Kind en neusdruppels

18-04-2010 20:35 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zevenjarige heeft al zijn leven lang neusdruppels nodig als hij hoest omdat hij door het hoesten moet kotsen, met name 's nachts dus.

Ging altijd goed. Maar het is een tijdje geleden dat het voor het laatst nodig was, en meneer heeft dit voorjaar bedacht dat hij er panisch van wordt.

Leuk, want hij lijkt ook hooikoorts te hebben. En het wordt dus of een emmer neerzetten naast zijn bed, waar hij 's nachts dan ook maar aan moet denken, of die neusdruppels erin. Liever het laatste.

Iemand ervaring met een hysterisch kind en neusdruppels? Tips?

Ik heb helaas geen partner om gezamenlijk de houdgreep toe te passen. En op de een of andere manier past dat ook beter bij twee- of driejarigen dan bij een bonkje van zeven.
Ik maak zoutoplossing ook gewoon zelf hoor.

Bij langdurig gebruik trouwens beter even vragen naar een andere neusspray. Xylometazoline kun je een week gebruiken, maar dan mag je het tenminste een week níet gebruiken. Bij hooikoortsklachten kun je beter een andere soort spray gebruiken, omdat je de spray dan vaak langdurig moet gebruiken.

Xylometazoline prikt ook meer dan bijvoorbeeld flixonase. Omdat die laatste wat "zachter" is, levert dat misschien wat minder problemen op bij het sprayen. Je zoon is oud genoeg om dat aan uit te leggen. Wie weet is hij gewoon voor rede vatbaar. En het zelf laten doen is misschien ook een optie. Houdgreep zou ik bij zulke grote kinderen niet meer overwegen eigenlijk.

Sprayen heeft veel meer effect dan druppelen . En met zoutoplossing kun je nog beter weer snuiven dan sprayen, maar dat levert bij mij juist weer een kokhalsreflex op, dus ik zou inzetten op een andere neusspray, die geschikt is voor langdurger gebruik en die dus wat minder "scherp" aanvoelt.
quote:mamalelie schreef op 18 april 2010 @ 22:01:

Uitspraak van een apothekersassistente;

Ik hoef die troep niet. Ik ga wel op de kop hangen, dan gaat ie ook open.

Bij mij werkt het niet, maar bij je zoontje misschien wel?

Zeker niet allergisch?

Als het allergische klachten zijn zijn er verschillende neussprays die beter en veiliger zijn dan xylmetazoline.

Rhinocort (budesonide) (via huisarts)

natriumchromoglycaat (via huisarts als chronisch want dan wordt het vergoed, anders gewoon te koop als prevalin of als huismerk)

azelastine (drogist, ik vond het niet ideaal, maar iedereen is anders)

en er is er nog een waarvan ik de naam niet meer weet.

Omdat het om een kind gaat zou ik advies aan de arts vragen, maar deze neussprays kan je iig vaak gebruiken zonder verslavingsproblemen.
Ik heb voor morgenmiddag een afspraak bij de dokter voor zowel Muis als zijn broer. Die laatste blijkt al een eeuwigheid door de mond te ademen in plaats van door de neus, dus er moet iets aan gedaan worden.

Gek genoeg ben ik zelf nu ook verkouden en dat zou niet moeten kunnen als het om hooikoorts gaat. Maar sneu vind ik het wel voor Muis, als 'ie eenmaal aan het hoesten gaat klinkt het niet prettig. Ik heb zelf twintig jaar met hoestvariant astma gelopen zonder behandeling, zou het voor hem wel fijn vinden als er eerder uitgezocht wordt of hij dat heeft of niet.
Het mannetje is gecontroleerd: er was niet veel ruis op zijn longen te horen. Toch heeft 'ie wel een puffert meegekregen, en anti allergie pilletjes.

Ik was daar dinsdagochtend (en maandagavond) al mee begonnen en hij doet het er heel goed op. Nauwelijks zichtbare klachten.

De neusspray bedient hij zelf en dat gaat inderdaad beter dan met neusdruppels.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven