Luizen moeders????

15-04-2010 07:25 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal.

Ik heb even een vraag met betrekking over luizen.Bij mijn kinderen op school is het onderhand een ware epidimie.En school wil er niets aan doen.Nu is mijn vraag aan jullie.Hebben jullie ervaring met luizen moeders?Want hoor van verschillende mensen dat luizenmoeders wel echt werkt.En wat moet ik me er bij voorstellen.

Hoop op antwoorden want we zijn met een groepje moeders die het nu toch echt door willen gaan zetten.
Voor het signaleren kunnen luizenmoeders handig zijn, deze gaan alle klassen langs en controleren de kindjes op luizen. . Maar zolang er geen luizentassen zijn, en ouders van kinderen met luizen er niet van op de hoogte worden gebracht heeft het weinig zin.
Hier hebben ze ook luizenmoeders. Die gaan inderdaad alle klassen langs. Ze hebben dan zo'n wegwerp schort aan, een lijst met alle namen van de kinderen bij zich, en van die ontsmettingsgel voor je handen.

Ze komen dan de klas binnen, de kinderen weten de bedoeling. De juf kan gewoon door met de les, maar de kinderen worden er tussendoor even tussenuit gehaald om gecontroleerd te worden. Hoe meer moeders, hoe sneller je per klas klaar bent uiteraard. Wat er uiteindelijk met die lijst gebeurt weet ik niet. Ik neem aan dat een kind met luizen naar huis gestuurd wordt.

Ze hebben inderdaad ook luizentassen bij ons op school, maar die worden bijna niet gebruikt. Ze hangen aan de kapstok, maar de meeste kinderen hangen hun jas gewoon aan het haakje. Waarschijnlijk pas als echt bekend wordt dat er luizen zijn, dat ze dan gebruikt worden. Ik heb het nog niet meegemaakt.
Bij ons op school wordt iedere maand en na iedere vakantie gecontroleerd.

Als er in de klas een kind is die luizen heeft worden de ouders van dat kind gewaarschuwd en de hele klas krijgt een briefje mee dat er luizen in die klas gesignaleerd zijn en het verzoek om extra te controleren. Ook het kind met de luizen krijgt hetzelfde neutrale briefje mee om stigmatisering te voorkomen. Het is dus alleen bij de ouders bekend dat het kind in kwestie luizen heeft.

Luizenzakken zijn verplicht om te gebruiken en daar controleren ze heel erg op.

Op zich een heel goed systeem, alleen begrijp ik niet waarom ze de luizenzakken weghalen op het moment dat iedereen luisvrij is. Laat die dingen lekker hangen denk ik dan. Zo voorkom je snelle verspreiding mocht er toch een kind weer luizen oplopen.

Wel een nadeel aan die controle is dat ik al 3 keer gehoord heb dat mijn kinderen luizen hadden en 3 keer bleek het vals alarm (gewoon vies haar dus). Dat neemt wel een beetje het vertrouwen weg en de 4de keer denk je misschien dat het weer vals alarm is en onderneem je geen actie terwijl het die keer wel echt kan zijn.
HIer ook luizenouders. Gaat net als bij prulletje, en als er een kind luizen heeft wordt er contact met de ouders opgenomen dat ze moeten behandelen, moeten alle kinderen hun jas in een plastic tas aan de kapstok hangen (luizentassen komen er aan, zijn besteld), en wordt alle ouders gevraagd om hun kind vaak te kammen en te controeren en na twee weken wordt er gecontroleerd op school.

Ik klop het af en zeg het niet maar tot nu toe is het ons bespaard gebleven
Bij mijn dochter op school ook luizenmoeders.

Eens per week worden de kinderen gecontroleerd, en mocht er een kindje luis hebben, dan worden de ouders gewaarschuwd, zodat zij hun maatregelen kunnen nemen.

Ook luizencapes in de hal, waarin de jassen worden gehangen. Niet echt het idee dat dat werkt, bij binnenkomst helpen de ouders wel om de jassen in de capes te doen, maar na het buitenspelen moeten de kinderen het zelf doen, met als gevolg dat de helft van de kragen (waar het toch om draait) vrij hangen.

Ondanks capes en luizenmoeder heeft dochter hier dit jaar al 4 keer luis gehad, dus als er een epidemie is kan je je borst maar nat maken.

Wat helpt is veel gel of haarlak in het haar van je kind te spuiten, daar houden luizen niet van, of gebruik een preventieve spray , als Luis Protect. Nadeel daarvan is wel dat het een vettige laag over het haar legt, alsof het haar weken niet is gewassen..

Wil je veel succes wensen, niks aan, die luizen!
Luizencapes werken maar heel beperkt, de meeste luizen lopen over bij kind-kind contact (knuffelen, stoeien, tegen elkaar aan zitten)

En inderdaad vooral bij kleuters is het bijna niet te doen om al die jasjes er elke keer in te frunniken..

Inzet van luizenmoeders is goede zet en naar mijn idee echt werkzaam.

Bij ons op school worden de kinderen uit de klas gehaald,(na elke vakantie, maar ook bij het ontdekken van een 'luizenkind komt er een extra controle) en gebeurt het in de gymzaal, maar qua uitwerking maakt dat natuurlijk niets uit.

Kids die luizen of neten hebben worden anoniem opgeschreven en hun ouders worden ingelicht.

Echte grote uitbraken laatste jaren niet meer gehad.
Ook al jaren luizenmoeder . En als de luizenplaag losbreekt...nou berg je maar. Dat duurt maanden en maanden voor ze uitgeroeid zijn. Bij een plaag controleren we elke week en kinderen met luizen worden direct naar huis gestuurd om behandeld te worden. Klinkt hard maar zo is het afgesproken met school. Ook luizencape mee naar gym. Tuurlijk moet er gecontroleerd worden, wat raar dat ze er bij jou op school niets mee doen. Dan weet je zeker dat er luizen blijven want niet iedere ouder controleert zelf of behandelt de luizen. Het enige wat helpt bij ons is dat de kinderen met luizen opgehaald moeten worden en gelijk moeten worden behandeld want anders denken veel ouders: och laat maar en blijf je zitten met heel veel luis.
Bij ons op school hebben we ook luizenmoeders. Zodra een kind luizen heeft moet de ouder dit melden. Dan worden de moeders opgetrommeld en wordt er gecontroleerd. Verder wordt er na iedere vakantie gecontroleerd.

De luizenmoeders komen de kinderen in groepjes uit de klas halen en kammen in de centrale hal. Mochten kinderen luizen hebben, dan wordt er direct contact opgenomen met de ouders. Die mogen dan kiezen: of hun kind wordt op school behandeld met shampoo of ze moeten het kind ophalen.
Ook wij hebben luizenmoeders, maar het zijn wel altijd dezelfde kids die de epedimie veroorzaken. De school probeert ze daar wel op aan te spreken, maar het helptniet echt.

Verder zijn er capes, daardoor is het wel een stuk minder geworden. Ik was mijn dochter haar haar niet zo vaak.Zit altijd in een staart en kokos doe k in haar haar. Zijn luisen ook niet verzot op.

Succes
[quote]vlinder72 schreef op 15 april 2010 @ 08:07:

Ook wij hebben luizenmoeders, maar het zijn wel altijd dezelfde kids die de epedimie veroorzaken. De school probeert ze daar wel op aan te spreken, maar het helptniet echt.

Precies, dat was bij ons ook zo. Eerst gaven we briefjes mee of belden we maar dat hielp niet. Sommige ouders trekken zich daar niets van aan en behandelen ook niet. Toen is door de school beslist dat de ouders de kinderen op moeten halen als er luis ontdekt wordt.
Hier ook luizenmoeders op school, na iedere vakantie wordt er gecontroleerd en om de paar weken.

De school heeft uiteindelijk luizentassen gekocht voor iedereen. Maar op de BSO, creche en zwemles hangt iedereen zijn jas gewoon op de kapstok daar zijn geen luizentassen En dat is volgens mij ook de reden dat ze hardnekkig blijven.

Ik heb gehoord dat Zwitsal haarlotion helpt, haar moet een beetje "vies"zijn dat vinden luizen niet fijn. Ter voorkoming van bedoel ik dan.
Ik ben zelf al jaren luizenmoeder en op de school van mijn kind wordt ook een week na iedere vakantie gecontroleerd.

Er wordt een brief meegegeven aan de hele klas als er luizen bij iemand gevonden zijn. Het betreffende kind moet idd zo snel mogelijk behandelt worden en daarom het liefst meteen opgehaald worden.

Helaas ivm met werkende ouders is dit niet altijd mogelijk.

Als het kind broertjes of zusjes op school heeft, wordt die klas ook nagekeken.

Er zijn 2 luizenmoeders per klas.

Ook hebben wij luizencapes en luizentassen die het hele jaar door gebruikt worden.

De kinderen nemen ook een plastic tas mee naar de gym of zwemles.

Onze school heeft heeft geen verkleedkleren ed meer, om besmetting te voorkomen.

Het probleem is bij ons op school wel minder geworden.

Dus ja, luizenmoeders helpen wel

P.S. ik heb ook in de werkgroep gezeten, om het op te zetten.

was toen gebombardeerd tot "hoofdluis"
Hahaha, Bartjes!

Ik ben in de studentenflat waar ik woonde benoemd tot de opper-kakkerlak

Ook dit in het kader van de bestrijding van
Hier ook luizenmoeders op school en er wordt altijd na de vakantie gecontroleerd. En luizenzakken worden er gebruikt.
Tilalia, ik kon er ook altijd wel om lachen hoor.

Ik ben het nu al een tijdje niet meer, maar soms zeg ik het nog wel eens, zoals nu in dit topic leek hij wel gepast.

Ik weet niet wat ik liever zou hebben; kakkerlakken of hoofdluizen?
Mystiek, als je meer info nodig hebt dan laat je het maar weten hoor.

Misschien kan ik nog ons protocol opzoeken.

Misschien kun je anders bij de ggd ook nog informatie opvragen.

Bij ons op school is er ook eens een verpleegkundige geweest die alles heeft uitgelegd.
quote:bartjes schreef op 15 april 2010 @ 09:28:

Mystiek, als je meer info nodig hebt dan laat je het maar weten hoor.

Misschien kan ik nog ons protocol opzoeken.

Misschien kun je anders bij de ggd ook nog informatie opvragen.

Bij ons op school is er ook eens een verpleegkundige geweest die alles heeft uitgelegd.Ja, dit is niet zo moeilijk allemaal maar wat als de school niet mee wil werken zoals TO schrijft.
Wij hebben op school best veel luizenmoeders. Zij gaan na elke vakantie alle klassen rond. Ze komen dan met zn 5 binnen en zijn dan binnen 5 min weer weg. Dus de kinderen hoeven de klas niet uit.

We hebben ook luizenzakken ipv capes. De hele jas gaat erin inclusief eventuele wanten en sjaals. De kinderen kunnen alles er goed in doen, en van boven is de zak dicht.

Bij ons worden de ouders gebeld dat hun kind luizen heeft, en er wordt geadviseerd er wat aan te doen.
quote:hgjb schreef op 15 april 2010 @ 09:39:

[...]

Ja, dit is niet zo moeilijk allemaal maar wat als de school niet mee wil werken zoals TO schrijft.Ik vind dat je dan als ouders best mag eisen om dit te controleren en zelf te organiseren.
@ hgbj, hier heb ik overheen gelezen.

Maar dan denk ik dat je met een groep(je) ouders en een goed plan van aanpak toch een kans maakt.

Misschien ook een idee om de ouderraad en eventueel medezeggenschapsraad erbij te betrekken?
Hoe komt het dat er tegenwoordig zoveel luizen zijn? Ik heb mijn hele schoolperiode nog nooit luizen gehad, wij hadden geen luizenmoeders of luizenkappen.

Maar laatst hielp ik ff mee in het buurthuis en ik had meteen luizen.
quote:plukjepulk schreef op 15 april 2010 @ 08:06:

En inderdaad vooral bij kleuters is het bijna niet te doen om al die jasjes er elke keer in te frunniken..

Wat een onzin. Even een jas onder een cape hangen is toch geen gefrunnik?
De luizen, praat me er niet van. Hier jarenlang roepend en joelend door het leven gegaan dat mijn kinderen nog NOOIT luizen hadden gehad. Totdat, mijn derde nar school ging en ja hoor, telkens neten....

Hier thuis ga ik doorgaans over dit soort dingen, man vertrekt rond 7 uur 's morgens en komt rond 19 uur thuis.

Bij een luizencontrole enkele maanden geleden werd bij mijn jongste een luis gevonden. En de regel hier is ook, ouders bellen, kind naar huis, behandelen en weer terug naar school. Dus ik werd gebeld, zat in bespreking dus telefoon uit. Man werd gebeld, nam telefoon op en er werd hem gevraagd om zijn dochter te komen halen ivm luizen.

Ik had graag, dolgraag het gezicht van mijn man willen zien toen hem vriendelijk maar dringend gevraagd werd om zijn dochter te halen voor een LUIS! Na een discussie met de juf, heeft ie zijn team verteld dat hij dringend naar school moest om zijn dochter op te halen omdat er een luis was geconstateerd. Mijn man werkt bij een amerikaans bedrijf, waar het, in mijn ogen, hard aan toe gaat. Ouderschapsverlof bijvoorbeeld kunnen ze niet weigeren, er wordt alleen heel subtiel aangegeven, dat het voor je toekomst niet heel erg handig is om daar gebruik van te maken.

Het komt eigelijk nooit voor dat man weggaat voor zieke kids etc dus om dit akkefietje heeft men hartelijk kunnen lachen.

trouwens, ik heb die luizen nog steeds niet onder controle bij mijn dochter, bij mijn 2 zoontjes niets aan de hand.
@ Salle, het is raar om te zeggen maar het lijkt toch wel of de een er gevoeliger voor is dan de ander.

Mijn jongste dochter heeft ze dus ook meer dan 1 keer gehad, en de 2 twee oudsten nooit.

En toen ik ze de eerst keer signaleerde dacht ik mezelf voor de "grap/zekerheid" ook even te controleren.

Mijn verbazing was groot toen ik grote luizen op het papier zag vallen.

Gatver.. krijg meteen jeuk als ik er aan denk.

Maar jeuk had ik toen iig niet, dus ik was echt verbaasd.

Mijn man had ze ook niet en wij liggen niet apart in bed dus waarom de een wel en de ander niet? Geen idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven