Bonen en granen combineren - hoe zit dat?
maandag 12 april 2010 om 15:34
Ik las net iets op het forum over peulvruchten. Dat je ze met granen moet combineren omdat de eiwitten dan beter worden opgenomen, ofzoiets.
Mijn moeder had het daar laatst ook over. Dat er daarom roggebrood gegeten wordt bij de snert, bijvoorbeeld.
Kan iemand uitleggen hoe dit werkt?
(en kan iemand uberhaubt beter omschrijven dan ik wat er bedoeld wordt? )
Mijn moeder had het daar laatst ook over. Dat er daarom roggebrood gegeten wordt bij de snert, bijvoorbeeld.
Kan iemand uitleggen hoe dit werkt?
(en kan iemand uberhaubt beter omschrijven dan ik wat er bedoeld wordt? )
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

maandag 12 april 2010 om 16:12
Je hoeft het niet per se te combineren.quote:Het gebruik van peulvruchten in plaats van vlees is ook bekend, beiden bevatten n.l. eiwit, maar peulvruchteneiwit is niet van dezelfde kwaliteit als vleeseiwit. Vroeger werd daarom aanbevolen om peulvruchten en granen in één maaltijd te combineren; samen hebben ze n.l. de kwaliteit van vleeseiwit. Wie echter voldoende èn gevarieerd eet krijgt voldoende eiwit binnen en hoeft zich over de kwaliteit geen zorgen te maken, ook als er die dag geen vlees wordt gegeten. Juist door gevarieerd te eten krijgt u het benodigde eiwit uit vele verschillende voedingsmiddelen. Het is dan niet nodig om aandacht te besteden aan de kwaliteit van het eiwit, die is dan automatisch goed. Geen reden dus om peulvruchten en granen altijd in één maaltijd te combineren.link: http://www.degezondeapoth ... epeulvruchtenalgemeen.htm
zaterdag 17 april 2010 om 17:28
Snap het nog niet helemaal eigenlijk. Neem je het beter op als het gecombineerd is?
Anders kun je toch ook s middags brood eten en s avonds bonen met saus (zonder graan) en dan is t toch ook goed?
Stel dat je een dag geen vlees eet, bijvoorbeeld.
Anders kun je toch ook s middags brood eten en s avonds bonen met saus (zonder graan) en dan is t toch ook goed?
Stel dat je een dag geen vlees eet, bijvoorbeeld.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain