Gezondheid alle pijlers

-4,5 & -4,25 een bril of lenzen?

09-04-2010 16:55 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb vandaag me ogen opgemeten bij Pearl en ik ben erg in shock, ik heb -4,25 en -4,5. Ik heb alleen het idee dat het miscchien niet helemaal klopt, want ik zie niet helemaal scherp en letters lezen lukken niet van ver. Wat zouden jullie doen?

Lenzen, Bril, Of niets doen?

Totaal aantal stemmen: 13

Bril (38%)
Lenzen (62%)
Niets doen Geen stemmen
Allebei. Kun je afwisselen. Sowieso als je lenzen kiest is het handig om een bril erbij te hebben, mocht je een lens verliezen of zo.
wat??!!! dat zie je toch al jaren geen ene reet!!!

maar goed, ik heb -5 en -4,5 en ik heb lenzen, en ik heb een bril als reserve (draag ik alleen als ik savonds in bed tv wil kijken)...

lenzen bevallen goed, maandlenzen van de pearle

en ps. er is altijd wel een leuk montuurtje die bij je staat
Jeetje, zo'n hoge sterkte en dan al die tijd zonder bril of lenzen!

Mijn sterkte is ongeveer gelijk, maar kan echt niet zonder.

Niets doen, lijkt me geen optie, veel te gevaarlijk.

Bijna voor iedereen is er wel een bril te vinden die je staat, goed zoeken, veel passen en het is ook gewoon even wennen.

Tegen lenzen moet je maar net kunnen.

Zelf draag ik overdag lenzen, maar 's avonds thuis meestal mijn bril. Soms naar het werk ook mijn bril, als mijn ogen wat geirriteerd zijn.
Waarom nog een topic? Je hebt net de oude toch naar boven gehaald?

Maar goed, ik kan vanaf hier niet zien wat jou wel of niet staat. Gewoon even in een zaak een aantal brillen opzetten en een beetje kijken hoe het staat.

En het is inderdaad handig om allebei in huis te hebben lijkt me.
Huh -4 en daarmee gewoon rondlopen?? I'm in shock...

Ik heb -5 en zie echt geen hand voor ogen zonder hulpmiddelen.

Het is persoonlijk maar ik vind lenzen heerlijk en een bril zwaar irritant. Je moet er wel altijd een bril bij hebben, voor als je je lenzen niet in kan of wil (oogontsteking, lange vliegreis...).

Ga naar een opticien, koop een goedkope bril en probeer meteen zachte lenzen. Op internet zijn ook veel lenzenwinkels, daar kun je proefesetjes bestellen met verschillende merken. Maar ik zou beginnen met lenzen van Specsavers ofzo, die schijnen het goedkoopst te zijn. Als die niet bevallen kun je altijd overgaan op duurdere merklenzen. Daglenzen zijn wel een absolute aanrader, als je het kan betalen.
.
Wow, dan zie je al heel lang heel weinig... ik mag hopen dat je niet auto rijdt met die sterkte?

Ik heb zelf -3,25 en -5,75 en heb jaren lenzen gedragen, tot dat niet meer ging door allerlei nare ontstekingstoestanden. Heb toen een mooie bril gekocht met extra-super-dunne glazen en draag nu naar tevredenheid een bril
Peas on earth!
Waarom heb je er niemand over verteld? Dit is toch niets om je voor te schamen?
Peas on earth!
Als je nog nooit een bril of lenzen gehad hebt moet je sowieso altijd een bril nemen. Lenzen kun je namelijk geen 24 uur per dag in, en met die sterkte moet je er dus gewoon altijd een bril bijhebben.

Overigens komt dat wel meer voor hoor. Iemand die nooit een bril gehad heeft ziet meer terwijl hij -4,25 heeft dan iemand die altijd -4.25 draagt. Net waar je aan gewend bent, je hersenen kunnen het beeld een heel eind bijstellen, zelfs als je een sterkte hebt.
668, the neighbour of the Beast
Ik reageer hier ook nog even:

Haha nou, niets doen lijkt me niet echt een optie!

Glazen zijn bij die sterkte ook vrij duur, maar lenzen moeten je wel liggen. Wellicht kan je een maand zachte lenzen proberen en als dat niet bevalt als nog een bril aanschaffen. Succes!
Had net al gereageerd in het andere topic, maar als jij -4 hebt en nooit een bril gehad hebt, maak dan eens een afspraak met een oogarts.

Bij pearle kunnen ze nog wel meer zeggen.

Ik heb -6, draag lenzen, maar kan niet zonder een bril, vooral s ávonds met tv kijken en s'morgens voordat de lenzen ingaan erg noodzakelijk.
Hier Pas onlinekan je uitproberen en kijken hoe het staat.

Neem een foto-camera mee bij het passen. Dan kan je beter bekijken hoe het echt staat. Ik heb minder sterk dan jij, maar krijg zonder bril geen goed beeld. Er is ook extra dun glas mogelijk.

Ja, laat het meerdere keren meten en ook elders.
En ik weet niet of je nu al een aanvullende verzekering hebt, maar er zijn er een paar die lenzen en een bril vergoeden. Ik krijg 300 euro per jaar vergoed. Iets om op te letten als je in januari weer kan switchen. Aanvullende verzekering is duurder, maar als je het geld aftrekt dat je anders aan lenzen besteedt ben je even duur uit én heb je een uitgebreidere verzekering.
.
Neem trouwens iemand mee als je een bril gaat uitzoeken, het is n.l. vrij moeilijk om zelf te zien hoe hij staat.
.
Okee, ik wist namelijk niks over dit onderwerp, bedankt! Ja ik zie nu in dat niks doen ook geen mogelijkheid is. Zijn harde of zachte lenzen beter?
quote:loess96 schreef op 09 april 2010 @ 17:10:

Okee, ik wist namelijk niks over dit onderwerp, bedankt! Ja ik zie nu in dat niks doen ook geen mogelijkheid is. Zijn harde of zachte lenzen beter?

Maakt niets uit, maar harde gaan wel langer mee dan zachte.

Heeft de opticien dit soort dingen niet met je besproken eigenlijk?
Mensen, je MOET gewoon een bril hebben met die sterkte. Wat wil je dan? Dat je 's avonds je lenzen uit doet en dat je dan gewoon maar niks meer ziet? Nee dus. Je lenzen mag je in principe maar 12 uur per dag in, en voor de overige tijd moet je dus een bril hebben.

Probeer nu eerst die bril maar eens, dan kun je altijd aan lenzen beginnen. Eerst wennen, want geloof maar niet dat je ineens alles geweldig ziet als je die bril hebt. Dat gaat heeeeeeeeeeel erg wennen zijn.

Enne; naar de oogarts gaan is onzin. Oogartsen doen geen oogmetingen meer, enkel in speciale gevallen. Veel opticiens hebben zelfs de afspraak dat oogartsrecepten altijd nagemeten worden, omdat een oogarts dat gewoon niet nauwkeurig meer doet. Dat zijn artsen, die zijn er voor oogziektes en dergelijke, en opticiens en optometristen zijn er voor het gewone oogmeetwerk.

Als je schrikt van die sterkte kun je hooguit een second opinion laten doen bij een andere opticien, als je het niet vertrouwd, maar de oogarts is echt onzin.

Ik zou wel naar een goede optometrist gaan, dus een duurdere opticien, die hebben gewoon wat meer verstand van hoe je dat moet doen en aanpakken met wennen enzo, als je ineens naar die sterkte gaat. Dus niet naar de Pearle of de Specsavers, maar naar de duurdere particuliere opticien.
Welke lenzen beter zijn hangt af van je ogen. Als je begint met die sterkte sowieso geen harde lenzen nemen. Zachte maandlenzen (meest gebruikt) flikker je, zoals de naam al zegt, na een maand weg, harde lenzen blijf je gebruiken.

Als je aan die sterkte moet wennen sowieso dus niet aan zachte lenzen nemen omdat je sterkte misschien nog wel veranderd.

Maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen; begin aan een bril want je moet sowieso een bril naast je lenzen hebben. Als jij straks namelijk je lenzen uit doet zie je slechter dan je nu ziet. Instellen van je hersenen enzo. Dus dan heb je die bril sowieso nodig.
quote:Marels schreef op 09 april 2010 @ 17:12:

Probeer nu eerst die bril maar eens, dan kun je altijd aan lenzen beginnen. Eerst wennen, want geloof maar niet dat je ineens alles geweldig ziet als je die bril hebt. Dat gaat heeeeeeeeeeel erg wennen zijn.

Het zou zelfs kunnen dat je eerst een "tussensterkte" krijgt.

Ik ging ook van jarenlang niets naar eindelijk naar mezelf toegeven dat ik half-blind was. Sterkte was net zoiets, -4. En in eerste instantie kreeg ik -2 glazen, om mijn ogen te laten wennen en een week later pas de echte sterkte.
Zeg ik Ainne, in mijn stuk over naar een goeie opticien gaan (en niet naar de Pearle) en over harde of zachte lenzen.

Jaaaaaren in de optiek gewerkt dus dit soort verhalen ook vaak genoeg voorbij zien komen
Okee ik denk dat ik nog even met mijn vader naar een andere betere opticien ga, en nee ik heb helemaal geen advies gekregen eigenlijk..
Lijkt me goed Loess.

En zoek even uit of er in jouw durp/stad gewoon een goeie particuliere opticien zit, dus geen rare keten, maar gewoon een ouderwetsche optieker. Die hebben gewoon meer verstand van zaken in zo'n geval dan de Puuurl.

Echt.
Ik zou er wel bij willen zijn als je voor het eerst met bril de straat op gaat. Er zal een wereld voor je open gaan! Had ik al toen ik van -1 kwam, kun je nagaan....
.
@Marels, maar dan nog, ik was 9 toen ik mijn eerste bril kreeg en ik had toen -2,25 en moest toen al bij het bord zitten en 'in' de televisie, ook had ik altijd barstende koppijn. Ik ben nu 35 en heb -5 en -6.

Ik heb wel lenzen maar draag ze alleen bij gelegenheden (daglenzen) en verder altijd mijn bril omdat ik met lenzen zere ogen krijg en heb het idee dat ik met mijn bril meer ontspanner(der) kijk. Ook lezen doe ik het liefste zonder bril en lenzen (goed, ik moet mijn boek dan wel op drie cm van mijn ogen houden maar dat 'zit' het lekkerst).

Lastige dingen die ogen! Daarbij, ik moet 's nachts echt mijn bril opzetten als ik naar de wc ga, en dat was toen ook al.

TO hoe heb jij het kunnen redden al die tijd met die sterkte?
Da's anders Impala. Als je ineens -4 hebt is het de eerste keer echt niet zo grappig. Denk hoofdpijn, zere ogen, voor je gevoel alles dubbel of juist wazig zien. Daar moet je heeeeeeeel erg aan wennen, da's even wat anders dan een -1 voor het eerst opzetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven