Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
OK, ik ben een beetje seniel aan het worden zie ik. Sorry angelinaa..... het lijkt toch niet zo raar als ik net dacht met die nicks
Mijn huisarts wilde dat ik een stabiele basis zou verkrijgen met de Lantus vooraleer ik overging op 4x daags spuiten. Dat lijkt me bullsh*t, aangezien als ik stabiel zou zijn, ik geen kortwerkende insuline meer nodig zou hebben. Toen ik de dvk vertelde dat ik nú echt wel over wilde op 4x daags spuiten, opperde zij dat ik misschien wel in aanmerking zou komen voor een insulinepomp, omdat een pomp het allerbeste zou zijn voor mij en de baby tijdens de zwangerschap. Met de huisarts heb ik het eigenlijk niet meer besproken, ben al een tijdje niet bij mijn huisarts zelf geweest.
Zo, even niet geweest hier en een hoop gemist!!

@Lief, wat een super Hba1c. Gefeliciteerd!!

@ Nelladella, ook ik moest erg lachen om het omkoopverhaal met de 2 kauwgumballen, maar daaruit begrijp ik ook dat het dus best een beetje is meegevallen deze keer.

@angelinaa en momodoe: welkom! Ik spuit zelf 4x per dag en kan dus niets vertellen over de pomp. Ik geloof dat momodoe schreef dat zolang ze spuit ipv aan de pomp is het voor haar gevoel nogal "meevalt" en dat ze pas "echt" diabetes heeft als ze aan de pomp is. Voor mij is dit gekomen bij het overstappen van medicijnen naar spuiten. Sindsdien heb ik voor mijn gevoel pas echt diabetes....

@Setter, is het inmiddels al beter met je ogen??
quote:angelinaa schreef op 30 maart 2010 @ 22:06:

Lief, volgens mij is er niks aan de hand met mijn nick? Ik ben in ieder geval iemand anders als momodoe ;).

En ik neem het absoluut serieus, alleen heb ik al sinds vorig jaar november aangegeven dat ik wilde gaan spuiten, omdat tabletten mij niet meer hielpen en ik ze steeds vergat. Insuline spuiten vergeet ik niet (heb ik zo ervaren in m'n zwangerschap). Moest ik eerst op cursus, om te leren prikken (terwijl ik dat allang kon, ivm de zwangerschap). Toen heb ik het spuiten kunnen vervroegen naar eind december. Maar wilden ze eerst beginnen met de Lantus, omdat ik een goede basis nodig had volgens de huisarts vooraleer ik begon met de kortwerkende insuline. Ik moet nog met de kortwerkende beginnen. Alles gaat zo langzaam, totdat ik het vorige maand beu werd en een verwijzing naar de internist heb gevraagd.

Terwijl de man van een collega van me iets te hoge suikerwaardes had, meteen op 4 maal daags spuiten gezet is en nu na een paar maanden nog maar 1 keer de langwerkende moet spuiten omdat hij 30 kilo is afgevallen. Ik snap niet waarom er zoveel verschil in beleid is qua suikerziekte?

Angelinaaa, inderdaad verschillen de behandelmethodes aanzienlijk tussen verschillende behandelaars/artsen/ziekenhuizen. Vier keer per dag spuiten (drie keer kortwerkend, één keer langwerkend) is volgens de nieuwste inzichten. Met een pomp gebruik je alleen maar kortwerkende insuline.

Je gaat nu naar de internist begrijp ik? Let op: ook internisten verschillen enorm. Ik zou me even flink inlezen als ik jou was. Bij diabetes doe je het grootste deel van de behandeling zelf. Kijk eens op het diabetesforum: www.diabetesforum.nl
quote:angelinaa schreef op 30 maart 2010 @ 22:06:

(....)

Maar wilden ze eerst beginnen met de Lantus, omdat ik een goede basis nodig had volgens de huisarts vooraleer ik begon met de kortwerkende insuline. Ik moet nog met de kortwerkende beginnen. Alles gaat zo langzaam, totdat ik het vorige maand beu werd en een verwijzing naar de internist heb gevraagd.

En gelijk heb je! Is die huisarts nou helemaal van de pot gerukt? Waar slaat dat op: een stabiele basis? Wat voor basis? Bij geen enkel mens zijn de suikers stabiel! Ze schommelen, dat is wat suikers doen. Daar zijn ze voor gemaakt.

quote:Terwijl de man van een collega van me iets te hoge suikerwaardes had, meteen op 4 maal daags spuiten gezet is en nu na een paar maanden nog maar 1 keer de langwerkende moet spuiten omdat hij 30 kilo is afgevallen. Ik snap niet waarom er zoveel verschil in beleid is qua suikerziekte?Nou snap ik waar mijn 30 kilo vandaan komen! In het kader van 'evenwicht' is hij ze kwijt maar heb ik ze gekregen!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
quote:lief_29 schreef op 30 maart 2010 @ 20:55:

(...)

Setter, ik snap wel dat je 'm even af kan doen met zwemmen/duiken (een uur!)/sex/douchen en andere activiteiten, maar toch...... dan lig ik uitgeteld na te puffen na een vrijpartij, moet ik aan die pómp denken.....Dat is waar, maar net als Nelladella móet ik toch ook gaan plassen omdat ik anders twee dagen later blaasontsteking heb. Dat vind ik nog véél vervelender dat het weer aansluiten van mijn pomp. Maar hee, ieder zijn eigen toch? Zijn wij lekker mekaars Tegenpartij
Nou, morgenochtend heb ik de afspraak met de internist..Spannend! Ben heel benieuwd wat eruit gaat komen! Ik ga wel pushen dat ze nu in ieder geval snel te werk gaan, daarstraks was m'n bloedsuiker 3 uur na het avondeten 17,4
Hoe is het gegaan bij de internist Angelinaa?
Pfff....dat zegt al genoeg denk ik ;)

Volgende week donderdag moet ik naar de diabetesverpleegkundige en dan moet ik over 3 weken terugkomen bij de internist. Ondertussen bloed laten prikken en urine inleveren en dan gaat ze beslissen

Ze is geen voorstander van de insulinepomp en zal dit ook pas toepassen als ik met de 4x daags insuline niet goed ingesteld geraak. Dus ik moet nog minimaal 3 weken wachten voordat ik mag spuiten..Ik word er zó moe van, ik ben al sinds november bezig om op insuline te komen (4x daags of pomp)...

1 positief puntje (en een grote ook nog): m'n bloeddruk is keurig (120/75) en m'n hart ook.

Maar ik ben de hele dag chaggo geweest, zat bij de internist zelfs bijna te huilen van onmacht
Heb je ook gevraagd waarom ze geen voorstander is van de insulinepomp? Ik kan me daar nou helemaal niks bij voorstellen.... wat een bureaucratie weer trouwens. Wachten wachten wachten.....

Wat ik me ook afvraag: waarom moet je nu eerst naar de dvk voordat je weer naar de internist gaat?
trouwens ook nog van mij. Een hele dikke

Ik kan me heel goed voorstellen dat je bijna moest huilen....
Wat een ellende angelinaa. Het lijkt mij toch duidelijk dat je wel een kortwerkende insu mag hè. (wil je wat van mij lenen ?)
Wat naar Angelinaaa, heeft de dvk ook gezegd waarom ze geen voorstander is van de pomp (weinig ervaring?)? Het is toch echt de toekomst hoor. In ons ziekenhuis wordt iedereen nu standaard op de pomp gezet bij diagnose (tweeënhalf jaar geleden moesten wij nog vechten voor de pomp). Als je perse een pomp wilt, zou ik naar een ander ziekenhuis gaan hoor. Op het diabetesforum kan je vinden welke ziekenhuizen er níet moeilijk over doen (mocht je interesse hebben, kan ik je wegwijs maken hoor).

Overigens kan ik me ook goed voorstellen als je spuiten prefereert hoor. Ik vind alleen dat je zélf die keuze moet maken, en niet een ander.
Dank jullie wel allemaal!! De internist vind de pomp teveel nadelen hebben en iets wat als laatste redmiddel gebruikt moet worden. Helaas was mijn voorgevoel dus goed. Ik ga hier even goed over nadenken en eventueel idd een ander ziekenhuis/internist op. Nelladella, welk forum bedoel je? Zou idd wel graag de url willen hebben!
@Angelinaa, ook van mij een dikke wat vervelend zeg. En wel raar dat je niet zelf een keuze mag maken wat je wilt: pomp of spuiten.

ik denk dat Nelladella bedoelt: www.diabetesforum.nl
Teddeke, dank je wel voor de url! Ik dacht al dat het die moest zijn, maar wist het niet zeker meer.

Ik denk dat ik volgende week ook even naar m'n ziektekostenverzekeraar bel, of die iets kunnen betekenen en misschien m'n huisarts ook wel.

Fijne Pasen iedereen!!
Ik zou me, als ik jou was, laten doorverwijzen naar een andere internist. Aan deze heb je toch niets.

Ik heb ook zo'n vervelende internist. Ik heb 3 jaar moeten zeuren om een pomp voordat ik hem kreeg. Toen hij voor de zoveelste keer 'nee' zei in antwoord op mijn vraag of ik nu dan wel een pomp mocht, was mijn weerwoord: "dan vraag ik er de volgende keer gewoon weer om, en de keer daarna ook, net zolang totdat u ja zegt. Ik blijf gewoon doorgaan". Daar had hij blijkbaar geen zin meer in. Eindelijk mocht ik voor verdere informatie naar de dvk.

Ik hoorde van mijn dvk dat hij waarschijnlijk eind dit jaar met pensioen gaat. Het ziekenhuis schijnt op dit moment al sollicitanten te interviewen. Ik ben benieuwd! Zal ik dan toch eindelijk van mijn kwelgeest verlost worden???
Ik ben elke keer weer verbijsterd als ik verhalen lees over artsen die een pomp weigeren, verbijsterd over hoe zij menen te kunnen beslissen wanneer/of zoiets in iemands leven past.

Als het aan de tweede arts van zoon had gelegen, had hij pas een pomp gekregen als hij eerst de spuit volledig geaccepteerd had, want anders 'zou hij de pomp zéker niet accepteren'. Heel ouderwets en autoritair was hij. Ik begon ook over de sensor (toen bestond die net een maand in Nederland). Nou, daar was hij helemáál geen voorstander van.

Uiteindelijk kwam zoons eerste arts terug van z'n (lange) vakantie, en die was wel van mening dat zoon zo snel mogelijk over moest op de pomp. En de sensor heeft hij ook meteen voor ons aangevraagd, als eerste patiënt. Omdat wij meenden dat dat goed was voor onze zoon.

Het is me wel weer duidelijk dat je zeer afhankelijk bent van de persoon.

Overigens kwam ik die tweede arts anderhalf jaar later tegen. Hij herinnerde zich mij maar al te goed (had me bijna z'n kamer uitgezet omdat ik maar bleef vasthouden aan die pomp). Ik had altijd gedroomd van dat moment, dat ik hem kon vertellen dat zoon de pomp wel degelijk meteen accepteerde, en dat z'n HbA1c met ruim 1 punt verlaagd was met de sensor. Hij deed heel vriendelijk, en zei trots tegen z'n diabetesverpleegkunde: "Kijk, deze mevrouw hebben we nog versneld aan de pomp geholpen!" Serieus!
Sorry, ik moest even stoom afblazen.

@Setter: Waarom ben je niet naar een andere internist verhuisd?
Ongelofelijk dat er toch nog veel internisten zijn die een ouderwetse instelling hebben. Setter en Nelladella, wat een horken zeg!

Ik denk dat ik donderdag ga proberen om aan te dringen bij de dvk, die ken ik namelijk nog van mijn zwangerschap. Moest haar iedere week mijn waardes doorbellen. Want terwijl de internist zei dat het tijdens m'n zwangerschap de waardes netjes bleven, weet ik dat dat helemaal het geval niet is. Toen ik net wist dat ik zwanger was (was onverwacht) zat ik nog op de metformine, daar moest ik toen van mijn toenmalige internist mee stoppen, maar die wilde me niet direct aan het spuiten hebben, omdat m'n waardes nog niet slecht genoeg waren (zaten tegen de 10 aan elke keer), maar ik heb wel een zoon met een aangeboren afwijking rondlopen en dat ga ik deze keer dus echt niet riskeren!

Weten jullie toevallig een goed forum waar veel informatie over de insulinepomp staat? Behalve het diabetesforum, daar ben ik al op aan het kijken.
Pompnet.nl is een hele informatieve site!
@Nelladella: omdat er, op het moment dat ik dat graag wilde, maar 2 internisten waren. En beide zaten ze vol. Dan had ik dus naar een ander ziekenhuis gemoeten en dat wilde ik niet omdat ik dan mijn fijne dvk ook kwijt was geraakt. Er werd toen al gefluisterd dat mijn internist snel met pensioen zou gaan, dus besloot ik dat af te wachten. Ik hoef er maar 2x per jaar heen en tot nog toe heb ik elke tweede keer afgebeld. En ach, 3 minuten per jaar tegen dat smoelwerk aankijken is nog net vol te houden
Niet te geloven zeg, wat een horrorverhalen.

Ik bof maar met mijn medisch team, van huisarts tot diabetesinternist tot oogarts tot tandarts tot MDL...... Allemaal even goed.
@Nelladella: wat een ontstellende flapdrol zeg, die ene internist. Het kon de mijne zijn. Om gek van te worden dat soort egotrippers.

Zo slim en tegelijktertijd zo stuitend dom.....
Lief, bij mij is het gelukkig alleen maar de internist die debiel is. De rest die jij noemt is bij mij ook prima in orde. Vooral mijn tandarts is een hele fijne man, echt een lieverd. Mijn oogarts is ook een schat, ze neemt altijd echt de tijd voor me. En laat ik vooral mijn dvk niet vergeten, dat is de liefste schat.

Mijn nieuwe huisarts valt ook wel mee geloof ik, maar die ken ik nog niet zo goed. Ik ben wel blij dat ik van mijn oude huisarts af ben.

Resumerend vind ik dat ik toch ook best wel bof.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven