omgangsregeling bij verslaafde vader

11-04-2010 16:10 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag jullie mening hierover willen horen.

Ik ben net gescheiden van de vader van mijn kinderen, omdat hij verslaafd is aan drugs (coke), ook dronk hij hierbij erg veel.

Ondertussen heeft hij zich laten opnemen. Hij is nu 6 weken van de drugs af, na een verslaving van 10 jr. Het lijkt allemaal redelijk goed te gaan met hem.

Nu hebben we het vorige week over omgang voor de kinderen gehad. In het ouderschapsplan staat dat hij de kinderen onder toezicht van derden mag zien.

Het probleem is nu dat hij vindt dat hij niet clean hoeft te zijn tijdens de omgang met de kinderen. Er zijn immers derden (ik of zijn familie) bij. We kregen hier ruzie over, omdat ik het niet meer dan redelijk vind dat hij van die troep af blijft als ie de kinderen ziet.

De jongens zijn gek op hem en ik gun ze echt de omgang met elkaar. Ik vind het best moeilijk om te bepalen wat hierin het beste is. Er is een periode geweest (toen ie erg veel gebruikte/dronk) dat ie de kinderen niets liet horen en dat was natuurlijk ook niet leuk voor ze.

Heeft iemand hier goede ideeen over of weet iemand waar ik hier advies over in kan winnen?
Het ouderschapsplan is ingediend en er moet nog definitief uitspraak over worden gedaan. Er staat letterlijk in dat " de omgang tussen vader en kind immer in bijzijn van derden zal zijn". Achteraf denk ik dat dit te beknopt is geweest. Wat vind jij?

Je verwoord het precies goed. Het loyaliteitsprobleem is precies waar ik bang voor ben. Ik denk namelijk niet dat ze het hem aan zal willen doen om hem de deur te wijzen als de jongens er zijn en hij onder invloed is. Ze hebben een erg hechte band (ex en zijn tante) en ze ziet vooral het goede in hem.
.
Ga in therapie!
Ik krijg eerlijk gezegd een wat ambivalent gevoel bij dit hele verhaal.

Partner van TO is blijkbaar al 10 jaar verslaafd en alle 3 de kinderen zijn jonger dan 7; dus allemaal geboren in periode dat de verslaving al gaande was.

Kinderen worden dan toch al hun hele leven met niet-cleane vader geconfronteerd??! Dat is blijkbaar al die jaren wel getolereerd.

Nu, na de scheiding, lijkt dat opeens veranderd.
.
Ga in therapie!
Pauline, beter lezen. TO schrijft dat hij al die jaren heeft gebruikt zonder dat zij het doorhad.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Hoi Pauline,

Ik schreef tien jaar verslaafd omdat hij dit achteraf heeft verteld toen alles uitkwam. Als ik dit eerder had geweten, zou ik om te beginnen geen kinderen met deze man gekregen hebben (niets ten nadele van mijn kinderen!), maar vanwege de situatie waarin ze gezet worden.

3 jaar geleden kwamen de eerste signalen en ongeveer anderhalf jaar terug werd er pas echt duidelijk wat er echt allemaal gespeeld heeft. In een eerder topic heb ik het verhaal uitgebreid uit de doeken gedaan, maar hier leek me dat even niet noodzakelijk, aangezien het mij nu om de omgangsregeling gaat.
Heb net een mail naar advocaat gestuurd met daarin wat meer vragen omtrent de omgangsregeling.
".. Dit was zijn reactie omdat ik hem vroeg hoe we dit moesten gaan regelen en hoe hij mij wilde aantonen dat hij clean is en blijft.."

Misschien is er wel wat vertrouwen van jou uit nodig. Wat misschien zijn reactie verklaard... ?! Misschien niet volwassen of handig, maar wel misschien verklaarbaar, toch?

Succes daarbij; wat steun kan iemand na zo'n periode ook wel gebruiken. En dan toont hij het w.s. vanzelf.
Sorry hoor, maar deze man is al 10 jaar verslaafd aan de coke en drinkt ook veel.

TO heeft dat pas 3 jaar geleden ontdekt?

Hoe zit je relatie in elkaar als je met een coke junk woont en dat niet doorhebt?

Voor mij is het simpel.

Een junk of alcoholist zou mijn kinderen niet op mogen voeden.

Wel een omgangsregeling maar alleen overdag. Zeker niet logeren of vakantie.

En als ie dan een paar jaar clean zou zijn zouden we weer verder praten....
Edo, steun heeft ie gehad hoor! In ieder geval voor zover dat binnen mijn macht ligt.

Ik snap wat je zegt over vertrouwen. Ik vind dat wel heel moeilijk, de kinderen zijn erbij betrokken. Vertrouwen na jaren van liegen is lastig.

Neele, hij had het woord "coke junk" niet op zijn voorhoofd geschreven en drank ruik je ja, maar dat is er pas het laatste half jaar bij gekomen. Toen woonde we al gescheiden.
@ Neele, ik ben het trouwens wel eens met wat je zegt over omgang, alleen overdag maar niet logeren. Dat heb ik hem ook gezegd
Natuurlijk heeft iemand dat niet op zijn voorhoofd geschreven maar ik herken iemand die gesnoven heeft op km afstand.

En nee, zelf heb ik nog nooit coke gebruikt.
Gelukkig is Neele er altijd om te zeggen dat zij die fouten nooit zou maken en dat het dus eigenlijk allemaal je eigen schuld is......

TO: ik zou duidelijk zijn dat hij wat jouw betreft de kinderen niet ziet als hij gebruikt heeft. Dat kun je heel moeilijk controleren (hoewel, misschien kun je Neele inhuren?), maar dan ben je wel duidelijk geweest.

Het grootste punt lijkt mij iemand te vinden bij wie die omgang plaats zou kunnen vinden. Die tante die jij beschijft lijkt me niet ideaal. Haar prioriteit zou wel eens bij ex kunnen liggen in plaats van bij de kinderen. Misschien een vriendin of broer/zus van jou? Het lijkt mij heel lastig om er iemand voor te vinden die dat regelmatig wil doen én stevig genoeg is.
Het is zoals het is
Okay Anni, dat had ik dan even verkeerd begrepen.

In mijn eigen omgeving speelt een soortgelijk verhaal zich af, met dat verschil dat partner daar al wel 18 jaar op de hoogte is van alchohol- en drugsverslaving en de kinderen allebei al tieners zijn.

Zij is jarenlang gewoon -ook met hun toen nog jonge kinderen- in de auto gestapt als hij een jointje of wat en 6 flessen bier op had en nu -na de scheiding-, roept ze dat ze het onverantwoord is als hij gedronken heeft en dan de kinderen meeneemt.

Dat vind ik dan behoorlijk krom: jarenlang was dat blijkbaar geen probleem en nu 'opeens' wel.

Als ex gezag van tante accepteert, is zij wel een goede derde in mijn ogen. Het zal toch iemand moeten zijn waar ex dingen van aanneemt en waar hij op een bepaalde manier respect voor heeft. Iemand aan wie hij geen boodschap heeft, zal het nooit in goede banen kunnen leiden, simpelweg omdat hij daar niks van zal aannemen.
Ik heb het ook niet gezien. *heb een stoornis in het waarnemen als excuus, mag dat ;-)*

De alcohol wel. Ik dacht dat dat voldoende verklaring was voor het agressieve gedrag. Achteraf stom misschien maar op dat moment voldeed het.
quote:Youk79 schreef op 12 april 2010 @ 10:15:

Gelukkig is Neele er altijd om te zeggen dat zij die fouten nooit zou maken en dat het dus eigenlijk allemaal je eigen schuld is......

.

Wat is haar eigen schuld? Dat haar ex een cokie is?

Nee hoor, dat zeg ik niet.

Ik vind het heel bijzonder dat je dat niet doorhebt. Buiten dat je het kan zien is het namelijk een behoorlijk dure hobby. Die kan je niet volhouden als je niet heel veel geld verdient.

Cokies stelen dan ook vaak om aan hun grammetjes te komen.

Maar misschien hebben we het hier wel over een gevierde advocaat die zo'n hobby makkelijk vol kan houden financieel. Dat weet ik niet.

Ik weet alleen dat de coke verslaafden die ik heb meegemaakt totaal financieel aan de grond zaten en ruzie hadden met alles en iedereen om hen heen over geld.

Maar ja....het zal wel aan mij liggen dat ik het raar vind dat je het niet ziet.

Ik beschuldig to dus niet, ik vind het erg naief.

En idd,nee, ik zou niet 10 jaar met een coke junk leven zonder het te weten. Dat klopt...
Niet trouwens dat TO hier iets aan heeft....

Ik wens haar oprecht veel sterkte met dit hele gedoe en hoop dat ex clean blijft en een goede band met de kinderen op kan bouwen.
Ik snap het punt wel over "het niet doorhebben" enzo.

Ik heb in de OP geprobeerd om het verhaal (heel) kort samen te vatten, omdat het mij in dit topic om de omgang gaat.

Mijn ex heeft de eerste jaren van gebruik (weet ik nu achteraf) prima gefunctioneerd. De laatste anderhalf jaar is het gebruik zo toegenomen dat ik het inderdaad in de financien ging merken, aan gedrag etc. Uiteindelijk bleek de verslaving al langer te bestaan, alleen in het begin in mindere mate.

Naief wat drugs betreft ben ik absoluut (geweest). Nooit eerder mee te maken gehad!

Pauline, dat verhaal is afschuwelijk, mn voor die kinderen. Zodra ik het merkte ben ik meteen stappen gaan ondernemen. Vanaf dag 1 dat ik wist dat dit speelde heb ik duidelijk gemaakt dat ik dit gedrag niet bij mijn kinderen tolereerde. Het is niet iets waar ik nu pas een probleem van maak.
Heb je een goed contact met de ouders van je ex?

Ik kan me voorstellen dat die een goede partij zouden zijn in de onderhandelingen. Zij willen natuurlijk dat hun zoon zijn kinderen ziet maar zullen ook voorzichtig zijn voor hun kleinkinderen....(neem ik aan)
aan zijn ouders heb ik ook gedacht. ze zijn altijd lief voor de kinderen. toch lijken ze nu in een soort ontkenning over zijn probleem te zitten. ik twijfel of zij eerlijk tegen mij zouden zijn. ik heb het gevoel dat zij het probleew een beetje naar mij schuiven: door bij hem weg te gaan, maak ik het zo moeilijk voor hem dat hij wel een terugval moet krijgen. ik zou natuurlijk een gesprek met ze aan kunnen gaan om te kijken hoe zij hier tegenover staan
quote:Edo0804 schreef op 11 april 2010 @ 23:47:

".. Dit was zijn reactie omdat ik hem vroeg hoe we dit moesten gaan regelen en hoe hij mij wilde aantonen dat hij clean is en blijft.."

Misschien is er wel wat vertrouwen van jou uit nodig. Wat misschien zijn reactie verklaard... ?! Misschien niet volwassen of handig, maar wel misschien verklaarbaar, toch?

Succes daarbij; wat steun kan iemand na zo'n periode ook wel gebruiken. En dan toont hij het w.s. vanzelf.Om het vertrouwen weer terug te winnen moet ie vooral zo'n opmerking plaatsen niet dus.. ik zou er zeker geen vertrouwen meer in hebben na zo'n opmerking, dat ie van plan is clean te blijven.
.
Ga in therapie!
10 jaar verslaafd en nu 6 weekjes clean....? Das niks maar zolang ie niet straalstrakbezopen je kinderen bezoekt denk ik dat hij die bezoekregeling wel krijgt, mits onder begeleiding van mensen die niet met loyaliteitsconflicten te maken hebben.

Dat je ernu pas achter komt zeg! Maar opgenomen worden en al die bladibla moet je ook niet te serieus nemen want hij wil helemaal niet stoppen, deed ie eerst toch ook niet...?

6 weken al, petje af hoor!
Je weet toch!
Verslaving is ontkenning
Je weet toch!
@dubio: Omgang overdag is mijn voorstel inderdaad. Hij kwam zelf met het voorstel, elke 2 weken een heel weekend. Maar dat durf ik echt niet aan. Juist de avonden en weekenden zijn "gevaarlijk".

Ik heb dus voorgesteld dat ie op één dag in week langskomt, met ze speelt, mee eet, ze op bed legt en dan weer weggaat. Mocht ie ze tussendoor willen zien kan ie me altijd contacten natuurlijk. Maar ja, dan komt ie dus bij ons thuis. Geeft mijzelf het meest veilige gevoel denk ik. En met de jongens hoeft dan niet zo gesleept te worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven