aardappelen maar dan anders?

06-04-2010 22:14 67 berichten
Ben mijn boodschappenlijstje aan het maken. Hier met 3 kinderen en zeer kieskeurige eters, kom ik al snel uit op broccoli, wortelen, stamppot en pasta.

Nu mijn aardappel probleem . Bij de broccoli, wortelen, sperziebonen wil ik eens wat anders dan gebakken aardappelen, gekookte aardappelen, aardappelbolletjes of aardappeltoefjes.

Wie heeft er een lekker recept voor aardappelen?

(en dan niet het potje aardappel-anders, liever helemaal geen potjes of zakjes)
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 06 april 2010 @ 22:17:

aardappelpartjes uit de oven met knoflook en rozemarijn.mijn favoriet!
# Ingrediënten 1 kg aardappelsAardappel

# kaasKaas geraspt een zakje

# melkMelk paneermeelPaneermeel

# boter zoutZout peperPeper

Bereiding

Kook aardappels gaar, maak een puree met melk en boter breng op smaak met peper en zout doe het in een ovenschaal strooi er geraspte kaas over en paneermeel doe hier klontjes boter op en laat het een bruin korstje krijgen in een oven van 200 graden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tortilla?

Hmmmm....
Aardappel-kaaspoffer

Personen: 4

Herkomst: Nederland

Categorie: Hoofdgerechten - Aardappels

# Ingrediënten 500 gr. aardappelenAardappel

# 1 uiUi

# 1 eiEi

# 1 el. selderie

# 50 gr. geraspte kaasKaas

# 50 gr. leerdammerkaas

# Benodigdheden bakringen

# 4 bakringen

Bereiding

Schil en kook de aardappelen en maak er een fijne puree van.. Snijd de ui en serderie klein. Rasp de kaas.

Meng alles goed onder elkaar.

Vet de bakringen in met wat margarine en doe het aardappelmengsel erin. Strijk de bovenkant glad.

Doe wat boter/margarine in een bakpan en zet de ringen in de pan en laat bruin bakken. Draai ze om en bak de andere kant bruin.
Aardappel met masala (kerrie), gekookte ei, en kip.

Recept
Aardappel Cordon Bleu

Bereidingstijd: 30 minuten

Personen: 6

Herkomst: Nederland

Categorie: Bijgerechten - Overig

# ngrediënten 6 grote aardappelen,Aardappel even groot

# zoutZout en vers gemalen peperPeper

# 200 gram kernhem kaasKaas

# 1 eetlepel grove mosterdMosterd

# 150 gram ham

# 1 eetlepel bloemBloem

# 2 eierenEi

# 40 gram cornflakes

# boter

Bereiding

De aardappelen overlangs in 1 centimeter dikke plakken snijden (bolle kantjes worden niet gebruikt) en 5 minuten voorkoken in weinig water met zout en dan afgieten. De kaas in 1 centimeter dikke plakken snijden en deze op het formaat van de aardappelplakken bijsnijden. Om elke kaasplak een plak ham wikkelen en tussen 2 aardappelplakken leggen, goed aandrukken. De pakketjes achtereenvolgens door de bloem, het losgeklopt ei en de geplette cornflakes halen en ze in boter goudbruin bakken.
Aardappel gevuld met bacon

ngrediënten 4 middelgrote vastkokende aardappelenAardappel met schil

# olijfolieOlijfolie

# zeezout

# 4 plakken gerookte doorregen bacon

# 8 verse salieblaadjes

# 4 ansjovisfilets in olie, uitgelekt

# 1 teentje knoflook,Knoflook gepeld en in de lengte in plakjes gesneden

# 1 citroen

Bereiding

Verwarm de oven voor op 200 Gr.C.

Steek met een appelboor of een gewoon aardappelschilmesje in je aardappel en draai rond, alsof je een klokhuis uit een appel wilt halen. Steek de appelboor helemaal door de aardappel.

Bewaar het stuk aardappel wat je eruit haalt later als plug om de aardappel weer docht te maken.

Prik de aardappel een paar keer in met een vork en wrijf ze in met een beetje olijfolie en zeezout.

Maak de vulling voor de aardappel klaar. Leg op iedere plak bacon 2 blaadjes salie, een ansjovisfilet en een plakje knoflook. Rasp er wat citroenschil over.

Rol de bacon op zodat je een worstje krijgt.

Stop in elke aardappel zo’n worstje.

Maak je geen zorgen als ze een beetje uitsteken.

Snijd de aardappelpluggen doormidden en stop ze aan beide uiteinden van het gat in de aardappelen, zodat de vulling op z’n plaats blijft.

De pluggen zullen uit de aardappel steken, maar dat is prima.

Leg de aardappelen op een bakplaat en zet ze ongeveer een uur in de voorverwarmde oven.

Keer ze regelmatig totdat ze krokant, goudbruin en gaar zijn.

Echt een Jamie Oliver recept. Hij schrijft: “Ik vind de combinatie van smaken in dit recept echt verrukkelijk en als je ansjovis niet lekker vindt, maak je geen zorgen, want ik garandeer je dat je hen niet zult proeven.”

Wij vonden dat je de ansjovis wel duidelijk aanwezig was, maar dat maakte deze aardappelen juist zo lekker.

Ook prima van te voren klaar te maken en verpakt in aluminiumfolie aan de rand van de BBQ weer mee laten opwarmen.
Aardappel ommelet met knoflook

# Ingrediënten aardappelenAardappel

# knoflookKnoflook

# olijfolieOlijfolie

# zoutZout

# peperPeper

# garnering:

# 2 schijfjes tomaatTomaat

# 2 reepjes zure augurkAugurk

# takjes peterseliePeterselie

#

# Benodigdheden

# Pannenkoekenpan (z.m.tefflon) deksel houten of plastic spatel.

# knoflookpers.

#

Bereiding

per persoon 1 grote aardappel,geschild en in reepjes gesneden,of grof geraspt. of; Diepvries patat model mac cain/mc Donald. olijfolie in de pan verhitten,en de aardappelen garen flink wat knoflook over de aardappelen persen 2-3 eieren kloppen en over de aardappelen gieten. op een matig vuur,tot een mooie omelette bakken, als deze klaar is,wat zout en peper,naar smaak erover strooien. gegarneerd op een plat bord,warm opdienen.

Opmerking

een rode bieten sla smaakt er wel bij. serveren met een half zoete rode wijn
Aardappel Muffins

Ingrediënten

* 250gr aardappelpuree

* 250ml melk

* anderhalf bekertje creme fraiche light

* 2 eieren

* 50gr gesmolten boter

* 300gr zelfrijzend bakmeel

* bosje bieslook

Voor 24 muffins:

Meng de aardappelpuree samen met de melk, eieren, creme fraiche en boter door elkaar. Voeg het bakmeel toen en roer het tot een luchtig beslag. Schep voorzichtig de bieslook erdoorheen.

Verwarm de oven voor op 180 graden (hetelucht). Vul de muffin vormen met het beslag (ong 2.5 a 3 el per muffin, ze rijzen nog flink). Bak ze in ong 30 minuten in de oven. Ik moest zelf 4 batches van 6 muffins maken omdat er niet meer in de oven pasten, dus probeer zelf even hoe lang ze ongeveer moeten als er meer in de oven kunnen.
Japanse Aardappelsalade

Ingrediënten

* 3 grote aardappelen

* 2 handjes diepvrieserwtjes

* 1/3 van een komkommer

* 1 ei

* Japanse mayonaise (te verkrijgen in de toko)

* zout

Het grote verschil tussen Japanse aardappel salade en de aardappel salade die wij kennen is dat deze weel milder van smaak is en minder zuur. Het is daarom ook erg belangrijk om echt Japanse mayonaise te gebruiken om dit verschil te behouden.

Kook de aardappelen in de schil en kook het ei. Schil de komkommer, verwijder de zaadjes en snijdt hem in kleine stukjes. Leg ze in een schaaltje en bestrooi ze met wat zout. Dit trekt het vocht uit de komkommer.

Giet de aardappelen af en verwijder de schil nu ze nog warm zijn. Snijdt de aardappels vervolgens in kleine stukjes en laat de aardappels afkoelen tot kamertemperatuur. Pel het ei, snijdt deze fijn en laat ook deze afkoelen. Ontdooi de diepvrieserwtjes in een kommetje heet water.

Meng dan de aardappels en het ei door elkaar in een schaal. Ontdoe de komkommer van het laatste vocht door ze goed uit te knijpen. Giet de erwtjes af en voeg deze samen met de komkommer toe aan het aardappel mengsel. Roer alles goed door elkaar. Voeg tenslotte de mayonaise toe. Doe dit een beetje naar eigen smaak. Het beste is om steeds een klein beetje toe te voegen en dan te roeren.

Variate: Voor extra bite, probeer ook eens wasabi mayonaise. Pas hier wel mee op, wasabi is niet voor watjes ;)
Mijn Gepofte Aardappelen en Groentes

Ingrediënten

vastkokende aardappelen

groentes zoals paprika, uien, courgette, aubergine etc etc.

zeezout en peper uit de molen

knoflookteentjes

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op ongeveer 200 graden.

Smeer een bakblik in met olijfolie of boter.

Was de aardappelen goed en snij deze in grove stukken.

Doe dit ook met de groente.

Leg dit lekker door elkaar op het bakblik (niet op elkaar).

Doe er knoflookteentjes tussen (gewoon zo, niet de schil eraf halen).

Wat zout en peper erover en eventueel kruiden die je lekker vindt.

Schuif dit in de oven en laat het 45 minuten staan.

Schep het af en toe even om.

Zorg er wel voor dat alles naast elkaar ligt en niet op elkaar.

Eventueel de laatste 5 minuutjes even op de grillstand zetten.

De aardappelen, groentes en knoflook zijn nu lekker zacht geworden.

Klaar!

Serveertips:

Lekker met karbonade, kipfilet, saucijsjebiefstuk etc etc!

De knoflook kun je nu lekker uit het velletje drukken en samen met de aardappel eten.

Je zult zien dat dit super lekker is!

Bovendien geeft dit de knoflook een milde smaak!!!!!!!
Tortilla met magere spekreepjes

Ingrediënten

* 300 gram aardappelen

* 50 gram magere spekreepjes

* 1 ui

* 2 tenen knoflook

* 3 eieren

* 2 eetlepels olijfolie

* klontje roomboter

* zout

* versgemalen zwarte peper

Aardappel anders? Ga eens op de Spaanse toer! Aan de tapasbar zijn de torilla's geliefd, maar ook als lunch met een lekkere salade of bij de hoofdmaaltijd is het een leuke afwisseling.

Schil de aardappels en snijd ze in schijfjes van ongeveer 1 cm dik.

Zet de aardappels onder water en breng ze aan de kook met het gaspedaal vol open.

Giet ze na vijf minuten koken af.

Verhit de olie met de boter in een koekenpan met anti-aanbaklaag op matig vuur. Ik vind het zelf altijd prettig om met roomboter en olijfolie te koken: je krijgt dan een heerlijke smaak en je kan wat hogere temperaturen aan dan normaal.

Doe wat magere spekreepjes in de pan. Het gaat niet om de hoeveelheid, maar om de smaak!

Snijd de ui in ringen, en snijd de knoflook in plakjes. Fruit ze in de pan rustig tot ze glazig zijn. Dat duurt een minuut of vijf.

Vervolgens meng je de aardappelschifjes erdoor. Bak het ongeveer 5 minuten en druk het aan in de pan om een mooi geheel te krijgen.

Meng in de tussentijd de eieren met peper en zout en kluts het los. Verdeel de geklutste eieren over de aardappelmassa. Doe een deksel op de pan en laat het in 20 minuten rustig gaar worden. Om de tortilla uit de pan op de schaal te krijgen leg je een bord of schaal op zijn kop op de pan en draai je het geheel in een keer om. Je kunt het ook met pan en al serveren: dan blijft de tortilla langer warm.

Het grote varieren kan nu beginnen. Want waarom geen kappertjes meebakken? Of bladpeterselie? Of ansjovis?
Ingredienten

6 grote aardappelen.

1 eetlepel zachte boter.

3 eetlepels gesmolten boter.

Zout.

Recept Zweedse Aardappels

Vorige - Volgende

2 eetlepels paneermeel.

Geraspte parmezaanse kaas.

Bereiding

Verwarm de oven voor op 200C. Schil de aardappels en leg ze in water.

Neem een lepel en leg de aardappel daarop, snijd nu de aardappel in dunne plakjes, niet helemaal door, daar helpt de lepel. Leg de voor tweederde doorgesneden aardappel terug in het koude water. Als alle aardappelen klaar zijn, giet ze dan af en droog ze met keukenpapier.

Smeer een vuurvaste schaal in met boter, en leg de aardappelen erin met de insnijdingen naar boven. Giet de helft van de gesmolten boter erover, bestrooi ze ruim met zout en zet ze in het midden van de oven. Strooi na een half uur paneermeel over de bovenkant van elke aardappel, en overgiet ze met de rest van de boter. Zet het braden nog een kwartier voort, of zolang tot de aardappelen goudbruin zijn en niet meer hard aanvoelen als je er in prikt.

Strooi 5 minuten voor ze gaar zijn de kaas over de aardappelen.
Ik vind Blijfgewoonbianca heel erg crea bea met aardappels!!!!
BGB!! God stop! dadelijk verban ik je naar het draakvliegjes forum!

Hup ga breien jij!
quote:suikerbuikje schreef op 06 april 2010 @ 22:36:

Ik vind Blijfgewoonbianca heel erg crea bea met aardappels!!!!Je moet me eens bezig zien met courgettes
...Of met bananen!

quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 april 2010 @ 22:43:

[...]

Je moet me eens bezig zien met courgettes

To: Aardappel-Anders?
Gepofte zoete aardappel. Hmmmm.
Aardappelpuree met, meegekookt, knoflook en ui. Beetje peper en nootmuskaat....jammie!
Ik ben zo'n malloot die aardappelpuree echt heel vies vindt maar sinds kort een variant heb gevonden die supermakkelijk is en ook nog eens erg lekker.

Smashed Potatoes (Op zijn Canadees):

pan aardappelen (ongeschild) koken met een paar teentjes knoflook erbij, als het gaar is afgieten en droogkoken (ja duh) en dan de piepers incl. knoflook stampen met wat karnemelk, ik doe er ook vaak restjes bij van bijv. boersin, geitenkaas ofzo. Het lekkere hiervan vind ik dat het niet zo'n aardappelpapje wordt. 't Is de enige pieperpuree die er hierin gaat!

Heeft trouwens in NL de slowcooker al zijn intrede gedaan, ik heb hier ook nog een recept voor.
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)
ja de slowcooker heeft zijn intreden gedaan, zie er alleen niet veel in. Maareh, droogkoken? Was da? klinkt wel lekker eigenlijk.
ik had trouwens nog een lekker recept voor aardappelblokjes met bloemkool, tomaat, kerrie en nog wat. Zal het morgen eens opzoeken.
-Vegeta aardappels uit de oven zijn hier ook geliefd.

-Aardappelsalade met lente-ui en tomaat.

-En mijn schoonmoeder maakt hele lekkere kip met aardappels uit de oven, ga binnenkort het recept even zoeken op internet.

-stamppot aardappel/andijvie/broccoli en champignons of bakken in stirr fry mushroom sauce van de toko. stukjes kaas laten smelten voor je stamppot en op het einde de champignons of tofu eroverheen

-kalja(balkan gerecht) aardappel, ui, gele en rode paprika in kleine blokjes snijden. vegeta en olie erbij en goed mengen. Dan op ovenplaat. Als het bijna gaar is een beetje melk en gesmolten boter eroverheen en nog even bakken.
droogkoken = even na het afgieten op de hittebron laten staan zodat het laatste vocht uit de pan verdampt.

De slowcooker is hier dus echt zo'n ding die iedereen in huis heeft. Als wij een dag opstap gaan zet ik hem soms aan zodat 's avonds het eten klaar is als wij thuiskomen. Of natuurlijk als we allebei overdag werken.'t Is wel makkelijk eigenlijk.

Lekkere recepten hier trouwens, ga ik ook eens wat van uitproberen.
Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles. (Herman Finkers)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven