omgangsregeling bij verslaafde vader

11-04-2010 16:10 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag jullie mening hierover willen horen.

Ik ben net gescheiden van de vader van mijn kinderen, omdat hij verslaafd is aan drugs (coke), ook dronk hij hierbij erg veel.

Ondertussen heeft hij zich laten opnemen. Hij is nu 6 weken van de drugs af, na een verslaving van 10 jr. Het lijkt allemaal redelijk goed te gaan met hem.

Nu hebben we het vorige week over omgang voor de kinderen gehad. In het ouderschapsplan staat dat hij de kinderen onder toezicht van derden mag zien.

Het probleem is nu dat hij vindt dat hij niet clean hoeft te zijn tijdens de omgang met de kinderen. Er zijn immers derden (ik of zijn familie) bij. We kregen hier ruzie over, omdat ik het niet meer dan redelijk vind dat hij van die troep af blijft als ie de kinderen ziet.

De jongens zijn gek op hem en ik gun ze echt de omgang met elkaar. Ik vind het best moeilijk om te bepalen wat hierin het beste is. Er is een periode geweest (toen ie erg veel gebruikte/dronk) dat ie de kinderen niets liet horen en dat was natuurlijk ook niet leuk voor ze.

Heeft iemand hier goede ideeen over of weet iemand waar ik hier advies over in kan winnen?
He? Snap ik iets niet? Eerst zeg je dat hij van de drugs af is....

En later dat hij vindt dat hij niet clean hoeft te zijn...
Hij is clean maar niet van plan dat te blijven dus?
Als hij nog is opgenomen kun je contact opnemen met zijn behandelaar.

Sterkte.
Als hij niet clean is, geen contact met de kinderen toestaan!

Het is erger voor je kinderen om hem iedere keer stoned te zien dan dat ze hem tijdelijk niet zien.

Veel sterkte!
Ik zou niet willen dat mijn kinderen omgang hadden met hun vader als hij niet clean was. Het idee 'clean' is betrekkelijk, alleen weed maakt me niet zo uit.

Is hij gevaarlijk voor de kinderen als hij gebruikt? Is de combinatie van coke en alcohol zoals die zich bij hem presenteert zodanig dat hij niet meer adequaat kan reageren als er iets ergs gebeurt, wordt hij er agressief van?

Ik denk dat dat je ultieme antwoorden moet opleveren. Drugs an sich hoeven niet schadelijk te zijn, het gedrag dat er uit voortkomt kan dit wel zijn.

Al moet ik me er ook niets bij voorstellen, dat drugsgebruik voor mijn kinderen iets 'normaals' zou zijn omdat mijn kinderen het hun vader zien doen.

Fijn dat je in elk geval al toezicht hebt geregeld in het ouderschapsplan. Misschien kun je een advies vragen bij het AMK over hoe nu om te gaan met zijn standpunt?
Hij is op dit moment clean, sinds 6 wkn. Maar tijdens het gesprek over de omgang gaf hij aan, dat als het contact toch in bijzijn van derden is, ik niet mag eisen dat hij ook clean moet zijn.

Dit gaf mij het idee dat hij weer begonnen is of inderdaad niet van plan is om clean te blijven.

Dit was zijn reactie omdat ik hem vroeg hoe we dit moesten gaan regelen en hoe hij mij wilde aantonen dat hij clean is en blijft.
Hoe oud zijn de kinderen? Ik zou ook willen dat hij clean is ja, maar is hij er niet vanaf dan (lijkt me ook sterk na zo'n korte tijd, maar alles kan)
Het AMK is misschein wel een idee mamzelle, had ik nog niet aan gedacht. Kan je daar gewoon vrijblijvend om advies vragen?

De combi cocaine en drank maakt hem agressief, in sommige gevallen leek hij zelfs in een soort psychose te belanden. In zo'n staat wil ik hem niet eens in de buurt van mezelf hebben laat staan van de jongens.

Hij heeft lang coke gebruikt zonder dat ik het in de gaten had, dus kan niet zeggen dat ie van een keer snuiven ineens heel gevaarlijk wordt...
Is het mogelijk te overleggen met zijn behandelaren? En is al duidelijk wie de derden zijn die aanwezig zouden zijn wanneer hij de kinderen ziet?

Kan me voorstellen dat je door zijn uitspraken het vermoeden hebt dat hij niet van plan is clean te blijven.
Ik zou mijn kinderen niet bij iemand achter laten die onder invloed van drugs of drank is. Ook al is het de vader. En ook al zijn er 3en bij.

Hij kan het toch voor zijn kinderen wel opbrengen (op dat moment) clean te zijn?!!!
Mijn zoontjes zijn alledrie onder de 7 jaar. Dus nog veel te klein om hier inspraak in te hebben.

Hij heeft een tante waar zowel hij als de jongens graag komen. Dus dat leek me een goede plek om de omgang te laten plaatsvinden
Hij denkt er wel erg makkelijk over. Of is ie op zijn pik getrapt? "Als ik tóch een chaperone erbij krijg, hoef ik dus ook geen moeite te doen verder".
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Tsja, clean zijn voor je kinderen, lijkt mij ook niet teveel gevraagd, niet meer dan logisch zelfs, maar goed.
Vrijblijvend advies is inderdaad mogelijk het het AMK, normaal gesproken over vermoeden van kindermishandeling, maar volgens mij is dit wel een terrein dat zij ook bestrijken.

Het onderwerp is lastig. Ik heb in een raadsonderzoek begrepen dat het heel erg op prijs gesteld werd dat ik de omgang tussen vader en kinderen stimuleerde, maar ook toezag op hun veiligheid. Dit was gebaseerd op een vrije omgang (met mij erbij) voordat ik hoorde over drugsgebruik, en een eis om begeleide omgang nadat ik daarover hoorde.

Omdat er nu feitelijk geen omgang is (vader wil geen derden erbij) vroeg ik me af hoe ik dit zou moeten interpreteren. De jeugdzorgmedewerkster heeft aangegeven dat ik gewoon bij mijn eis kon blijven en dat het dan niet tegen me zou kunnen worden gebruikt dat mijn kinderen hun vader niet meer zien.

Hoe wil je je er overigens van zekerstellen dat hij clean is tijdens een bezoek? Is het echt te voorkomen dat hij de kinderen ziet terwijl hij onder invloed is?
Lijkt me voor de kinderen geen goed voorbeeld om hun vader onder invloed te zien. Ik zou bang dat de kinderen drugsgebruik heel normaal zouden gaan vinden. Of er nu een derde bij is of niet, als ouder moet je toch het goede voorbeeld geven.
Ik zou toch gaan overleggen met zijn behandelaren geloof ik. Op zich best een goed idee om de omgang bij een familielid te laten plaatsvinden maar je zou ook kunnen overwegen daar professionele hulp bij te gebruiken. Dat zijn onafhaneklijke mensen die verstand van zaken hebben.
.
Ga in therapie!
Dat vind ik dus ook heel moeilijk, tenzij hij bij mij urinetesten gaat doen (die makkelijk te vervalsen zijn) kan ik niet zien dat hij cocaine gebruikt heeft. Drank ruik je nog, maar cocaine herken ik in ieder geval niet.Daarbij geven de urinetesten aan dat hij wel of niet gebruikt heeft in de afgelopen 3 dagen, terwijl het mij alleen om het moment gaat waaro hij de kinderen ziet.

Wat dubio zegt; ik heb er verder niets meer mee te maken of hij wil afkicken of niet.

Wat mij ook dwars zit, zoals meerdere hier al zeggen, ik wil niet dat kinderen hierin opgroeien, drugs normaal gaan vinden.
quote:anni28 schreef op 11 april 2010 @ 17:01:

Drank ruik je nog, maar cocaine herken ik in ieder geval niet.Grote pupillen, strakke kaak, opgefokt/hyper/ "ik kan de hele wereld aan"- gedrag. Alhoewel alcohol en coke elkaar weer 'n soort opheffen, en veel merk je dan niet, inderdaad.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Eens met Dubio: kun je de doortastendheid van de begeleider vertrouwen?

Ik ben bang dat je niet 100% kunt voorkomen dat hij de kinderen onder invloed ziet. Je kunt wel een keiharde grens stellen dat je dit niet wilt en dus doen wat in je vermogen ligt om te voorkomen dat dit zal gebeuren.

Is zijn agressie in het verleden gedocumenteerd? Het schijnt wel zo te zijn dat het lastig kan zijn om een omgangsregeling eenzijdig op te zeggen als vader hiertegen in verweer komt en jullie zaak bij een rechter voorkomt. Dan is het handig als je iets meer hebt dan jouw woord tegenover het zijne over de impact van het drugs- en alcoholgebruik op de veiligheid van je kinderen.
Wat betreft zijn familie. Ik heb ze altijd vertrouwt hierin. Ik moet bekennen dat dit vertrouwen tijdens onze scheidingsprocedure minder is geworden. Ze hebben toch laten blijken meer aan "zijn kant" te staan, das fijn voor hem want hij heeft ze nodig en ik kan het begrijpen, maar ik hoop dat ik nog wel kan vertrouwen op de afspraken die we gemaakt hebben.

Ik vind het moeilijk. Voor hij opgenomen werd hadden we de afspraak dat hij 1x in de week in de middag kwam, mee at en ze op bed legde en daarna naar huis ging. In mijn ogen is dit nog het meest veilig omdat ik er dan zelf bij ben. Ik hoef er niet bovenop te zitten maar ben wel in de buurt dan.

Op dit moment heeft ie geen behoefte aan mij, dus wil hij die afspraak ook niet meer op die manier voortzetten
Ik zou heel hard hierin zijn. Clean zijn tijdens de contactmomenten of je kinderen niet zien. Ik vind echt dat kinderen recht hebben op beide ouders, maar op de voorwaarde dat de ouders ook het beste voorhebben met hun kinderen. Dat heeft de vader in dit verhaal duidelijk niet. Zeker niet als hij ook agressief wordt van drugs. Daar zou kinderen niet aan bloot willen stellen.
Nee, mamzelle niets is gedocumenteerd. Zijn agressie was meer richting mij, niet fysiek gelukkig. Meer in de vorm van dreigen over de telefoon, half uur lang schreeuwen en rammen op de deur, me achtervolgen, dat soort gedrag.

Eenzijdig de omgangsregeling stopzetten is volgens mij toch bijna onmogelijk. Dit hoeft van mij ook niet hoor, als het maar op een veilige manier kan.
.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven