Ik voer zo graag

12-04-2010 13:59 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
de zwanen. Ze zitten zo lief op het oh zo rommelige nest.

Zij erop en hij ernaast of omgekeerd.

Ik breng ze iedere dag wat brood, maar vraag me nu toch af of dat wel gezond voer is voor een a.s. Mama en Papa.

4 enorme eieren liggen er in dat zootje bij elkaar gerommelde takken.

Waar zou ik ze nou eens een plezier mee kunnen doen?
Ik heb geen flauw idee, maar het feit dat je ze zo koestert maakt me blij op deze maandag!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik denk niet dat ze daar hun voedingstoffen uit kunnen halen,enkel maagvulling.

Je zou een zakje zwanenvoer kunnen halen?!

Kost niet veul:

Zwanenvoer
Brengen hun tijd het meest door op het water, zoekend nar eten. Af en toe gaan ze ook het land op om grassen, kruiden en zaden te eten.

Voedsel;

Bestaat overwegend uit waterplanten en gras, maar ze eten af en toe ook waterdieren zoals weekdieren, insekten en visjes
Brood is slecht voor ze.
Als ze eenmaal mama en papa zijn zou ik even uitkijken met hoe dicht je in de buurt komt. Met hun vleugels kunnen ze heel hard meppen.
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
En HIER is het nog goedkoper...
Ik voer ze niet meer. Ik woon aan het water, wil ik een keer voor de foto aardig tegen ze doen en ze wat te geven. Dus ik steek mijn hand uit met brood, valt die vader zwaan mij aan. Iedereen er omheen lag in een deuk. Nee het vertrouwen is nu weg. Ze zwemmen hier al meer dan 5 jaar maar ik waag me er niet meer aan .

Volgens mij ook niet goed nu bijvoederen, er is genoeg wat ze zelf kunnen vinden. Met vorst end is het wat anders maar zo maak je ze denk ik alleen maar lui?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:biebelie schreef op 12 april 2010 @ 14:05:

Ik denk niet dat ze daar hun voedingstoffen uit kunnen halen,enkel maagvulling.

Je zou een zakje zwanenvoer kunnen halen?!

Kost niet veul:

Zwanenvoer

krijg nou niks. Ik wist niet eens dat zoiets bestond.

Ik ga maar eens rondneuzen.

Alhoewel ik nu begrijp, dat een lekkere volkoren boterham ook goed voor ze is. De korrels lijken me iets te klein voor hun brede snavels.
brood is niet goed voor (water)vogels
quote:Sarah Scott schreef op 12 april 2010 @ 14:06:

Brengen hun tijd het meest door op het water, zoekend nar eten. Af en toe gaan ze ook het land op om grassen, kruiden en zaden te eten.

Voedsel;

Bestaat overwegend uit waterplanten en gras, maar ze eten af en toe ook waterdieren zoals weekdieren, insekten en visjes

Dat is het nu juist. De zwemmen nu heel weinig.

De zitten maar te zitten.

Ik geef ze ook geen heel brood hoor. Gewoon allebei een boterham voor het lekker.

Broeden is zwaar werk hoor en een beetje boring. (lijkt mij)
quote:morrigana schreef op 12 april 2010 @ 14:11:

[...]

De korrels lijken me iets te klein voor hun brede snavels.

Ik denk dat het de bedoeling is dat je het in het water gooit en dat het daar door de zwanen uitgeschept wordt.

Maar wat Mylenen zegt...echt nodig hebben ze het niet.

Voor de leuk en voor de lekker zou je een klein beetje kunnen doen natuurlijk.
quote:mylenevalerie schreef op 12 april 2010 @ 14:10:

Ik voer ze niet meer. Ik woon aan het water, wil ik een keer voor de foto aardig tegen ze doen en ze wat te geven. Dus ik steek mijn hand uit met brood, valt die vader zwaan mij aan. Iedereen er omheen lag in een deuk. Nee het vertrouwen is nu weg. Ze zwemmen hier al meer dan 5 jaar maar ik waag me er niet meer aan .

Volgens mij ook niet goed nu bijvoederen, er is genoeg wat ze zelf kunnen vinden. Met vorst end is het wat anders maar zo maak je ze denk ik alleen maar lui?Hier hetzelfde, ik ging vorige week rennen voor een hele grote papa zwaan!
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Ik vind het heel schattig!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik dacht altijd dat je alleen mocht bijvoeren als het vriest? Maar wel lief hoe begaan je bent met de zwanen.

Vorige week was hier voor de deur een enorme file. Vader (denk ik, het kan ook moeder geweest zijn) zwaan stond midden op de weg en weigerde aan de kant te gaan. Geen idee wat hij ermee wilde bereiken, maar iedereen, inclusief auto's, die te dicht in de buurt kwamen, werd getrakteerd op een hoop geblaas en gefladder. Het zag er best indrukwekkend uit moet ik zeggen
quote:meds schreef op 12 april 2010 @ 14:15:

brood is niet goed voor (water)vogelsDe watervogels hier doen het er anders goed op
en de normale vogels ook hahah
quote:Butterfly14 schreef op 12 april 2010 @ 14:24:

[...]

De watervogels hier doen het er anders goed op

Ze gaan er inderdaad heus niet dood van maar hun voedingstoffen zitten voornl in andere dingen..

mijn zwerfkatje werd door toeristen ook gevoerd met brood,wat hij opat omdat hij honger had maar dat betekend niet dat dat ook gezond is......
Ok weer wat geleerd
Ik vind zwanen prachtige beesten maar ben er ook wel een beetje bang voor, ik heb ooit op een campings lang een rivier gestaan en daar waren 2 zwanenparen met jong. En toen de 2 papa's te dicht in elkaars buurt kwamen, nou, nou wat een geknok! Onze hond was er het liefst tussen gesprongen (dat was een wat rellerig typje ) dus mijn vader sprong weer bovenop de hond. Ja ja, het was een hele consternatie
Ik ben mijn eigen bananenschil
He Morringa,

Hartstikke lief dat je zo begaan bent met de zwanen! Mooi he, zo'n broedsel groot zien worden van dichtbij..

Voeren is niet nodig voor wilde beesten, en eigenlijk maak je ze er vooral lui mee. Het beste is om ze zelf naar insecten en gras te laten zoeken, dan komen ze in beweging en dat leren ze ook aan hun jongen. Vooral voor de jonge zwaantjes is brood niet goed, ze kunnen dat niet goed verteren. Brood bevat weinig voedingswaarde en als het eten voor hun neus ligt, worden ze daar lui van. Jij geeft natuurlijk maar 1 boterham, maar wie weet doen nog meer mensen dat. Bij eenden zie je bijvoorbeeld dat het veel voeren van brood leidt tot 'verveling' bij met name de mannetjes (ze hoeven geen tijd meer te besteden aan voedsel zoeken), wat weer leidt tot groepsverkrachtingen van vrouwtjes. Veel vrouwtjeseenden verdrinken daardoor in het voorjaar, vooral op plekken waar veel gevoerd wordt.
Ik denk dat ze het echt lekker vinden om met rust gelaten te worden. Gewoon genieten van een afstandje dus.
Voeren doe ik niet meer nadat papazwaan zelfs de steiger opkwam en gezellig richting de schuifpui kwam. Ik wist niet hoe snel ik naar binnen moest en de pui sluiten. Ik vind ze echt doodeng. Wel mooi en schattig(de kleintjes) als ze voorbij zwemmen.
MJa in vorige huis voerde ik ook altijd wat aan ze in mijn voortuin.

Het leek na een week verdorie wel of pino in mijn tuin had gescheten. De zwanen kwamen steeds vaker en lieten dan even een HOOP stront achter, zwarte drek jugh!

Nu in nieuwe huis voer ik niets meer, 't was toch al niet goed voor ze dat brood dus ook maar beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven