iets warms bij de paasbrunch

03-04-2010 10:51 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al: ik wil iets warms serveren bij de paasbrunch en nu eens geen kopje soep of een pasteitje. Tips/suggesties zijn welkom.

Gerechten - Quiche Ei

Print dit recept

Benodigd:

1 plakje bladerdeeg(diepvries), 1 sjalotje, 50 gr. ontbijtspek, 4 el geraspte oude kaas, 4 eieren, ? dl slagroom, zout peper, nootmuskaat, ? el boter of margarine, 8 sprietjes bieslook, rond uitsteekvormpje of glas doorsnede ca. 4 cm, bakpapier, keukenpapier, 4 eierdopjes

Bereiding:

Voorbereiding: Oven voorverwarmen op 225?C of gasovenstand 5. Bladerdeeg op aanrecht in ca. 10 minuten laten ontdooien. Intussen sjalotje pellen en fijnsnijden. Spek in reepjes snijden. Bakplaat bekleden met bakpapier, Uit bladerdeeg 4 rondjes steken. Op bakpapier leggen. 1 Eetlepel kaas erover strooien. In midden van oven in ca. 10 minuten bruin en gaar bakken. Intussen met scherp mesje voorzichtig kopjes van eieren afsnijden. Eierschalen in kom laten leeglopen en omspoelen met heet water. In steelpan eierschalen ca. 3 minuten laten koken. Omgekeerd op keukenpapier laten uitlekken. Eieren loskloppen met slagroom, rest van kaas, zout, peper en nootmuskaat.

Bereiding: In koekenpan boter smelten. Spek in ca 3 minuten zachtjes uitbakken. Ui toevoegen en ca. 3 minuten meebakken. Eiermengsel toevoegen en al roerend in ca. 5 minuten op zacht vuur laten stollen. Eierschalen vullen met roerei en in eierdopjes zetten. Bladerdeegrondje er schuin(als dekseltje) opleggen. Bieslooksprietjes in roerei steken. Direct serveren

Menu : Gevulde Eieren

Categorie : Pasen

Bereidingstijd : Voorbereiding: ca. 25 minuten , Bereiding: ca. 15 minuten

Aantal personen: 4
quiche?

broodjes?

eitjes?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Aardappelpoffertjes met kaas

Ingrediënten voor 4 personen

Voor ca. 36 stuks

•1,25 kg aardappelen, bij voorkeur afkokers

zout

2 eieren, losgeroerd

ca. 5 eetl. melk

ca. 75 gram boter, gesmolten

witte peper uit de molen

2 eetl. fijngehakte (blad)peterselie

1 eetl. fijngehakte bladselderij

1 eetl. fijngesneden bieslook

ca. 6 eetl. fijngeraspte Parmezaanse of oude Goudse kaas

Hulpmiddelen

Poffertjespan

Voorbereiding

Kook de aardappelen gaar in water waaraan wat zout is toegevoegd. Laat ze even droog stomen. Laat de aardappelen op een zeef afkoelen. Wrijf de aardappelen door een fijne zeef. (gebruik nooit een keukenmachine om aardappelpuree te maken!). Vermeng aardappelpuree met losgeroerde eieren, 4 eetlepels melk, 50 gram gesmolten boter, peper, 4 eetlepels geraspte kaas en tuinkruiden. Voeg, wanneer het beslag wat al te dik uitvalt er nog 1 of meer eetlepels melk aan toe. Laat het beslag een half uurtje staan.

Bereidingswijze

Roer het daarna opnieuw krachtig door. Verhit de poffertjespan. Bestrijk alle holletjes met een kwastje met gesmolten boter. Schep een deel van het beslag in de holletjes. Bak de poffertjes boven een niet al te hoog afgestelde warmtebron in 3 - 4 minuten aan weerszijden goudbruin. Bak daarna op dezelfde wijze de rest van de poffertjes. Houd de poffertjes warm.

Serveertips

Schik de poffertjes dakpansgewijs in halve cirkels op voorverwarmde borden. Strooi er eventueel nog wat fijngeraspte kaas over en leg er in het midden een klontje boter op.
scrambled eggs (met zalm, bieslook)

kleine quiches
Gevuld tomaat met ei, warme quiche, samosa, omelet, roerei met gerookte zalm, rollade, gepocheerd ei met een salade. Ehm, er kan van alles, toch?
Omelet met ev. vanalles erin? Kaas, tomaat, prei... wat je wilt...

Offe, warme worstebroodjes?
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Bladerdeeghapjes met zalm of bijv. spinazie en feta. Of quiche ja, AH heeft heel lekkere, kant en klaar. Hoef je alleen maar de oven in te schuiven... Ben zelf dol op de geitenkaas/noot/honing en de mediterrane groenten.
...

Wentelteefjes van paasbrood met appel-basilicumsalsa. Tosti van paasbrood lijkt me ook wel apart.

(Zie iensrecepten en dan de speciale paas-recepten.Klik hier
Zelfgemaakte worstenbroodjes!
Kijk eens hier:

Paasdiner-topic
Afbakbroodjes.... Net uit de oven zijn ze heerlijk warm
Als je de blog van MV leest heb je genoeg inspiratie denk ik
omelet met gerookte zalm en parmesan
Dat wou ik ook zeggen, kijk eens bij het menu van MV!!!!
Lekkere quiche of misschien gehaktballetjes...
wentelteefjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven