Werk & Studie alle pijlers

Brutaal of afwachten

12-04-2010 19:38 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zit met ee dillema.. Ik werk sinds 3 maanden bij een leuk bedrijf. Ik doe hier de administratie. iedereen weet dat dit niet mijn afdeling is, ik heb immers marketing gestudeerd en daar ook werkervaring in.

Nu is het zo dat mijn collega (marketig manager) mij vrijdag in vertrouwen heeft verteld dat hij weg gaat. Morge (dinsdag) gaat hij het aan iedereen bekend maken. Ik wil zijn functie natullijk heel graag hebben. Hoewel ik een week geleden een gesprekheb gehad over me huidige functie voelt het toch een beetje raar om brutaal op de directeur af te stappen

Het dillema is, zal ik asap met de directeur gaan praten? Of afwachten tot het nieuws wat minder heet is? wat is goed om te zeggen ? introductie ?
2 zielen... Ik heb een tweelingbroer en die lijkt helemaal niet op me. Zullen ze zich vergist hebben in dat ziekenhuis? :-)
TO: Niet afwachten tot het nieuws bekend wordt. Gewoon morgen naar de directeur (of zo snel mogelijk) en je interesse tonen, in eerste instantie mondeling. Op die manier komt je meestal aan de leukste banen en worden de meeste banen ook onderling bekonkeld. Wachten tot het nieuws bekend is duurt veel te lang.

Vraag inderdaad wel bij de directeur of je uberhaupt in aanmerking komt, want ook ik vind dat je niet heel veel ervaring hebt. Maar ja, niet geschoten is altijd mis en brutale hebben de halve wereld. Doen dus. In het ergste geval weet de directeur dat je iets anders zoekt en komt hij wellicht met andere ideeen of houdt hij zijn ogen open.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Ik zou eerst een even bij de huidige marketingmanager checken of hij al aan de directeur verteld heeft dat hij weggaat. Is de directeur niet op de hoogte, dan zou ik toch echt even wachten tot hij dit wel is.

Vervolgens zeg je tegen de marketing manager dat je van plan bent op zijn functie te solliciteren en check je even bij hem of hij het vervelend vind dat je dit doet voordat iedereen weet dat hij weggaat. Met zijn antwoord doe je wat je wilt. En dan wandel je langs de directeur en meld je dat je van Pietje te horen hebt gekregen dat Pietje weggaat en dat je graag op zijn functie zou willen solliciteren.

Maar het feit dat je 22 bent (als ik even 88 als geboortejaar mag zien) en dit zelf niet kan bedenken, lijkt me reden genoeg om aan te nemen dat de kans vrij klein is dat jij de baan gaat krijgen. Tenzij het echt een minibedrijfje is, waar de marketing bestaat uit een advertentie in het plaatselijke suffertje en goede word sjablonen. Maar goed, wellicht ben ik te cynisch en geef ik de jeugd geen kans.
quote:nummerzoveel schreef op 12 april 2010 @ 20:10:

2 zielen... Ik heb een tweelingbroer en die lijkt helemaal niet op me. Zullen ze zich vergist hebben in dat ziekenhuis? :-)
Je zou natuurlijk ook nog eerst bij je collega kunnen vragen waar zijn functie precies uit bestaat, wat hij zoal doet, over welke competenties je moet beschikken, welke dingen het belangrijkst zijn in het werk dat hij doet of dat hij je nog andere tips of aanbevelingen kan geven. Denk je na zijn verhaal nog steeds, dat kan ik, dan kan je wellicht ook bij hem een balletje opgooien dat je wellicht oren hebt naar deze functie. Juist omdat je nu intern zit heb je zo al heel veel zicht op wat de functie inhoud of wat je allemaal moet kunnen om straks evt. die functie over te nemen. Misschien wil die collega ook wel een goed woordje voor je doen .
ik zou eerst maar eens werken aan basisvaardigheden zoals spelling voordat ik me in een managementfunctie stort
TO, naast alles wat hier is gezegd moet je je afvragen of het wel verstandig is om je hieraan te wagen. Je hebt weinig relevante werkervaring (bij stages geven ze je nl niet de meest verantwoordelijke taken), je werkt in dit bedrijf nog maar heel kort, waar je 'n administratieve functie hebt. Ik zou je als directeur zijnde om die redenen niet doorschuiven. Ook omdat ik zou vermoeden dat je door jouw collega's niet serieus genomen zou worden. Dat is imo het nadeel van een klein bedrijf. Succes met je beslissing.
Van afwachten wordt je niet wijzer. Je moet het ijzer smeden, wanneer het heet is en van een marketingmanager wordt initiatief verwacht.quote:marielouise88 schreef op 12 april 2010 @ 19:38:

[...]

Nu is het zo dat mijn collega (marketig manager) mij vrijdag in vertrouwen heeft verteld dat hij weg gaat. Morge (dinsdag) gaat hij het aan iedereen bekend maken.

Afgelopen vrijdag vertelde de marketing medewerker je dat hij gaat vertrekken. En vandaag dinsdag 13-4 gaat hij het (bedrijf) iedereen vertellen. (Grote kans dat de directeur het eerder weet/wist dan jij.)

Waarom vind jij je geschikt voor deze baan? Dat moet je voor je zelf wel op een rij zetten voordat je in gesprek gaat.

Ik vind onderstaande suggesties goed. Eerst met de vertrekkende marketingmanager spreken en daarna de directeur. Zie het als oriënterende gesprekken. Maak bespreekbaar wat je ambities zijn. Succes.

quote:Boarn schreef op 12 april 2010 @ 22:58:

Je zou natuurlijk ook nog eerst bij je collega kunnen vragen waar zijn functie precies uit bestaat, wat hij zoal doet, over welke competenties je moet beschikken, welke dingen het belangrijkst zijn in het werk dat hij doet of dat hij je nog andere tips of aanbevelingen kan geven. Denk je na zijn verhaal nog steeds, dat kan ik, dan kan je wellicht ook bij hem een balletje opgooien dat je wellicht oren hebt naar deze functie. Juist omdat je nu intern zit heb je zo al heel veel zicht op wat de functie inhoud of wat je allemaal moet kunnen om straks evt. die functie over te nemen. Misschien wil die collega ook wel een goed woordje voor je doen .quote:Baunie schreef op 12 april 2010 @ 21:06:

Ik zou eerst een even bij de huidige marketingmanager checken of hij al aan de directeur verteld heeft dat hij weggaat. Is de directeur niet op de hoogte, dan zou ik toch echt even wachten tot hij dit wel is.

Vervolgens zeg je tegen de marketing manager dat je van plan bent op zijn functie te solliciteren en check je even bij hem of hij het vervelend vind dat je dit doet voordat iedereen weet dat hij weggaat. Met zijn antwoord doe je wat je wilt. En dan wandel je langs de directeur en meld je dat je van Pietje te horen hebt gekregen dat Pietje weggaat en dat je graag op zijn functie zou willen solliciteren.
Ten eerste: het is "dilemma"...dilemma.. één L en twee keer de M.quote:Nu is het zo dat mijn collega (marketig manager) mij vrijdag in vertrouwen heeft verteld dat hij weg gaat. Morge (dinsdag) gaat hij het aan iedereen bekend maken. Ik wil zijn functie natullijk heel graag hebben. Hoewel ik een week geleden een gesprekheb gehad over me huidige functie voelt het toch een beetje raar om brutaal op de directeur af te stappenAls je niets doet krijg je de functie zeker niet. Dus zaak om jezelf te verkopen als zijn opvolger. Dat hij de enige marketeer in jullie bedrijf is en jij toevallig marketing hebt gestudeerd maakt niet dat jij per definitie de meest geschikte kandidaat bent. Weet alleen waar je over praat.

Wat houdt zijn functie in? Welke taken en verantwoordelijkheden? En vooral: waaruit blijkt dat jij deze baan goed zou kunnen uitvoeren. En niet onbelangrijk: wat is er vorige week tijdens je functioneringgesprek besproken? Dat jij verder wil groeien of deze baan voorlopig blijft vervullen? quote:Toch echt het nieuws afwachten ? Het nadeel is dat ik de directeur dan dus pas vrijdag spreek in die tussentijd kunnen ze al andere dingen opzetten.Ze hebben heus in 2,5 dag geen nieuwe medewerker aangenomen hoor. Dat is niet zo'n drama. Daarbij bestaat er ook nog zoiets als een telefoon. Je kan na de bekendmaking je directeur bellen en zeggen dat je serieuze interesse hebt in de functie en er graag a.s. vrijdag met hem over wil praten. quote:En iemand tips voor de juiste woorden ? Hoe kan ik er het beste over beginen ? Ben echt niet goed in zulke dingenLees je marketingboeken nog eens door over hoe je een product of dienst verkoopt. Als je jezelf niet kan verkopen heeft het weinig zin om te gaan solliciteren. Basislesje om je op gang te helpen: Denk na over wat men nodig heeft (vraag), wat jij te bieden hebt (aanbod) en waarom jij de geschikte persoon bent (USP, neem aan dat je die afkorting kent). Bereid je goed voor op tegenargumenten als: te jong, te weinig werkervaring, moeten ander aannemen voor jouw functie, vorige week was je nog tevreden met je huidige baan etc..

Tot slot: ga in hemelsnaam iets aan je spelling doen want als je bij mij zou solliciteren naar deze functie met dergelijk geschreven teksten neem ik je sollicitatie niet eens in behandeling.
Kun je niet alvast naar de marketing manager stappen en hem(/haar?) vragen om je voor te dragen? (Om alvorens zelf naar de directeur te stappen.) Een kruiwagen is altijd handig.
hoe rol je door een studie met zulks een abominabel Nederlands?

Of hebben we het hier over MBO?
quote:meds schreef op 13 april 2010 @ 14:36:

hoe rol je door een studie met zulks een abominabel Nederlands?

Of hebben we het hier over MBO?Op hoger niveau kun je ook ver komen met slechte spelling. Dat zegt niks.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Moonlight82 schreef op 13 april 2010 @ 17:40:

[...]

Op hoger niveau kun je ook ver komen met slechte spelling. Dat zegt niks.

Klopt, kijk maar naar het schrijfniveau van een gemiddelde HBO/universitair student..

Maar correct spellen helpt je wel om serieus genomen te worden. Een sollicitatiebrief vol spelfouten vliegt de vuilnisbak in. Slechte spelling helpt je in ieder geval niet om verder te komen, het is geen pré.
Iemand die een brief of mail stuurt met dergelijke taalfouten neem ik ook niet serieus, en zal zeker niet gepromoveerd worden
Nu alvast werken aan een stunning open sollicitatiebrief met cv, en deze 1 minuut na de aankondiging van zijn vertrek mailen en op het bureau leggen van je directeur!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven