omgangsregeling bij verslaafde vader

11-04-2010 16:10 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag jullie mening hierover willen horen.

Ik ben net gescheiden van de vader van mijn kinderen, omdat hij verslaafd is aan drugs (coke), ook dronk hij hierbij erg veel.

Ondertussen heeft hij zich laten opnemen. Hij is nu 6 weken van de drugs af, na een verslaving van 10 jr. Het lijkt allemaal redelijk goed te gaan met hem.

Nu hebben we het vorige week over omgang voor de kinderen gehad. In het ouderschapsplan staat dat hij de kinderen onder toezicht van derden mag zien.

Het probleem is nu dat hij vindt dat hij niet clean hoeft te zijn tijdens de omgang met de kinderen. Er zijn immers derden (ik of zijn familie) bij. We kregen hier ruzie over, omdat ik het niet meer dan redelijk vind dat hij van die troep af blijft als ie de kinderen ziet.

De jongens zijn gek op hem en ik gun ze echt de omgang met elkaar. Ik vind het best moeilijk om te bepalen wat hierin het beste is. Er is een periode geweest (toen ie erg veel gebruikte/dronk) dat ie de kinderen niets liet horen en dat was natuurlijk ook niet leuk voor ze.

Heeft iemand hier goede ideeen over of weet iemand waar ik hier advies over in kan winnen?
quote:dubiootje schreef op 12 april 2010 @ 21:38:

Als je ex een tijdlang bewezen clean en van de drank af is, kun je altijd kijken of je de omgang kan uitbreiden.

Hou er wel rekening mee dat hij altijd verslaafd blijft en dat een terugval ook na jaren nog mogelijk is. Ga je zeker niet baseren op een tijdelijke droogstandperiode: die biedt geen garanties voor de toekomst.

Het moeilijke hier vind ik: wat is een redelijke periode om clean te moeten blijven? Ik vind zelf een jaar niet onredelijk, maar ex vindt een half jaar lang genoeg, daarna wil hij zo en zo dat de kinderen bij hem komen slapen.

Inderdaad ook omdat er kans op terugval blijft. Ik vind dit behoorlijk moeilijk.
.
Ga in therapie!
We hebben ook niets vastgelegd over wanneer de omgangsregeling uitgebreid zou kunnen worden. Dat vind ik inderdaad te riskant.

Ik vind zijn uitspraken al erg vreemd, vanmiddag nog even gesproken, maar hij blijft erbij; als er derden bij zijn hoeft hij niet perse clean te zijn om de jongens te zien.

Waar ik nu een beetje mee zit: ex roept dat het een wettelijke regeling is dat zodra hij 6 mnd clean is, hij weer het recht heeft om een omgang te eisen waarbij kinderen blijven slapen. Is dat zo? Ik vind het een relatief korte periode na zo'n lange verslaving. Als hij het natuurlijk uberhaupt redt om er 6 mnd vanaf te blijven.
.
Ga in therapie!
Het leek mij ook grote onzin, maar werd er toch een beetje nerveus van. Hij dreigt met vanalles en moet er gewoon niet aan denken dat ik de kinderen bij hem moet laten terwijl hij zich inderdaad ook in mijn ogen, nog gedraagt als een verslaafde.

Wordt een omgangsregeling met overnachting snel toegewezen aan een vader?, in deze situatie bedoel ik dan.

En bedankt voor je antwoorden, ik waardeer de moeite die je neemt.
.
Ga in therapie!
.
Ga in therapie!
.
Ga in therapie!
@ dubiootje: ik zie nu pas dat je nog vroeg hoe het met me ging....

We hadden even afgesproken om de omgang bij mij thuis te laten plaatsvinden, zodat ik er zelf bij zou zijn en hij met de kinderen zijn gang kon gaan.

Dat leek toch niet te werken, hij toonde meer interesse in mij (bestoken met vragen over wat ik doe enz) dan in de kinderen.

Nadat hij op een nacht dronken aan de deur stond en een raam heeft ingeslagen heb ik dat stop gezet. Hij zou ze nu toch 1x in de week bij zn tante zien, omdat ik geen andere mogelijkheid meer zag.

Nu laat hij net weer weten toch in hoger beroep te gaan tegen de scheiding. Ik dacht dat alles getekend en klaar was, blijken we nog een akte van berusting te moeten tekenen. Pffff, er komt geen eind aan. Nu weigert hij dus en ik bang dat hij voornamelijk de omgang met de jongens toch anders wil zien.

Hoop dat het alleen maar een hoop lawaai is...
oh hij is bijna een half jaar clean geweest, laatst toch weer gebruikt en veel gedronken. Hij deed testen bij de jellinek waarvan de uitslag aan mij werd getoond
hallo...

wat je zou kunnen doen is jeugdzorg bellen en vragen naar een omgangshyuis in de buurt. Ik zit nl in een zelfde situatie met een alcohol verslaafde vader. Mijn kinderen hebben hun vader onder begeleiding daar gezien en hij mag daar zowiezo niet binnen komen als hij onder invloed is....

sterkte...
Ben hier al een poosje niet meer geweest...

We zijn ondertussen een paar maanden verder en de omgang blijft erg vervelend verlopen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met omgang in een "omgangshuis"?

Jullie hadden gelijk vwb het loyaliteitsprobleem van de familie, dit is uiteindelijk ook gebleken.

Daarnaast verloopt de omgang bij mij thuis ook niet soepel.

Een omgangshuis klinkt mij helemaal niet in de oren als een leuke plek om je vader te ontmoeten, maar ik zie bijna geen andere mogelijkeheid meer.
.
Ga in therapie!
Wassup Dubiootje? Wrom zit je al je berichten weg te halen?
Niks hoor, zit gewoon even op te schonen
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven