Wie betaalt de studie?
woensdag 14 april 2010 om 08:21
Ik weet niet of het hier goed staat, of bij "kinderen" hoort...
Onze dochter gaat volgend schooljaar een HBO opleiding doen. Studiefinanciering aangevraagd, waarschijnlijk komen we ook in aanmerking voor aanvullende beurs (vanwege ons inkomen). Nu zat ik eens te kijken wat dit allemaal gaat kosten en slaat de schrik me om het hart..... We kunnen het wel betalen, maar ik denk dat wijzelf dan onze vakantie wel op kunnen geven....
Zij kan natuurlijk een lening aanvragen, maar eigenlijk willen we dat ze straks zonder studieschuld kan beginnen met werken.
Maar... ik heb eigenlijk geen zin om zo'n jaar of 6 krom te liggen.
Nu wil ik de ervaring hier eigenlijk graag weten: hoe doen jullie (ouders) dat? Wordt er een lening aangegaan of wordt het meestal uit eigen middelen betaalt?
Onze dochter gaat volgend schooljaar een HBO opleiding doen. Studiefinanciering aangevraagd, waarschijnlijk komen we ook in aanmerking voor aanvullende beurs (vanwege ons inkomen). Nu zat ik eens te kijken wat dit allemaal gaat kosten en slaat de schrik me om het hart..... We kunnen het wel betalen, maar ik denk dat wijzelf dan onze vakantie wel op kunnen geven....
Zij kan natuurlijk een lening aanvragen, maar eigenlijk willen we dat ze straks zonder studieschuld kan beginnen met werken.
Nu wil ik de ervaring hier eigenlijk graag weten: hoe doen jullie (ouders) dat? Wordt er een lening aangegaan of wordt het meestal uit eigen middelen betaalt?
woensdag 14 april 2010 om 08:26
Wij (mijn man en ik en mijn ouders) hebben nu al bijna genoeg gespaard om onze zoon straks te laten studeren. Dat is... als de euro straks net zoveel waard is en de studie net zoveel kost. T kind is nl pas 7
Voor ons hoeft hij dus geen lening aan te gaan maar ik zou het wel op prijs stellen als hij een baantje zoekt voor de extra's. Dat deed ik ook tijdens mijn studie en daar word je niet slechter van.
Voor ons hoeft hij dus geen lening aan te gaan maar ik zou het wel op prijs stellen als hij een baantje zoekt voor de extra's. Dat deed ik ook tijdens mijn studie en daar word je niet slechter van.
woensdag 14 april 2010 om 08:26
Die vraag lijkt me alleen relevant voor mensen in precies dezelfde situatie ( zelfde salaris, zelfde aantal kinderen , zelfde vaste lasten, etc. ).
Als het ons onze vakantie bijvoorbeeld niet zou kosten is het een minder groot " offer " dan voor jullie, lijkt mij.
Als het ons onze vakantie bijvoorbeeld niet zou kosten is het een minder groot " offer " dan voor jullie, lijkt mij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 14 april 2010 om 08:28
Kan ook nog een combi zijn he, werken en lening...
Mijn ouders verdienden genoeg dus ik kreeg geen aanvullende beurs maar moest wel alles zelf betalen. Heb geen spijt van mijn lening hoor, had ook langer thuis kunnen blijven wonen en dat misschien niet nodig gehad maar op mezelf wonen heeft mij zo veranderd, dat had ik niet willen missen!
Mijn ouders verdienden genoeg dus ik kreeg geen aanvullende beurs maar moest wel alles zelf betalen. Heb geen spijt van mijn lening hoor, had ook langer thuis kunnen blijven wonen en dat misschien niet nodig gehad maar op mezelf wonen heeft mij zo veranderd, dat had ik niet willen missen!
woensdag 14 april 2010 om 08:30
Mijn ouders financierden me niet tijdens mijn studie. Mijn vader werd geacht de aanvullende beurs te betalen maar dit weigerde hij. Ik heb wel geleend en daarnaast werd dus werken voor me. Ik zat op kamers. Overdag school, 's avonds een bijbaantje en 's weekends werkte ik in de kroeg. Het is even doorzetten maar het ging prima.
Waarom kan jouw dochter niet een bijbaantje nemen?
Waarom kan jouw dochter niet een bijbaantje nemen?
woensdag 14 april 2010 om 08:31
Ik denk inderdaad dat de combi beurs+aanvullende beurs+bijbaan een heleboel moet kunnen coveren. Ik heb zelf mijn studie betaald, deels met lening en later (2de studie) met werken. Wel gaven mijn ouders me 'extra's', niet in de vorm van een vaste maandelijkse bijdrage maar bv kleding, schoenen, geld voor iets leuks enzo.
woensdag 14 april 2010 om 08:40
Mijn ouders gingen uit van het standpunt : wij betalen wat we kunnen, zónder dat we er zelf op achteruit gaan. Dus, vakantie laten om óns dingen te laten doen, no way! Wij begonnen met zijn 3-en thuis tegelijk aan de studie, WO, HBO en MBO. De verschillen in woonomstandigheden, levens- en studiekosten waren erg groot en daarom besloten mijn ouders uiteindelijk voor ons allemaal schoolgeld/collegegeld te betalen en alle studiekosten. Dat was voor de één voornamelijk dure boeken en voor de andere alleen maar praktisch werkmateriaal. Alle andere zaken (mijn kamer kostte 400 euro, die van mijn zus maar 225. Eh... guldens trouwens, tis een tijdje geleden ), dure vakanties, gekke kleren, wat dan ook, betaalden we maar lekker zelf, met of zonder lening.
woensdag 14 april 2010 om 08:40
quote:narcissen2010 schreef op 14 april 2010 @ 08:21:
Nu wil ik de ervaring hier eigenlijk graag weten: hoe doen jullie (ouders) dat? Wordt er een lening aangegaan of wordt het meestal uit eigen middelen betaalt?Wat wil je het liefst? Vakantie of je dochter zonder schulden? Wat de rest doet doet er toch niet toe verder?
Nu wil ik de ervaring hier eigenlijk graag weten: hoe doen jullie (ouders) dat? Wordt er een lening aangegaan of wordt het meestal uit eigen middelen betaalt?Wat wil je het liefst? Vakantie of je dochter zonder schulden? Wat de rest doet doet er toch niet toe verder?
woensdag 14 april 2010 om 08:41
Ik kreeg geen aanvullende beurs, mijn ouders betaalden mijn collegegeld en een groot deel van de huur van mijn kamer. Ik heb mijn hele studie twee tot drie dagen per week gewerkt (in een winkel, dus dat waren vrij flexibele werktijden) en dat ging prima. Heb mijn schuld weten te beperken tot 4.000 euro.
woensdag 14 april 2010 om 08:44
woensdag 14 april 2010 om 08:48
Wat ik me wel afvraag: je dochter gaat over een paar maanden naar het HBO, en je gaat nu pas kijken hoeveel het ongeveer kost? Je weet toch al zo'n jaar of 17/18 dat er een vervolgopleiding aankomt?
Mijn moeder heeft ons (mijn en zus') hele leven gespaard voor onze opleidingen. Zelfs toen mijn pa werd ontslagen en we financieel kut zaten, waren die potjes pas het allerlaatste redmiddel.
Mijn moeder heeft ons (mijn en zus') hele leven gespaard voor onze opleidingen. Zelfs toen mijn pa werd ontslagen en we financieel kut zaten, waren die potjes pas het allerlaatste redmiddel.
Liever elitair dan een pauper!
woensdag 14 april 2010 om 08:49
ik ben nu bezig aan een HBO studie en heb alles zelf bekostigd. Waarom? Omdat mijn ouders nog 3 andere kinderen hebben. Ik werk vanaf mijn 12e jaar en heb, sinds mijn 18e, alles zelf betaald, als zorgverzekering, boeken, schoolgeld etc. Alleen toen ik een laptop nodig had, heb ik deze gekregen. Maar ik was dan ook afgestudeerd aan het MBO, dus had hem als het ware 'verdiend'.
Ik zou zeggen, laat je dochter nu alvast een baantje nemen, kan ze zelf sparen voor het schoolgeld etc. Klinkt misschien hard, maar je wordt veel sneller zelfstandig als je zelf merkt dat je ouders ook niet alles voor je kunnen betalen.
en nee, ik heb geen lening, daar betaal je rente over en ben je nog jaren bezig met afbetalen. Het is best te doen, als je maar op tijd begint met sparen
Ik zou zeggen, laat je dochter nu alvast een baantje nemen, kan ze zelf sparen voor het schoolgeld etc. Klinkt misschien hard, maar je wordt veel sneller zelfstandig als je zelf merkt dat je ouders ook niet alles voor je kunnen betalen.
en nee, ik heb geen lening, daar betaal je rente over en ben je nog jaren bezig met afbetalen. Het is best te doen, als je maar op tijd begint met sparen
woensdag 14 april 2010 om 08:53
quote:ES1977 schreef op 14 april 2010 @ 08:40:
Ehm, HBO zes jaar?
Kan best hoor, eerst 4 jaar bachelor en dan nog een master halen. Dan zit je al snel op de 5/6 jaar.
Ben het trouwens eens met mijn voorgangers. Je dochter kan toch prima een bijbaan zoeken? Zet het dan eens allemaal op een rijtje en kijk of een lening dan nog nodig is.
Ehm, HBO zes jaar?
Kan best hoor, eerst 4 jaar bachelor en dan nog een master halen. Dan zit je al snel op de 5/6 jaar.
Ben het trouwens eens met mijn voorgangers. Je dochter kan toch prima een bijbaan zoeken? Zet het dan eens allemaal op een rijtje en kijk of een lening dan nog nodig is.
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.
woensdag 14 april 2010 om 08:56
Ik heb mijn HBO opleiding ook zelf bekostigd. Ik woonde op kamers. Werkte al vanaf mijn 12e, gewoon omdat ik het leuk vond. Heb geen studieschuld opgebouwd en een leuke studententijd gehad.
Dus waarom kan je dochter niet werken? Ze heeft nu waarschijnlijk een lange zomervakantie, kan ze vast beginnen.
Overigens krijgt dochter studiefinanciering en aanvullende beurs, niet "we".
Dus waarom kan je dochter niet werken? Ze heeft nu waarschijnlijk een lange zomervakantie, kan ze vast beginnen.
Overigens krijgt dochter studiefinanciering en aanvullende beurs, niet "we".
woensdag 14 april 2010 om 08:56
woensdag 14 april 2010 om 08:57
woensdag 14 april 2010 om 08:59
woensdag 14 april 2010 om 09:01
Dat vind ik ook goede tips, heeft je dochter al een baantje?
Ik heb vanaf mijn 12e altijd een bijbaantje gehad. Als ik iets wilde, alleen op vakantie met vriendinnen oid, moest ik daar eerst voor werken. Later pasten mijn ouders dat dan vaak bij en mocht ik mijn zelfverdiende geld als zakgeld op vakantie gebruiken. Ze konden het ook zo betalen maar vonden het erg belangrijk dat hun kinderen de waarde van geld leren kennen. En terecht, ben er nog steeds erg blij mee!
Ik heb vanaf mijn 12e altijd een bijbaantje gehad. Als ik iets wilde, alleen op vakantie met vriendinnen oid, moest ik daar eerst voor werken. Later pasten mijn ouders dat dan vaak bij en mocht ik mijn zelfverdiende geld als zakgeld op vakantie gebruiken. Ze konden het ook zo betalen maar vonden het erg belangrijk dat hun kinderen de waarde van geld leren kennen. En terecht, ben er nog steeds erg blij mee!