Gezondheid alle pijlers

Tekenbeet.

19-04-2010 13:36 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik net thuiskwam zag ik dat ik ben gebeten door een teek. Ik denk dat het gisteren eind van de middag gebeurt is.

Thuis heb ik hem gelijk verwijderd en daarna schoongemaakt met alcohol.

Beetje domme vraag maar is het nu goed? Of moet ik toch de HA bellen?

Alvast bedankt.
Volgens mij hoef je zolang er geen grote kring om heen verschijnt er niet mee naar de huisarts.

Goed in de gaten houden en indien er een grote rode kring omheen komt, dan aan de bel trekken.

Op deze site staat veel informatie.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
volgens mij een dag wachten en dan kijken of je een ronde kring ziet. Persoonlijk zou ik wel bellen, zijn gevaarlijke monsters! Succes!
Ik snap niet zo goed waarom er voor sommige dingen de huisarts gebeld moet worden.

Als er geen kring om is te zien, dan kan de huisarts daar natuurlijk ook niets mee. Je moet inderdaad even afwachten, en pas naar de HA als je wat ziet
de teek kan je besmetten met het Lyme virus. Iets dat je echt niet wilt oplopen.

Maar als je binnen 78 uur geen rode kringen ziet en je weet heel zeker dat je de teek volledig hebt verwijderd is er niets aan de hand.

teken... *nachtmerrie*
Poelepoelepoelepoes!
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 19 april 2010 @ 13:45:

Ik snap niet zo goed waarom er voor sommige dingen de huisarts gebeld moet worden.

Als er geen kring om is te zien, dan kan de huisarts daar natuurlijk ook niets mee. Je moet inderdaad even afwachten, en pas naar de HA als je wat ziet

Ze krijgt toch altijd eerst de assistente aan de lijn en die zijn hiervoor.

Om angsten weg te nemen, je informatie te verschaffen voordat de huisarts eraan te pas komt.

Daar zijn ze nou eenmaal voor.
Poelepoelepoelepoes!
Bedankt.

Ik heb er geen kring omheen alleen een rood (geïrriteerd) plekje. Wat denk ik ook nog komt door de teek er uit te halen.
quote:heartwork schreef op 19 april 2010 @ 13:48:

[...]

Ze krijgt toch altijd eerst de assistente aan de lijn en die zijn hiervoor.

Om angsten weg te nemen, je informatie te verschaffen voordat de huisarts eraan te pas komt.

Daar zijn ze nou eenmaal voor.Nee daar zijn ze niet voor. Sowieso kan een arts of assistente door een telefoon niet zien of de ziekte van Lyme inderdaad aanwezig is en daarbij zal je toch het advies krijgen af te wachten of er een kring omheen komt.
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 19 april 2010 @ 13:45:

Ook zonder kring kan je besmet zijn met Lyme. Het gebeurt niet vaak, maar je kan ook een geinfecteerde tekenbeet krijgen en dan geen kring maar toch lyme.

Je kunt de beet het beste ontsmetten met een kleurloos iets: betadine kleurt de huid en kan zo het begin van een kring 'verstoppen'.

Het is nog beter om met watervaste stift een kringetje om de beet heen te zetten.

Ik zou sowieso de huisarts bellen: je kunt van lyme heel lang last hebben van vage griepdingen etc. Als er in je dossier staat dat je door een teek gebeten bent, kan er daar bij evt klachten rekening mee gehouden worden, ook al ben je het zelf alweer vergeten.
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 19 april 2010 @ 13:51:

[...]

Nee daar zijn ze niet voor. Sowieso kan een arts of assistente door een telefoon niet zien of de ziekte van Lyme inderdaad aanwezig is en daarbij zal je toch het advies krijgen af te wachten of er een kring omheen komt.Ja, daar zijn ze wel voor. Onderschat lyme niet. Zie hier voor meer iondo.
Ik had precies die site ook erbij gezet trouwens
De ziekte van Lyme, met erythema migrans (EM)

* Een besmetting met de Lyme-bacterie na een tekenbeet herken je het duidelijks aan het onstaan van een rode plek die groter wordt en vaak één of meerdere ringen vormt: een erythema migrans (EM). Deze uitslag kan zich dagen tot weken (soms langer) na de tekenbeet vormen, en duidt op besmetting. Het is belangrijk te weten dat deze huiduitslag niet bij elke besmetting onstaat. Men kan de ziekte van Lyme ook krijgen zonder een erythema migrans. Verwar de EM niet met een klein rood plekje dat eruit ziet als een muggebeet; dat is slechts een irritatie van de huid door de beet.

Dus toch voor de zekerheid naar de huisarts!
Huts!
Ik ben trouwens een beetje fel over huisarts bellen. Ik heb zelf op een praktijk gewerkt en daar werd voor ieder wissewasje gebeld. En ik lees het hier ook bij ieder advies. Tuurlijk is het slim om te bellen als je het niet vertrouwd, maar als er niets is, dan is er niets. Ook voor dingen waar je als assistente niets mee kúnt. Ook na overleg met de arts niet.

Waaronder lyme, zolang je niets kan zien, kan je er niets mee.

Niet als arts en niet als assistente.
quote:candy15 schreef op 19 april 2010 @ 13:48:

Bedankt.

Ik heb er geen kring omheen alleen een rood (geïrriteerd) plekje. Wat denk ik ook nog komt door de teek er uit te halen.Dan zou ik toch even contact opnemen, je zou niets moeten zien.
Voor een tekenbeet de huisarts bellen? De huisarts ziet me elke week aankomen...

Gewoon rustig afwachten en de plek goed in de gaten houden.
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 19 april 2010 @ 13:57:

[...]

Dan zou ik toch even contact opnemen, je zou niets moeten zien.

Welnee, die teek is er net uitgehaald en heeft zich vastgezeten in de huid. Vrijwel altijd zie je daarna een klein rood plekje. Huid is gewoon een beetje geirriteerd.

Waar je op moet letten is de rode kring die eromheen kan komen. Maar die krijg je nu nog niet hoor. Die komt later pas. Als die komt, dan even een antibioticakuurtje halen.
Wat de rest zegt, in de gaten houden of er geen kring omheen komt.

Vriend had ook een tekenbeet, de kop zat er nog in.

Gebeld met de HA, maar het zweerde er vanzelf wel uit.

Gewoon even afwachten en goed in de gaten houden.
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 19 april 2010 @ 13:56:

Ik ben trouwens een beetje fel over huisarts bellen. Ik heb zelf op een praktijk gewerkt en daar werd voor ieder wissewasje gebeld. En ik lees het hier ook bij ieder advies. Tuurlijk is het slim om te bellen als je het niet vertrouwd, maar als er niets is, dan is er niets. Ook voor dingen waar je als assistente niets mee kúnt. Ook na overleg met de arts niet.

Je kan wel mopperen dat je over wissewasjes wordt gebeld, maar heel eerlijk: daar ben je als assistente voor. Het is jouw taak de patienten die gezien moeten worden te filteren uit alle mensen die bellen.

Jij hebt een opleiding, de mensen die bellen niet. Dat dat niet altijd even handig uitkomt of dat je geen zin hebt in weer iemand die belt dat ie door een teek is gebeten, is jouw probleem, niet dat van die mensen die bellen.

20% van de teken is besmet met de bacterie die lyme veroorzaakt, het is helemaal niet raar als je voor een tekenbeet de huisarts belt, al is het alleen al voor het opnemen in je dossier.
Ik zal strakjes wel even bellen. Ik maak me niet druk om dat rode plekje eigenlijk. Dat heb ik heel snel. Als ik een haartje weg trek (wenkbrouw) heb ik het ook al.
Ik mopper niet, ik geef alleen aan dat je niet hoeft te bellen als er geen kring verschijnt.

Als het inderdaad alleen een rood plekje is, dan zou ik er wel even een rondje met een pen omheen zetten. Dan kan je goed in de gaten houden of het wel of niet groter word.

Ik dacht jou hier wel te zien, Marielle.
Nogmaals: ook ZONDER rode ring kun je besmet zijn! Tilalia heeft dit ook al aangegeven.

Maar doe maar stoer hoor, zoals mijn tante. Die zit voor de rest van haar leven in een rolstoel vanwege Lyme.

Maar kijk maar wat je doet hoor.
Huts!
quote:BellatrixVanDetta schreef op 19 april 2010 @ 14:32:

Nogmaals: ook ZONDER rode ring kun je besmet zijn! Tilalia heeft dit ook al aangegeven.

Maar doe maar stoer hoor, zoals mijn tante. Die zit voor de rest van haar leven in een rolstoel vanwege Lyme.

Maar kijk maar wat je doet hoor.Dan heeft je stoere tante in ieder geval pas heel laat contact opgenomen met d ehuisarts. Het klopt dat je als je net gebeten bent niet hoeft te gaan bellen. Zo'n kring komt namelijk niet gelijk. En verder kan het in d egaten houden van je eigen gezondheid na een tekenbeet al genoeg zijn. Op het moment dat je ziek word bel je gewoon de dokter en vermeld met datum er bij dat je toen (dus, weken of maanden geleden) gebeten bent door een teek. De praktijken zouden gek worden als iedereen gaat bellen die door een teek is gebeten. Gewoon datum noteren en je gezondheid in de gaten houden is voldoende. Als er dan alsnog afwijkingen ontstaan is bellen vroeg genoeg. Er bestaat namelijk geen middeltje wat je nu in kan nemen en Lyme tegengaat. Was het maar zo.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Dat klopt Fame, zij wilde met alle geweld niet naar de dokter, want er was geen rode ring, dus niets aan de hand, dan ga ik die man niet lastig vallen.

Begrijpelijk, want zelf ben ik ook niet zo'n paniekzaaister, maar toch vind ik tekenbeten na die ervaring van haar gwoon erg eng en iets wat je niet mag onderschatten.

Zo bedoelde ik het meer.
Huts!
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 19 april 2010 @ 13:56:

Vervelend hè, patiënten! Ik ken een huisarts die zo over haar cliënten spreekt, en dat stuit me toch zo tegen de borst. Je werkt in de gezondheidszorg, niet bij een supermarkt.

Mensen bellen misschien voor een wissewasje, maar het is voor hun gewoon een reële vraag. Dan mag jij bepalen of het echt een wissewasje is. Dat is gewoon jouw taak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven