Ingevroren kreeft klaarmaken

11-01-2010 21:25 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij AH waren ze kennelijk aan het opruimen, want de ingevroren kreeften die ze tijdens de kerstperiode hadden gingen nu voor een prikkie weg. Ik dacht 'nu is mijn kans' en ik heb er twee meegenomen. Op de verpakking staat wel hoe je het moet bereiden, maar kan iemand me vertellen of dat wel te doen is, zelf kreeft klaarmaken? En het schoonmaken (lees openbreken) van dat ding, wijst dat de weg vanzelf, of is het erg moeilijk?
Man lief had er laast ook een gekocht bij de Lidl,opgebroken met een tang uit de schuur, en het vlees uit de buik was niet lekker volgens hem.

Ik weet het niet, vind het enge en vieze beesten.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Huh, waarom snij je het niet open? Haal vlees uit de buik en scharen (lastig ik gebruik altijd de notenkraker en een fonduevork (bij gebrek aan een kreeftenvork) om het eruit te pikken), kreeftenvlees gehakt maken met kruiden en parmezaan, de kreeftbuik weer vullen met het gehakt en dan in de oven gratineren?

Enkel gekookte kreeft vind ik ook niet veel smaken.
Natuurlijk is dat zelf te doen!

Belangrijk is dat je de kreeft niet te lang kookt, dan wordt het vlees taai.

Als je de kreeft gekookt hebt, kan je kiezen:

1) met heel groot scherp mes kreeft door midden snijden: over pantser loopt al een lijn. Zet het mes net achter zijn kop en snij naar achter. Zo kan je het staartvlees eruit halen.

Vlees uit pootjes en scharen kan met notenkraker (of even theedoek erover en met hamer slaan)

2) Kop losdraaien van achterlijf en met schaar staart openknippen en zo het staartvlees eruit halen. Scharen, zie hierboven.

Je kan het gratineren, zoals Yuppie aangeeft, of een salade maken (lekker met frisee sla en frambozen) of een soort kreeftcocktail maken of kreeftensoep, keus genoeg!
Oh en bovenaan het staartstuk zie je iets zwarts, da's het darmkanaal, dat moet je even los trekken (kort zwart draadje lijkt het). En de hersens zou ik niet eten.

Pantser van de kreeft kan je nog gebruiken voor bouillon.
En ik maar zoeken in de AH, maar die bij mij in de buurt deden mooi de kreeft er niet uit. Enge beesten, het is toch gewoon een grote garnaal?

Ik heb vroeger er wel eens 1 gehad, die had ik maar 1 dag ontdooid en werd toen erg taai tijdens het koken, dus die tip heb ik dan alvast, laat hem heel goed ontdooien!
filmpje!

kijk hier eens! heeft ons op eerste kerstdag aan een (twee!!) heerlijke kreeften geholpen! Erg fijn dat het enige vereiste gereedschap een flink mes was, kreeftentangen etc waren hier niet voorradig!

Wij hadden ook die ingevoren jongens van de AH, verder helemaal geen poespas, lekker knoflooksausje en wat stokbrood erbij, oh ja, en champagne...

Oh ja, dat ontdooien duurde inderdaad wat langer dan op de verpakking stond aangegeven, ik heb ze buiten de koelkast ontdooid, in dezelfde tijd als op de verpakking stond aangegeven (?) voor binnen de koelkast ontdooien.

eet smakelijk!
anoniem_63de94eeece6a wijzigde dit bericht op 11-01-2010 23:23
Reden: ontdooiinstructie toegevoegd, op eigen risico uiteraard ;-)
% gewijzigd
Heb het filmpje bekeken.

Erg informatief maar wat een gekloot voor je een stukkie vlees

hebt zeg!
:-) Inderdaad!

Erger nog, die kreeft die in het filmpje wordt getoond is nog een stuk groter dan die twee die wij hadden... Zelfde gedoe dus voor nog veel minder vlees. (Het lukte trouwens wel allemaal precies zoals hij het voordeed, was wel een kick!)

Maar het gepulk was wat mij betreft ook wel een deel van de feestvreugde, stonden lekker te klooien in de keuken, filmpje erbij, had wel wat. Eet je bijna niks, ben je toch lekker lang bezig, zeg maar. Vind gamba's eten (en pellen dus) om die reden ook altijd wel leuk.
Naah... SUPER tips jongens, heel erg bedankt. Ik zie het helemaal zitten, Het filmpje heb ik voor de zekerheid even opgeslagen bij mijn favorieten En dat idee om het vlees te garneren... ook een goeie tip! Bedankt nogmaals.
Hier ook bedankt!!

Weet iemand of die diepvries kwa smaak te vergelijken valt met verse?
Verse is véél lekkerder!
De kreeft van de ah is erg lekker zoals hij beschreven stond in de kerst alerhande. Was ook erg makkelijk trouwens. De kreeft doormidden snijden (Wel een heel scherp mes gebruiken, anders is t een rot klusje) besprenkelen met olie mengsel, daarna de kaas er over en dan ff onder de gril.
Bij de lidl liggen ze ook nog! Iemand ervaring mee? Ik ga het toch proberen denk ik...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven