Werk & Studie alle pijlers

herstel na burn-out

17-04-2010 20:30 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
foetsie
De band moet idd herstellen. Ik ben LG en heb ook 'n werknemer gehad die een burn-out heeft gehad. Natuurlijk ben ik blij dat zij helemaal hersteld is en heef hier ook alle ruimte voor gekregen. Maar als LG word je voorzichtiger naar je werknemer toe. Ik moet weer vertrouwen krijgen en weten dat diegene alles weer aan kan. Een burn-out wordt toch een beetje gezien als: labiel zijn. Dat klinkt hard, maar zo is het wel. Dus met haar heb ik ook alles heel rustig weer opgebouwd. Maar ben hier wel eerlijk en duidelijk over geweest. Zij begreep dit en ging akkoord met de manier van aanpak. Nu is alles weer zoals het was.
foetsie
quote:hortensia10 schreef op 17 april 2010 @ 20:46:

CMLgirly heel duidelijk zoals je antwoordt. Wat mij tegen de borst stuit is dat LG dit niet goed met mij bespreekt. LG neemt beslissingen voor mij, waarbij ik van mening ben dat LG dit met mij kan bespreken en hier ligt dus denk ik een schone taak voor mij om mijn gevoel naar LG toe kenbaar te maken. Doordat LG op deze manier handelt, verlies ik het vertrouwen in mijn eigen functioneren én in LG. En dit komt mijn herstel niet ten goede.

In de OP schrijf je "Ik werk inmiddels weer volledig in mijn eigen functie en vervul hierbij alle taken die ik voorheen ook deed. " Welk herstel bedoel je dan nu?

Ik zou het gesprek met je leidinggevende wat zakelijker houden. Werk is immers niet bedoeld om jou zoveel mogelijk zelfvertrouwen te verschaffen. Werk moet zo efficiënt mogelijk gebeuren. Als jij vindt dat het efficiënter kan dan nu, dan heb je een argument en zou je een concreet voorstel ter verbetering kunnen doen.

Hou er rekening mee dat een burnout ervoor kan zorgen dat je anders in het leven komt te staan. Wat vroeger geschikt leek kan nu weleens niet meer blijken te passen. Het komt wel vaker voor dat mensen na een burnout een andere baan gaan zoeken.
.
Herkenbaar. Tijdens het reïntegreren verliep alles al moeizaam met mijn LG. Het slechte gevoel dat ik er aan overhield, dat had ook geen positieve invloed op mijn herstel. Ik maakte me erg druk om mijn toekomst, maar ik heb het op een bepaald moment losgelaten. Het reïntegreren was toch vooral voor mezelf, als ik weer in staat was om fulltime te werken, dan zou ik daarna wel verder zien, een andere baan zoeken was dan ook een optie. Een paar dagen nadat ik weer 100% beter ben gemeld, ben ik ontslagen. Mijn LG gaf aan er geen vertrouwen meer in te hebben en niet meer met me verder te willen.

Het was even een grote schok, maar ik verbaasde me er zelf al over hoe snel ik dit heb geaccepteerd. Sinds ik thuis zit voel ik me echt prima. Er is denk ik een last van mijn schouders gevallen. Ben nu druk met het zoeken naar een nieuwe baan en ik kan straks een nieuwe start gaan maken. Wanneer je na een burnout nog bij het zelfde bedrijf blijft werken, blijf je toch altijd "besmet". En dat heeft natuurlijk ook invloed op je eigen zelfvertrouwen. Ik kon ook helemaal niets meer goed doen bij mijn LG. Dat maakt je onzeker.

Hortensia, wat ik jou als tips kan meegeven. Zorg dat je leert om werk puur als werk te zien, heel zakelijk dus en dat je geen waardering van je LG nodig hebt voor je eigen zelfvertrouwen. Ga er niet vanuit dat het weer hetzelfde zal worden als voor je burnout. Oftewel zorg voor hele lage verwachtingen, dan kan het nog altijd meevallen. En geef het tijd, het vertrouwen van de kant van jouw LG moet ook groeien natuurlijk. Ik had in januari tegen mezelf gezegd dat ik gewoon mijn best ging doen in mijn baan en dan een half jaar later zou evalueren. Als ik het dan niet naar mijn zin zou hebben of het niet goed zou voelen, dan zou ik op zoek gaan naar een andere baan. Misschien kun je voor jezelf ook zo'n deadline stellen.

Heel veel sterkte!
foetsie
foetsie
quote:hortensia10 schreef op 17 april 2010 @ 20:46:

CMLgirly heel duidelijk zoals je antwoordt. Wat mij tegen de borst stuit is dat LG dit niet goed met mij bespreekt. LG neemt beslissingen voor mij, waarbij ik van mening ben dat LG dit met mij kan bespreken en hier ligt dus denk ik een schone taak voor mij om mijn gevoel naar LG toe kenbaar te maken. Doordat LG op deze manier handelt, verlies ik het vertrouwen in mijn eigen functioneren én in LG. En dit komt mijn herstel niet ten goede. .. dan zelf een gesprek aan gaan en dingen op tafel gooien. Open kaart spelen en duidelijk aangeven wat je wel kunt en niet.
ik heb ook een zware burnout gehad na jaren chronische stress. Er is een zeker herstel maar niet volledig, daarvoor zal ik mijn werksituatie ingrijpend moeten veranderen.

Ik ben dan ook heel ernstig aan het overwegen om als zelfstandige aan de slag te gaan en zo mijn eigen leven meer in handen te nemen in plaats van geleefd te worden.

Zijn er nog mensen die deze switch hebben gemaakt na een burn-out en wat zijn de ervaringen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven