Werk & Studie alle pijlers

Wie betaalt de studie?

14-04-2010 08:21 229 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het hier goed staat, of bij "kinderen" hoort...

Onze dochter gaat volgend schooljaar een HBO opleiding doen. Studiefinanciering aangevraagd, waarschijnlijk komen we ook in aanmerking voor aanvullende beurs (vanwege ons inkomen). Nu zat ik eens te kijken wat dit allemaal gaat kosten en slaat de schrik me om het hart..... We kunnen het wel betalen, maar ik denk dat wijzelf dan onze vakantie wel op kunnen geven....

Zij kan natuurlijk een lening aanvragen, maar eigenlijk willen we dat ze straks zonder studieschuld kan beginnen met werken.

Maar... ik heb eigenlijk geen zin om zo'n jaar of 6 krom te liggen.

Nu wil ik de ervaring hier eigenlijk graag weten: hoe doen jullie (ouders) dat? Wordt er een lening aangegaan of wordt het meestal uit eigen middelen betaalt?

Lening aangaan voor studie?

Totaal aantal stemmen: 90

Studie wordt betaald door ouders. (37%)
Lening aangegaan voor studie. (22%)
Werken om de studie te betalen. (41%)
narcissen....wat is het probleem dan? Laat haar in de zomer werken en geld sparen voor collegegeld en dan red ze het heus wel hoor met een bijbaantje.
Kinderen mogen best ook wel zelf voelen dat het allemaal niet voor niks is. Worden ze alleen maar verantwoordelijk van. Het is uiteindelijk toch hun opleiding en hun toekomst. Dat je als ouders mee wilt betalen is dan alleen maar mooi voor hun.

Je had hier natuurlijk wel allang rekening mee moeten houden, zo`n studie komt natuurlijk niet uit de lucht vallen...
TheEmpress:

Misschien heb je over onderstaand bericht heengelezen?

quote:narcissen2010 schreef op 14 april 2010 @ 10:56:

Even terugkomend op een paar reakties: natuurlijk wisten wij al 17 jaar dat er misschien een studie aan zou komen. Maar konden dat financieel wel aan.

Alleen is de laatste maanden onze financiele situatie behoorlijk veranderd (lees: verminderd) o.a. door ziekte van mijn man.

Vandaar dat er nu andere keuzes gemaakt moeten worden.

Mijn ouders hebben de studie van mij en mijn broer allebei betaald, en zullen dat voor zover mogelijk ook altijd blijven doen. maw als ik ervoor kies om toch weer een studie op te pakken en ik kan het om wat voor reden dan ook zelf niet (volledig) betalen zullen zij dat aanvullen of betalen.

Andere dingen moesten we wel zelf betalen, of na onze studie terug betalen. Ik heb naast mijn drie studies (twee niet afgemaakt) altijd gewerkt om daar van op vakantie te kunnen, leuke dingen te doen, kleding te kopen en dingen als de zorgverzekering, rijbewijs ed te betalen.

Mijn broer kon helaas niet werken naast zijn studie omdat van 5 dagen per week van 0600 tot 1930/2000 van huis was en de weekeinden dus moest gebruiken om huiswerk te maken, toetsen te leren, werkstukken te maken en zijn portfolio bij te houden. Hij werkt nu fulltime en betaald zijn schuld bij onze ouders af.

Ik ben nu zelf aan het sparen voor de studie van mijn dochter (duurt op zijn minst nog 14 jaar) Als het allemaal goed gaat is het de bedoeling dat ik haar studiekosten betaal en dat ze dan daarnaast een bijbaan neemt om overige dingen van te betalen.
Erger u niet, verwonder u slechts!
quote:narcissen2010 schreef op 15 april 2010 @ 11:19:

TheEmpress:

Misschien heb je over onderstaand bericht heengelezen?

[...]

Dat is toch van de laatste maanden? En eerder konden jullie de kosten van een studie wel betalen, maar nu door ziekte niet meer?

Dan blijft de situatie precies hetzelfde: Vooruit denken, in goede tijden juist die spaarpot maken zodat je zulke enorme kosten kunt dragen.

Juist dan. Als jullie 18 jaar lang van minimum rond moesten komen had ik het beter begrepen, want dan is er vaak net genoeg geld om te sparen voor de reparatie van de wasmachine en een eenvoudige vakantie.

Maar als jullie het makkelijk konden dragen altijd en sinds de laatste maanden ineens niet meer, tja. Niet zo slim, zeg maar. Dan zorg je toch voor een riante spaarrekening gedurende die 18 vette jaren??
quote:narcissen2010 schreef op 14 april 2010 @ 22:11:

[...]

Ja, ze is volkomen op de hoogte van onze situatie. .Dan zou het dr netjes staan als ze zelf op het idee kwam om te gaan werken zodat ze de studie kan bekostigen.
Ik ben idd wel blij dat ik spaar voor Midi om te gaan studeren. Maar daar heeft Narcissen nu niks aan natuurlijk. Ik denk dat er weinig anders op zit dan dat dochter een bijbaan neemt om haar studie (mede) te bekostigen. En dat is helemaal niet zo erg hoor, doen zoveel studenten.
Ik heb alles zelf betaald (bijbaan en ja, ook een studieschuld).

Ik vind dat eigenlijk heel normaal.
Ik zou haar zsm op zoek laten gaan naar een vaste bijbaan voor in het weekend. Dan kan ze nu al gaan sparen, maar dan is ze er ook op tijd bij, voordat alle scholieren die examen hebben gedaan op zoek zijn.

Die oppasbaantjes zijn ook prima om er bij te houden, want dan kan ze studeren terwijl ze geld verdiend.

Ook eens met The Empress dat het verstandiger zou zijn geweest om een buffer op te bouwen in goede tijden, zodat je geld achter de hand hebt voor mindere tijden. Maar goed daar kun je nu niks aan veranderen. Besef wel dat dit ook geen goed voorbeeld is geweest voor je kinderen. En dat kun je wel veranderen door haar nu zsm aan te sporen om extra te gaan werken en alvast te gaan sparen voor haar studie.
ik snap nog steeds het probleem niet. Je dochter heeft straks 3 maanden vakantie, dan kun je echt wel een jaartje collegegeld verdienen.
@ The Empress en Rosalie 1980

Tuurlijk hebben wij een buffer in de vorm van een behoorlijke spaarrekening achter de hand. Maar vanwege de ziekte van mijn man is het bestaan van zijn (eigen) bedrijf in gevaar gekomen. En weten we niet of we die buffer dáárvoor nodig zullen hebben.
Ik lees wel over een verminderd inkomen van de man van TO, maar ik lees niets over werk van TO zelf. Zoals ik al eerder aangaf: toen mijn kinderen gingen studeren ben ik vrijwel fulltime gaan werken, omdat mijn man en ik allebei als hoogste prioriteit hadden: proberen onze kinderen zonder schulden 'af te leveren'. Als dat om één of andere reden niet had gekund, dan was dat jammer, maar ik vond (en vind) dat ik - als moeder - beter meer kan werken om mijn kinderen te ondersteunen dan dat zij zelf - naast hun studie - veel uren moesten werken. Zij hadden wel al vanaf hun middelbare schooltijd altijd bijbaantjes voor de 'luxe' dingen zoals kleding en uitgaan en zo.

Betreffende hoge studieschulden: ik ken een geval van een stel wat na hun studie ging samenwonen en vervolgens kinderen kreeg. De jonge moeder kon wegens gezondheidsredenen niet meer werken; de jonge vader kon dus - naast de kosten van zijn jonge gezin - ook nog eens de studieschuld van zijn vrouw afbetalen van zijn salaris, omdat háár ouders een paar jaar daarvoor te beroerd waren bij te dragen aan de studiekosten van hun dochter.

Dit heeft ons altijd als voorbeeld voor ogen gestaan om ervoor te zorgen dat onze kinderen schuldenvrij zouden studeren.
(Ook) Ik heb gewerkt en een deel geleend. Ik vind dat ook heel normaal. Dat werken dan, als je dat lenen kan laten is dat beter.

Het geld van de lening is vooral opgegaan aan leuke dingen en daar heb ik geen moment spijt van gehad.
quote:narcissen2010 schreef op 14 april 2010 @ 22:20:

[...]

Collegegeld is al 1650,- en daar komen de boeken nog bij. Dat dekt de stufi niet.

Nee, dat wordt niet betaald, maar dat kun je lenen. In een zomervakantie is dat collegegeld ook zo verdiend met uitzendwerk hoor. Zeker in de lange zomer tussen middelbaar onderwijs en HBO. Eventueel kan ze ook een collegegeldkrediet aanvragen bij de IB-groep, dan wordt maandelijks 1/12 deel van het collegegeld op je rekening gestort. Het collegegeld is overal ook in termijnen te betalen.

Overigens, is ze al 18? Anders meteen zorgtoeslag aanvragen als je dat nog niet gedaan hebt. Ze krijgt als ze niet werkt maximale zorgtoeslag van 62 euro in de maand. Dat helpt ook al weer. Kijk meteen ook of ze geen belasting terugkrijgt van oude bijbaantjes. Je kunt belasting tot 5 jaar terugvragen.
Laat ik het zo zeggen: ik ken genoeg mensen(incl. mezelf) met ouders in de bijstand die prima hun studie hebben betaald zonder hulp van hun ouders(vaak ook zonder studieschuld) dus ik zie niet in waarom jouw dochter het niet zou kunnen
We hebben intussen alles financieel op een rijtje gezet.... en gezamelijk doorgesproken.

Naast de stufi leent ze alleen bij wat nodig is voor de studie. Verder gaat ze werken voor alle extra's en leuke dingen.

@joyce48: wij zouden onze dochter ook graag schuldenvrij afleveren, maar moeten accepteren dat dit waarschijnlijk niet kan.

Ik werk 4 dagen per week en kan dat niet uitbreiden.
Mijn ouders hebben mijn collegegeld + eerste paar jaar boeken betaald. Zelf altijd gewerkt voor extra's. Na één jaar studeren ben ik op kamers gegaan en kon toen prima rondkomen van stufi + bijbaan.

Op dit moment heb ik toch een lening (bijna afgestudeerd) omdat ik geen stufi meer krijg (ben van studie gewisseld, daardoor langer dan 4 jaar bezig geweest). Als ik nu wel nog stufi had ontvangen, had ik geen lening nodig gehad (als ik dus ook mijn bijbaan meetel).

Vriendin van mij heeft altijd alles zelf moeten betalen, moeder zat erg krap, vader niet in beeld. Ze kreeg dus wel aanvullende beurs (maar 0.0 van ouders) en heeft ook altijd gewerkt. Studie in 4 jaar afgerond, geen lening.

Het is dus gewoon mogelijk, zonder lening ook. De zomervakantie die er nu aankomt is idd erg lang, kan ze meteen beginnen met sparen.

Die aanvullende beurs wordt inderdaad niet berekend op afgelopen jaar. (andere vriendin van mij kreeg aanvullende beurs omdat haar vader eigen zaak was begonnen 3 jaar geleden, hoewel hij inmiddels prima verdiende).
Kleine aanvulling:

Kunnen jullie helemaal niks missen per maand voor de studie? Ik zou anders proberen 50/50 te doen, of andere verhoudingen.
Mijn ouders hebben vanaf mijn geboorte gespaard voor mijn studie en ik ben hun enige kind, dus zij betalen mijn collegegeld en mijn boeken. Ik ben daar echt ontzettend blij mee, want ik hoor van studiegenootjes dat zij het zelf moeten betalen en die zitten dus een stuk krapper met hun geld dan ik of moeten na hun studie nog een lening afbetalen.

Als ik het zelf had moeten betalen was dat ook prima gelukt, ik werk al vanaf m'n 14e en heb nu een bijbaan van +/- 12 uur per week naast m'n studie.
Ik vind het eigenlijk helemaal niet de "plicht" van mijn ouders om mijn studie te betalen..
Het zal per studie nogal verschillen of het mogelijk is die zelf te financieren zonder hulp van de ouders.

Gaat het om een beta-studie met 40 contacturen per week en daarnaast 'huiswerk' dan blijft er minder tijd over om te werken dan bij een studie psychologie met veel minder contacturen.

Het verschil in kosten voor boeken en andere materialen kan ook enorm groot zijn, tussen studies.

Bij sommige studies zal een laptop met bepaalde (dure) programma's onmisbaar zijn, bij een andere studie red je het met een PC van 5 jaar geleden ook.

Nazife, je vindt het niet de plicht van je ouders. Het is echter wel zo dat de overheid er van uit gaat dat de ouders een deel betalen. Als ze dat niet kunnen zijn er allerlei mogelijkheden, maar in principe worden de ouders financieel gewoon betrokken bij de studie van het kind.
TO ik ben vast ontzettend mosterd, maar heb je al een draagkrachtmeting laten doen?

Misschien maak je nu (nog) geen aanspraak maar houd het in je achterhoofd dat misschien tijdens het tweede of derde jaar van de studie van je dochter dit wel van toepassing kan zijn.

(Er wordt dan dus gekeken naar het inkomen van de ouders - en mogelijk nog andere zaken - om te bepalen of het kind recht heeft op extra studiefinanciering)
Ik heb altijd zelf mijn studie moeten betalen. Vanaf mijn 16e heb ik altijd een bijbaantje gehad. Soms had ik er drie tegelijk. En nog steeds werk ik hard voor mijn tweede WO studie.

Ik vind dat ouders zeker verplicht zijn om hun kinderen te helpen. Vooral als het om een studie gaat. Helaas had mijn moeder geen geld om mij financieel te ondersteunen aangezien ze in de bijstand zat en nog steeds zit. Ik verwijt haar absoluut niets, want hou vreselijk veel van haar, maar soms had ik het ook wel iets makkelijker willen hebben. Als ik zie dat mama en papa alles voor een vriendinnetje betaalde, van zorgverzekering tot aan haar ondergoed (terwijl haar ouders absoluut niet rijk waren) dan was ik misschien wel een beetje jaloers ja.

Aan de ene kant heb ik er ook heel veel van geleerd om financieel op jonge leeftijd onafhankelijk te worden. Ik kan heel goed met geld omgaan bijvoorbeeld (deels van mams geleerd ), heb veel kunnen sparen ondanks het feit dat ik alles zelf moest betalen.

Dus misschien zal ik het bij mijn kinderen ook wel zo doen zoals mams het bij mij gedaan heeft. Zo kunnen ze de waarde van geld wel leren. Vind dat studenten tegenwoordig veel te luxe leven en te veel geld lenen terwijl dat echt niet (altijd!) hoeft.
Mee eens wat eerder is gezegd. Veel studenten hebben een bijbaantje wat prima te combineren is met hun studie.

Ik ben er trots op dat ik zelf mijn studie heb betaald, op kamers woonde en ook nog een leuke studententijd heb gehad.

Oké om mij heen zag ik mensen die hun studie van hun ouders kregen en dat de normaalste zaak van de wereld vonden. Ik vond dat niet altijd leuk, maar het gaf mij wel een gevoel van zelfstandig zijn.

En ik vond het extra leuk als ik thuis kwam en er een tasje met boodschappen van mijn moeder aan de deur hing.
.
anoniem_90988 wijzigde dit bericht op 20-04-2010 12:28
Reden: 1x = genoeg ;-)
% gewijzigd
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven