Werk & Studie alle pijlers

Wie betaalt de studie?

14-04-2010 08:21 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het hier goed staat, of bij "kinderen" hoort...

Onze dochter gaat volgend schooljaar een HBO opleiding doen. Studiefinanciering aangevraagd, waarschijnlijk komen we ook in aanmerking voor aanvullende beurs (vanwege ons inkomen). Nu zat ik eens te kijken wat dit allemaal gaat kosten en slaat de schrik me om het hart..... We kunnen het wel betalen, maar ik denk dat wijzelf dan onze vakantie wel op kunnen geven....

Zij kan natuurlijk een lening aanvragen, maar eigenlijk willen we dat ze straks zonder studieschuld kan beginnen met werken.

Maar... ik heb eigenlijk geen zin om zo'n jaar of 6 krom te liggen.

Nu wil ik de ervaring hier eigenlijk graag weten: hoe doen jullie (ouders) dat? Wordt er een lening aangegaan of wordt het meestal uit eigen middelen betaalt?

Lening aangaan voor studie?

Totaal aantal stemmen: 90

Studie wordt betaald door ouders. (37%)
Lening aangegaan voor studie. (22%)
Werken om de studie te betalen. (41%)
[quote]JohnnyCake schreef op 14 april 2010 @ 10:11:

[...]

Als ik later kinderen heb die studeren dan zou ik het liefst willen dat ze optimaal kunnen genieten van de mooiste tijd in hun leven. Als ze willen werken, prima. Als ze onbekommerd willen genieten van hun studententijd, ook goed.

Als je als student niet werkt dan heb je tegenwoordig wel heel erg veel vrije tijd hoor. Weingi college-uren. Werken betekent niet dat je lekker onbekommerd van je studententijd kunt genieten hoor.
'Geen college-uren' betekent niet hetzelfde als 'vrije tijd'.
Liever elitair dan een pauper!
quote:JohnnyCake schreef op 14 april 2010 @ 10:11:

[...]

Een achterstand waarin?

In weten wat werken is. Een net afgestudeerde die nog nooit heeft gewerkt heeft een dikke achterstand t.o.v. een student die wel bijbanen heeft gehad.

Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Dat je sneller zelfstandig wordt zonder hulp van je ouders is logisch. Maar na vier jaar studeren en een vaste baan maakt het toch allemaal niet meer uit?

4 jaar studeren is géén garantie op een baan, zeker niet op een vaste baan. En er zijn genoeg (populaire) studies waar het vinden van een fatsoenlijke baan niet makkelijk is (bv kunstacademie, communicatiestudies, psychologie).

Ik sta er heel neutraal tegenover. Mijn ouders hebben me altijd gesteund. Zelfs toen ik begon te werken wilden ze me nog steunen. Ze hebben nooit krom gelegen maar ik weet zeker dat ze dat hadden gedaan indien nodig voor mijn studie. Voor mij had dat weer niet gehoeven, ik had ook zelf kunnen werken en dat heb ik ook gedaan. Niet om de studie te betalen maar omdat ik er zin in had.

Als ik later kinderen heb die studeren dan zou ik het liefst willen dat ze optimaal kunnen genieten van de mooiste tijd in hun leven.

En een bijbaan doet daar niets aan af, het voegt eerder wat toe. Samen met je studievrienden horecawerk doen, of met je collega's van het callcenter of het café leuke dingen ondernemen (vakantie, stappen etc).

Als ze willen werken, prima. Als ze onbekommerd willen genieten van hun studententijd, ook goed.

Waar botst genieten met werken??

Als ik het kan betalen dan doe ik dat. Als dat betekent dat ik geen auto's kan kopen (vakanties zegen me niet zo veel) dan is het maar zo. Maar goed, ik heb makkelijk praten, ik heb mede door deze overtuiging nog geen kinderen Vergis je niet in de waarde die potentiële werkgever hechten aan werken tijdens je studie. De PBA's (Papa-Betaalt-Alles studenten) leggen het af tegen studenten die zelf hun kostje (deels) bij elkaar scharrelen.
quote:JohnnyCake schreef op 14 april 2010 @ 10:11:

[...]

Als ik later kinderen heb die studeren dan zou ik het liefst willen dat ze optimaal kunnen genieten van de mooiste tijd in hun leven. Als ze willen werken, prima. Als ze onbekommerd willen genieten van hun studententijd, ook goed. Als ik het kan betalen dan doe ik dat. Als dat betekent dat ik geen auto's kan kopen (vakanties zegen me niet zo veel) dan is het maar zo. Maar goed, ik heb makkelijk praten, ik heb mede door deze overtuiging nog geen kinderen Ik heb een onbekommerde studententijd gehad. En wel (veel) gewerkt, dit gaat echt heel goed samen. Doordat ik werkte had ik gewoon mijn eigen geld dat ik op mijn eigen manier kon besteden. Geldzorgen heb ik niet gekend, in tegenstelling tot sommige medestudenten die gefinancieerd werden door hun ouders.
Mijn zusje zit op de hotelschool, en dat kost het eerste jaar 8000 euro incl de kamer. Dat hebben mijn ouders betaald, en mijn zusje krijgt nu van mijn ouders een bepaald bedrag per maand waar ze het van moet doen, en de studiefinanciering gaat volledig terug naar mijn ouders.

Volgend jaar ga ik zelf naar de universiteit. De bedoeling is dat ik gewoon alles zelf ga betalen. Ik krijg de maximale studiefinanciering en ga bij mijn vriend wonen, dus ook geen hoge huurkosten. Mocht het financieel niet lukken dan zullen mijn ouders wel bijspringen. Mijn ouders willen absoluut niet dat ik of mijn zusje gaan lenen.

Ik denk ook dat je genoeg vrije tijd hebt om te werken. Ze zeiden bij de open dag dat je ongeveer 20 a 30 uur per week met de studie bezig moet zijn. Dan blijft er toch tijd zat over lijkt me.
quote:Chica34 schreef op 14 april 2010 @ 09:42:

Gewoon een bijbaan laten nemen en ervoor werken. Ik vind het echt raar om te horen dat er studenten zijn die geen bijbaan hebben. Het is goed voor jezelf, voor je ontwikkeling en vanwege het feit dat je leert dat je gewoon hard moet werken voor het geld. Studenten die dit nooit gedaan hebben beginnen met een achterstand zodra ze afgestuurd zijn.

Achterstand? Wat een onzin. Studiegenoten die van hun ouders maar heel weinig steun kregen/konden krijgen en zich een slag in de rondte werkten in een baan in de horeca of een supermarkt heb ik nou nooit horen zeggen dat ze dat zo geweldig leerzaam vonden. Ze liepen wel in veel gevallen een forse studievertraging op. Als het niet anders kan, dan is een (ongeschoolde) bijbaan natuurlijk de oplossing, maar om nou te doen alsof het zo leerzaam is...

Voor geld dat je krijgt van pa en ma geldt net zo hard op=op als voor zelf verdiend geld. Wat dat betreft maakt het niet zoveel uit.
Wij zitten in dezelfde situatie en hebben er voor gekozen om onze buitenlandvakanties in de ijskast te zetten en een paar dagen in een heel goedkoop hotelletje of landal in de goedkopere periode buiten het hoogseizoen te doen.

Het is een keuze die we gemaakt hebben om mijn zoon een iets makkelijkere start te geven dan mijn vriend gehad heeft.

Vind het trouwens erg tof van mijn vriend dat hij dit voor mijn zoon over heeft terwijl hij zo ontzettend houdt van buitenlandse vakanties en er zo van geniet.

(trouwens je kunt het collegegeld bij sommige hogescholen in termijnen betalen, in 10 maandelijkse termijnen, dan heb je die andere 2 maanden iets over om dan een dag of 3 weg te gaan)
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Beetje slimme student zorgt voor een goed verdienende bijbaan. Die gaat niet sloven als vakkenvuller. Zijn goed verdienende bijbanen te vinden. En als je het slim aanpakt kan je het vakgerelateerd doen, levert het je een lichte relevante werkervaring op. Dikke pré bij het vinden van een baan na je afstuderen.

Denk aan de rechtenstudenten die als secretaresse op een advocatenkantoor werken. Als je hotelschool doet moet je gewoon horecaervaring hebben wil je na je afstuderen serieus genomen worden. Stage-ervaring is met zo'n studie niet voldoende.
Ik zou je iig willen aanraden om geen dingen VOOR je dochter te betalen, geef haar het bedrag dat je wil/kan missen en laat haar beslissen wat ze ervan betaald, leer je veel meer van.

Mijn ouder hebben destijds (WO) gekeken wat de IBG als normbedrag had (basisbeurs, aanvullende beurs en lenen/werken) en hebben het deel wat ik niet als beurs kreeg aangevuld (weet niet of dat voor jullie haalbaar is). Als ik daarvan niet kon rondkomen moest ik maar gaan werken/lenen. Kon op zich hier best van rondkomen, alleen voor vakanties gewerkt en heb geen studieschuld opgebouwd. Ben zelf nog steeds grote voorstander van dit systeem
Ik kreeg studiefinanciering en (een deel van) mijn alimentatie. Toen de alimentatie stopte ben ik gaan werken en heb ik alles verder zelf betaald (kamer, collegegeld, boeken, uitstapjes). Inderdaad een studieschuld opgebouwd maar dat boeit me werkelijk niet.

Als mijn kinderen gaan studeren dan zullen we bijdragen maar ze zullen toch echt ook moeten werken. Lijkt me heel gezond voor een 18-jarige.
Wij gaan ons best doen om al onze kinderen te laten studeren (als ze dat willen/kunnen).. Waarschijnlijk kunnen we niet 100% voor ze betalen maar we doen zo veel mogelijk. Daarbij vind ik dat ze prima erbij kunnen werken.. nothing in life is free.. je leert daar enorm veel van.. Ik heb dat zelf ook zo gedaan .

Waarom moet je als student alleen maar genieten en niet werken.. Lekker op de zak van je ouders teren ? Stappen op kosten van je ouders ? Nou dat dacht ik niet.. Ik ben niet van plan te gaan betalen voor het uitgaansleven van mijn kinderen. Daar is nou die bijbaan voor.. net als voor dat ene leuke jurkje bij H&M etc. Studie betalen prima, als dat in onze macht ligt , maar de rest.. werken met die handel..

Wij hebben overigens 3 kinderen.
Ik spaar absoluut niet voor de eventuele studie ooit van Zwiepje. Ik heb zoveel zuurgespaard collegegeld van ouders aan drank zien opgaan dat dat in mijn mening niet alleen zinloos is maar vaak ook averechts werk (vertraging, meer feesten etc. De balans tussen studeren en lol hebben raakt zoek). In mijn ervaring zijn de studenten zonder geld van ouders vaak veel gemotiveerder hun studie goed te doen, juist omdat ze weten dat hoe langer ze erover doen, hoe groter de lening en dus studieschuld wordt. Daarnaast kunnen ze ook prima van het studentenleven genieten en een mooie tijd hebben.

Ik hoop dat, mocht Zwiepje ooit gaan studeren, het bij hem ook zo werkt, bij mij en vele anderen met mij, werkte het wel zo.

Een bijbaan is zeker een pré in de carriere daarna. Ik denk dat studenten zonder enige werkervaring veel moeilijker een baan kunnen vinden, tenzij ze natuurlijk zelf die connecties al hebben via de studentenvereniging/vader/moeder etc.
Even terugkomend op een paar reakties: natuurlijk wisten wij al 17 jaar dat er misschien een studie aan zou komen. Maar konden dat financieel wel aan.

Alleen is de laatste maanden onze financiele situatie behoorlijk veranderd (lees: verminderd) o.a. door ziekte van mijn man.

Vandaar dat er nu andere keuzes gemaakt moeten worden.

Dank voor jullie reakties!! Er wordt heel wat bijgewerkt lees ik zo. Het zal waarschijnlijk een keus voor HAAR moeten worden: óf ze gaat werken, óf ze leent.
quote:Miffy schreef op 14 april 2010 @ 10:31:

[...]

Ze liepen wel in veel gevallen een forse studievertraging op. Dit ervaar ik in het geheel niet, ook niet bij mijn medestudenten. Mijn ervaring is juist dat degene die zelfde studie betalen, eerder zijn afgestudeerd dan degene die alles betaald krijgen.
quote:Dahlia74 schreef op 14 april 2010 @ 10:58:

[...]

Dit ervaar ik in het geheel niet, ook niet bij mijn medestudenten. Mijn ervaring is juist dat degene die zelfde studie betalen, eerder zijn afgestudeerd dan degene die alles betaald krijgen.Absoluut. Ik heb nu op drie universiteiten gewerkt en dit geldt voor alle drie.
Volgens mij gaat de overheid er van uit dat studiekosten in 3 gaan:

- een deel overheid (stufi)

- een deel ouders

- een deel de student (lening of bijbaan of een combi daarvan)

Als je ouders onder een bepaalde inkomensgrens zitten kan je aanvullende beurs krijgen. Maar let op: volgens mij ligt de pijldatum op 3 jaar terug. Dus als jullie financiële situatie een paar maanden geleden veranderd is, zou ze die wel eens mis kunnen lopen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:mips schreef op 14 april 2010 @ 10:25:

[...]

Vergis je niet in de waarde die potentiële werkgever hechten aan werken tijdens je studie. De PBA's (Papa-Betaalt-Alles studenten) leggen het af tegen studenten die zelf hun kostje (deels) bij elkaar scharrelen.En daarnaast moet je ook nog aktief zijn geweest in verenigingsleven niet? Zo'n vaart loopt het niet. Ik proef een minachting jegens studenten die niet moeten werken. Klopt dat? PBA? Als het even kan wil ik dat mijn kinderen tijdens hun studie de vrijheid hebben om er zelf voor te kiezen hoe ze hun tijd besteden. Ik wil niet dat ze noodgedwongen een baantje nemen.

En baantjes zijn inderdaad goed voor de ontwikkeling, maar om nou over achterstand te spreken t.o.v. iemand die elk weekend achter een bar heeft gestaan om de studie te bekostigen, nee. Dat is onzin.

Ik ben zelf ook gaan werken. Niet voor het geld, mijn ouders lieten me volledig vrij wat dat betreft. Nee, ik ben gaan werken omdat ik het leuk vond, omdat ik me verder wilde ontplooien, omdat eigen geld ook leuk leek. Ik ben dankbaar dat mijn ouders me vrij hebben gelaten om in eigen tempo mijn zelfstandigheid te ontplooien. Andere ouders hebben andere methodes, dat moeten ze zelf weten. Ik zie het anders.
Eerder zijn afgestuurd lijkt mij juist een nadeel. Ik doe twee verschillende studies en bij beide zeggen de docenten dat je beter niet in vier jaar klaar kan zijn.
Liever elitair dan een pauper!
Narcissen, vervelend dat de situatie zo verslechterd is. Heb je één dochter of staan er nog meer kinderen klaar om te gaan studeren?

Mijn ouders hebben 4 kinderen, ik ben de oudste. Ze hebben wel vanaf dat we klein waren gespaard volgens mij (weet dat niet eens precies).

Bij studies betalen ze het collegegeld en soms kamerhuur. Ze hebben hun eigen behoeftes wel op een lager pitje gezet. Vliegvakanties bijvoorbeeld (wat veel kennissen van mijn ouders wel doen) zijn voor hun al jaren niet weggelegd. Vaak uit eten ook niet. Geen ramp, ze leven echt niet arm.

We krijgen dus wel de mogelijheid om op kamers te wonen. Eén broer heeft dat niet gedaan tot nu toe en dat gaf ouders wel wat ademruimte, dat ze niet 4 jaar huur voor hem hebben hoeven betalen. (Ze redeneren wel: als we het voor de één betalen, dan ook voor de ander)

Ik heb geen vaste bijbaan gehad tijdens mijn studie, wel geleend. Weet niet of dat de beste keus geweest is: ik verloor een beetje het besef van de waarde van geld. Als je maandelijks van de IBG een bedrag krijgt is dat erg leuk.

Vergelijk ik het nu met mijn puberteit: winkelbaantje, kasboekje, zakgeld, alles overzichtelijk en klopte precies met elkaar - dan kan ik wel stellen dat ik er daarna een rommel van gemaakt heb. Financieel dus. Ging niet op vakantie toen ik studeerde, geld ging gemakkelijk op aan boodschappen en uitgaan. Was gewoon niet zo prijsbewust en soms wat makkelijk

Lijkt me goed voor je dochter om wél een bijbaantje te hebben.

Overigens kwam ik mensen tegen die alles van hun ouders kregen (boeken, huur, collegegeld, af en toe boodschappen, nu en dan een duur kado, nieuwe computer, nieuwe fiets). Tot studenten die vrijwel alles zelf betaalden en dus ook in de zomer fulltime werkten om het collegegeld te kunnen ophoesten. De verschillen zijn groot.

Maar nogmaals: ga niet te snel lenen want het is echt niet leuk als je na 4 jaar ziet dat je XX duizend euro schuld hebt. (gebeurt vaak genoeg - kop in het zand en na 4 jaar schrikken ze zich dood)
quote:Kalliope schreef op 14 april 2010 @ 11:03:

Eerder zijn afgestuurd lijkt mij juist een nadeel. Ik doe twee verschillende studies en bij beide zeggen de docenten dat je beter niet in vier jaar klaar kan zijn.Onzin. De vraag is: hoe studeer je af? Is dat alleen met je papiertje of is dat met: werkervaring, bestuurservaring etc. Als je na vier jaar studie een lijst met tienen hebt maar je hebt er niets naast gedaan is het moeilijker te komen aan een baan dan iemand met een 7 of 8 die allerlei nevenactiviteiten heeft verricht en het in vier jaar heeft afgerond.
Ik had een combi: ouders betaalden en ik moest zelf werken en lenen voor geld om van te leven, zeg maar. Studeren in NL is helemaal niet zo duur vergeleken met andere landen hoor. Jouw kind zal gewoon zelf erbij moeten werken, zoals elke student en verder miss een bedrag per maand lenen. Helemaal als hij/zij nog aanvullende stufi krijgt is het echt wel te doen hoor!
quote:Zwieber schreef op 14 april 2010 @ 11:01:

[...]

Absoluut. Ik heb nu op drie universiteiten gewerkt en dit geldt voor alle drie.

Ik geloof het meteen. Denk dat het wel samenhangt met - als de ouders betalen - dat de studenten meer mogelijkheden aangrijpen voor nevenactiviteiten. (Sorry voor de kromme zin)

Bij ons kon je veel leerzame commissies doen op studentenvereniging. Of zelfs een jaar bestuur. Gaf in de meeste gevallen wat studievertraging maar ook een mooie ervaring / training voor 'de echte wereld'.

Dus langer studeren is niet per definitie hetzelfde als 'treuzelen'.

Ik zie die nevendingen wel als extra: ze zullen geen geld opleveren dus als je er financieel door in de problemen komt - niet doen.
Ontving geen aanvullende beurs want mijn ouders verdienden genoeg dus hebben zij altijd mijn kamer betaalt, voorwaarde daarvan was wel dat de prijs binnen de perken bleef. Ben begonnen met 230 E en na 5 jaar was dit 270E. Ik moest op kamers want mijn studie was aan de andere kant van het land. Collegegeld en boeken/materialen heb ik altijd zelf betaald. Ook heb ik er altijd bij gewerkt.

Halverwege het eerste jaar, heb ik een lening genomen. Eerst een klein gedeelte, daarna maximaal. Ik heb kunstacademie gedaan en het geld wat je daar besteed aan materialen is niet te zuinig.

Maar dan nog.. waar al mijn geld is heengevlogen ( ik heb het wel eens meerdere malen langere tijden bijgehouden) mag nog steeds Joost weten. Wie zijn brillen brand mag op de blaren zitten. Heb dus nu ook een hele verschrikkelijke behoorlijke schuld bij de IB groep.

Mijn advies; Laat het haar eerst proberen zonder lening, maar met werken en de aanvullende beurs en de basisbeurs. Kijk of je geld kan uitsparen door haar thuis te laten wonen, zo nee, zoek een leuke kleine kamer voor niet te veel geld en leer haar hoe ze met d'r geld om moet gaan (slim inkopen doen). Boeken kan je vaak 2e hands krijgen.

Succes
Wat Zwieber zegt, ongeveer
quote:Lunatik schreef op 14 april 2010 @ 11:09:

Mijn advies; Laat het haar eerst proberen zonder lening, maar met werken en de aanvullende beurs en de basisbeurs. Kijk of je geld kan uitsparen door haar thuis te laten wonen, zo nee, zoek een leuke kleine kamer voor niet te veel geld en leer haar hoe ze met d'r geld om moet gaan (slim inkopen doen). Boeken kan je vaak 2e hands krijgen.

Ook helemaal mee eens. Mijn twee beste vriendinnen in het eerste jaar, hadden allebei een 'rijke pa'. En daardoor een uitgavenpatroon dat daarbij paste. Ik ging daarin mee soms, wat inhield dat eerst mijn spaarpot leeg ging en ik daarna bij de IBG aanklopte.

Anders boodschappen doen en weten wanneer het uitverkoop is, hadden mij wel geholpen. Maar daar had ik niet zoveel weet van, op dat moment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven