te zien en wuifden hem toe met palmbladeren.

Een week later schreeuwden dezelfde mensen dat ie deuad moest. Ja, het kan snel gaan met je populariteit.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Babbel88 schreef op 02 april 2010 @ 10:49:

Ik zeg alleen dat ik het jammer vindt . punt.En zo vind ik het weer "jammer" dat jij de betekenis van eieren en een haas niet kent.
quote:Maleficent schreef op 02 april 2010 @ 11:23:

[...]

Dat is de zondag voor Pasen, toen ging Jezus de stad in op een ezel en de mensen waren blij hem te zien en wuifden hem toe met palmbladeren.

Een week later schreeuwden dezelfde mensen dat ie deuad moest. Ja, het kan snel gaan met je populariteit.

Droog!

Ja, palmpasen inderdaad. Maar uiteraard heeft het christendom veel gejat van het jodendom en bestaande natuurreligies, is enorm logisch ook.
quote:Liv schreef op 02 april 2010 @ 11:23:

[...]

En zo vind ik het weer "jammer" dat jij de betekenis van eieren en een haas niet kent.Die betekenis ken ik eerlijk gezegd ook niet. Wij zaten alleen maar Golgotha te tekenen enzo. Wat is die betekenis?
Eieren en een haas staan voor vruchtbaarheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven