Bonen en granen combineren - hoe zit dat?

12-04-2010 15:34 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las net iets op het forum over peulvruchten. Dat je ze met granen moet combineren omdat de eiwitten dan beter worden opgenomen, ofzoiets.

Mijn moeder had het daar laatst ook over. Dat er daarom roggebrood gegeten wordt bij de snert, bijvoorbeeld.

Kan iemand uitleggen hoe dit werkt?

(en kan iemand uberhaubt beter omschrijven dan ik wat er bedoeld wordt? )
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
had mijn moeder het laatst ook over! (toen ik haar vertelde dat ik geen vlees meer wil eten)

ik lees mee....
Geen idee !

Weet wel dat het als vegetarier goed is om een glas sap te drinken bij iedere maaltijd, dan wordt het ijzer beter opgenomen.

Maar daar heb je nu natuurlijk niks aan
ik dacht dat je peulvruchten met bladgroente moest combineren.
Je hoeft het niet per se te combineren.quote:Het gebruik van peulvruchten in plaats van vlees is ook bekend, beiden bevatten n.l. eiwit, maar peulvruchteneiwit is niet van dezelfde kwaliteit als vleeseiwit. Vroeger werd daarom aanbevolen om peulvruchten en granen in één maaltijd te combineren; samen hebben ze n.l. de kwaliteit van vleeseiwit. Wie echter voldoende èn gevarieerd eet krijgt voldoende eiwit binnen en hoeft zich over de kwaliteit geen zorgen te maken, ook als er die dag geen vlees wordt gegeten. Juist door gevarieerd te eten krijgt u het benodigde eiwit uit vele verschillende voedingsmiddelen. Het is dan niet nodig om aandacht te besteden aan de kwaliteit van het eiwit, die is dan automatisch goed. Geen reden dus om peulvruchten en granen altijd in één maaltijd te combineren.link: http://www.degezondeapoth ... epeulvruchtenalgemeen.htm
Het hoeft niet per se, maar schijnt idd wel gezonder te zijn. Het heeft iets te maken met aminozuur A in peulvruchten en aminozuur B in granen, en dat die dan sámen een volwaardige vervanger voor vlees zijn.
Bedankt voor de reacties.

Ik was even mijn eigen topic vergeten
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Snap het nog niet helemaal eigenlijk. Neem je het beter op als het gecombineerd is?

Anders kun je toch ook s middags brood eten en s avonds bonen met saus (zonder graan) en dan is t toch ook goed?

Stel dat je een dag geen vlees eet, bijvoorbeeld.
In peulvruchten en in granen zitten verschillende aminozuren die samen complete eiwitten vormen. Vandaar.

Aminozuren maken samen een soort ketting.
linzensoep met brood erbij dus haha.
Boterham met pindakaas, kikkererwtencurry met rijst, wraps met kidneybonen...

Heel veel maaltijden met peulvruchten zijn 'automatisch' met granen.
en als bladgroente ook helpt: dhal met spinazie is heeeeerlijk.
domme vraag: vallen linzen eigenlijk wel onder peulvruchten?
Helemaal!
tnx!
En anders eet je er naanbrood bij Nazife. Het klinkt inderdaad erg lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven